Skip to main content

 



 



Keväällä alkoi iso uudistustyö, jossa lanseerasimme uudistuneet Sopivan ja Liikkuva Netti-tarjoomat. Paljon on palautteita tullut niin positiivisessa- kuin kehitysmielessä, kiitoksia jo tässä vaiheessa kaikista niistä. Jatkamme työstämistä jatkuvasti, joten ideoita ja palautetta on mukava kuulla Klaanin kautta jatkossakin. Syksyn kunniaksi tarjoamme suurempiin Sopiva-liittymiin rajattoman kotimaan netin entistä edullisemmin. Käy tutustumassa uusiin tarjouksiin Omilla Sivuilla ja hyödynnä etusi saman tien!

Kevään rypistyksen jälkeen oli aika jatkaa tarjoomauudistustamme Kodin Nettiin. Lisäksi työpöydällä on pyörinyt paljon ideoita siitä, millaisia pysyviä asiakasetuja meiltä on kaivattu. Lähtökohtana on ollut toteuttaa edut laadukkaasti niin, että keskittämisestä saa pysyvää etua. Mitä enemmän tuotteita sinulla on meiltä käytössäsi, sitä kilpailukykyisemmän kokonaishinnan saat. Tämä on ollut aika merkittävä suunnan muutos, koska toimiala on lähtökohtaisesti ollut hyvin tarjousvetoinen yksittäisten tuotteiden suhteen. Yksinkertaistimme palveluvalikoimaa jotta sinulla on helpompi hankkia kaikki mobiili- ja nettipalvelut samasta paikasta ja saada samalla etua keskittämisestä.

Monella meistä on entistä enemmän laitteita kotona, jotka pitäisi saada yhdistettyä samanaikaisesti nettiin, ilman että yhteys ruuhkautuu. Tähän tarvitaan laadukasta ja nopeaa kiinteää yhteyttä. Lanseeraamme Kodin Nettiin nyt uudet S-XL paketit, ihan samalla tavalla kuin Sopivaan teimme keväällä. Valitse itsellesi käyttötarpeeseesi sopivin nopeus, jota voit kuitenkin helposti myöhemmin muokata, jos käyttötarpeet muuttuvat. Uudistuksen yhteydessä myös Kodin Netti-saatavuus paranee merkittävästi. Nyt 85 % suomalaisista kotitalouksista saa Soneralta koko kodin tarpeita palvelevan nopean nettiyhteyden.

Kodin netti toteutetaan jatkossa jollain perinteisen kiinteän laajakaistan tekniikalla tai mobiilinetillä siten, että riittävä kuuluvuus toimitusosoitteeseen varmistetaan hyvän käyttökokemuksen takaamiseksi. Mobiilitekniikka on varteenotettava vaihtoehto kodin nettiyhteydeksi 4G-verkon vauhdikkaan rakentamisen myötä. Mobiilitekniikalla Kodin netti tarjotaan vain sellaisiin osoitteisiin, joihin voimme taata hyvän käyttökokemuksen. Mobiili täydentää muita tekniikoita kodin nettiratkaisuna. Mobiiliverkon ratkaisun mukana toimitetaan laadukas modeemi (Huawei E5186), joka on erinomainen laite kotikäyttöön. Laitteella voi jakaa nettiyhteyden jopa 64 eri laitteelle.

Keväällä lanseerasimme Liikkuvaan Nettiin edullisemmat Etu-palvelut: Etu ja Etu Plus. Aikaisemmin näitä on voinut tilata vain, jos käytössä on ollut uudenmallinen Sopiva-liittymä. Nämä palvelut avautuvat tilattavaksi nyt myös asiakkaille, joilla on käytössä jokin uusi Kodin Netti-paketeista.

Uutena asiakasetuna hyödynnettäväksi tulee pakettietu Sopiva-liittymään. Kun käytössäsi on jokin uusi Kodin Netin ratkaisuista, voit kytkeä yhteen Sopiva-liittymäsi suuremman paketin pienemmän hinnalla.

Kaikki uudistuneet tuotteet päivittyvät nettisivuillemme ja omille sivuille sekä verkkokauppaan tämän päivän aikana. Sinun kannattaa siis tutustua siellä näihin tarkemmin! Jos sinulla herää kysymyksiä niin vastailen mielenäni täällä blogin puolella ja jälleen kerran otamme mielellämme kehitysideoita vastaan.

Moikka                    

 

Valitettavasti tuollaista kuvaamaasi lupausta emme pysty mobiilitekniikalla toteutettavalle Kodin Netti -tuotteelle antamaan, mutta kyseinen tuote myydään vain priorisoituihin osoitteisiin eli paikkoihin, joissa kuuluvuus on niin hyvä että voimme luvata normaalia liikkuvaa nettiä paremman nopeuden vaihteluvälin.

