Ihmettelen suuresti Telian typeryyttä lakkauttaa helppokäyttöinen ja hyvin toimiva sovellus. Muun älylaitteen puuttuessa PC:tä vähän rasittava sovellus on ollut mainiona apuna paria samanaikaista tapahtumaa seuratessa. Lisäksi lakkauttamista ei ole sanallakaan perusteltu: Onko "Telian Vladimirilta" tullut sellainen ukaasi, jota kukaan ei uskalla vastustaa? Vai onko niin, että älylaitteita omistamaton asiakasjoukko on niin vähäinen ja Telian halveksima, että heiltä voidaan ottaa pois se vähäinenkin apu, joka on? Toisaalta älylaitteille kehitellään vaika minkämoisia tingeltangeleita. Sovelluksen selainversioon Telia ei ole tietenkään lisännyt kuva kuvassa -ominaisuutta (vrt. Yle Areena), joten aikaisempaa vastaavan kaltainen käyttö onnistuu ainoastaan Firefox-selaimella, jossa tämä ominaisuus on sisäänrakennettuna. Lisäksi käyttö on luonnollisesti huomattavasti enemmän konetta rasittavaa. Telilan pitkäaikaisena, vaikkakin vanhemman sukupolven edustajana en voi sanoa muuta kuin: Hävetkää! Hävetkää! Hävetkää!
Tänään on tosiaan Win 10 -tuki päättynyt. Aihetta liipaten meillä onkin julkaistu artikkeli, jossa muun muassa luetellaan kaikki selaimet, jotka ovat jatkossa tuettuja. Voit lukea jutun täältä.
Win 10 -muutos ei vaikuta lainkaan älylaitteiden kautta katseleviin katsojiin vaan niihin asiakkaisiimme, jotka ovat tähän asti katsoneet Telia TV:tä Windows 10 -käyttöjärjestelmälle erikseen ladatun sovelluksen kautta.
Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen, sillä koska lähes kaikki suosituimmat nettiselaimet ovat tuettuja, niin ihmiset varmasti löytävät mahdollisuuden katsoa jatkossakin Telia TV:tä vaikkapa ihan suoraan nettiselaimen kautta osoitteessa tv.telia.fi.
Kiitoksia vastauksesta! Vastaaja ei kuitenkaan ilmeisesti lainkaan lukenut kirjoitustani, vaan katsoi parhaaksi leperrellä jotakin mitäänsanomatonta. Yhteenkään väitteeseeni hän ei pystynyt/viitsinyt vastata. Edes hänen mainitsemastaan artikkelista ei löydy PERUSTELUJA sovelluksen lakkauttamiselle. Kysymys siis todellakin lienee "Telian Trumpin" käskystä.
Tolkutonta selittää, että "lähes kaikki suosituimmat nettiselaimet ovat tuettuja". Toki sen tiedän, kokeiltuani jo aikaa sitten. Mainitsin, että selaimen kautta katselu rasittaa PC:tä enemmän kuin yksinkertainen sovellus. Lisäksi sovelluksen avulla voi helposti katsoa kahta samanaikaista tapahtumaa, kun nyt, sovelluksen lopettamisen jälkeen, se käy ainoastaan Firefox- ja Opera-selaimilla, joissa on kuva kuvassa -toiminto.
Toivoisin, että katsojien viestit luettaisiin vastaisuudessa yhtä silmäystä tarkemmin, ja mikäli pystytään, vastattaisiin asiallisesti eikä latelemalla yksinkertaisuuksia.
@ericrose@ kirjoitti:Kiitoksia vastauksesta! Vastaaja ei kuitenkaan ilmeisesti lainkaan lukenut kirjoitustani, vaan katsoi parhaaksi leperrellä jotakin mitäänsanomatonta. Yhteenkään väitteeseeni hän ei pystynyt/viitsinyt vastata. Edes hänen mainitsemastaan artikkelista ei löydy PERUSTELUJA sovelluksen lakkauttamiselle. Kysymys siis todellakin lienee "Telian Trumpin" käskystä.
