Skip to main content

AndroidTV ja sen taustajärjestelmä (backend) näyttää kärsivän pahoista ohjelmistokehitys ja tuotanto ongelmista.

- "tapahtui DRM virhe" - kun yritetään kutsua backend apia joka ilmeisesti yrittäisi resolvata linkin striimiin katsottavan kanavan valitsemisen jälkeen.
- java paketti heittää GraphQL:ään liittyvän virheen (uskomattoman heikko ajatus käyttää graphQL:ää tämän luontoisessa palvelussa taustajärjestelmässä. Jos osaaminen heikkoa graphQL varmistaa että järjestelmä ei kestä kuormaa)
- tällä hetkellä 15.8.2022 kello 21:00 taustajärjestelmän ohjelmaopas api ei vastaa tai sillä kestää liian kauan vastata. On kokeiltu telian nettiliittymällä sekä Elisa 5G liittymällä.
- Taustajärjestelmä ei joko kykene palvelemaan järkevillä latensseilla tai se ei kestä kuormaa.
-AndroidTV projektissa ongelma näyttää olevan että ohjelmistoa ei pystytä testaamaan ja käyttäjät kokee merkillisiä tiloja cachen ja muiden suhteen. Laitteen joutuu nollaamaan kohtuu usein tehdas asetuksiin.

tämä palvelu ei vastaa palvelusopimusta (SLA) ja tietäisikö joku email osoitteen josta voisi pyytää hyvitystä?



 



---



Muokkaus SonjaNii: Muokattu otsikkoa hieman

pienehköä turhautumista ilmassa. 15.8.2022 koko illan tv palvelu käyttökelvottomassa kunnossa ja tv:tä ei siis voi katsella. chatissä ei oikein tunnuta tuntevan asiaa tai pystytä auttamaan ja puhelimitsehan ei tukea ole 17:00 jälkeen. Wiresharkilla voi loggailla apeja joita androidTV boksi yrittää kutsua, muttei saa requesteille vastausta. satunnaisesti backend palauttelee virheitä. näyttäisi tosiaan siltä että backend (epg api ja lähes kaikki muutkin apit) on nurin tai toteutuksen laatu on sellaisella tasolla että vain muutama palvelun asiakas pääsee nauttimaan toimivasta sovelluksesta.

Hiukan harmillista. tämän androidTV projektin ohjelmistokehitys tiimejä kannattaisi hiukan terästää ja hakea paikalle osaamista jotta kokonais systeemi saataisiin terveelle pohjalle.


Heippa @samiabcd ja tervetuloa Telia Yhteisöön! 



Alkajaisiksi haluan kysyä muutaman tarkentavan kysymyksen. Millainen Telian nettiyhteys sinulla on käytössäsi, ja onko käytössäsi siis uusi DV8919 digiboksi? Tiedossamme on toimintaongelmia, jos kyseistä digiboksia käyttää LAN-kaapelin kanssa, joten suosittelemme digiboksin yhdistämistä verkkoon langattomasti.  Käytätkö sinä digiboksia WiFi -yhteydellä? 



 



Telia TV palvelun toiminnassa on varmasti aina parannettavaa, ja kehitämme toimintaa jatkuvasti. Kiitos siis yksityiskohtaisesta palautteesta, vien palautteen ilman muuta eteenpäin. Mitä hyvityksiin tulee, katsotaan hyvitysasiat aina läpi tapauskohtaisesti asiakaspalvelustamme käsin. 


Nettiyhteys on telian ADSL. Telian nopeustestillä alaspäin tulee noin 18-20Mbps. Boksin pohjassa lukee DV8919X. boksi on ollut LAN kaapelilla ja ilmiselvästi pahimmat ongelmat on just siinä (harmi ettei chat väki ole tätä nostanut esiin. Koko kesän TV ollut epästabiili ja useita päiviä käyttökelvoton). kun WLAN:in ottaa käyttöön asetukset puolella käyttöliittymä ei kerro että ethernet kaapeli tulisi kytkeä irti. käyttäjälle jää kuva että myös WLAN:n on yhdistetty (käyttöliittymä niin toteaa). Kun LAN kaapelin irroittaa sain palvelun toimimaan WLAN:illa työpaikan elisa nettiliittymän kautta (työpuhelimesta jaettu wlan hotspot ).



