Skip to main content

Yritin eilen tilata Telia TVn Liigapassin kaikkien joukkueiden peleillä mutta tilaus kaatui luottotietoihin sekä netissä että puhelimessa. Luottotietomerkintä ei saa kuitenkaan olla este tuotteen tai palvelun tilaukseen, vaan koska Telia on ainoa joka omistaa oikeudet lähettää Liigan pelejä, on heidän pakko tarjota kaikille asiakkaille jokin mahdollisuus tilata tuote, esimerkiksi ennakkomaksulla. Toisen ihmisen henkilötunnuksella tilaaminen ei ole ratkaisu koska siinä ei tuotetta myydä alkuperäiselle asiakkaalle.

 

Kysyn vielä tänään asiaa kuluttajaneuvonnasta ja Kilpailuvirastosta mutta haluaako joku Telialta kommentoida asiaa?

 

Moikka @Gnolli85 ja tervetuloa Yhteisöön!



 



Tästä aiheesta on jonkin verran keskusteltukin täällä ja muualla sosiaalisessa mediassa. Tilausprosessi on tällä hetkellä sellainen, että palvelut laskutetaan jälkeenpäin ja tällaisessa mallissa pitää aina tarkistaa luottotiedot normaalin käytännön mukaisesti. Meillä on tätä luottotietojen tarkistamista myös viilattu jonkin verran juuri Liigaa ajatellen, mutta edelleen toki voi tulla tilanteita vastaan, että tilaus ei mene läpi.



 



Meillä selvitetään parhaillaan uudenlaisia maksutapoja ja miten tätä tilannetta voisi helpottaa, jolloin kaikki halukkaat voisivat ostaa Liigan pelit itselleen. Toistaiseksi ei ole uutta kerrottavaa, mutta tästä toki viestitään heti kun muutoksia tilauskuvioihin on tiedossa.



@NikoNo@  kirjoitti:


Moikka @Gnolli85 ja tervetuloa Yhteisöön!



 



Tästä aiheesta on jonkin verran keskusteltukin täällä ja muualla sosiaalisessa mediassa. Tilausprosessi on tällä hetkellä sellainen, että palvelut laskutetaan jälkeenpäin ja tällaisessa mallissa pitää aina tarkistaa luottotiedot normaalin käytännön mukaisesti. Meillä on tätä luottotietojen tarkistamista myös viilattu jonkin verran juuri Liigaa ajatellen, mutta edelleen toki voi tulla tilanteita vastaan, että tilaus ei mene läpi.



 



Meillä selvitetään parhaillaan uudenlaisia maksutapoja ja miten tätä tilannetta voisi helpottaa, jolloin kaikki halukkaat voisivat ostaa Liigan pelit itselleen. Toistaiseksi ei ole uutta kerrottavaa, mutta tästä toki viestitään heti kun muutoksia tilauskuvioihin on tiedossa.






Olis vaikka Telia Kaupoissa myynnissä fyysisiä koodeja, jonka kun antaa Telia TV ohjelmalle, niin saa liigan ennalta määrätyksi ajaksi voimaan. Toki tossa joutuisi printtaamaan, mutta toimisiko sama sillä, että tiskillä annetaan sähklpostiosoite, johon koodi toimitettaisiin.



 



Kanssa-asiakkaana tuntuu harmilliselta, että tietty asiakasryhmä rajautuu yhä pois. Toki maksuhäiriömerkinnän saamisesta voidaan olla montaa eri mieltä, mutta kuitenkin toivoisi yrityksen tarjoavan vaihtoehtoista ostotapaa. Kuitenkin sieltä olisi rahaa tulossa. Mutta kuten @NikoNo kirjoitti, uusia tapoja harkitaan, joten ei vielä heitetä kirvestä kaivoon.


Terve NikoNo!

 

Hienoa että selvitätte asiaa! Kyseessä ei ole kuitenkaan vapaaehtoinen asia vaan ihan laki määrää että jos yritys on ainoa joka kyseistä palvelua tarjoaa, sen on pakko pystyä myymään tuote jokaiselle asiakkaalle jollain tavalla.

 

Lisäksi syy ei saa olla luottokelpoisuus, vaan se pitää pystyä kiertämään esimerkiksi ennakkomaksulla, kuten liikennevakuutuksessa.

