Skip to main content

Kävin Telia kaupasta hakemassa Apple TV:n ja tilasin siihen TELIA TV palvelun tallennuksella ja CMOREn kanavilla... ei hyväntähdensentäänmitäp... valaiskaa minulle että;

 

  • Mikä on tämä tallennus pakko tietyillä kanavilla jos vain haluaa katsoa lähetystä suorana?
  • Miksi pakko tallennettavan suoran lähetyksen toisto ei aina onnistu vaan reilun kymmenen sekunin jälkeen tulee asiaa pahoitteleva teksti ja kehoitus yrittää uudelleen..ja uudelleen... ja uudelleen? (erityisesti nelosella, jimillä, vitosella ja kutosella esiintyvä ongelma mutta aika ajoin myös muillakin kanavilla)
  • Mikä on tämä pakko tallennettavan suoran lähetyksen katkeaminen n. kymmenen minuuttia jokaikisen ohjelman alun jälkeen?
  • Miksi ei ole HD kanavia? ..myyjä sanoi että "juu kyllä on" kun kysyin että onko...

 

..olen yrittänyt etsiä vastauksia edellisiin sekä muihinkin mieltäni maailmassa askarruttaviin kysymyksiin muunmuassa täältä yhteisöstä, mutta tuloksetta...

 

Onneksi tilauksella on peruutus oikeus jos tämä on näin surkea todellisuudessa mitä alun kokemuksella vaikuttaa olevan :smileysad:

 

Yhteyksissä ei ole vikaa; pk-seutu, 18ms pingpongilla vajaa 50 alas ja reilu 30 ylös... Huawein 4G modeemista piuhalla omena-töllöön ja siitä laatukaapelillla taulu-malliseen led-tekniikalla toteutettuun liikkuvan kuvan toistimeen, ja on uusimmat päivitykset kaikissa laitteissa, ja on pistokkeet seinässä, ja on virrat päällä kaikissa laitteissa ja sähkölaskutkin on maksettu eli sähköäkin tulee tupaan saakka... 

 

Hei! Suoratoistomahdollisuus on vain Ylen kanavilla sekä maksukanavilla. Eli jos haluat katsoa "suorana",  tulee ohjelma asettaa tallennukseen jonka jälkeen voit hypätä ohjelman mukaan. Tuo häiriötilanne olisi syytä tutkia tarkemmin. Itselläni on vastaava palvelu käytössä kotosalla ja virhetilanteita tulee hyvin harvoin jos koskaan. Mikäli tulisi, vaimolta tulisi noottia melkoisella varmuudella 🙂 Tuosta voisit jättää meille vaikka palvelupyynnön itsepalvelusta tai käväistä meidän häiriöpuolen chatissa. Pääset molempiin kirjautumalla osoitteeseen www.telia.fi/kirjaudu



 



HD-laadulla kanavia on tarjolla mutta vielä vähäinen määrä. C Moren puolella C More MAX sekä urheilukanavat taitavat tulla nykyisellään teräväpiirtona, mutta voisin kuvitella tarjoaman laajentuvan pikku hiljaa myös muihin kanaviin. Itse olen havainnut, että parhaan kuvan saa Apple TV:stä ulos kun vaihtaa asetuksista 1920x1080@50Hz. Kannattaapi kokeilla :)


Kyllä vaan, näin olen asian havainnut olevan, olen asettanut tallennukseen sillä enhän muuten olisi ongelmia pystynyt havainnoimaankaan. :mantongue:

 

Kolme päivää tässä asiaa seurattuani on minulle vahvistunut käsitys että se on tasan kymmenen minuuttia ohjelman alun jälkeen kun ohjelma katkeaa, kaikilla muilla paitsi YLEn ja maksukanavilla   ja    joka ikisen ohjelman kohdalla, eli: esimerkkitilanne jossa vaihdan katsottavaa kanavaa vaikka kakkoselta kolmoselle klo 19:58 jossa ohjelma alkaa klo 20:00, kymmenen minuuttia yli kahdeksan ohjelma keskeytyy ja palaa takaisin ohjelmaoppaaseen, sen jälkeen käynnistän ohjelman uudelleen ja mitään ongelmaa ei ole ohjelman päättymiseen saakka. Säännönmukaisuus viittaisi ongelmaan hankkimissani laitteissa/palveluissa eikä kuten yleensä epäillään, asiakkaan pään sisälle. :smileywink:

