Telia on onnistunut tekemään paketeista epäselviä ja hankalia.
Alla kolme esimerkkiä:
1. Kävin elokuun puolessavälissä Telian myymälässä. Myyjä kauppasi minulle liiga passia. Sanoin, että tilaan sen, kun kausi alkaa. Myyjä kysyi miksi en tilaa heti, koska silloin näin kaikki joukkueeni harjoituspelit ja siitä ei tule minulle mitään lisäkustannuksia. Sanoin, että netissä vain rajattu lista televisioitavista otteluita. Myyjä vastasi, että se on virheellistä tieto: kaikki preseason pelit televisioidaan. Lopulta päädyimme siihen, että tein sopimuksen Telian Digiboksista, Viasatista ja CMoresta. (Telian omalta myyjältä kaksi virhettä. Kakkia pelejä ei televisioitu + Syyskuun alusta tuli laskutettavia kuluja. No kaikkihan me virheitä tehdään)
Kotona tulin kuitenkin katuma päälle digiboksin ja paketin suhteen. Palautin boksin Telian ohjeiden mukaan. Lopulta ei tuosta oleellisia kuluja minulle tullut, mutta laskutus kuitenkin loppui vasta kolme päivää peruutuksen jälkeen. (Asiakaspalvelu ei suostunut tätä kolmea päivää hyvittämään. Muutama euro, mutta kannattiko …)
2. Tilasin viikonlopun CHL pelejä silmällä pitäen Telian kaupasta Liiga + CMore Sport -paketin. Telian verkkokaupassa oli valittavana ainoastaan toistaiseksi voimassa oleva vaihtoehto. Vahvistus sähköpostissa luki ”39,90 e/kk 12 kk ajan”. Ihmettelin, että mitä tämä tarkoittaa. Telia TV sivuilla tilaus näkyi toistaiseksi voimassa olevana. Tarkoitukseni oli pudottaa CMore pois, kun formula 1 kausi päättyy marraskuussa. 12 kk määräaikainen tilaus ei ollut minulle vaihtoehto. Soitin asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun neuvoja katsoi saman kuin minä, että kyllä sopimus on toistaiseksi voimassa. Ihmettelin hänelle saamaani sähköpostia. Hän lupasi selvittää asiaa. Asiakasneuvoja soitti ja totesi, että esimiehen mukaan kaikki yhdistelmäpaketit ovat määräaikaisia. Kysyin, että mistä asiakkaan tämä pitäisi tietää? Tähän asiakasneuvojalla ei ollut vastausta. (Melkoinen tilausansa. Kuinka moni katsoo vahvistussähköpostin yhtä tarkkaan kuin minä? Millainen sopimus olisi ollut kestoltaan, jos en olisi asiakaspalveluun soittanut).
Tähän asiakasneuvoja tarjosi sopimuksen purkamista. Mielestäni tämä ei ollut oikein, yleensä tavoitteena on pitää aina tehdyistä sopimuksista kiinni, sillä olin tehnyt Telian verkkokaupassa toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen. Missään ei ollut mainintaa määräaikaisuudesta. Ymmärtääkseni kaupalla olisi oikeus purkaa sopimus, jos tehdyssä kaupassa on niin iso virhe, että kuluttajan olisi pitänyt se huomata. Telia on koko kesän myynyt tuota pakettia toistaiseksi. Oletin, että pakettia myydään toistaiseksi kunnes kaupassa näkyy toisin. Kysymys oli vain parista kuukaudesta ja pienestä summasta, mutta …
3. Telian edustaja markkinoi yhdistelmä pakettia Jatkoajan palstalla virheellisesti:
Suora lainaus:
---
Liiga-passi + CMore Sport = 39,90e/kk
Liiga-passi 24,90e/kk + CMore Sport 29,90e/kk = 54,80e/kk
Käytännössä tuolla yhdistelmäpaketilla säästää siis 14,90e/kk verrattuna siihen, että nappaisi paketit erikseen.
Niko / Telia
---
Tässä unohdetaan, että kesäkaudella pelkästä liigapassista ei ole veloitusta (vai onko tuohonkin piilotettu tilausansa?). Etu siis ei ole 14,90e/kk. Vaan vähemmän. Toivottavasti kukaan ei tilaa pakettia tämän laskutoimituksen perusteella.
Lopputulos:
Olen 20 vuotta tilannut maksutv -paketteja. Canal Digitalilta, TTV:ltä ja Elisalta.
Aiemmin kertaakaan ei ole ollut epäselvyyttä pakettien kestosta, sisällöstä tai hinnasta.
Telian asiakaspalvelulla tuntuu olevan puolustusmoodi päällä, jolla pyritään osoittamaan, että asiakas on väärässä. Lopulta päädytään siihen, että asiakaspalvelija voi tehdä asialle mitään.
Ymmärtääkseni Telia maksoi liigan TV-oikeuksista paljon ja ideana oli liigan kyljessä myydä muita palveluita. Kuukauden asiakassuhteen perusteella en osta Telialta mitään muuta kuin on pakko. Jos olisi nämä tilanteen saanut sovittua asiakaspalvelussa molempia osapuolia tyydyttävästi, olisin saattanut siirtää monia ostamiani palveluita Telialle. Nyt menee markkinointiponnistelut ainakin kohdaltani hukkaan. Kannattaa miettiä asiakassuhdetta pidemmällä aikavälillä varsinkin, kun on uusi "liiga-tilaaja" on ensimmäisiä kertoja teihin yhteydessä.