Skip to main content
Uutinen

4G-puhe sekä wifi-puhelut ovat nyt täällä

4G-puhe sekä wifi-puhelut ovat nyt täällä
Näytä ensimmäinen kirjoitus

292 kommenttia

Megado
  • Uusi jäsen
  • 12 kommenttia
  • 28. syyskuuta 2018

Jännä että kun lyön Elisan kortin sisään niin nuo asetukset ovat kuin salaman iskusta siellä valittavissa ilman mitään puhelimen päivittämistä :smileylol: kyllä se asetusten "vapauttaminen" on operaattorin ongelma EI valmistajan (HMD Global). Koska Ne löytyy jo sieltä :smileylol: Niinkuin tuolla ohjeissa sanotaan ei mistään puhelimen päivittämisestä puhuta halaistua sanaa, vaan pelkän liittymän. Ainoa päivitys tulee operaatorilta liittymään SIM:iin ei puhelimeen, sillä muuten puhelin olisi "operaattori lukittu", kuten se tavallaan nyt on koska niitä asetuksia ei ole.


olkitu
Somettaja
Forum|alt.badge.img+4
  • Somettaja
  • 6959 kommenttia
  • 28. syyskuuta 2018

@Megado se on operattorikohtainena asetus joka aktivoituu kun kytket SIM-kortin sisälle. Ne ovat joka operaattorilla hieman erilaiset. Telian asetuksia puhelimessa ei ole mutta Elisan on. Kun kytket minkä tahansa Elisan SIM-kortin se aktivoituu vaikka ei olisi VoLTE-palvelua SIM-kortissa aktivoituna. Esimerkiksi Prepaid-korteilla näet VoLTE ja VoWIFI-asetukset puhelimessa vaikka koko palvelu ei sillä toimisi. Asetukset tulevat OTA-päivityksien yhteydessä puhelimeen, kun valmistaja toimittaa loppukädessä nämä asetukset. Ennen nämä testataan operaattorin kanssa. Näin se vain toimii.


 


Jotta VoLTE/VoWIFI toimii puhelimen kanssa tulee olla:


- VoLTE/VoWIFI-asetukset puhelimessa


- Liittymällä tulee olla VoLTE ja VoWIFI-palvelu aktivoituna


 


Nämä kaksi ehtoa tulee täyttyä että palvelu toimii. Nokian tapauksessa VoLTE ja VoWIFI-palveluun liittyviä asetuksia ei ole puhelimessa joten se ei toimi siinä. Kun nämä toimitetaan valmistajan ja operaattorin yhteistyössä niin sitten toimii. Näin se vaan on eikä sille voi mitään. Mikäli kiire VoLTE-palvelun käyttöön Nokialla on parasta ottaa se sininen operaattori. Toivotaan vain että saadaan myös tännekin puolelle saataville mahdollisimman pian.


Megado
  • Uusi jäsen
  • 12 kommenttia
  • 28. syyskuuta 2018

Mitähä nuo sitten on jos ei voLTE/voWIFI asetuksia :smileylol:

 


olkitu
Somettaja
Forum|alt.badge.img+4
  • Somettaja
  • 6959 kommenttia
  • 28. syyskuuta 2018

@Megado Juu tämä tiedetään Androidista ja näistä ei voi ottaa VoLTE / VoWIFI-palvelua käyttöön ellei puhelimessa ole sopivia asetuksia verkolle mitä käytät juuri nyt. Tämä valinta on sama kuin ihan Android asetuksiin tulee näkyviin VoLTE ja VoWIFI-asetukset kun on operaattorin asetukset puhelimessa. Näet asetuksen Androidin asetuksista kun esim laitat sen Elisan SIM-kortin. Sitten myös samalla aktivoituu nuo valinnat.


