Mitä olet aina halunnut tietää Sonera Viihteestä mutta et ole hoksinut kysyä? Nyt sinulla on siihen hyvä mahdollisuus, Viihteen tuotepäälliköt ja asiantuntijat vastaavat tässä ketjussa kysymyksiinne maanantaina 1.2.2016 klo 14-16
Voitte esittää kysymyksiänne tähän ketjuun jo vaikka nyt heti, asiantuntijapoppoo kerääntyy vastaamaan niihin tulevana maanantaina. Kyselytunnin jälkeen koostamme kaikki kysymykset sekä niiden vastaukset tähän aloituspostaukseen, helposti kaikkien saataville.
Sana on vapaa
***EDIT 2.2.2016: Kyselytunti pidettiin eilen, ja sen anti on nyt koostettu tähän alapuolelle***
1)
- Kuinka paljon dataa siirtyy videopalvelimilta loppukäyttäjille suurin piirtein päivä/viikko/kuukausitasolla?
- Onko käyttöpiikkejä? Esim. Kun on huono sää, kovat pakkaset, kesällä sadeilmat? Näkyykö, että ihmiset jäävät katsomaan ennemmin sarjoja yms. kuin tekevät jotain muuta?
- Mikä on viikonpäivistä suosituin palveluiden käyttöasteilta mitattuna?
Yleisesti suosituimmat päivät ovat lauantai ja sunnuntai. Mökkikaudella maanantai saattaa ajaa niistä ohi.
Sateet ym. ilmaston muutokset heijastuvat käyttöön mutta myös suositut ohjlemat ja showt kuten Putous tai suuret urheilutapahtumat etc.
Viikottainen volyymi on useampi tuhat teratavua / viikko.
2) Kysymys:
- Miksi soneran Viasat sport ohjelmakirjastossa on vain NHL jääkiekkoa? Mobiilipuolella viikon verran näkyy kaikki.
Viihteen digiboksiin on lähiaikoina tulossa myös muut urheilut tallennukseen. Tarkkaa päivämäärää emme pysty vielä kertomaan, mutta lähiaikoina.
3) Kysymys:
- Miten on mahdollista, että Sonera yhä vaatii Silverlight -liitännäisen, vaikka HTML5 on nykyinen standardi vastaavissa palveluissa? Mm Linux-käyttäjät rajataan näin mukavasti ulos asiakaskunnasta.
Sisältösopimukset edellyttävät tiettyä salaustasoa (digitaalista käyttöoikeuksien hallintaan DRM) ja HTML5:ssa ei ole tähän vielä täysin palvelumme kanssa yhteensopivaa ratkaisua. Silverlightin korvaaminen on meillä tutkinnassa, ja varmaan muutoksia tulee tulevaisuudessa.
Tällä hetkellä Windows käyttäjille (8.1 ja 10) suosittelemme käyttämään Windows sovelluskaupasta ladattavaa sovellusta.
4) Kysymys:
- Eikö tekniikka jo vähitellen mahdollistaisi toisen päätelaitteen?
Viihteen signaali tulee laajakaistan kautta ja useampi päätelaite vaatisi mm. lisää kaistaa asiakkaan internet-liittymään. Tällä hetkellä Viihteen käyttäminen toisessa televisiossa onnistuu Viihteen mobiilipalvelulla Chromecast- tai Apple TV -suoratoistolaitteiden avulla.
5) Kysymys:
- Mua kiinnostaa edelleen et jos haluais suoraa lähetystä esim. Lätkää ym. Urheiluu kattoo ni tulee 45-50 sekuntii jäljessä ihan kaikilla kanavilla mobiilissa??? Mikä siinä lagittaa niin että laahaa jäljessä? Siitä on fiilis kaukana jos kuulee juhlintaa seinän takaa että maaliiii.
Tällainen viive on yleinen ilmiö internetin kautta toimitettavissa suoratoistopalveluissa. Viive johtuu lukuisista signaalin käsittelyn välivaiheista. Lisäksi lähetys siirtyy muun verkkoliikenteen joukossa, toisin kuten esim. kaapeliverkko, jossa lähetys siirtyy suoraan lähettäjän ja vastaanottajan välillä.
