Nyt kuulostaa että kaikki ei ole mennyt ihan putkeen meidän puolelta tässä tapauksessa, pahoittelut siitä.
Repeatereille ei ole suoranaista tukea Telia Tv digiboksi laajakaistalla(IPTV )-palvelussa koska siinä on tiettyjä vaatimuksia yhteydelle. Jos repeateri on siltaavassa tilassa, vastaanottaa ja lähettää 5GHz signaalia digiboksille ja tukee IGMP:tä niin silloin se voi toimia.
Itse ongelman ratkaisuksi kannattaa alkuun varmistaa että kumpaan Wi-Fi:in digiboksi on kytketty, 2,4GHz vai 5GHz. Digiboksin kanssa tulee käyttää 5GHz Wi-Fi:ä Aiemmin nämä ovat olleet samannimisiä mutta viimeisimmässä 92-ohjelmistossa verkot on erotettu toisistaan. 5GHz Wi-Fi:n nimi on se joka laitteen on taakse painettu. 2,4GHz Wi-Fi on muuten samanniminen mutta siinä on lisäyksenä 2,4.
Seuraavaksi reitittimelle kannattaa tehdä Wi-Fin kaistanleveyden pakotus 20MHz ja WiFi-kanavan pakotus alkupään pienille kanaville. Asiakastuesta löytyy laitteen ohjeet.
Wi-Fin signaalin voimakkuuteen vaikuttaa paljon asunnon rakenteet kuten kantavat seinät, metalliset rakenteet, peilit ym. Myös reitittimen sijoittelu vaikuttaa. Laite tulisi olla sijoitettu mahdollisimman avoimeen paikkaan, esim metallinen sähkökaappi on huonoimpia vaihtoehtoja. Näitä tulee jonkin verran vastaan.
No heippa.
Molempia taajuuksia yritetty ja eka kerralla tekninen neuvonta tosiaan suositteli käyttämään nimenomaan 2.4GHz taajuutta ? Eli ???
Jopa tuo Hybrid Router Fast on vaihdettu kertaalleen? Reititin on vapaassa ilmatilassa eli samassa kuin Arris-boxi ainoa vain että suoran näköesteen välissä on huoneen ja eteisen kulma ? Reititintä eikä Arris-boxia ole siirretty mihinkään fyysisesti eikä myöskään rakennuksen sisätilat ole kasvaneet mielestäni mihinkään 10 kk:n aikana ?
Oliko muita hyviä ajatuksia ?
Joko siis kokeilit tämän eikä siitä ollut apua: "Seuraavaksi reitittimelle kannattaa tehdä Wi-Fin kaistanleveyden pakotus 20MHz ja WiFi-kanavan pakotus alkupään pienille kanaville. Asiakastuesta löytyy laitteen ohjeet."? Tuo siis nimenomaan 5GHz verkkoon.
Hybridreitittimen Wi-Fi:n suorityskyky ei ole markkinoiden paras mutta ei myöskään lähellekkään huonoimmasta päästä. Yleisiä Wi-Fi:in vaikuttavia tekijöitä laitoin koska aloituksesta ei käynyt ilmi tarkemmin laitteiden sijoittelu.
Vaikka asunnossa ei ole mikään muuttunut niin se ei tarkoita että eikö langatonta yhteyttä voisi siellä jokin häiritä, tähän riittää jo pelkästään esimerkiksi rikkinäinen sähkölaite. Lisäksi rivitalo/kerrostalo ympäristöissä voi myös herkästi vaikuttaa naapureiden laitteet.
Heippa.
Kyseessä omakotitalo jossa naapurit sen verran kauempana ettei sieltä edes Wi-Fiä ole havaittavissa ja poikkean taas reilun 20km:n päähän kunhan omistajat palaavat matkoiltaan ja mulla on aikaa. Kokeilen tuotakin eli pakotusta alkupään kanavalle 36 ?
Tässä tapauksessa ei sitten ainakaan naapurit häiritse sitä Wi-Fi:ä.
Reitittimen asetukista Wi-Fi:n pakotus esim. 48 tai 52 kanavalle ja lisäksi Advanced-valikosta 5GHz:n kohdalta Bandwith 20MHz.
Digiboksilta kannattaa myös poistaa tämän jälkeen Wi-Fi-valinnat muistista ja yhdistää se sitten tuohon 54GHz verkkoon uudestaan.
No eivät nuokaan asetukset tuoneet paljoa parempaa tulosta mutta käynti Verkkokauppa.comissa hakemassa
Ainoa mikä jäi itseä harmittamaan oli yli 40€ puhelinkulut tekniseen neuvontaan saamatta kuitenkaan ratkaisua ongelmaan. :(
Mukava kuulla, että sait yhteydet pelittämään kuten pitääkin :smileyhappy:
Tarkoitat varmastikkin Telia Helppi -teknisen tuen laskua?
Halutessasi voit keskustella laskusta tarkemmin Telia Helpin asiakaspalvelun kanssa.