 


Ehdottomasti halutaan myydä Liigan paketteja mahdollisimman laajalle joukolle. Luottotiedottomia on kuitenkin iso joukko, joten tärkeä asia selvittää tätä. Samalla tutkitaan myös, että olisiko meidän mahdollista jotenkin myydä Liigan paketteja myös ulkomailla asuville, koska tällä hetkellä tilauksen tekeminen edellyttää suomalaista pysyvää osoitetta.



 



Infotaan tosiaan muutoksista heti, kun on jotakin varmaa tietoa kertoa!


Hieno juttu! Kiire teillä tosiaan tulee kun Liigan alkuun on 17 päivää, ei sillä että laskisin, mutta onhan tuo silti isompi juttu kuin joulu ja uusivuosi yhdessä!


Miksi ihmeessä laskutus jälkeenpäin? Ruudussa oli maksu etukäteen Visa-kortilla ja se toimi tosi hyvin. Ei luulisi Teliallekaan olevan mahdoton tehtävä luoda samanlaista Visa-maksu  -ohjelmaa. Voittehan vaikka kysyä Ruudulta miten sen tekivät. C-morekin toimii samalla tavalla. Luottotiedoilla ei todellakaan pitäisi olla mitään tekemistä jääkiekon katselemisen kanssa. Ja nyt varmaan pitäisi sitten pistää vauhtia siihen hommaan, sillä kausi alkaa kohta ja pelejä tosiaan pitää päästä katsomaan oli luottotietoja tai ei.


Ilmeisesti olitte jotain muutoksia tehneet kun sain sopimuksen tehtyä?

 

Kiitos tästä ja toivotaan että homma pelaa!


Kyllä, eilen itse asiassa saimme tiedon että tilaus onnistuu nyt myös sellaisilta joiden luottotiedot eivät ole kunnossa. Teitkö tilauksen netin kautta vai olitko yhteydessä asiakaspalveluun?


Soitin asiakaspalveluun ja sieltä saatiin tilaus tehtyä! Olin odottanut että luotonvalvonta olisi soittanut vielä perään kun ehdotin että maksan etukäteen toukokuuhun saakka sen mutta ei tarvinnut.


Juu tilaus onnistui netissäkin. Mutta sitä luvattua toista sähköpostia ei tullut eli nyt vaan odotellaan soittoa sieltä teiltä päin. Voisihan siihen tilaukseen laittaa, että haluan maksaa etukäteen, niin ei tarvitsisi sitten turhia odotella ja miettiä. Voihan olla, että jotkut joilla on luottotiedot kunnossa ovat jopa huonompia maksajia, kuin ne joilla ei ole kunnossa.



@birgittamikael@  kirjoitti:


Voihan olla, että jotkut joilla on luottotiedot kunnossa ovat jopa huonompia maksajia, kuin ne joilla ei ole kunnossa.






Jos puhutaan jälkilaskutuksesta, niin mistäpä yritys sitä sopimuksen tekohetkellä voisi tietää täysin uuden asiakkaan ollessa kyseessä? Etukäteen maksettaessa taas asia on täysin yhdentekevä yrityksen=laskuttajan kannalta. Mutta sinällään totta varmasti jossain määrin, ja jostainhan ne maksuhäiriöt myös syntyvät.. Meillähän on kaikilla ensin luottotiedot kunnossa, kun ei ole sitä positiivista rekisteriä jollaisia muualla maailmassa paljolti on käytössä ja jota myös itse kannatan.



Kaikilla ei toki luottotiedot mene kevytkenkäisen luotonoton ja ylivaron elämisen seurauksena vaan taustalla on työttömyyttä, sairauksia, ja jokainen luottotiedoton on oma yksilö kuten meistä jokainen. Ja myös yrityksen tulisi mielestäni kohdella jokaista sellaisena.



 



Luottotieto asioissa ei juuri koskaan ihmistä nähdä yksilönä, hän on sarja numeroita Bisnode Oy:n tai Asiakastieto Oy:n rekisterissä. Näiden tietojen perusteella laaditaan päätös voidaanko palvelu antaa vakuusmaksulla vaiko ei ollenkaan.



 



 


Mutta siitä annan positiivista palautetta että Telian asiakaspalvelu koitti tehdä asian eteen jotain ja sain palvelusta hyvän kuvan, mutta valitettavasti yksittäinen asiakaspalvelija ei voi kiertää yhtiön sääntöjä.


