Skip to main content

Talouselämä uutisoi että Viihteen tallennus muuttuu maksulliseksi lisäominaisuudeksi:



 



Sonera Viihteen verkkotallennus muuttuu marraskuun alussa valinnaiseksi palveluksi. Käyttöön otetaan samalla verkkotallennusmaksu.



"Tallennuspalvelulle asetetaan 2,48 euron suuruinen verkkotallennusmaksu"



 



http://www.talouselama.fi/uutiset/sonera+lanseeraa+asiakkailleen+uuden+maksun/a2325483



 



Saisiko tästä lisätietoa?



Vanhat sopimukset pysynee ennallaan?



 



Edit: Muokattu otsikkoa// MiaSL



 

, täältä löydät vaihtoehtoiset asiointikanavat ja tavat. Alimmaisena on yhteydenottopyyntö, se on vaivattomin :)



 



--> linkki


@Duron52, täältä löydät vaihtoehtoiset asiointikanavat ja tavat. Alimmaisena on yhteydenottopyyntö, se on vaivattomin

 

Tämän täytyy jo olla jotain sisäistä mustaa työpaikkahuumoria... Siellä on tarjolla vaihtoehdoiksi mm. Asiakaspalvelu, Vikapalvelu, Myyntipalvelu, Helpson, Kiinteistösopimukset, Sonera Klaani, Omat Sivut jne. Ja sitten kumminkin toitotetaan että tallennussopimuksesta irtisanoutuminen onnistuu ainoastaan Asiakaspalvelussa. MUTTA KUN SINNE EI SAA YHTEYTTÄ. Eikö tämä nyt vähemmällä mene perille. Ei auta vaikka te papukaijamaisesti joka kommenttiin toistatte nuo samat viralliset jargoninne. Yrittäisitte edes astua asiakkaan asemaan, silloin tuollaisia ala-arvoisia kommentteja ei tänne tulisi.


Tuolta TeroRe:n antaman linkin sivuston alalaidasta löytyy tosiaan tuo yhteydenottopyyntö, Kysy Verkossa -kategoriasta. Siellä voi täyttää yhteydenottopyyntölomakkeen, jonka perusteella meidän asiakaspalvelu on sitten yhteydessä. Eli irtisanomisen voi hoitaa myös tuolla tavalla. :)



 



Omilla Sivuilla on myös mahdollista lähettää palvelupyyntö, jolloin asiakaspalvelu on myöskin yhteydessä. Eli tuo itse soittaminen ei ole ihan välttämätöntä.


Hintamuutos verkkotallennukseen tulee voimaan vasta 1.11.2015.  Ymmärrettävästi nyt kaikki haluavat soittaa, kun asia on mielessä, mutta varmasti esim. viikon - kahden päästä asiakasjonoja on saatu asiakaspalvelussa purettua ja päästään paremmin soittamalla läpi :)


Hirmu haloo noussut yhdestä 2,48 euron lisämaksusta/kk. Ja niille, jotka Elisalle siirtymistä ajattelevat, tiedoksi että siellä ei pysty tallennuksia katsomaan kesken tallennuksen. Eli jos haluat alkaa ohjelmaa katsomaan esim. 15 minuuttia myöhässä, niin se ei onnistu. Itselle tämä on hyvinkin tärkeä ominaisuus.

 

 



@Duron52 kirjoitti:


@Duron52, täältä löydät vaihtoehtoiset asiointikanavat ja tavat. Alimmaisena on yhteydenottopyyntö, se on vaivattomin



 



Tämän täytyy jo olla jotain sisäistä mustaa työpaikkahuumoria... Siellä on tarjolla vaihtoehdoiksi mm. Asiakaspalvelu, Vikapalvelu, Myyntipalvelu, Helpson, Kiinteistösopimukset, Sonera Klaani, Omat Sivut jne. Ja sitten kumminkin toitotetaan että tallennussopimuksesta irtisanoutuminen onnistuu ainoastaan Asiakaspalvelussa. MUTTA KUN SINNE EI SAA YHTEYTTÄ. Eikö tämä nyt vähemmällä mene perille. Ei auta vaikka te papukaijamaisesti joka kommenttiin toistatte nuo samat viralliset jargoninne. Yrittäisitte edes astua asiakkaan asemaan, silloin tuollaisia ala-arvoisia kommentteja ei tänne tulisi.