6) Kysymys
- Miten olis Netflix?
Sonera Viihteen digiboksit ovat tähän asti olleet suljettu ympäristö, jolloin niihin ei ole pystytty toteuttamaan ulkopuolisia sovelluksia. Tutkimme mahdollisuutta jatkossa tuoda myös kolmannen osapuolen palveluita tai sovelluksia Viihteen digiboksille.
7) Kysymys:
- Minäkin kysyn jo heti, että milloin meinaatte saada sonera viihteen toimimaan ilman katkoksia?
Sonera Viihde koostuu laajakaistaliittymästä sekä TV-palvelusta joka toimii internetin yli. Palvelun toimitusketju sisällöntuottajilta asiakkaalle sisältää useita eri verkko- ja järjestelmäkomponentteja, ja tämä tekee 100% toimivuuden saavuttamisen haastelliseksi. Luonnollisesti kehitämme tuotetta jotta pystyisimme tuottamaan mahdollisimman laadukasta palvelua ilman katkoksia ja häiriöitä.
8)
- Milloin Windows-sovellukseen saadaan Chromecast tuki ?
Tällä hetkellä asia ei ole suunnitteilla. Valtaosa Mobiiliviihteen käytöstä on mobiili- ja tabletlaitteilla, joten olemme nyt keskittyneet AirPlayn ja Google Castin kehittämiseen iOS ja Android sovelluksiin.
9)
- Tallennustila/aika 3000h/3kk vrt. DNA 4000h/2 vuotta. Miksi?
Viime vuonna voimaan tulleet tekijänoikeuslain muutokset selvensivät verkkotallennuksen pelisääntöjä, jossa myös sovittiin kahden vuoden maksimiaika. Alunperin kolmen kuukauden tallennusajan oletettiin riittävän yleisimpään käyttöön. Tilastojemme mukaan myös suurin osa tallennuksista katsotaan parin viikon sisällä tallennuksen teosta. Tallennusaikaa kuitenkin mietitään nyt asiakaspalautteen ja muuttuneiden pelisääntöjen pohjalta palvelua kehittäessämme.
10)
- Miksi Nelosen kanavia ei näy mobiiliviihteessä ja samaten, miksi Mix-paketin kanavia ei näy mobiiliviihteessä?
Nelosen kanavista emme ole päässeet jakelusopimuksessa sellaiseen ratkaisuun joka mielestämme palvelisi asiakkaitamme parhaimmalla tavalla mobiilipalvelussa.
Suuresta osasta Mix kanavista ei ole jakelusopimusta mobiilipalveluun.
11)
- Vastikään lisättyihin uusiin kanaviin liittyen olisi asiallista, että Mezzo-kanaviin lisättäisiin ohjelmatiedot ja että Arte-kanavan audiokieleksi vaihdettaisiin ranskan tilalle saksa - täysin mahdollista, verkossa kanavan kaikki ohjelmat dubataan sekä saksaksi että ranskaksi - tekisi kanavan ohjelmat huomattavasti paremmin ymmärrettäviksi.
Mezzo -kanavasta emme harmi kyllä tällä hetkellä saa ohjelmatietoja. Selvittelemme asiaa ja ohjelmatiedot tulevat heti kun saamme ne kanavalta.
Pahoittelemme Arte -kanvan kieliongelmaa! Ongelma on tiedostettu ja korjaus on työn alla. Valitettavasti lopullinen päivämäärä ei ole vielä varmistunut.
12)
- Ohjelmien haku nimellä TV:stä toimii ohjelmakirjastoissa ja vuokraamossa. Miksi ei omien tallennusten kohdalla?
Hyvä kun otit asian esille. Tämä on nyt nostettu kehityslistalle ja liittyy yleisesti verkkotallennukseen tehtävään kehitystyöhön. Tiedotamme palveluun tulevista muutoksista sitä mukaa, kun niitä valmistuu.
13)
- Olisiko mahdollista saada valintaan ranska / saksa Mezzo-kanavalle? Eli saisi itse valita ääniraidan?