 

Välitän viestiä eteenpäin, jotta voimme tarkentaa ohjeitamme ja saadaan kaikille myyjillemme tarkempi tieto tämän uuden tuotteen ominaisuuksista.

 

Vaihteluväleistä keskusteltiin jo tosiaan aikaisemmin. Alaraja sekä Liikkuvan Netin, että Kodin Netin L-pakettien kohdalla on tuo 10 Mbit/s.

 

Muut tuote-erot Liikkuvan Netin ja Kodin Netin mobiilitoteutuksen välillä onkin aikaisemmin tässä blogissa käyty läpi.


Kiitos arvokkaasta vastauksesta .

 

 

Unohdin mainita että myyjä kertoi dataliikenteen korkeamman prioriteetin ja taatun miniminopeuden tulevan uutena asiana nyt tarjolle myös kuluttajaliittymiin. Aiemmin ne ovat hänen mukaansa olleet käytössä vain yritysmobiililiittymissä.

 

Puheet ovat siis silkkaa valhetta! Myyjien koulutusta on ehdottomasti parannettava. Asiakkaille valehtelu on paitsi ikävää, myös laitonta. Kuinkakohan moni on vastaavan liittymänvaihdon tehnyt, myyjän lupausten perusteella? Näitä lupauksia on sitäpaitsi todella vaikea todentaa, muuten kuin jatkuvalla datayhteyden laadun ja nopeuden loggauksella. Tavallinen kuluttaja joutuu vain luottamaan siihen, että yhteys on parempi ja laadukkaampi kuin aiempi halvempi sopimus. Yheyden samanlaisena pysymistä on käytännössä mahdoton näyttää toteen, joten perusteita riitautukseen on tosi vaikea löytää. On mulla myyjän nimikin tallessa, mutta sormella osoittamiseen ei kaiketi ole syytä ryhtyä?

 

Paha mieli tästä tuli. Parempaa nettiliittymää ollaan jo kauan odotettu tänne "korpeen" (40km Helsingin keskustaan), nyt sellainen luvattiin, vaan ei lupaksia sittenkään voitu pitää.


Onnettomasti tuota mainostetaan Soneran pisteissä. Vanhukselle sanottiin, että kun kyseli kiinteää ratkaisua kotiin, tarkoittaen puhelinlankaa. Että tämä käyttää puhelinlankaa, jolloin hänelle tuli käsitys, että saa ADSL-liittymän. Hänelle paljastui yllätys vasta kotona, kun saikin mobiililiittymän 4G joka ei edes toiminut kunnolla, koska tukiasema oli liian kaukana ja tippuili 4G-verkosta iltaisin koko ajan. Mitä on se varmistettu toimivuus, josta myyjä puhui? Tehtiin vikailmoitus. Soitettiin, käskettiin pakottamaan vain 4G-verkkoon, oli jo. Silti tippui. Signaali vaan katoaa. No sitten joku tässä firmassa keksi, että pakota 3G:hen ja kyllähän se toimii, mutta miksi sitten maksaa 4G 50M -nopeudesta?

 

Lopulta Soneran samalla myymälätiskillä suostuttiin avaamaan mitä on varmistettu toimivuus. Joku Soneralta on tutkinut, että osoitteessa on varma 4G-kuuluvuus ja ko. 50M-liittymää uskaltaa tarjota. Edelleen mitään nopeustakeita ei ole taikka mitään "erillistä" tukiasemaa noille Kodin liittymille. Huijauksen makua! Kun olin mukana itse nuorena miehenä, niin sanoivat heti 24 kk sopparin irti. Kun vanha kävi itse yksin kysymässä sanomista irti, niin hänelle vain voivoteltiin, että tehdään nyt vain se uusi vikailmoitus! Kun minä olin mukana, heti sanoivat irti! Käytiin sitten kilpailijan luona ja 4G toimii nyt hyvin 14 eurolla kuussa! Mikä järki on edes myydä 4G-liittymää Kodin nettinä? Jos minulle sanotaan, että "mulla on kodin netti". Kyllä mä ajattelen, että kiinteä laajakaista.