Tolkutonta selittää, että "lähes kaikki suosituimmat nettiselaimet ovat tuettuja". Toki sen tiedän, kokeiltuani jo aikaa sitten. Mainitsin, että selaimen kautta katselu rasittaa PC:tä enemmän kuin yksinkertainen sovellus. Lisäksi sovelluksen avulla voi helposti katsoa kahta samanaikaista tapahtumaa, kun nyt, sovelluksen lopettamisen jälkeen, se käy ainoastaan Firefox- ja Opera-selaimilla, joissa on kuva kuvassa -toiminto.
Toivoisin, että katsojien viestit luettaisiin vastaisuudessa yhtä silmäystä tarkemmin, ja mikäli pystytään, vastattaisiin asiallisesti eikä latelemalla yksinkertaisuuksia.
Telia TV-sovelluksen tuki on päättynyt ja kehitämme jatkossa selaimen yli toimivaa Telia TV:tä. Tätä kautta pyrimme tuomaan Telia TV:n useammalle käyttöjärjestelmälle, kuin pelkästään Windows 10. Selaimella katsominen ei pitäisi rasittaa PC:tä sen enempää mitä sovelluksellakaan. Millä tavalla olet huomannut tämän rasituksen? Onko rasitus samanlaista eri selaimilla?
Kuva kuvassa (Picture in Picture, lyhennettynä PIP) ominaisuutta ei tällä hetkellä löydy mutta vein ehdotusta eteenpäin. Tämä voi tulevaisuudessa olla mahdollista.
Mielenkiinnosta tein pikakokeilun. Ei noista merkittävää eroa toiston raskaudessa pitäisi tulla. Vähän vanhemmalla HTPC:llä vertailin toistoa Netflixistä. TeliaTV:n osalta en appia enää kokeillut vieläkö asentuisi takaisin... Microsoft Storen Netflix-aplikaatiolla toisto on kyllä aavistuksen kevyempää, mitä tuoreella Microsoft Chromium Edgellä Netflix videon toisto. Ei tosin niin, että sitä käytössä mitenkään huomaisi.
Korostan, ettei tämä ollut mikään varsinainen testi, vaan ihan yksinkertaisesti Windowsin Tehtävienhallinnan Suoritukyky -välilehdeltä pikaisesti appia ja selainta vertailin samaa elokuvaa kummallakin eri tavalla toistamalla. Prossun (CPU) käyttö on omalla laitteistollani kummallakin täysin samoissa prosenteissa, muistin käytössä on ~150Mt (n. 300Mt/450Mt) etua appille, ja näytönohjaimella eduksi eroa 3% luokkaa. Siitä ilmeisesti myös selaimella toistettaessa hieman suurempi virrankäyttö.
En testannut muilla selaimilla, mutta hyvin ainakin Edge tuossa appiin siis vertautui. Muita selaimia olisikin mielenkiintoista verrata Edgeen muutenkin, kun Microsoftin hyppääminen Chromium alustalle on vieläkin näin tuore tapaus. Suorituskykyvertailuja on lähiaikoina varmasti paljon tiedossa...
Pieni vinkki lopuksi Chromium maailman myötä myös Edgessä: Käytän TeliaTV:tä monen muun striimaus-sivuston ohessa Edgessä ns. web sovelluksena, progressive web app (Asetukset -> Sovellukset -> Asenna tämä sivusto sovelluksena). Tämä toiminto luo kätevästi pikakuvakkeet sivustosta työpöydälle, ja näistä avatessa selainikkunat avautuvat karsittuina ko. sivustoille ilman selaimen navigointipainikkeita ja osoiteriviä. Ulkoisesti siis samanlaiseen ikkunaan, mitä Store aplikaatiot.
Ei tämä homma nyt oikein hyvältä vaikuta.
Yritän tässä juuri katsella Liigaa selaimen avulla, kun se hyvä sovellus Win10 lopetettiin. Ei tule oikein katselusta mitään. Kuva nykii ja pätkii koko ajan. Hetken aikaa saataa näkyä kunnolla.