 


Kyseessä ei sinällään voi olla "digiboksi ei tunnista verkkoyhteyttä verkkokaapelin kautta", koska ilmiselvästi boksi lähettää requesteja verkkoon ja kesän aikana toiminut silloin tällöin. Toki vika näyttäisi olevan siinä että appi tai telian bootloader viritys ei kykene kunnolla käyttämään lan yhteyttä, mutta myös lanin kautta joku verkkoyhteys sillä täytyy olla niinä hetkinä kun se saa requesteja lähettettyä satunnaisesti.


tämä meidän boksi on saatu telialta kesäkuussa. Jos olette jo toukokuussa tienneet LAN ongelmasta, niin miksi asiakaspalvelijat eivät ole tätä ehdottaneet tai tienneet tästä? sekä chat että puhelinpalvelussa? 


Alkukesästä LAN häiriön todettiin olevan aiheuttaja siihen että digiboksi virheellisesti vaati tallennusta usealla kanavalla ohjelman katseluun, mutta kesän edetessä olemme havainneet useitakin toimintahäiriöitä liittyen juurikin siihen että digiboksi on yhdistettynä verkkokaapelilla. Esimerkiksi mainitsemasi "tapahtui DRM virhe" -ilmoitus saattaa hyvinkin mahdollisesti johtua kyseisestä häiriöstä.



Käytössämme on useampi sisäinen viestintäkanava josta löytyy tiedote kyseisestä ongelmasta, ja pyrimme muistuttamaan asiakasneuvojia ajankohtaisista häiriöistä ja toimintatavoista. On valitettavaa, ettei kohdallasi olla tätä huomioitu yhteydenoton aikana. Kiitos kuitenkin tästä huomiosta, näitä on hyvä nostaa esille. Nostan tiedon uudelleen pinnalle viestintäkanavissamme, ja suosittelen tässä tilanteessa, että käytät digiboksia toistaiseksi WiFi yhteydellä! 


Ei sinällään maksavana asiakkaana lohduta sisäiset ilmoitustaulut. toisinsanoen ei voi asiakkaana alkaa johtamaan sisäistä toimintaanne asiakaspalvelijan kautta ja arvailemaan että missä ilmoitustauluilla tai rikkonaisissa puhelimissa voisi olla mitäkin. Kesän aikana nollattu boksi (asiakaspalvelun neuvosta) satoja kertoja. resetoitu reititintä jne.. em kisoja sun muita näkemättä. katsottu pysähtynyttä kuvaa. ihmetelty kun epg tietoa ei voitukaan noutaa jne.. Helpoin tapa teille yrityksenä olisi hoitaa palvelu uskottavaan kuntoon (toki se ei ole helppoa, mutta toisaalta pyydätte siitä rahaa, joten se olisi tavallaan minimi vaatimus. ei voi siinä kohtaa selittää että ei ole helppoa). On kuitenkin testattavissa tämäkin vika jos vain on halua testata. Mutta jos uskottavaan kuntoon saaminen on liian haastavaa, oikeasti pitäisi pystyä asiakaspalvelun kautta saamaan tieto asiakkaalle riippumatta miten yrityksenne on organisoitu sisältä päin.