Nythän ei ole todellakaan kyse siitä onko luottotietoja vai ei, vaan siitä, että Telialta ei saa samaa palvelua kuin esim. Ruudussa oli. Eli maksu etukäteen Visa-kortilta ja saat katsoa pelejä eikä sinun tarvitse kertoa kenellekään oletko luottokelpoinen vai et. Tämä on sitä mitä haluaisin. Summa mikä veloitetaan on kuitenkin joka kuukausi sama. Ja kun kevät koittaa, niin joka tapauksessa maaliskuussa nähdään mitkä joukkueet jatkavat ja mitkä lähtevät lomille. Silloin laskutuksen voi sitten lopettaa. En kertakaikkiaan ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa. Puhelinlaskut ovat eri juttu, sillä siinähän summa ei aina ole sama, joten jälkilaskutus on siinä ihan aiheellinen. Kauhea hehkutus Teliasta, mutta homma jätetty puolitiehen. Onhan tässä Telian työntekijöillekin hurjasti turhaa työtä, kun luottotiedottomat soittelevat ja anovat lupaa katsoa pelejä. Jos asian kuitenkin helposti saisi hoidettua netissä, niin taas voisivat työntekijät keskittyä olennaiseen.


En tiedä Telian järjestelmistä, mutta osaan kuvitella ja olen kuullutkin, että isoissa firmoissa järjestelmiä on paljon ja asioita, jotka esim. ohjaavat laskutuksta on valtavasti. Järjestelmät ovat sitten varsin kankeita ja toimintojen muuttaminen voi olla hankalaa. Nyt sentään voi ostaa pelin kerrallaan https://www.epressi.com/tiedotteet/telekommunikaatio/latkafanien-toive-toteutuu-liiga-lahetyksia-voi-ostaa-peli-kerrallaan.html , mutta maininta on: Yhden runkosarjapelin hinta on 9,90 €. Maksu veloitetaan laskulla.



 



Mutta mutta, tulevaisuus näyttää, että onko mahdollisesti tulossa muitakin maksutapoja kuin lasku. Voihan Telian verkkokaupassakin maksaa verkkopankissa ja silleen... Aika näyttää.


Hei,

 

Itse koitin tilata viime viikolla telia tv'tä ja joukkuepassia. Nyt tänään tuli paperinen kirje, jossa vaaditaan telia tv'stä 150€ ennakkomaksua. Summa hyvitetään "tulevissa laskuissa"

 

Yksi oleellinen kysymys kuitenkin on johon haluaisin ennen maksamista vastauksen.

 

Tuo 150€ kattaa koko liigakauden huhtikuun loppuun. Aion kuitenkin laittaa liigan paussille joulu-tammikuuksi. Lisäksi ei ole kiveenhakattua että joulkueeni edes pelaa liigan viimeisenä kuukautena. Viimeisimpänä asiana  olen muuttamassa ensi kesänä kokonaan maasta pois, enkä saisi palvelua edes enään pidettyä, koska se vaatii osoitteen suomeen.

 

Näin ollen ennakkomaksusta jää väkisinkin ainakin 40-60 euroa käyttämättä. Varsinainen kysymykseni onkin se, maksaako telia käyttämättä jääneen ennakkomaksun takaisin liigakauden loputtua tililleni, vai jääkö raha "ikiajoiksi" odottamaan tulevia tilauksia?



@malibu915@  kirjoitti:


 



Näin ollen ennakkomaksusta jää väkisinkin ainakin 40-60 euroa käyttämättä. Varsinainen kysymykseni onkin se, maksaako telia käyttämättä jääneen ennakkomaksun takaisin liigakauden loputtua tililleni, vai jääkö raha "ikiajoiksi" odottamaan tulevia tilauksia?






Heippa @malibu915 ja tervetuloa Yhteisöön! :smileyhappy:



 



Ilman muuta palautetaan raha takaisin tilillesi jos irtisanot palvelun ennen kuin koko ennakkomaksu on kuittaantunut laskuillesi. Automaattisesti tämä raha jää odottamaan seuraavaa maksua, mutta jos irtisanot kyseisen paketin esimerkiksi asiakaspalvelumme kautta, voit samalla ilmoittaa ettet hetkeen ole avaamassa sitä takaisin ja haluat että palautamme loput ennakkomaksusta. Otamme samalla sinulta tilinumeron ylös mihin liikasuoritus palautetaan! :smileyhappy:


Vastaa