Toiston epäonnistuminen -ongelmassa sen sijaan olen alkanut pääsemään jäljille vian aiheuttajasta, se taitaa olla lagaava verkko. Tämän samaisen kolmen päivän teho seurantajakson aikana suoritin läppärillä nopeustestin aina kun ohjelma katkesi viestiin "Toisto epäonnistui, yritä uudelleen" nopeudet tippuu silloin 5-8 megan tasolle sieltä ns. normaalista vajaasta 40megasta. yhteydessä on uskomatonta heittoa vaikka kuuluvuus on 4/5-5/5... vaihdoin juuri DNA 4g liittymästä Telialle ja mietin että se taisi olla suuri virhe... eihän tälläistä heittoa saisi olla, heiton huomaan kuvan laadusta joka myös heikkenee todella hyvästä todella huonoon ja takaisin siedettävään pienenkin ajan sisällä ja usein päättyy ilmoitukseen toiston epäonnistumisesta.

 

Täytynee maanantaina jonottaa asian tiimoilta asiakaspalveluun, kuunnellen sitä aina niin rauhoittavaa"meillä on nyt vähän ruuhkaa" -nauhoittetta, minen ehdi tai jaksa alkaa missään chatissa asioita selvittää ja jos soitto pyynnön jätän niin tasan varmasti soittavat just sillon kun en ehdi vastaamaan.

 

 


Nelosta en pysty katsomaan ollenkaan, muilla kanavilla samaa ongelmaa silloin tällöin mutta nelosella koko ajan... Erikoista kun se kanava lähtee kuitenkin päälle ja kuvan laatukin on hyvä mutta n. 5-10 sekuntia kuluttua katkeaa kuin kanan lento...


No on kyllä erikoiset viat nyt siellä. Kannattaa kyllä tehdä häiriöilmoitus tuosta niin päässään tarkemmin selvittään ja laittamaan hommat kuntoon.



Nuo speedtestit kannattaisi pyrkiä aina tekemään samalla serverillä.


Updeittiä..

 

Alkaa mysteerit avautumaan, tavallaan... :manfrustrated:

Nelosen kanavissa oli kuulemma jokin vikakin ja siksi osalla tökki (näin ymmärsin) ja nyt on nelosen kanavat toiminu ihan ok... 

Nopeustesti tosiaan kannattais tehä aina samalle serverille, hyvä pointti! Nopeus on nyt muutenkin tarkassa seurannassa telian vikagurun ohjeiden mukaan koska toisto ongelmat ei ainakaan helpotu jos yhteys lagaa...

 

Mutta edelleenkin ohjelmat mainoskanavilla stoppaa kymmenen minuuttia alkamisensa jälkeen, tähän haluaisin vielä selityksen ja sen jälkeen korjauksen, ärsyttävintä tämä on uutisten sään ja urheilun aikaan kun kympin uutiset alkaa klo 22 ja toisto stoppaa 22:10, sää alkaa klo 22:15 ja koska se ei kestä yli kymmentä minuuttia niin seuraava ohjelma eli tulosruutu alkaa klo 22:20 ja stoppaa näin ollen jo kello 22:25 koska sään alkamisesta on kulunut 10 minuuttia ja kun sen laittaa uudelleen päälle niin se stoppaa jälleen klo 22:30 eli tasan 10 minuuttia alkamisensa jälkeen... toivottavasti joku tajus tuosta edes jotain... Voisko tällä olla yhteys tuohon pakkotallentamiseen? ..kö muistelen että tallentava digiboxi tallensi aikoinaan jokaista ohjelmaa x-minuuttia pitkäksi ja siten tallennus stoppas kun seuraavaa ohjelma oli alussa... muistan koska joskus ärsytti jos olis ollu katsottavaa ohjelmaa tulossa :smileymad: Noh, täytyy tästä keskustella sit sen vikagurun kanssa kun seuraavan kerran sinne bittisensei -keskukseen otan yhteyksiä.


Ei nyt varmaan tässä tapauksessa ole se ratkaisu mutta laitetaan tiedoksi muillekin, Asuksen reitittimessä piti laittaa 802.1Q päälle wanille niin loppui kanavien pätkiminen ja hidastelu latauksessa käytettäessä Telian viihdettä Apple tv:llä.