Helppi asiakaspalvelu
Palvelemme ajanvaraus- ja laskutusasioissa numerossa 0200 600 600 (pvm/mpm) ma-pe klo 8-20 ja la klo 9-16.30.
Heippa.
Ehkä parempi olla neuvottelematta niin selviän reilun 40€:n maksulla ettei tuo summa vain tuplaannu ??
:) Tietenkin asiakaspalvelu tapahtumat joko lujittavat asiakas suhdetta tai sitten EI ??
Terveisin @cad60ster, Sonera-Telia asiakas jo 80-luvun lopulta...
Edit ReOlivia: Muokattu ylimääräinen viiva viestistä pois
Ei summa Helpin asiakaspalveluun soittamalla suurene. Numero on tarkoitettu juurikin laskuasioiden selvittelyyn, ei itse tekniseen tukeen. Eli Helpin asiakaspalvelun numero ei ole maksullinen, vaan normaali puhelu (pvm ja mpm)
Asiakaspalvelumme pyrkii aina palvelemaan parhaalla mahdolliselal tavalla ja huonoista kokemuksista otamme palautetta vastaan ja käsittelemme ne. Tarkoituksen on tarjota aina selkeää ja helppoa palvelua kanssamme.
@HenriLie@ kirjoitti:
Eli Helpin asiakaspalvelun numero ei ole maksullinen, vaan normaali puhelu (pvm ja mpm)
Näin ei ole. Helpin asiakaspalvelun numero alkaa 020 ja kaikki 020-alkuiset numerot ovat epänormaaleja puhelinnumeroita. Puhelusta menee epänormaali puhelumaksu.
Normaalit puhelinnumerot tunnistaa siitä, että ne alkavat 01312, 01313, 01314, 01315, 01316, 01317, 0132, 0133, 0134, 0135, 0136, 0137, 0138, 0142, 0143, 0144, 0145, 0146, 0147, 0148, 01515, 01516, 01517, 01518, 0152, 0153, 0154, 0155, 0156, 0157, 0158, 0162, 0163, 0164, 0165, 0166, 0167, 0168, 01715, 01716, 01717, 01718, 0172, 0173, 0174, 0175, 0176, 0177, 0178, 01812, 01813, 01814, 01815, 01816, 01817, 0182, 0183, 0184, 0185, 0186, 0187, 0188, 0192, 0193, 0194, 0195, 0196, 0197, 0198, 022, 023, 024, 025, 026, 027, 028, 032, 033, 034, 035, 036, 037, 038, 04, 050, 052, 053, 054, 055, 056, 057, 058, 062, 063, 064, 065, 066, 067, 068, 082, 083, 084, 085, 086, 087, 088, 0912, 0913, 0914, 0915, 0916, 0917, 0918, 092, 093, 094, 095, 096, 097 ja 098.
Hei @irritus
Tarkka huomio ja oikeassa olet, kiitos tarkennuksesta. Kyse ei ole siis normaalista puhelusta, vaan palvelunumerosta. Tuli sanaa "normaali" käytettyä, kun vertasin lisämaksulliseen Telia Helppi linjaan.
Kyllä se on todella heikko. Itselläni sama ongelma.
5370 reititin on työhuoneessa ikkunalaudalla ja osoittaa Telian neuvomaan ilmansuuntaan. Eikä 4G yhteydessä mitään vikaa olekaan. Mutta Wi-Fi ei kanna eteistä pidemmälle.
Olohuoneeseen on matkaa noin 10m eteisen kautta ja/tai kahden levyseinän läpi. Wi-Fi signaali tippuu -70dBm'ään kun se tässä työhuoneesssa on -50dBm.
Vertailun vuoksi "vanha" 4G reititin (B535-232) toimii olohuoneessa saakka -45dBm signaalilla.
Vastauksena Telian tulkipalvelusta olen saanut, että laitteissa on eroja!
Kehoittivat ostamaan Wi-Fi toistimia ja niitä on nyt tulossa. Mutta sitä ennen ajattelin kokeilla ja kytkeä tämän vanhan B535 reitittimen ilman mobiiliyhteyttä pelkäksi Wi-Fi reitittimeksi, mutta ei taida onnistua tavallisen LAN kytkimen kautta.
Kuse... eiku pulassa ollaan laulaa Einö Görn.
B525 pitäisi kyllä toimia toimia WiFi-reitittimenä ihan vain kykemällä hybridimodeemin LAN-portista Ethernet-kaapeli B525 WAN-porttiin. Varmuuden vuoksi voit käydä myös B525 asetuksista kääntämässä Asetukset / Ethernet-asetukset / Yhteystila: Dynaaminen IP, niin LAN4/WAN-liitin ei voi seilata automaattisella valinnalla LAN- ja WAN-tilojen välillä.
Pelkkänä tukiasemana käytettynä B525 saattaa aiheuttaa vaikeuksia. Ainakin B315 suodattaa dhcp:n kokonaan pois, mikäli et käytä B315 dhcp-palvelimena. Eli lähiverkon kaikkiin laitteisiin, joihin yhteys kulkee B525 läpi, joutuisi asettamaan ip-osoitteet kiinteästi.