Skip to main content

 



Digitalisaatio tuo ihmiset jatkuvasti lähemmäksi toinen toisiaan. Pystymme eri sosiaalisen median kanavissa helposti keskustelemaan läheistemme kanssa (asuivat he missäpäin maailmaa tahansa), ottamaan Skype -puhelun heille ja seuraamaan kuvien tai videoiden kautta heidän päivittäisiä toimiaan, esimerkiksi Snapchatissa. Itselle Snapchat on todella kätevä tapa seurata perheeni arkea kun olen itse töissä: puolisoni kuvailee yleensä pitkin päivää mitä he touhuavat tyttäremme kanssa ja näin ollen en missaa niin paljoa.



 



Digitalisaatio on tuonut mukanaan myös uudenlaisen ilmiön, tietynlaisen liiketoimintamallin. Hotellit, taksit ja pankit menettävät koko ajan enemmän merkitystään, kun palvelut kuten Airbnb, Uber ja erilaiset vertaislainapalvelut yleistyvät. Aikaisemmin, jos rahat olivat tiukilla, otettiin pankista pieni laina Kanarian matkaa varten, varattiin viikoksi tai kahdeksi hotellimajoitus kohteesta ja kuljettiin suurin osa välimatkoista taksilla. Nyt tilanne voi olla monen kohdalla jo se, että matkaa varten otetaan vertaislaina (eli lainataan rahaa toisilta ihmisiltä), varataan Airbnb:n kautta majoitus (eli majoitutaan esimerkiksi paikallisen perheen ylimääräiseen vierashuoneeseen) ja kuljetaan välimatkat Uberilla (eli paikallisten Matti Meikäläisten kyyditseminä, heidän omilla autoillaan). Digitalisaation avulla ihmiset auttavat toinen toisiaan enemmän kuin koskaan aiemmin, kiitos verkon tuomien mahdollisuuksien.



 



Uskon vahvasti, että tämä on myös asiakaspalvelun tulevaisuus monella alalla: ihmiset auttamassa toinen toisiaan. Sonera Klaani on tästä hyvä esimerkki. Kyseessä on niin sanottu digitaalisen elämän yhteisö, jossa ihmiset voivat kysyä apua, keskustella ja neuvoa toinen toisiaan Soneran palveluihin ja tuotteisiin liittyvissä asioissa sekä yleisestikin ICT-maailmaa koskettavissa tilanteissa. Paikalla on toki myös soneralaisia, jotka osallistuvat keskusteluun ja vastaavat tarvittaessa erinäisiin kysymyksiin, mutta suurin osa keskustelusta hoituu yleensä valveutuneiden käyttäjien ansiosta. Asiantuntijoiden tehtäväksi jää siis enemmänkin vain keskustelun yleinen ohjailu.



 



Digitalisaation suurin hienous on siinä, että se laittaa meidät miettimään kuinka totuttuja asioita voidaan tehdä aivan uudella tavalla. Jos haluamme luoda maailman suurimman majoitusbisneksen, meidän ei välttämättä tarvitse rakentaa kattavaa hotelliverkostoa. Meidän täytyy vain luoda oikeanlainen alusta ja ohjata ihmiset auttamaan toinen toisiaan. Sanoisin, että aika Win-Win tilanne. Kaikille osapuolille.



 



//Ville @VilleVento



 



Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa