Huijarit lähettävät erilaisia huijausviestejä tunnetuksi yritykseksi tekeytyen. Ikävä kyllä he lähettävät joskus huijausviestejä myös Telian nimissä, pääosin sähköpostitse mutta myös tekstiviestien kautta.
Mistä huijausviesteissä on kyse?
Huijauksien sisältö ja tyyli vaihtelevat. Siinä voidaan kertoa esimerkiksi, että asiakas on maksanut laskunsa kaksi kertaa, ja lähettäjä pyytää asiakasta tekemään rahanpalautuspyynnön viestissä olevan linkin kautta. Sähköpostiviestissä on Telian logo ja aidon näköinen violetti Hyvityspyyntö -painike.
Usein huijausviestit voivat näyttää hyvin aidoilta ja yrityksen imagoa mukailevilta. Älä koskaan avaa viestissä olevaa linkkiä, äläkä koskaan anna henkilötietojasi tai vaikka pankkitunnuksiasi, jos viesti vähänkään herättää epäilyksiä.
Mistä tunnistat huijausviestin?
- Jos lähettäjä pyytää sinua luovuttamaan henkilötietojasi, pankkitunnuksia tai esimerkiksi käyttäjätunnuksia, on kyseessä todennäköisesti huijari, joka yrittää kalastella henkilötietojasi. Yritykset eivät pyydä henkilötietojasi sähköpostilla tai tekstiviestillä.
- Jos viestissä hoputetaan sinua toimimaan nopeasti tai tietyssä ajassa.
- Jos sinua pyydetään varmistamaan tai hyväksymään jokin tilaus linkin kautta. Varmista aina kyseisen yrityksen edustajalta onko kyseessä aito, heiltä lähetetty viesti.
- Olet voittanut palkinnon -viestit ovat mitä todennäköisimmin huijausviestejä, eikä viestin ohessa tulleita linkkejä tule avata.
Mitä teen jos vastaanotan viestin, joka vaikuttaa epäilyttävältä?
- Jos vastaanotat viestin joka vaikuttaa sinusta epäilyttävältä, suosittelemme aina ottamaan yhteyttä kyseisen yrityksen asiakaspalveluun.
- Jos vastaanotat huijausviestin sähköpostitse, pyydämme sinua välittämään saamasi viesti osoitteeseen abuse@telia.fi. Välitä viesti kyseiseen osoitteeseen, jos viesti on lähetetty Telian nimissä.
Telia Asiakastuki -sivustoltamme löydät arvokasta lisätietoa sekä toimintaohjeet sen varalle, että vastaanotat epäilyttävän viestin tai puhelun.
Mitä teen jos olen luovuttanut henkilötietojani huijausviestin lähettäjälle?
Sinun on syytä toimia nopeasti, mikäli olet luovuttanut henkilötietojasi esimerkiksi linkin kautta tai viestiin vastaamalla. Jos olet luovuttanut pankki- tai luottokorttitietoja, ota heti yhteyttä pankkiisi. Sinun on hyvä ilmoittaa huijauksesta myös poliisille, kyberturvallisuuskeskukseen sekä omalle operaattorillesi. Jos olet kirjannut käyttäjätunnuksia tai salasanoja saamasi viestin yhteydessä, tulee sinun vaihtaa salasanasi. Suosittelemme vaihtamaan salasanasi kaikkiin palveluihin, jossa käytät kyseistä salasanaa.
Lue myös: