Skip to main content

Asiointipuheluiden hinnoittelua koskeva lakimuutos astuu voimaan 31.12.2023. Asiointipuhelut ovat yritysten ja virastojen numeroihin soitettavia puheluita, jotka nykyisin saattavat olla erikseen hinnoiteltuja. Lakimuutoksen jälkeen asiointipuhelut maksavat matkapuhelinmaksun verran.

 

Mikä on asiointipuhelu?

 

Asiointipuhelu tarkoittaa yleisesti viranomaiselle, yritykselle tai organisaatiolle soitettavaa puhelua. Tällaisia ovat esimerkiksi ajanvaraukset, tiedustelut tai muut asiakaspalveluun liittyvät yhteydenotot. 

 

Mikä on matkapuhelinmaksu?

 

Matkapuhelinmaksu on veloitus puhelusta, joka ei sisälly liittymän puhepakettiin tai poikkeaa minuuttiveloitteisen liittymän normaalista minuuttihinnasta. Asiointipuheluista on aiemmin voitu periä muutakin kulua matkapuhelinmaksun lisäksi. Tällöin puhelun kokonaishinta on ollut vaikeammin hahmotettavissa.  Telian veloittama matkapuhelumaksu muuttuu 8.1.2024 alkaen ja kaikki asiointipuhelut maksavat jatkossa 0,17 €/min, eli matkapuhelinmaksun (mpm) verran. Joidenkin yritysten kohdalla tämä tarkoittaa sitä että puhelut voivat olla jatkossa edullisempia kuin nykyisellä hinnoittelulla. 

Löydät lisätietoa aiheesta telia.fi -sivuiltamme.

Lue myös:

 

karkeasti mikään ei muutu. puhelut silti ylihinnoilteltu ja ei kuulu pakettiin.

no ainakan voi haukkua lainsäätäjät lyttyyn tästä vesitetystä lain uudistuksesta.

valtiovalta voisi ainakan julkiset asiakaspalvelunumerot varata yleisistä numeroista, ei yritys numeroista, kuten tulli, verottaja ja ym.

 


Ei olisi monimutkaista, jos olisi jokin laatikko nettisivulla, johon numeron löisi ja se sanoisi heti hinnan. Nytkin tuolla on erilaisia poikkeamia jne , erittäin epäselvää saada selkoa hinnoittelusta.


Normaalit virastot ei halventunut kun näissä ollut yleensäkin jo pelkkä mpm mutta tietenkin jos ollut joitakin mihin on tullut vielä tuo snt/min päälle niin tämä jää pois. Itse ole tälläisiin joutunut soittamaan. Mutta samaa mieltä kyllä, että näissä ei ole edelleenkään kyllä mitään muuta kuin ahneutta laittaa muuta hintaa kuin normaali puhelu tai kuuluisi pakettiin myös. Se , että muuttuisi en usko. Saisi kyllä olla ihan verottaja kela ja muut virastot ilman mitään ylimääräistä maksua. Myös se , että telia veloittaa heidän asiakaspalveluun soittamisesta on väärin tai mikään muukaan yritys. Tähänkään en usko muutosta.

 

Asiakaspalvelun pitäisi olla aina maksutonta. Ja en oleta tähän vastausta telialta koska ihan vain yleinen mielipide ja tiedän myös mitä vastattaisiin, eli tuotaisiin esiin tuo ilmainen chat, ( tai takaisin soitto mikä ei ole kyllä toiminut pitkään aikaa, onko edes käytössä, mutta ei sieltä koskaan sitä ole tullut pitkään aikaan ) , totta edes yksi ilmainen kanava sentään, mutta kaikki asiat eivät hoidu niin helposti siellä. Toivotaan paluutta aikaan ilmainen asiakaspalvelu tietenkin, mutta taitaa olla aika ajanut tämän ohi jo. Ja tämä koskee kaikkia, ei pelkästään teliaa joten ei ole moite sinne vaan yleinen väärään suuntaan mennyt edistys kaikkialla.


Ainakin erään pankin asiointi halpeni. Oli ennen melkein pari euroa minuutti!


Hyvä homma jos sentään joihinkin vaikuttaa alaspäin. Tietenkin nuo pankit ja muut yksityiset( ei valtion) voivat tosiaankin olla paljon kalliimpia ja näissä laajempi skaala hinnoittelulla. Itse onneksi joutnut näissä asioimaan puhelimitse joten vajaa tieto näissä. Yleisesti tosiaan vaan olisi reilua asiakaspalvelun olla ilmaista. Mutta jos tässä muutoksessa enemmänkin tulee näin paljon alas niin ei tämä muutos ole ainakaan huonompaan aikaisemmasta, jotain hyvää.


En usko että kovin moneen toi asiakaspalveluun soittamisen hinta vaikuttaa sillä enemmistö käyttää asiakaspalvelu chattia jonka käyttö ei maksa mitään. Itse juuri käytän chattia kun se on erittäin näppärä tapa ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. 


En usko että kovin moneen toi asiakaspalveluun soittamisen hinta vaikuttaa sillä enemmistö käyttää asiakaspalvelu chattia jonka käyttö ei maksa mitään. Itse juuri käytän chattia kun se on erittäin näppärä tapa ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. 

Traficomilla ei ole chattiä ja esim. verottajan chatissä ei oteta kantaa juuri mihinkään. vakio vastaus on, että “Meillä ei ole tuon puolen asiakaspalvelua chatissä”! Ja näihin juurikin joutuu soittamaan, jos haluaa jotain tolkkua asioihin (ja se kestää/maksaa aina). Operaattoreilla esim. taas ei ole noita mpm numeroita käytössä asiakaspalveluissa. Muihin asiakaspalveluihin juurikaan ei tule oltua yhteyksissä, joten ei ole juurikaan chatistä apua omankokemuksen mukaan tähän numeromaksu asiaan.


Vastaa