Jep, nuo mainitsemasi ovat vaihtoehtoisia tapoja ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. RaMaria tarkensi vielä asiaa.


Eli otat tätä kautti yhteyttä Soneraan, jolloin he soittavat sinulle ja asiat saadaan kondikseen : https://www4.sonera.fi/palvelu/lomake/yhteydenotto


Ei varmaan kosketa kovinkaan montaa mutta bloomberg näkyy vähemmillä mainoksilla bloombergin omilla sivuilla.


Chattasin toissailtana ja ilmeisesti puhelin on tosiaan ainoa vaihtoehto. Miksi!? Ei minulla ole kenellekään muuta asiaa kuin se, minkä jo asiakaspalvelijalle kirjoitin.

 

Luvattiin soittaa sieltäpäin minulle eilisen aikana. Hiljaista on ollut.


Irtisanominen vaatii aina kontaktin puhelimitse, eli joko itse soittamalla tai lähettämällä meille yhteydenotto- tai palvelupyynnön.



Soittopyynnöissä voi olla hippasen ruuhkaa tällä hetkellä, mutta jos soitto on sovittu, sellainen pitäisi kyllä tulla.



 



RaMaria kirjoitti:

Irtisanominen vaatii aina kontaktin puhelimitse, eli joko itse soittamalla tai lähettämällä meille yhteydenotto- tai palvelupyynnön.

Soittopyynnöissä voi olla hippasen ruuhkaa tällä hetkellä, mutta jos soitto on sovittu, sellainen pitäisi kyllä tulla.

 

lukeeko se myös sopimusehdoissa  että   irtisanominen käy vai puhelimella   jos ei  lue niin laittakaa se  jos näin todella on  että kaikki sen tietää  muuten sonera toimii kyseenalaisesti

puhelisoitossa on aina se ongelma että mitään  todistetta ei jää asiakkaalle mitä on sovittu  ja  jo mennään sana sanaa vastaan niin  asiakas on aina heikoilla


Irtisanomistilanteissa asiakas täytyy tunnistaa vahvasti, eikä sitä voida tehdä kirjallisesti. Kokonaista henkilötunnusta ei voida varmistaa kirjallisesti esimerkiksi Chatissa, Facebookissa tai muussa kirjallisessa kanavassa, joten ainoa vaihtoehto on puhelimitse.



 



Puheluista jää tallenne, joka voidaan myös tarvittaessa kuunnella, jos epäselvyyksiä syntyy. Irtisanomisista lähtee myös vahvistus asiakkaalle.



@RaMaria kirjoitti:

Irtisanomistilanteissa asiakas täytyy tunnistaa vahvasti, eikä sitä voida tehdä kirjallisesti. Kokonaista henkilötunnusta ei voida varmistaa kirjallisesti esimerkiksi Chatissa, Facebookissa tai muussa kirjallisessa kanavassa, joten ainoa vaihtoehto on puhelimitse.

 

Puheluista jää tallenne, joka voidaan myös tarvittaessa kuunnella, jos epäselvyyksiä syntyy. Irtisanomisista lähtee myös vahvistus asiakkaalle.


 sonera liikkeissä  varmasti myös siis käy  jos ei käy niin laittakaa käymään  muuten kyseessä on vaan rahastus  eikä  puheluissakaan  voida kyllä    varmistaa että  soittaja  varmasti  on se mikä väittää olevansa     meinaan jos haluaa olla epärehellinen  niin    kyllä  pystyy selvittään kotiosoteen  henkilötunnukset ynnä muut  mitä asiakaspalvelija kysyy vai siirretäänkö   asiakas johonkin tunnistuspalveluun  missä tarvitaan esim verkkotunnukset



@MMALINEN kirjoitti:


 sonera liikkeissä  varmasti myös siis käy






 



Ilman muuta käypi, ainakin että he ottavat tiedon vastaan ja asia lähtee etenemään.