 


Kuten aikaisemmin mainitsin niin yhteensopivat asetukset tarjotaan OTA-päivityksien yhteydessä ja nämä edelleen testataan valmistajan ja operaattorin toimesta. Tämä prosessi ei ole nopea joten odotellaan että tulevat tarjolle Nokian laitteille. 


woopir
Savumerkittäjä
  • Savumerkittäjä
  • 8 kommenttia
  • 28. syyskuuta 2018

Mobiiliverkon palvelu. Sama luuri. Toimii yhdessä verkossa, ei toimi toisessa. 

 

Valmistajan syyttäminen operaattorin jarrutuksesta ei tunnu luontevalta.


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10326 kommenttia
  • 28. syyskuuta 2018

@Megado ja @woopir, kukaan ei syytä ketään vaan kuten @olkitu kertoi niin tiivistettynä tämä ominaisuus pitää testata ja rakentaa mallikohtaisesti, yhdessä meidän ja laitevalmistajien kanssa. Tässä vaiheessa olemme saaneet rakennettua yhteensopivuuden niiden mallien osalta mitkä mainitsen tuolla yllä blogissa ja lisää on tulossa. Myös Nokian puhelimia.


 


Kylmiltään mitään puhelinta ei voi lisätä palvelun piiriin.


woopir
Savumerkittäjä
  • Savumerkittäjä
  • 8 kommenttia
  • 28. syyskuuta 2018

Tässä on ikävä kyllä selittelyn maku vahvana läsnä. Sama luuri, sama palvelu, kaksi operaattoria. Toinen sanoo että toimii, toinen selittelee että pitää 'rakentaa yhteensopivuus'.

Teillä on uskottavuusongelma.


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10326 kommenttia
  • 28. syyskuuta 2018

Pitää muistaa, että matkapuhelinverkko ei ole bulkkituote kuten vaikka maito on. Loppukäyttäjälle se voi näyttää aika pitkälti samalta mutta konepellin alla on eroa. Ja tästä tulee se, että yhteensopivuus pitää rakentaa.


 


Meidän pilotin aikana olemme tuoneet useita malleja mukaan testiin, alussa lähdimme liikkeelle vain parilla mallilla. Ja koko ajan tuki laajenee.


woopir
Savumerkittäjä
  • Savumerkittäjä
  • 8 kommenttia
  • 28. syyskuuta 2018

Varsinkin sellaiselle loppukäyttäjälle matkapuhelinverkko voi näyttää varsin bulkkituotteelta, joka on työskennellyt sen parissa.


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+7
  • Somettaja
  • 6505 kommenttia
  • 28. syyskuuta 2018

Laitevalmistajan pitää ajaa OTA:n kautta puhelimen EFS-osioon, modeemin firmikseen asetukset VoLTE/VoWIFI -osalta. Ei ole sormien napsautuksesta tehty, vaatii testausta, että palvelu toimii kaikissa tilanteissa.


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10326 kommenttia
  • 28. syyskuuta 2018

@woopir jos työskentelet tai olet työskennellyt matkapuhelinverkkojen parissa niin sittenhän tiedät hyvinkin mistä on kyse.


 


Tästä samasta aiheesta on väännetty tässä blogissa ja Yhteisössä aiemminkin, kannattaa lukea läpi.


jessenic
Meilaaja
Forum|alt.badge.img+1
  • Meilaaja
  • 387 kommenttia
  • 28. syyskuuta 2018

Pitää muistaa, että vaikka VoLTE on sinänsä standardi, siinä annetaan todella paljon vapauksia erilaisille toteutuksille ja parametreille. Toisin kuin tiukasti määritellyt 2G:n ja 3G:n piirikytkentäiset puhelut ja niiden toiminta, VoIP:n päälle rakennetun VoLTE:n toteutuksissa voi olla merkittävästikin eroa eri operaattoreiden ja eri päätelaitteiden välillä. Tämän takia nämä pitää testata operaattoreiden ja laitevalmistajien yhdessä, mennee vielä muutamia vuosia ennen kuin VoLTE:n toteutukset alkaa oikeasti vakioitumaan. Siihen suuntaan kyllä ollaan menossa pikkuhiljaa.