@samiabcd  kirjoitti:


Ei sinällään maksavana asiakkaana lohduta sisäiset ilmoitustaulut. toisinsanoen ei voi asiakkaana alkaa johtamaan sisäistä toimintaanne asiakaspalvelijan kautta ja arvailemaan että missä ilmoitustauluilla tai rikkonaisissa puhelimissa voisi olla mitäkin. Kesän aikana nollattu boksi (asiakaspalvelun neuvosta) satoja kertoja. resetoitu reititintä jne.. em kisoja sun muita näkemättä. katsottu pysähtynyttä kuvaa. ihmetelty kun epg tietoa ei voitukaan noutaa jne.. Helpoin tapa teille yrityksenä olisi hoitaa palvelu uskottavaan kuntoon (toki se ei ole helppoa, mutta toisaalta pyydätte siitä rahaa, joten se olisi tavallaan minimi vaatimus. ei voi siinä kohtaa selittää että ei ole helppoa). On kuitenkin testattavissa tämäkin vika jos vain on halua testata. Mutta jos uskottavaan kuntoon saaminen on liian haastavaa, oikeasti pitäisi pystyä asiakaspalvelun kautta saamaan tieto asiakkaalle riippumatta miten yrityksenne on organisoitu sisältä päin.






Ymmärrän, ja yhdyn siihen ettei tilanne ole mennyt kuin Strömsössä, pahoittelut siitä! Digiboksin käyttäminen virratta sekä boksin resetointi on hyvä tehdä ensimmäisenä kun jotakin häikkää havaitaan, ja tämä onkin yleensä ensimmäisiä toimenpiteitä jota asiakasneuvojat pyytävät tekemään vianrajausta aloittaessaan. Häiriöt ovat parhaillaan selvityksessä, ja tarkoituksena ei missään nimessä ole pitkittää häiriönkorjausta syyttä. 


Sen verran vielä jos auttaa. kun boksin nollaa ja tekee rekisteröinnin sillä koodilla käyttäen "login.telia.." palvelua, niin LAN verkko yleensä toimii.
mutta kun pääsee epg:stä valitsemaan kanvavan ja pääsee sitä katsomaan, ilmeisesti appi päivittyy (tästä en ole varma ja en seurannut versio numeroa monina kertoina kun nollasin että onko näin). Mutta jos appi päivittyy (koska se heittää tv ohjelmasta päävalikkoon yllättäen, oletin että appi tässä kohtaa päivittyy kun myös jotkut kuvakkeet muuttuivat. viimeiseen versioon tultaessa LAN lopettaa toimintansa täysin. Olettaen siis että nollauksen jälkeen appi päivittyy johonkin versioon samalla kun käyttäjä katselee tv:tä. Jos pitää paikkansa että appi päivittyy tuossa lennosta, niin viimeisin versio olisi heikoin tämän LAN:in osalta.



@samiabcd  kirjoitti:


Sen verran vielä jos auttaa. kun boksin nollaa ja tekee rekisteröinnin sillä koodilla käyttäen "login.telia.." palvelua, niin LAN verkko yleensä toimii.
mutta kun pääsee epg:stä valitsemaan kanvavan ja pääsee sitä katsomaan, ilmeisesti appi päivittyy (tästä en ole varma ja en seurannut versio numeroa monina kertoina kun nollasin että onko näin). Mutta jos appi päivittyy (koska se heittää tv ohjelmasta päävalikkoon yllättäen, oletin että appi tässä kohtaa päivittyy kun myös jotkut kuvakkeet muuttuivat. viimeiseen versioon tultaessa LAN lopettaa toimintansa täysin. Olettaen siis että nollauksen jälkeen appi päivittyy johonkin versioon samalla kun käyttäjä katselee tv:tä. Jos pitää paikkansa että appi päivittyy tuossa lennosta, niin viimeisin versio olisi heikoin tämän LAN:in osalta.






Kaikki havainnot käytössä on tietenkin avuksi, kiitos siitä. Toistaiseksi, selvityksen sekä häiriönkorjauksen ajan, suosittelemme yhdistämistä täysin langattomasti. Hieman poikkeuksellistahan se on, mutta näin olemme havainneet palvelun toimivan varmiten tässä tilanteessa. 


Vastaa