 



Tarkennan tätä kuviota vielä:

Irtisanominen, oli sitten kyseessä vaikka matkapuhelin- tai laajakaistaliittymä, hoidetaan aina puhelimessa. Tähän riittää se että asiakas kertoo meille halunsa irtisanoa liittymä, ja tämän voi kertoa joko soittamalla meille / laittamalla viestiä Facebookissa tai Twitterissä / laittamalla Omien Sivujen kautta palvelupyynnön / chattaamalla Omien Sivujen chat-palvelun kautta / jättämällä sonera.fi -sivulta löytyvän yhteydenottopyynnön / käymällä Sonera Kaupassa jne. Ei siis ole välttämätöntä että asiakas itse soittaa meille vaan asian saa eteenpäin myös muilla tavoin.



 



Jos tämä ilmoitus tulee puhelimitse asiakaspalveluun homma hoituu suoriltaan siinä, jos tulee muita kanavia pitkin niin me soitamme täältä Soneralta asiakkaalle. Lopputulema on aina kuitenkin sama, asiakas ilmaisee halunsa irtisanoa liittymä ja tämä pyyntö käsitellään puhelimitse.


Mä voisin tuon 2,48€ hinnan korotuksen vielä sulattaa, mutta pakkomainoksia en. Juuri mainosten ohittamiseksi olenkin ohjelmat tallentanut.

Kirjeessä lukee aika selkeästi: Lakimuutos tuo tallenteille mukaan mainoksia, joiden yli ei voi kelata.

 

 

Voisikos joku asiantuntija varmistaa.

Vaikuttaako tuo lakimuutos ohjelmakirjastoon? Eikös ohjelmakirjasto ole eri asia kuin verkkotallennus?

 

Vaikuttaa aika paljon siihen irtisanonko vain tallennuksen vai koko sonera viihteen.


tämä mainosten kelaus on itselläkin vahva syy pysyä sonera viihteessä. Jos tämä ominaisuus poistuu, siirryn takaisin antenniin ja digiboxiin. Tuon 2.48 euroa vielä sietää, mutta ei pakkomainoksille.


Lisämaksu ei ole merkittävä tekijä, aika se ja sama lopulta maksaako tuosta 10€ vai 12,5€/kk. Pakolliset mainokset sen sijaan on. Viimeinen niitti päätökseeni on tämä Soneran tapa tiedottaa: Tiedotteessa kerrotaan, että mainokset tulee ja täällä (ja kuulemma myös aspassa) kerrotaan ettei ne nyt heti tule ja yritetään siten saada ihmiset pysymään palvelun tilaajina. Aika kieroa mielestäni: Hinnan nousun myötä määräaikainen sopimus on mahdollista irtisanoa nyt, mutta ei enää myöhemmin.

Jos mainokset tulevat käyttöön esimerkiksi tammikuussa, ei määräaikaisen sopimuksen irtisanominen enää onnistu, koska kuluttaja on silloin käyttöä jatkamalla jo hyväksynyt uudet sopimusehdot.


Tympäisee tällaiset muutokset. Elisaviihde ei ole vaihtoehto koska jostain luin että sen kautta ei näe peruskanavia? Luinko oikein. Sonera viihteen otin koska antennilähetysten suhteen asun katveessa ja kaapelia ei ole tarjolla.