  • Morsettaja
  • 37 kommenttia
  • 28. syyskuuta 2018
Kiva että saatiin asiantuntevia kommentteja, itsekin hieman korpeaa kun ainoa tieto on tosiaan ollut että tulossa on.. ja ihmetellyt miksi muilla toimii heittämällä. Mutta tosiaan parempi tehdä hyvin, kun ekana päivä tosiaan olin itse heti ongelmissa ? odottavan aika on pitkä

TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10326 kommenttia
  • 3. lokakuuta 2018

Pilotin aikana yhteensopivien mallien listaus täydentyi kahdella mallilla. Koko lista on nyt tällä hetkellä tämän näköinen:


 



  • Huawei P20

  • Huawei P20 Pro

  • Oneplus 6

  • Samsung Galaxy A8

  • Samsung Galaxy J3 (2017)

  • Samsung Galaxy Note 9 **uusi**

  • Samsung Galaxy S8 tai S8+

  • Samsung Galaxy S9 tai S9+

  • Samsung Galaxy Xcover 4 **uusi**

  • Sony Xperia XZ2 tai XZ2 Compact


  • Savumerkittäjä
  • 11 kommenttia
  • 3. lokakuuta 2018

Onko note 8 aikataulusta mitään arviota ?


Forum|alt.badge.img+1
  • Faxaaja
  • 159 kommenttia
  • 4. lokakuuta 2018

Jotenkin operaattorin vastaus ontuu eli miten volte standardista ollaan voitu vääntää näin vaikeasti toimiva tuote? 


olkitu
Somettaja
Forum|alt.badge.img+4
  • Somettaja
  • 6959 kommenttia
  • 4. lokakuuta 2018
@kurkitopi Jessenic tuossa ylempänä vastasikin hyvin eli standardi on olemassa mutta mahdollistaa paljon kustomointeja joita on operaattorien verkoissa aika paljon verrattuna aikaisempiin 3G/2G-piirikytkentäisiin puheluihin. Suomessa kyllä operaattorit aika standardin mukaan tuotteen on tehnyt kun katsoo millaisia asetuksia puhelimeen on tulleet päivitysten mukaan, mutta silti pitää testauttaa jokainen puhelinvalmistaja erikseen että puhelut toimivat näissä ja sitten toimittaa yhdessä valmistajan kanssa ne asetukset puhelimeen pääsääntöisesti OTA-päivitysten kautta. Tietysti halutaan toimiva VoLTE-palvelu eikä rikkinäistä palvelua missä puhelut hajoavat palasiksi. Tämä on ymmärrettävästi jo hidasta ja siksi ontuu... Eli ei ole operaattorien vika sinänsä kun koko standardi on päätetty tällä tavalla ja uskon että tekevät parhaansa saadakseen tukea laajentumaan.

TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10326 kommenttia
  • 5. lokakuuta 2018

@wabbo Note 8 sekä muiden mallien osalta emme pysty antamaan arviota. Uusia malleja tulee koko ajan mukaan mutta milloin tulee juurikin se tietty niin sen suhteen ei auta kuin odotella mitä tuleman pitää. Tiedän, että tämä on huono vastaus mutta parempaa en pysty antamaan :) 


  • Faxaaja
  • 112 kommenttia
  • 15. lokakuuta 2018

Mitä olen nyt tilannetta seurannut kilpailevassa leirissä, niin palvelu tuntuu tosiaan olevan hankala. Kurkitopi nimimerkille vain tiedoksi että parempi vaan neppailla nyt muutamilla malleilla. Miltä kuulostaisi että massoilta laskutetaan puheluita tuplana taikka puheluerittelyyn ei tule puheluita? Valtaosan ajasta palvelu toimii moitteetta, mutta ajoittan tulee mielenkiintoisia tapahtumia. Samoin muutaman kerran tehtyjä yliheittoja puhelun aika volte -> vowifi eivät olleet mairittelevia.


  • 0 kommenttia
  • 16. lokakuuta 2018

Mielenkiintoista: ensi vuoden alusta Telia aikoo laskuttaa yritysasiakkaita 4G- ja WiFi-puheluista 0,90 €/kk. 


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10326 kommenttia
  • 16. lokakuuta 2018

 ja muut:


 


Hyviä uutisia: Tuomme Telia 4G- ja wifi-puhelut valikoimiimme loppuvuoden aikana! Tällä hetkellä tuetut puhelinmallit löytyvät yllä olevasta blogista ja koko ajan uusia malleja tulee tuettujen mallien piiriin mukaan.


 


Sitten, kun palvelut ovat saatavilla niin 4G- ja wifi-puhelut maksavat saman verran kuin tavallisetkin puhelut (sisältyvät joko puhelupakettiin tai veloitus  minuuttiveloituksella). Wifi-puheluiden osalta palvelulla on kuukausimaksu yritysasiakkaiden matkapuhelinliittymissä (1.1.2019 alkaen 0,95€/kk). Kuluttajaliittymissä tuota kuukausimaksua ei ole.


 


(telia.fi -sivustolla on tuon hinnan osalta virhe joka korjaantuu huomenna).


 


  • Uusi jäsen
  • 6 kommenttia
  • 16. lokakuuta 2018

@TeroRe

 

Onko 1+ laitteista varmistunut mitkä mallit tulevat tukemaan VoLte palveluita teidän verkossa?Kilpailijat tarjoavat tuen myös OP5:lle.


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10326 kommenttia
  • 16. lokakuuta 2018

@Untski rakennamme yhteensopivuudet mallikohtaisesti yhteistyössä valmistajan kanssa. Uusia malleja tulee listalle koko ajan.


 


Oneplussan kuten muidenkin valmistajien kohdalla emme lupaa etukäteen mitään tiettyä mallia yhteensopivien mallien piiriin. Joten en pysty sanomaan etukäteen tuleeko tuki myös OP5:lle ja mahdollisesti muillekin.


 


 


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • Yhteisömanageri
  • 10326 kommenttia
  • 17. lokakuuta 2018

Päivitin juuri yhteensopivien mallien listausta, nyt mukana on myös kaksi mallia Nokialta:


 



  • Huawei P20

  • Huawei P20 Pro

  • Nokia 1 *uusi*

  • Nokia 3.1 *uusi*

  • Oneplus 6

  • Samsung Galaxy A8

  • Samsung Galaxy J3 (2017)

  • Samsung Galaxy Note 9

  • Samsung Galaxy S8 tai S8+

  • Samsung Galaxy S9 tai S9+

  • Samsung Galaxy Xcover 4

  • Sony Xperia XZ2 tai XZ2 Compact


  • Savumerkittäjä
  • 5 kommenttia
  • 21. lokakuuta 2018

Oli pakko hommata Samsung S8, että pääsi tänne mukaan. Koti Helsingin keskustassa, ikkunaremontin jäljiltä signaali erittäin heikko. Reilun viikon kokemusten perusteella pientä epävarmuutta. Aluksi mm. puhelun katkeamisia. Tänään (21.10.) huomasin, että saapuvat puhelut yhdistyvät niin hitaasti, että soittaja ehtii katkaista, omat puhelut eivät kytkeytyneet ollenkaan. Pitkän säheltämisen jälkeen selvisi, että S8:n näppärä ominaisuus, Always On Display sammutetulla näytöllä, esti wifi-puhelut. Kun toiminnon sulki asetuksista pois, wifi-puhelut toimivat taas. 

 

Pari kysymystä tietäville: Onko VoLTEsta mitään merkittävää hyötyä ilman VoWIFia? Ymmärtääkseni puhelut eivät vielä kulje todellisuudessa 4G-verkossa - vai kulkevatko? 

Jos minulla on wifi-puheluasetukset päällä ja joku soittaa enkä vastaa, saanko ilmoituksen soittoyrityksestä tekstiviestinä kuten ennenkin? Puhelinvastaajaa en käytä, mutta tuo "yritetty soittaa"-palvelu on kätevä.   


Vastaa