Skip to main content



 



Suomalaiset operaattorit menestyivät hyvin kansainvälisessä mobiilikokemusta mittaavassa selvityksessä, joka perustuu yli 2,3 miljardiin mittaustapahtumaan. Telia nousi selvityksessä Suomen parhaaksi operaattoriksi.



 



”Olemme investoineet vuosittain satoja miljoonia euroja suomalaisiin verkkoihin. Tänä vuonna olemme rakentaneet kiihtyvällä vauhdilla 5G-verkkoa ja samalla olemme modernisoineet4G-verkkoa. On hienoa että nämä panostukset näkyvät mittauksissa ja asiakkaittemme arjessa”, Telian teknologiajohtaja Jari Collin iloitsee.



 



Tutelan joukkoistettuun dataan perustuva selvitys mittaa, kuinka tasaisena asiakas kokee verkon laadun käyttäessään paljon verkkokapasiteettia käyttäviä palveluita. Huippunopeuden lisäksi mittari huomioi yhteyden viiveen ja virheettömyyden, jotka myös vaikuttavat asiakkaiden kokemuksiin.



 



Suomi menestyi kansainvälisessä vertailussa erinomaisesti, ainoastaan Tanskassa mobiiliverkon laatu koettiin paremmaksi. Telia Finlandin sijoitus oli kansainvälisessä vertailussa kuudes. Elisa ja DNA jäivät niukasti kärkikymmenikön ulkopuolelle.
 
”Selvitys osoitti, että yhdeksällä kerralla kymmenestä verkkomme palveli asiakkaitamme kaikkein raskaimman nettisisällön hyödyntämisessä”, Collin kertoo.



 



Tutelan globaali raportti perustuu 830 miljoonan mobiilikäyttäjän kaikkiaan 2,3 miljardiin mittaustapahtumaan.



 



Timo Saxen



 



Juttu on julkaistu alun perin telia.fi -sivustolla.

Taas jälleen kerran pääsee kuulumaan tuohon vähemmistöön, jolle Telian verkko ei toimi. Mitenkähän sitä itseänsä palkitsisi tästä huippusijoituksesta... Ei vaan näy nuo Telian suuret satsaukset minun arjessa.


Ilo on kuulua häviäjiin, vuosituhannen alkupuolella oli nopeudet samaa luokkaa puhelinpiuhoja pitkin kun nyt uudistetun Yhteisverkon alaisuudessa. Toivottavasti taajamissa luistaa vähän paremmin.


Eipä näyttänyt tuo Tutela olevan akkreditoitu laitos, joten heidän julkaisunsa ovat 7 Päivää-lehden tasoa, eli lähinnä viihteellinen arvo.


@AsiakasY Tutelan käyttämät menetelmät ovat kansainvälisesti varsin laajasti käytössä verkkojen asiakaskokemuksen arvioinnissa. Yhtiö kertoo hyvin avoimesti sekä tiedonkeruustaan, että metodeistaan omilla verkkosivuillaan. Kannattaa tutustua täältä: KPI (tutela.com)


Vastaa