Sitten kun mainokset tulevat pakkokatselulle niin käännyn toisen Elisan tuotteen pariin, Elisa kirja tabletissa niin voi kesken elävän kuvan katsomisen aina välillä 5 minuuttia lukea jotain hyvää kirjaa:-) Tai ehtiinä siinä poiketa eriössä tai keittää kahvit. Mainoksia alkaa jo olla niin paljon, että lopetin listan pitämisen tuotteista ja kauppaliikkeistä joita boikotoin.

@Areare123 kirjoitti:
Lisämaksu ei ole merkittävä tekijä, aika se ja sama lopulta maksaako tuosta 10€ vai 12,5€/kk. Pakolliset mainokset sen sijaan on. Viimeinen niitti päätökseeni on tämä Soneran tapa tiedottaa: Tiedotteessa kerrotaan, että mainokset tulee ja täällä (ja kuulemma myös aspassa) kerrotaan ettei ne nyt heti tule ja yritetään siten saada ihmiset pysymään palvelun tilaajina. Aika kieroa mielestäni: Hinnan nousun myötä määräaikainen sopimus on mahdollista irtisanoa nyt, mutta ei enää myöhemmin.

Jos mainokset tulevat käyttöön esimerkiksi tammikuussa, ei määräaikaisen sopimuksen irtisanominen enää onnistu, koska kuluttaja on silloin käyttöä jatkamalla jo hyväksynyt uudet sopimusehdot.





Mainosten näyttämisestä on sovittu osana verkkotallennuksen uusia pelisääntöjä, eli ilman mainontaa ei jatkossa olisi myöskään verkkotallennusta. Tämä koskee kaikkia verkkotallennuksen tarjoajia, samalla tavalla kuin tekijänoikeusjärjestöille maksettava korvaus verkkotallennuksesta.

Nämä ovat ne pelisäännöt joiden kanssa joudutaan toimimaan. Mitään aikataulua ei toki vielä ole, että milloin tällaisia mainoksia alkaisi tallenteisiin tulemaan, mutta muutoksista toki tiedotetaan asiakkaita.



NikoNo kirjoitti:

Mainosten näyttämisestä on sovittu osana verkkotallennuksen uusia pelisääntöjä, eli ilman mainontaa ei jatkossa olisi myöskään verkkotallennusta. Tämä koskee kaikkia verkkotallennuksen tarjoajia, samalla tavalla kuin tekijänoikeusjärjestöille maksettava korvaus verkkotallennuksesta.

Nämä ovat ne pelisäännöt joiden kanssa joudutaan toimimaan. Mitään aikataulua ei toki vielä ole, että milloin tällaisia mainoksia alkaisi tallenteisiin tulemaan, mutta muutoksista toki tiedotetaan asiakkaita.


Tähän juuri viittasinkin viestilläni: Mainokset ja tekijänoikeuskorvaus ovat asioita joiden kanssa on vain elettävä tai lakattava käyttämästä verkkotallennusta. Mainokset ovat tulossa, aikataulu vain on vielä avoinna. On halpamaista yrittää pitää mainoksista närkästyneet asiakkaat tyytyväisinä vähättelemällä asiaa "ei ne vielä tule eikä ole päätetty koska tulee"-viestinnällä. Kuten itsekin toteat, mainonta on tulossa.

 

Asiakkaat voivat irtisanoa palvelun nyt. Kun mainokset aikanaa tulevat, ei irtisanominen enää onnistu niihin vetoamalla. Asiakasta, jota pakolliset mainokset harmittavat niin paljon että haluaisi irtisanoa palvelun, muttei sitä tee nyt vähättelynne ansiosta, saattaa ihan jonkun verran harmittaa jos/kun mainokset tulevat esimerkiksi ensi keväänä. Siinäpä sitten makselee määräaikaisuuden vuoksi esimerkiksi yli vuoden verran palvelusta, jota ei enää haluaisi. Tämä on tilanne omalla kohdallani: uusi 24kk sopimus on tehty elokuussa, enkä aio ottaa sitä riskiä, että joudun maksamaan useita kuukausia palvelusta, johon tulee minun käyttötarpeeni huomioiden erittäin oleellinen heikennys.

