SDMC DV8919 -digiboksi
- Katsot televisiota
- Suljet television, et digiboksia
- Avaat television; tulee ilmoitus “Tapahtui virhe”, Yritä uudelleen - Sulje
- Sulje: Menee ohjelmaoppaaseen joka on monta tuntia jäljessä
- Yritä uudelleen: Televisio menee kanavalle jota katsottiin ennen TV:n sulkemista
Mikähän virhe tässä tapahtuu?
Suljetko TV:n telkkarin omalla kaukosäätimellä? Tuleeko sama virheilmoitus vaikka avaat telkkarin uudelleen alle tunnin sisään sammuttamisesta vai pelkästään silloin jos TV on ollut useita tunteja kiinni?
Suljetko TV:n telkkarin omalla kaukosäätimellä? Suljen television omalla
Virheilmoitus tulee heti jos sulkee ja avaa television. Joskus tulee kuvaruudun ylälaitaan punaisella pohjalla ilmoitus, ettei verkkoyhteyttä ole; yritä uudelleen. Olisiko silloin, kun televisio on ollut pitemmän aikaa kiinni ja digiboksi auki.
Jostain syystä verkkoyhteys nukahtaa kun television sammuttaa, mutta kyllä kai sen pitäisi herätä ilman virheilmoitusta kun television laittaa päälle.
Tekee saman langalla ja ilman lankaa. WiFi nopeudet on boksin vierestä mitattuna lataus 849 Mb/s, lähetys 561 Mb/s. Tänään hukkasi yhteyden kesken ohjelman ja alkoi pyörittämään palluraa… Piti kytkeä lanka kiinni. Pitäisi tietää onko ongelma softassa vai raudassa? Meneekö laite vaihtoon...
Suljetko TV:n telkkarin omalla kaukosäätimellä? Suljen television omalla
Virheilmoitus tulee heti jos sulkee ja avaa television. Joskus tulee kuvaruudun ylälaitaan punaisella pohjalla ilmoitus, ettei verkkoyhteyttä ole; yritä uudelleen. Olisiko silloin, kun televisio on ollut pitemmän aikaa kiinni ja digiboksi auki.
Jostain syystä verkkoyhteys nukahtaa kun television sammuttaa, mutta kyllä kai sen pitäisi herätä ilman virheilmoitusta kun television laittaa päälle.
Tekee saman langalla ja ilman lankaa. WiFi nopeudet on boksin vierestä mitattuna lataus 849 Mb/s, lähetys 561 Mb/s. Tänään hukkasi yhteyden kesken ohjelman ja alkoi pyörittämään palluraa… Piti kytkeä lanka kiinni. Pitäisi tietää onko ongelma softassa vai raudassa? Meneekö laite vaihtoon...
Nopeudet ovat hyviä ja pitäisi heräillä kyllä samantien henkiin. Joku tässä mättää, minkä takia toimivat noin. Suosittelisin sinulle olemaan meihin yhteydessä, niin saisimme tehtyä tästä Häiriöilmoituksen tutkittavaksi. Näkisimme lähinnä digiboksin osalta sen sielunelämän, miltä se tarkemmin näyttäisi. Voit olla meidän asiakaspalveluumme yhteydessä joko puhelimitse tai chat-palvelun kautta kirjautumalla Minun Telia-sivustolle.
Asiantuntijoiden kanssa on aina mukava selvittää asioita…
Pitkän puhelun päätteeksi asiantuntija ilmoitti että kyseessä on ominaisuus, näin ne laitteet vain toimivat.
”Laitteissa on aina ominaisuuksia, ja ne ovat aina niille tyypillisiä. Ei sille voi mitään”
Virheilmoitus on siis nykyään ominaisuus. Itse olen kyllä vähän eri mieltä.
Mielestäni taviksille myytävät laitteet ja vempaimet pitäisi olla sellaisia, että ne toimivat ilman ylimääräisiä ”ominaisuuksia”.
Itse olen perehtynyt jonkin verran datatekniikkaan, mutta aika moni ei. Ja ne monet hyväksyvät kaiken höpöhöpön mitä asiantuntijat syöttävät. Kun ei voi muutakaan.
Ensin vian epäiltiin olevan reitittimissäni, joita pyydettiin boottaamaan, sitten vika olikin televisiossa. Kolmen tonnin LG ei käynyt yksiin satasen purkin kanssa!
Sitten ihmeteltiin miksi haluan käyttää television kaukosäädintä. No siksi että Haluan! Mitä se kenellekään kuuluu.