 

No naapurilla oli samanlaisia ongelmia Soneran kanssa ja oli kanssa irtisanomassa ja oli vielä normaali mokkulaliittymä 50M. Testattiin samaan aikaan ja saatiin ihan samoja nopeuksia. Niin miksi maksaa Kodin Netissä 50 megan liittymäsät 35 eur kk??? Naapurikin vaihtoi nyt kilpailijalle! Hänelle tiskillä sanottiin, että Kodin Netti korjaa ongelman, mutta onneksi ei ottanut! Se oli kyllä ottamassa, mutta onneksi oli hänen poika mukana, niin sehän katsoi sopimuspaperia ja löysi sieltä pienellä "Kodin Netti Mobiili" -maininnan ja sanoi "Että sinullahan on jo sellainen mobiili, niin ei se ainakaan parane nykyisestä, koska sama netti 50M sinulla nytkin on" ja jäi allekirjoitus laittamatta.


 Tämä Kodin netin mobiiliversio on teknisesti optimoidumpi ratkaisu, kuin tavallinen mobiililaajakaista. Tästä syystä se myös lähtkökohtaisesti toimii huomattavasti paremmin, kuin tavallinen mobiilinetti. Kokeilemallahan nämä kuitenkin parhaiten selviää ja toki hyvä, että saitte sopparin purettua jos se ei kunnolla ole toiminut. 

Ei tässä ketään haluta huijata, vaan palvelulle on paljon tarvetta haja-asutusalueilla, johon ei saa kiinteää kaistaa ollenkaan. Normaaliin 4G liittymään vaikuttaa myös radikaalisti muiden käyttäjien liikennöinti, joten nopeudet heittelehtii isostikkin. 


Selvittelin tätä "optimointia" myös teknisen tuen kanssa. Hekään eivät voineet perustella, että miten optimointi on teknisesti toteutettu. Jankattiin vaan että on se, mutta ei osata sanoa että miten. Kun kysyin että voiko tuki eskaloida kysymystäni organisaatiossa eteenpäin jollekin joka tietää, niin vastaus oli että puhun jo sille tasolle missä paras tekninen osaaminen on. Hämmentävää...

 

Tein myös rinnakkaisia testejä kun minulla oli kodin netti liittymä hetken aikaa käytössä. Rinnalla oli jo kauan palvellut 150 megainen 4g liittymä, eli teknisesti sama kuin noin 15 euroa kuussa kalliimpi kodin netti.

Liittymien sim-kortit olivat samaan aikaan toisaan hyvin vastaavissa Huawein mobiilitukiasemissa. Meillä on siis näköyhteys 300 metrin päässä olevaan mastoon, jossa on melko uusi 4g tukiasema. Yhtä aikaa tehdyt testit eivät antaneet yhtään mitään, ei pienintäkään etua tälle "optimoidulle" liittymälle. Ei myöskään ruuhka-aikana, jolloin edes sopimuksen nopeuslupausta ei voitu täyttää (eli min 10mbps - lukee palvelukuvauksessa!). Toisin sanoen käytännön kokeilut osoittivat optimoidun liittymän olevan tismalleen yhtä huono suoriutuja kuin optimoimattomankin. Purin siis sopimuksen. Reklamaatiooni liian alhaisesta nopeudesta sain vastaukseksi, että tuon uuden tukiaseman kapasiteetti on loppu, eikä sitä olla nostamassakaan. Ainoa ehdotus oli siis muuttaa sopimuksemme 150mbps liittymästä 50mbps liittymään, jossa miniminopeuslupaus on huomattavasti alhaisempi.


Niin juuri se oli meilläkin ongelmana. Tukiasema 4G oli kilometrin päässä, mutta ruuhkainen, siksi meille joku sanoikin että myydään vaan 50 Mbps! Päivällä sai 30 megaa, illalla enää 5 megaa! Kunnes tippui kokonaan 4G minuuteiksi! Ei mitään optimointia ole muualla, paitsi hinnassa, sitä on enemmän! Peruttiin alle kuukaudessa sopimus, onneksi suostuivat, kun itse olin paikalla! Muuten ei olisi peruttu mitään, kun vanha asioimassa. Tarjottiin myös 21M/21M Kodin nettiä ja sitten kun sitäkään ei otettu, niin 15 euron perusmokkulaa samalla nopeudella - mutta jos 50M ei anna ruuhkaan yli 5 megaa niin miten 21M sitten antaisi? Toivottavasti ei tule DNA asemaan ruuhkaa!


Tapeltuani turhaan Kodin Netti L liittymäni lanssa viikon. Sain luetuksi läpi koko tämän keskustelun.

Mitä jos myyjätkin lukisivat sen. Tässä on kaikki ydinasiat.

Minullakin oli toimiva Aito 4GMax. Toimiva tikku Huawei 3276 ja Telewell LTE/4g reititin.