 

Ymmärrän, ettei Sonera ole syypää näihin muutoksiin eikä voi niille mitään, samat säännöt pätevät muillekin operaattoreille. Kritiikkini kohdistuukin pyrkimykseenne harhaanjohtaa asiakkaitanne.

 


Olisi hyvä tietää tuleeko ne mainokset ensikuun alussa vai ensi keväänä, vai keskellä talvea. Pitäisi käydä antenni kääntämässä lapuan suuntaan. Korkealle katolle meno hirvittää muutenkin, varsinkin kun on pakkaset ja katto liukas. Emännän kanssa keskusteltiin ja tultiin siihen tulokseen että mainoksia ei aleta katselemaan tallennuksissa vaan otetaan taas oma digoboxi käyttöön, samalla nettiyhteydeksikin kelpaa hitaampi ja halvempi versio.


Itse en jäänyt arpomaan pidempään mitä tehdä.

 

Poikkesin kauppareissulla sonera kaupassa ja irtisanoin tallennuksen 1.11 alkavaksi.

Sonera kaupasta sain siihenkin varmistuksen ettei pakkomainoksia ole tulossa ohjelmakirjastoihin.

 

Vanha topfield kiinni telkkuun sonera viihteen rinnalle niin ei tule pakkomainoksia ja pystyy kelaamaan. Discoveryllä on onneksi niin kattava ohjelmakirjasto, ettei sen tallennus mahdollisuutta ole edes kaivannut.


Hei.

Nyt kun puhuttu kanavien tallennuksen tulevan maksulliseksi.

Niin ihmettelenpä vain, et et pitää itse soitella maksulliseen numeroon ja jonottaa jotta saa ko palvelun pois.

Miksei omilla sivuilla voi olla koko asetusta josta se ottaa pois.

 

Eikö tämä ole samalla maaräaikaisuuden irtisanomis peruste, palveluita muutetaan kesken sopimus kauden?

 

Oon kyllä pettynyt ko soneraan..

 

Nyt aspa voisi vastailla tähän.


Voit totta kai tehdä palvelupyynnön omilta sivuilta ja sitten Soneran asiakaspalvelu ottaa yhteyttä.



 



Lisäksi on turha tehdä uusia ketjuja kun on olemassa tähän liittyvä: https://klaani.sonera.fi/t5/Tv-ohjelmat-leffat-ja/Koti-TV-tallennus-maksulliseksi-ominaisuudeksi/m-p/111542#M1636



@tomba_76 kirjoitti:


Hei.



Nyt kun puhuttu kanavien tallennuksen tulevan maksulliseksi.



Niin ihmettelenpä vain, et et pitää itse soitella maksulliseen numeroon ja jonottaa jotta saa ko palvelun pois.



Miksei omilla sivuilla voi olla koko asetusta josta se ottaa pois.



 



Eikö tämä ole samalla maaräaikaisuuden irtisanomis peruste, palveluita muutetaan kesken sopimus kauden?



 



Oon kyllä pettynyt ko soneraan..



 



Nyt aspa voisi vastailla tähän.






 



Aspa on jo vastannut kaikkiin esittämiisi kysymyksiin jos olisit vähän haeskellut tietoa ja lukenut tämän ketjun.



 



Tuo asetuksen tekeminen omille sivuille ei ole ihan pikkujuttu näin monimutkaisessa järjestelmässä, joten tällä hetkellä irtisanomiset menevät aspan kautta.



 



Soittaa ei ole pakko, voi laittaa palvelupyynnönkin kuten olkitu tuossa vinkkasi.



 



Irtisanomisoikeus on koska sopimuksen sisältö tai hinta muuttuu.



 



Muutokseen syypäät ovat tekijänoikeusjärjestöt ja sisällöntuottajat, ei Sonera. Sama laki koskee kaikkia toimijoita alalla.


Vastaa