Asiantuntijat, varsinkin tele- ja tietokonealalla, syyttävät usein asiakkaiden laitteita, niitä joista yritys ei ole vastuussa. Kannattaisi keskittyä joskus omaan napaan, eikä syytellä aina muita. Toisaalta helpointa on mennä sieltä missä aita on matalin, kun sormi menee suuhun...
Piti säätää itse:
=>Järjestelmän asetukset
=>TV asetukset
=>HDMI CEC
=>Laitteiden käynnistys ja sammutus yhdellä kaukosäätimellä (Digiboksi käynnistyy ja sammuu TV:n mukana). Tämä Pois päältä
=>Asetukset
=>Kaukosäädin
=>Käytä TV:tä digiboksin kaukosäätimellä. Tämä Pois päältä
Ominaisuudeksi määritelty virheilmoitus poistui, eikä se palannut vaikka laittoi em. toiminnot takaisin päälle. Olisiko boksin HDMI liitännän ohjelmassa jokin “ominaisuus”?
Jos haluaa käyttää televisiota digiboksin kaukosäätimellä ohjeen mukaan:
Valmiustila päällä/pois (Digiboksi lyhyt painallus, TV pitkä painallus).
No ei ehkä ihan… TV menee kiinni lyhyellä, mutta kuinka pitkä on pitkä? Olisiko tässäkin joku ominaisuus… Digiboksia ei saa oikein mitenkään valmiustilaan, mutta ei kai sen niin väliä;
Pääasiahan on että televisiosta näkee jotain, sanoi asiantuntija!
Myös minulla tulee tuo virheilmoitus, haluaisin että voin sulkea TV:n ja virransäästö sulkisi digiboksin tunnin käyttämättömyyden jälkeen. Itse tulkitsen että se virheilmoitus tulee kun digiboksin ajastettu virransäästö yrittää sammuttaa digiboksin kun sitä ei käytetä, ja tuo epäonnistuu. Oletteko testanneet Telialla että tuo virransäästö toimii?
Ja vielä lisäys edelliseen että vaikka virheilmoitus tulisikin jostain muusta niin minulla ei ainakaan digiboksi mene virransäästötilaan vaikka se olisi laitettu päälle
Asiantuntijoiden kanssa on aina mukava selvittää asioita…
Pitkän puhelun päätteeksi asiantuntija ilmoitti että kyseessä on ominaisuus, näin ne laitteet vain toimivat.
”Laitteissa on aina ominaisuuksia, ja ne ovat aina niille tyypillisiä. Ei sille voi mitään”
Virheilmoitus on siis nykyään ominaisuus. Itse olen kyllä vähän eri mieltä.
Mielestäni taviksille myytävät laitteet ja vempaimet pitäisi olla sellaisia, että ne toimivat ilman ylimääräisiä ”ominaisuuksia”.
Itse olen perehtynyt jonkin verran datatekniikkaan, mutta aika moni ei. Ja ne monet hyväksyvät kaiken höpöhöpön mitä asiantuntijat syöttävät. Kun ei voi muutakaan.
Ensin vian epäiltiin olevan reitittimissäni, joita pyydettiin boottaamaan, sitten vika olikin televisiossa. Kolmen tonnin LG ei käynyt yksiin satasen purkin kanssa!
Sitten ihmeteltiin miksi haluan käyttää television kaukosäädintä. No siksi että Haluan! Mitä se kenellekään kuuluu.
Asiantuntijat, varsinkin tele- ja tietokonealalla, syyttävät usein asiakkaiden laitteita, niitä joista yritys ei ole vastuussa. Kannattaisi keskittyä joskus omaan napaan, eikä syytellä aina muita. Toisaalta helpointa on mennä sieltä missä aita on matalin, kun sormi menee suuhun...
Piti säätää itse:
=>Järjestelmän asetukset
=>TV asetukset
=>HDMI CEC
=>Laitteiden käynnistys ja sammutus yhdellä kaukosäätimellä (Digiboksi käynnistyy ja sammuu TV:n mukana). Tämä Pois päältä
=>Asetukset
=>Kaukosäädin
=>Käytä TV:tä digiboksin kaukosäätimellä. Tämä Pois päältä
Ominaisuudeksi määritelty virheilmoitus poistui, eikä se palannut vaikka laittoi em. toiminnot takaisin päälle. Olisiko boksin HDMI liitännän ohjelmassa jokin “ominaisuus”?
Jos haluaa käyttää televisiota digiboksin kaukosäätimellä ohjeen mukaan:
Valmiustila päällä/pois (Digiboksi lyhyt painallus, TV pitkä painallus).