Kokeiltu on sekä Chromea että Edgeä. Sama juttu.
Joudun käyttämään työpaikka asunnon vuoksi viikolla mobiilia nettiä. Kotona on kiinteä yhteys niin ei näitä ongelmia. Kun lopetan selaimella katselun ja teen speedtest sovelluksella nopeustestin, niin saan selvästi yli 10M nopeuden. Äskenkin vaihteli jopa 15-20M välillä. Silti telia tv liiga pätkii pahasti. Mobiili yhteys on sinällään ihan hyvä, mutta ilmeisesti käyttäjiä paljon. Ei silti näytä riittävän tuo yli 10M nopeus selaimelle pelin katsomiseen.
Viime viikolla sama juttu.
Kun käyttää älytelkkarin Ruutu tai Areena sovellusta, niin näkyy hyvin. Joten kyllä tuo netin nopeus vaikka ei mikään ihan päätä huimaava ole pitäsi saada riittämään pelien katsomiseen. En nyt tässä nykyisessä käyttöpaikassa ehtinyt käyttää jo lopetettua Win10 tv sovellusta, mutta melkein väittäisin, että sillä ei olisi ollut ongelmia.
En tiedä mitä teen. Ehkä lopetan koko liiga ja tv palvelun, kun se ei tunnu enää toimivan.
ps. kokeilin tuossa yhdistää android puhelimen tuohon samaan 4G reitittimeen missä läppäri on yhdistettynä ja käynnistin puhelimesta tv sovelluksen. Katselin liigaa ja näyttäisi toimivan selvästi paremmin. Jonkin aikaa katselin puhelimen näytöltä eikä nykinyt tai pätkinyt kertaakaan.
Joten tuo mobiilin reitittimen nopeus riittää liiga pelin katsomiseen erillisellä sovelluksella, mikä löytyy puhelimesta, mutta ei tosiaan riitä tietokoneen selaimelle.
Ei ole sattumalta tänään johtunut tuosta:
https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_173079557&lang=fi
"Telian matkapuhelinverkossa ilmennyt häiriö alkoi 12.2. noin klo 15:15.
Häiriö näkyi ennen kaikkea 4G-verkon datayhteyksissä.
Palvelut alkoivat palautua noin kello 16. Vian aiheuttanutta juurisyytä selvitetään edelleen tarkemmin. Asiakkaita kannustetaan käynnistämään päätelaite uudelleen, mikäli puhelin ei yhdisty verkkoon."
Jos on ollut pidempään, niin voisiko pullonkaula joka tapauksessa olla tuo mobiilinetti?
Itse olen 100/10 valokuidun päässä, joten tietysti pitääkin toimia toisto pätkimättä. En Liigasta tiedä, mutta C More toimii.
Sen sijaan TeliaTV Tallennuspalvelu oli kyllä täysin hyödytön palvelu kaistasta riippumatta. Miten lie tallenteet pakataan, mutta ei sellaista mössöä kukaan enää 2020 katsele. SD laatukin siihen nähden loistava. Ei tarvinnut pitää edes kokeiluaikaa loppuun asti. :D
Osalla tietokoneista on haasteena toistaa lähetystä selaimessa, jos koneen suoritin (prosessori) alkaa toimia 100%:ssa tai lähellä täyttä, oletko seurannut tätä?
... saan selvästi yli 10M nopeuden. Äskenkin vaihteli jopa 15-20M välillä. Silti telia tv liiga pätkii pahasti. Mobiili yhteys on sinällään ihan hyvä, mutta ilmeisesti käyttäjiä paljon. Ei silti näytä riittävän tuo yli 10M nopeus selaimelle pelin katsomiseen.
Viime viikolla sama juttu.