...on to-del-la huono 4g netti Telialla. Vilkas asutuskeskus 27km Helsingin keskustasta. :smileysad:

 

Apple TV Speedtest.net Appi. Apple TV ethernetillä modeemissa:

1.9. klo 21:27 Telian serveriin Helsingissä 17ms. down 5.15/up 34.19

3.9. klo 10:45 Telian serveriin Helsingissä 15ms. down 30.49/up 36.88

3.9. klo 0:23 Telian serveriin Helsingissä 18ms. down 7.65/up 34.78

4.9. klo 20:51 Telian serveriin Helsingissä 18ms. down 10.91/up 33.94

4.9. klo 22:05 Telian serveriin Helsingissä 17ms. down 6.27/up 34.96

Sunnuntaina formuloiden aikaan meni hermot pätkivään pikselimössöön, ei kiinnostanu testiä tehä kun tuloksen näki maxin kuvastakin... ttu!

 

Modeemilla ainoastaan Apple tv eikä mitään muita laitteita/ohjelmia taustalla jotka käyttäisivät kaistaa.

 

Rajaton 4g 100Mbit/s liittymälle mielestäni todella surkeita tuloksia ja vertailun vuoksi edellinen liittymäni DNAlla tarjosi 35-50megan tasaisen nopeuden ilman lagaamista tai palveluiden pätkimistä. Keskitin vaihtamalla mobiilinettiliittymänkin Telialle, kaduttaa jo.

 

Jatkan vielä torstaihin nopeuden tuloksia keräten ja perjantaina virittelen yhteyksiä vikapuolelle että onko surkealle yhteydelle mitään tehtävissä, ei nykyajan palvelut tälläisillä nopeuksilla toimi mitenkään ja silti niistä pitäisi maksaa, ei käy päinsä.



@PRKL666 kirjoitti:

Mutta edelleenkin ohjelmat mainoskanavilla stoppaa kymmenen minuuttia alkamisensa jälkeen, tähän haluaisin vielä selityksen ja sen jälkeen korjauksen, ärsyttävintä tämä on uutisten sään ja urheilun aikaan kun kympin uutiset alkaa klo 22 ja toisto stoppaa 22:10, sää alkaa klo 22:15 ja koska se ei kestä yli kymmentä minuuttia niin seuraava ohjelma eli tulosruutu alkaa klo 22:20 ja stoppaa näin ollen jo kello 22:25 koska sään alkamisesta on kulunut 10 minuuttia ja kun sen laittaa uudelleen päälle niin se stoppaa jälleen klo 22:30 eli tasan 10 minuuttia alkamisensa jälkeen... toivottavasti joku tajus tuosta edes jotain... Voisko tällä olla yhteys tuohon pakkotallentamiseen? ..kö muistelen että tallentava digiboxi tallensi aikoinaan jokaista ohjelmaa x-minuuttia pitkäksi ja siten tallennus stoppas kun seuraavaa ohjelma oli alussa... muistan koska joskus ärsytti jos olis ollu katsottavaa ohjelmaa tulossa :smileymad: Noh, täytyy tästä keskustella sit sen vikagurun kanssa kun seuraavan kerran sinne bittisensei -keskukseen otan yhteyksiä.

Oikeassa olet, eli liittyy tuohon tallennukseen. Jokaisessa ohjelmassa on "puskuri", eli tallennus jatkuu vielä 10 minuuttia ohjelman loppumisen jälkeen varmuuden vuoksi. Kun ohjelma loppuu (10 minuutin yliajan jälkeen), täytyy tosiaan aloittaa seuraava ohjelma erikseen, jos haluaa jatkaa katselua. Esim. YLE:n kanavilla tätä samaa ei ole, koska niitä voi katsoa ns. puhtaasti livenä.


Ja niin vaihtui operaattori, Elisan 4g liittymän nopeus yli 40megaa hyvin pienellä vaihtelulla... vielä kun keksisi apple tv:lle käyttöä, ostin sen telia tv:n käyttöä varten ...no kai sille joskus jotain käyttöä keksin.