No ei ehkä ihan… TV menee kiinni lyhyellä, mutta kuinka pitkä on pitkä? Olisiko tässäkin joku ominaisuus… Digiboksia ei saa oikein mitenkään valmiustilaan, mutta ei kai sen niin väliä;
Pääasiahan on että televisiosta näkee jotain, sanoi asiantuntija!
Hienoa kuulla, että sait laitteet toimimaan haluamallasi tavalla. Selvästihän tässä on kyse virheilmoituksesta, joka ei kyllä mielestäni ominaisuutta tarkoita. Itse sanoisin, että kyse on laitteiden välisestä yhteensopivuusongelmista ja sen korjaaminen ei lähtökohtaisesti ole käyttäjän työtä. Me tutkimme tätä näillä tiedoilla vielä ja katsomme, voiko korjauksen tehdä Telia Play -digiboksin puolelta. Välillä tämänkaltaisia ongelmia myös korjataan yhteistyössä muiden laitevalmistajien kanssa.
Myös minulla tulee tuo virheilmoitus, haluaisin että voin sulkea TV:n ja virransäästö sulkisi digiboksin tunnin käyttämättömyyden jälkeen. Itse tulkitsen että se virheilmoitus tulee kun digiboksin ajastettu virransäästö yrittää sammuttaa digiboksin kun sitä ei käytetä, ja tuo epäonnistuu. Oletteko testanneet Telialla että tuo virransäästö toimii?
Ja vielä lisäys edelliseen että vaikka virheilmoitus tulisikin jostain muusta niin minulla ei ainakaan digiboksi mene virransäästötilaan vaikka se olisi laitettu päälle
Olemme tämän aiheen vienyt tiedoksi DV8919 boksin asiantuntijoille ja heillä on testi tästä käynnissä. Tismalleen samoja laitepareja ja ohjelmistoja harvoin saadaan testiin aikaiseksi, mutta rajataan kuitenkin. DV8919 boksin osalta. Arvauksesi on varmasti lähellä, minunkin mielestä häiriö liittyy HDMI signaali - digiboksi - virransäästö akselille. Tässä kohtaan ei kuitenkaan ole varmaa tietoa häiriön syystä.
Laite toimi, kunnes käytin boksin kauko-ohjaimessta löytynyttä toimintoa jossa ruudun yläkulmaan tuli kolme valikkoa: Sammuta, Käynnistä uudelleen ja joku kolmas. Valitsin “Sammuta”. Televisio sammui, mutta boksiin jäi palamaan kaksi sinistä lediä. Alkoi taas virherumban, eikä sitä saa enää pois kikkailulla.
Boksin sai herätettyä ainoastaan virheilmoituksen kautta.
Laite toimi, kunnes käytin boksin kauko-ohjaimessta löytynyttä toimintoa jossa ruudun yläkulmaan tuli kolme valikkoa: Sammuta, Käynnistä uudelleen ja joku kolmas. Valitsin “Sammuta”. Televisio sammui, mutta boksiin jäi palamaan kaksi sinistä lediä. Alkoi taas virherumban, eikä sitä saa enää pois kikkailulla.
Boksin sai herätettyä ainoastaan virheilmoituksen kautta.
Onko asetuksista esdelleen HDMI CEC ja käytä TV:tä kaukosäätimellä pois päältä? Ilmeisesti samaa häiriöilmoitusta ei tule mikäli boksin sulkee myös omalla kaukosäätimellään?
Boksi menee noin 4h kuluttua viimeisestä kaukosäätimen painalluksesta lepotilaan. Tapahtuuko tätä samaa virheilmoitusta, jos TV:n katselua jatkat ennen tätä lepotilaan siirtymistä?
Onko asetuksista esdelleen HDMI CEC ja käytä TV:tä kaukosäätimellä pois päältä? Ilmeisesti samaa häiriöilmoitusta ei tule mikäli boksin sulkee myös omalla kaukosäätimellään?
Boksi menee noin 4h kuluttua viimeisestä kaukosäätimen painalluksesta lepotilaan. Tapahtuuko tätä samaa virheilmoitusta, jos TV:n katselua jatkat ennen tätä lepotilaan siirtymistä?
“Käytä TV:tä kaukosäätimellä” on pois päältä.
Toisaalta on ihan sama minkä laittaa päälle tai ottaa päältä, virheilmoitusta ei enää saa pois, kun se tuli taas jäädäkseen. Virheilmoitus tulee vaikka TV:n sulkisi muutamaksi sekunniksi.
Jos boksin päästää lepotilaan, niin kuvaruudun ylälaitaan tulee televisiota avattaessa ilmoitus;
“Tapahtui verkkovirhe - yritä uudelleen” punaisella alustalla.