Kun käyttää älytelkkarin Ruutu tai Areena sovellusta, niin näkyy hyvin. Joten kyllä tuo netin nopeus vaikka ei mikään ihan päätä huimaava ole pitäsi saada riittämään pelien katsomiseen. En nyt tässä nykyisessä käyttöpaikassa ehtinyt käyttää jo lopetettua Win10 tv sovellusta, mutta melkein väittäisin, että sillä ei olisi ollut ongelmia.
ps. kokeilin tuossa yhdistää android puhelimen tuohon samaan 4G reitittimeen missä läppäri on yhdistettynä ja käynnistin puhelimesta tv sovelluksen. Katselin liigaa ja näyttäisi toimivan selvästi paremmin. Jonkin aikaa katselin puhelimen näytöltä eikä nykinyt tai pätkinyt kertaakaan.
Joten tuo mobiilin reitittimen nopeus riittää liiga pelin katsomiseen erillisellä sovelluksella, mikä löytyy puhelimesta, mutta ei tosiaan riitä tietokoneen selaimelle.
Pätkintä voi myös johtua nettiyhteydestä, kun kyse on suorasta pelilähetyksestä, jossa ei ole puskurointia kuten esim. suoratoistoissa. Käytätkö koneen netti reitittimeltä langattomasti vai verkkokaapelilla? Wi-Fi verkko voi nimittäin aiheuttaa vielä häiriötä nettiyhteyteen tietokoneella, vaikka puhelimella toimisi hyvin, johtuen eri ominaisuuksista. Jos haluat kertoa myös tietokoneen merkin ja mallin, voidaan katsoa sen suorituskykyä ja viedä lisätietoa kehitykselle, jotka kokoajan kehittävät parempaa selainpohjaista Telia TV:tä.
EDIT; lisätty maininta kommentissa viitattuun kirjoittajaan
Sen sijaan TeliaTV Tallennuspalvelu oli kyllä täysin hyödytön palvelu kaistasta riippumatta. Miten lie tallenteet pakataan, mutta ei sellaista mössöä kukaan enää 2020 katsele. SD laatukin siihen nähden loistava. Ei tarvinnut pitää edes kokeiluaikaa loppuun asti. :D
Toistuiko huono laatu joka ikisessä tallenteessa vai pelkstään osassa? Tallenteiden laatu on sama, kuin alkuperäisen lähetyksenkin ja ne lähetetään samalla tavalla. Onko sinulla enään palvelu siis käytössä ollenkaan, voiko tätä testata vielä ja kertoa esimerkkiä tallenteista?
@HenriLie@ kirjoitti:
Sen sijaan TeliaTV Tallennuspalvelu oli kyllä täysin hyödytön palvelu kaistasta riippumatta. Miten lie tallenteet pakataan, mutta ei sellaista mössöä kukaan enää 2020 katsele. SD laatukin siihen nähden loistava. Ei tarvinnut pitää edes kokeiluaikaa loppuun asti. :D
Toistuiko huono laatu joka ikisessä tallenteessa vai pelkstään osassa? Tallenteiden laatu on sama, kuin alkuperäisen lähetyksenkin ja ne lähetetään samalla tavalla. Onko sinulla enään palvelu siis käytössä ollenkaan, voiko tätä testata vielä ja kertoa esimerkkiä tallenteista?
Kokeilin Tallennuspalvelua, kun siitä oli 14pv ilmaisjakso tarjolla. Aikaisemmin se on ollut pidempäänkin käytössäni, ja halusin nyt vain testata miten se toimii nykyisellään, kun muutoksia on tapahtunut. Ainakin tuo aplikaatio -> selain...
Tallenteita kokeilin useita eri ohjelmia eri kanavilta. Kaikki tallenteet toimivat kuvanlaadullisesti identtisesti. Suoran TV-kanavan toistossa kuva normaali, ja kaikissa tallenteissa todella huonoa, käytännössä katselukelvotonta laatua. Joitakin ohjelmia katsoin kuitenkin testausmielessä, ja kun sai kelattua mainokset ohi. Testailtuani aikani siirryin kuitenkin nopeasti takaisin katsomaan ko. ohjelmat kuvanlaadun takia mieluummin mtv, Ruutu tms. palveluista mainoksineen.
Ongelma kuulostaa oudolta Vien tiedot eteenpäin ja selvitän mistä tämä voisi johtua ja palaan ketjuun.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.