Maxivisionin palveluun verrattuna Telia TV on ainakin Apple TV 4K:ssa aika käyttökelvoton vitsi. Tallennuspakko on kumma, virheilmoitus ensimmäisellä kerralla, kankeus hypätä ohjelman alkuun ja surkea kuvanlaatu eivät oikein ole tätä päivää. On se kumma, kun suoratoistopalveluissa on 4K tarkkuus ja käytettävyys hiottu, mutta perinteisiä kanavia ei saada millään näkymään nykyaikaisella tavalla.


Tuo tallennus-palvelu johtuu sopimuksista joka ei tieten kaikkia miellytä mutta näillä mennään tällä hetkellä. Onko siinä kuvanlaadussa minkälaista ongelmaa ollut? onko se ongelma joka kanavalla vai jossain tietyssä kanavassa?


"ei miellytä kaikkia" on aika kumma tapa ilmaista, että tekijän oikeuksien haltijat haluavat estää liiketoiminnan ja keinolla millä hyvänsä (mikä on täysin epäloogista kaupalliselle yritykselle). 

 

Kuvanlaadun ongelma on se, että se ei ole edes HD:ta ja pakattu liikaa, jotta toimii hitailla yhteyksillä. Esim. Netflixissä tarkkuus on HD tai 4K ja pakkaus mukautuu automaattisesti käytetyn yhteyden nopeuteen. Maxivision käyttää MPEG4-pakkausta, jolla saadaan melko hyvää HD-kuvaa jo alle 8M yhteyksilläkin. Itselläni on 1000M yhteys, joten toivoisin, että halutessani saisin kuvan minimaalisella pakkauksella ja maksimaalisella tarkkuudella.



@tapanisaarinen kirjoitti:

"ei miellytä kaikkia" on aika kumma tapa ilmaista, että tekijän oikeuksien haltijat haluavat estää liiketoiminnan ja keinolla millä hyvänsä (mikä on täysin epäloogista kaupalliselle yritykselle). 

 

Kuvanlaadun ongelma on se, että se ei ole edes HD:ta ja pakattu liikaa, jotta toimii hitailla yhteyksillä. Esim. Netflixissä tarkkuus on HD tai 4K ja pakkaus mukautuu automaattisesti käytetyn yhteyden nopeuteen. Maxivision käyttää MPEG4-pakkausta, jolla saadaan melko hyvää HD-kuvaa jo alle 8M yhteyksilläkin. Itselläni on 1000M yhteys, joten toivoisin, että halutessani saisin kuvan minimaalisella pakkauksella ja maksimaalisella tarkkuudella.


On tuossa ns. tallennuspakossa hyvätkin puolensa, eli voit aloittaa katsomaan ohjelmaa alusta, vaikka se olisi juuri loppumassa. Ylen kanavia voi katsoa myös heti suorana ilman tallennusta.

 

Kuvanlaatu ei tosiaan ole vielä 4K:ta. Muutama kanava on tällä hetkellä HD-tasolla (esim. C More Max), ja näitä paremman laadun kanavia pyritään saamaan toki lisää lähitulevaisuudessa.


Maxivisionissa voi vaan mennä kanavalle, huomata että kiva ohjelma, painaa tallenna ja sitten hyppää alkuun. Eli ei joka kanavan kohdalla kysy, että aloitetaanko tallennus ja kömpelösti pitäisi kelata alkuun. Eikä tarvitse siivota tallennuksia pois, kun voi valita automaattisen poistoajan. Näissä asioissa kannattaisi aina miettiä hieman käytettävyyttä, eikä vaan laittaa insinööri tekemään jotain. Sopimuspykäliä varmasti voisi tulkita niinkin, että tallennettaisiin automaattisesti kanava, kun sinne siirtyy ja tallenne häviäisi ohjelman loputtua, ellei ole paianut tallennuspainiketta erkseen.

 

Outoa, että vielä tässä maailmanajassa webin kautta näkyvä tv-palvelu ei käytä HD-kuvanlaatua kaikilla kanavilla. Esim. Maxivisionilla ne ovat olleet jo useamman vuoden, samoin antennin ja kaapelin kautta vanhanaikaisessa tv:ssä.



@tapanisaarinen kirjoitti:


Eikä tarvitse siivota tallennuksia pois, kun voi valita automaattisen poistoajan. 






Ei oo ongelma kun Telialla tallenteet säilyy vaan 3kk,ja sitten talo tarjoaa deleteä ihan automaattisesti ?