Huomioimme tämän ja katsomme mitä mahdollisuuksia on olemassa!
14) Kysymys:
- Onkohan millään aikataululla tulossa alueuutiset omalta alueelta?
Tällä hetkellä käytämme palvelussa Uudenmaan lähetystä. Alueellisten lähetysten käyttö on teknisesti raskas ja monimutkainen toteuttaa, mm. eri kanavayhtiöt määrittelevät tv-jakelualueet eri tavoilla. Tämän monimutkaisuuden vuoksi alueelliset lähetykset eivät ole prioriteettilistamme kärjessä.
15) Kysymys:
- HBO ”talk show – live show” ohjelmissa kestää hurjan kauan ennen kun tulevat HBO ohjelmakirjastoon – miksi?
USA:ssa esitettävät live showt menevät käännettäviksi/tekstitettäviksi vasta ohjelman loputtua.
Menee aikaa, kun tekstitykset ovat valmiit kaikille kielille. Julkaisussa voi mennä jopa pari viikkoa.
16) Kysymys:
- Jos huomaan, että kiinnostava ohjelma on menossa ja jos laitan sen tallennukseen kesken kaiken niin ohjelma tallentuisi alusta alkaen jolloin voisin katsoa sen kokonaisuudessaan myöhemmin? Nyt tallennukseen menee vain se osa ohjelmasta mistä lähtien laitoin tallennuksen päälle.
Tämä toiminnallisuus on todella toteutettu näin silloin kun verkkotallennusominaisuus on IPTV:hen tuotu. Emme ole kehittäneet verkkotallennusominaisuutta juurikaan lainsäädännön ja neuvottelujen ollessa käynnissä, sillä niissä määritellään verkkotallennuspalveluissa sallittuja ominaisuuksia. Kun kokonaistilanne on selvinnyt, katsomme onko tähän ominaisuuteen mahdollista tehdä muutoksia.
Kutsu"kirjeessä" olleet kysymykset ja niihin vastaukset
- Miksi Sonera Viihde toimii monissa laajakaistaliittymissä, mutta ei kaapelinetin tai kaapeli-tv:n kanssa?
KaapeliTV verkon päälle tehtyä Internet jakelua ei ole alunperin suunniteltu suurta kapasiteettia vaativaa IPTV liikennettä varten. Tämän vuoksi ei ole mielekästä toteuttaa IPTV jakelua Kaapelinetin yli. Suosittelemme KaapeliTV:n täydennykseksi mobiiliviihde palveluamme joka toimi hyvin kaapelinetin yli ja sitä kautta saat myös On Demand sisällöt käyttöösi
- Miten kokoamme kanavapakettimme?
- Miten valitsemme vuokraamon leffat?
Valtaosa kanavapaketeistamme ovat ns. kumppaipaketteja, eli kanavayhtiöiden tarjoamia. Näiden lisäksi meillä on myös omia kanavapaketteja, joita olemme koonneet sen mukaan miten olemme nähneet asiakkaiden tarpeet. MIX -kanavapaketeissamme asiakas voi itse koota pakettinsa.
Videovuokraamossamme on ne elokuvat mitkä Nordisk Film ja SF Anytime julkaisevat. Nordisk Filmiltä tulee valtaosa kotimaisista elokuvista ja SF Anytimelta suuret ulkomaalaiset ensi-illat. Elokuvavuokraamoomme elokuvat tulevat samassa aikataulussa kun kivijalkamyymälöhin ja DVD myyntiin, eli ensimmäisenä valkokankaan jälkeen. Julkaisuajankohta vaihtelee hiukan, mutta tarjoajasta riippuen n. 90 tai 120 päivää valkokankaan ensi-illan jälkeen.
- Mitä päivityksiä tai uutuuksia on tulossa tänä vuonna?
Työskentelemme ketterien kehitysmenetelmien mukaan ja palvelun kehittäminen tehdään pienissä sykleissä. Tällä hetkellä isoina teemoina keskitymme verkkotallennuksen kehittämiseen sekä mobiiliviihteen "big screen" ratkaisuiden eli AirPlay ja Google cast tuen rakentamiseen iOS- ja Android-alustoille.