Eli boksi nukahtaa yön aikana aika syvään uneen… :)
Kävin läpi kaikki asetukset. Huomasin, ettei virheilmoitus tulekaan kaikissa tilanteissa.
Koska meitä pyydetään säästämään sähköä, suljemme television aina kun poistumme sen katseluetäisyydeltä vähänkin pidemmäksi aikaa. Yleensä tälläisessä tilanteessa on joku kanava päällä. Virheilmoitus tulee ainoastaan silloin. Jos television sulkee ja avaa jossain muussa boksin tilassa, esim. Pääsivun ollessa päällä, ei virheilmoitusta televisiota suljettaessa ja avattaessa tule.
Lisäksi virheilmoituksen jälkeen ohjelmaopas on jäänyt menneisyyteen.
Onko asetuksista esdelleen HDMI CEC ja käytä TV:tä kaukosäätimellä pois päältä? Ilmeisesti samaa häiriöilmoitusta ei tule mikäli boksin sulkee myös omalla kaukosäätimellään?
Boksi menee noin 4h kuluttua viimeisestä kaukosäätimen painalluksesta lepotilaan. Tapahtuuko tätä samaa virheilmoitusta, jos TV:n katselua jatkat ennen tätä lepotilaan siirtymistä?
“Käytä TV:tä kaukosäätimellä” on pois päältä.
Toisaalta on ihan sama minkä laittaa päälle tai ottaa päältä, virheilmoitusta ei enää saa pois, kun se tuli taas jäädäkseen. Virheilmoitus tulee vaikka TV:n sulkisi muutamaksi sekunniksi.
Jos boksin päästää lepotilaan, niin kuvaruudun ylälaitaan tulee televisiota avattaessa ilmoitus;
“Tapahtui verkkovirhe - yritä uudelleen” punaisella alustalla.
Eli boksi nukahtaa yön aikana aika syvään uneen… :)
Kävin läpi kaikki asetukset. Huomasin, ettei virheilmoitus tulekaan kaikissa tilanteissa.
Koska meitä pyydetään säästämään sähköä, suljemme television aina kun poistumme sen katseluetäisyydeltä vähänkin pidemmäksi aikaa. Yleensä tälläisessä tilanteessa on joku kanava päällä. Virheilmoitus tulee ainoastaan silloin. Jos television sulkee ja avaa jossain muussa boksin tilassa, esim. Pääsivun ollessa päällä, ei virheilmoitusta televisiota suljettaessa ja avattaessa tule.
Lisäksi virheilmoituksen jälkeen ohjelmaopas on jäänyt menneisyyteen.
Kiitos tarkasta viankuvauksesta. Välitin nämä esimerkit eteenpäin tuotekehitykselle. Koetamme demota tilanteen ja keksiä siihen ratkaisun. Boksin ei tulisi näin lopettaa toimintaa mikäli TV:stä sammutetaan virta.
Tässä teille vielä ihmeteltävää:
Jos television ja boksin sulkee ohjelman ollessa päällä;
Käynnistää ensin boksin ja sitten television: Virheilmoitus
Käynnistää ensin television ja sitten boksin: Ei virheilmoitusta
Jos television ja boksin sulkee Pääsivun ollessa päällä;
Käynnistää ensin boksin ja sitten television: Ei virheilmoitusta
Käynnistää ensin television ja sitten boksin: Ei virheilmoitusta
Tässä teille vielä ihmeteltävää:
Jos television ja boksin sulkee ohjelman ollessa päällä;
Käynnistää ensin boksin ja sitten television: Virheilmoitus
Käynnistää ensin television ja sitten boksin: Ei virheilmoitusta
Jos television ja boksin sulkee Pääsivun ollessa päällä;
Käynnistää ensin boksin ja sitten television: Ei virheilmoitusta
Käynnistää ensin television ja sitten boksin: Ei virheilmoitusta
Kiitos vielä näistä esimerkeistä! Kuten @KaPetri mainitsi, koitetaan saada kuvailemasi tilanne demottua ja sitä myötä ratkaisu keksittyä. Palaillaan ketjuun kun tilanteesta selviää jotakin lisää. Jos huomaat itse jotakin lisättävää niin huikkaa ihmeessä!
Eilen boksin softa päivittyi ja virheilmoitus "Tapahtui virhe, yritä uudelleen" poistui.
Television sulkeminen ja avaaminen vie nyt suoraan ohjelmatietoihin, josta voi edetä takaisin katsotulle kanavalle. Kaukosäätimen ympyränäppäimen uudistettu kanavavalikko (ylös/alas) on myös mielestäni tervetullut uutuus.
Kiitos!