@tapanisaarinen kirjoitti:

Maxivisionissa voi vaan mennä kanavalle, huomata että kiva ohjelma, painaa tallenna ja sitten hyppää alkuun. Eli ei joka kanavan kohdalla kysy, että aloitetaanko tallennus ja kömpelösti pitäisi kelata alkuun. Eikä tarvitse siivota tallennuksia pois, kun voi valita automaattisen poistoajan. Näissä asioissa kannattaisi aina miettiä hieman käytettävyyttä, eikä vaan laittaa insinööri tekemään jotain. Sopimuspykäliä varmasti voisi tulkita niinkin, että tallennettaisiin automaattisesti kanava, kun sinne siirtyy ja tallenne häviäisi ohjelman loputtua, ellei ole paianut tallennuspainiketta erkseen.

 

Outoa, että vielä tässä maailmanajassa webin kautta näkyvä tv-palvelu ei käytä HD-kuvanlaatua kaikilla kanavilla. Esim. Maxivisionilla ne ovat olleet jo useamman vuoden, samoin antennin ja kaapelin kautta vanhanaikaisessa tv:ssä.


Kiitos palautteesta, otetaan nämä huomioon jatkokehittelyssä kyllä! HD-kanavia on tulossa lisää, tällä hetkellä kaikki eivät tosiaan vielä ole HD-tasoa.


Telia TV kokonaisuus on ollut minullekin hieman epäselvä, mutta sitä kokeiltuani olen päässyt jyvälle.

 

Emme halunneet Telia TV -digiboksia, koska halusimme pitää TV:n läheisyydessä olevien erillisten laitteiden määrän minimissä. Halusimme kuitenkin tallentaa ohjelmia. Emme löytäneet vielä televisiosta sisäänrakennettuna tätä ominaisuutta, joten meillä on kokeilussa mm. Telia TV - ilman digiboksia.

 

Meillä on apple TV ja sieltä löytyvä telia TV -sovellus vaikutti hyvältä ratkaisulta. Alla muutamia kehitysideoita.

 

Peruskanavia 1-17 tms. voidaan katsoa, kun ne valitaan ensin tallennettaviksi. Nämä toimivat ilman antteni/kaapelijohtoa verkon yli. Laatu oli kohtuullinen, en ole ihan varma oliko sama kuin kaapelin kautta vai eri, mutta ihan okei. Käytössä 100meganen verkko.
Tätä voisi kehittää siten, että jos jään kanavalle appleTV:llä, joka on televisiossa kiinni, kotona kiinteästi, nauhoittaisi telia TV seuraavankin ohjelman, sen sijaan että se nyt palaa valikkoon.  Tallennustila 3000 tuntia luulisi kestävän useimmilla käyttäjillä tämän. 

 

Tallentaminen appleTV:llä on hankalaa, nimenomaan siis tulevaisuuden ohjelman tallentaminen ja sitä voisi kehittää.

 

Lisäksi appleTV:ssä tai mobiilissa mitään ohjelmaa tai sarjaa ei voi laittaa jatkuvaan tallenukseen vaan ne pitäisi tehdä käsin, joka on liian työlästä. Ilmeisesti digiboksilla se jatkuva tallennus onnistuisi. Tämä pitäisi muuttaa.



 Firebay kirjoitti:

Lisäksi appleTV:ssä tai mobiilissa mitään ohjelmaa tai sarjaa ei voi laittaa jatkuvaan tallenukseen vaan ne pitäisi tehdä käsin, joka on liian työlästä. Ilmeisesti digiboksilla se jatkuva tallennus onnistuisi. Tämä pitäisi muuttaa.


Ei ole digiboksillakaan mahdollisuutta tarkemmin tallennuksia hallita. Jatkuvat tallennukset saa kuitenkin asetettua tietyille sarjoille kun kirjautuu omiin tietoihin Telia.fi:ssä ja sieltä ohjelmaoppaan kautta. Ohjelmaoppaaseen pääsee myös Minun Telia -sovelluksen kautta.


Täälläkin odotellaan noita hd kanavia että niitä tulisi näkyviin apple Tv:n kautta, Samoin harmittaa kun tähän ei saa ostettua kun tuon cmoren kanavapaketin. Nyttenkin joutuu tappelemaan tuon erillisen eurosportin toimimattomuuden kanssa.


Vastaa