 

Uskoin myyjään. Nyt haluan minäkin tietää:

 

1. Mikä on se tekniikka jolla minulle priorisoidaan Kodin Netillä parempi nopeus kuin Aito 4Gllä?

 

2. Mitä se optimointi täsmälleen tarkoittaa teknisesti?

3. Millä tekniikalla erityyppiset 4G Liittymät erotetaan tukiasemalla toisistaan, ja miten eroaa niiden käsittely ruuhkatilanteessa?


Pahoittelut, jos mobiilitekniikalla toteutusta Kodin Netistä on liikkunut väärää tietoa. Kertaan tässä nyt vielä ne ominaisuudet, jolla tuote eroaa perinteisestä Liikkuvasta Netistä:

 

  • Laadukas modeemi kuuluu hintaan. Kyseessä laadukas koti router jopa 64 laitteelle. Laite tukee LTE-A tekniikkaa
  • pp.inet.fi sähköposti käytettävissä (monille nykyisille asiakkaille tärkeä ominaisuus)
  • Mahdollisuus ottaa Open Gate- palvelun perusominaisuus maksutta käyttöön (vaihtuva julkinen IP, kaksisuuntaisuus ja avoimet portit.)
  • Saatavuus tarkistetaan osoitekohtaisesti. Tarkastetussa osoitteessa siis varmistettu saatavuus sisätilassa ja parempi nopeuslupaus vaihteluvälissä.

 

Kaikki Kodin Netti Mobiilin paketit voivat hyödyntää LTE-A verkkoa teknologiamielessä, jos kyseistä tekniikkaa alueella on. XL-paketissa pääsee oikeasti hyödyntämään myös verkon mahdollistamia huippunopeuksia.

 

Optimointi teknologiamielessä ei ole oikea käsite. Yllä olen kuvannut, miten tuo saatavuustarkastus menee ja lisäksi verkon rakennuksessa/kehityksessä hyödynnetään tietoa siitä, missä Kodin Netti-mobiilikäyttäjiä on. Saatavuutta sekä kapasiteettia voidaan parantaa sen mukaisesti.


Kiitos Pete, että tarkensit jälleen tätä asiaa.

Nyt teidän täytyy sitten kunnon kampanjalla saada tieto menemään perille myös myyntiportaaseen, jottei siellä myyjät puhu aivan puutaheinää asiakkaille kun myyvät näitä liittymiä asiakkaille. Valitettavan usein kuulee näitä juttuja, joissa asiakkaille on luvattu liittymän olevan "priorisoitu" tai "ohituskaistalla" tai mitä milloinkin, kun se ei todellisuudessa ole.

Omasta lähipiiristä tuli juuri vastaan tilanne, jossa Sonera Kaupassa (kauppakeskus Mylly, Raisio) oli kaksi eri myyjää luvannut liittymän olevan priorisoitu normaaleihin 4G-liittymiin verrattuna, ja kertoivat jopa Soneran takaavan, että liittymä toimii "aina vähintään 10 megan nopeudella".


Eli kuinka kannattavaa on hankkia Kodin Netti vaikkapa L, jos alueella ei ole vielä LTE-A tekniikkaa ja saatavilla aito 4G max 50 Mbit/s?



Eikö pelkästään modeemin uusimisella päästä samoihin tuloksiin Etuplus liittymällä? Jos ei ole tarvetta sähköpostille ja Open Gate -palvelulle.



Koitan nyt vääntää rautalangasta tätä, jos ei ole saatavilla kiinteää liittymää :smileywink:


Myyntiportaan lisäksi myös Asiantuntija(t) tarvitsevat lisäkoulutusta tästä aiheesta.


, Myllyn myyjien väittämästä puolet on totuutta hipova, ainakin sopimusteknisesti. Eli Sonera kyllä myy 4G-liittymiä, joissa annetaan nopeuden vaihteluvälin alimmaksi nopeudeksi 10Mbps. En nyt muista noita kauppanimiä, enkä ehdi (viitsi) tarkastaa. Palvelukuvaus on se dokumentti, josta tieto löytyy.

Meillähän oli sellainen liittymä kiinteänä kodin yhteytenä, mutta sen nopeus tipahti päivittäin ilta-aikaan reilusti alle kymmenen megabitin sekuntinopeuteen. Soneran ratkaisu tähän ei ollut kapasiteetin lisäys, vaan liittymätyypin muutos huonommaksi. Kapasiteettiongelma siis tutkittiin Soneran toimesta. Tukiasema on melko korkeassa mastossa nyppylän päällä, eli uskon sen palvelevan jokseenkin laajaa käyttäjäkuntaa, myös päärata kulkee tuossa ihan vieressä... 

 

Se kuinka paljon aikaa asian selvittämiseen tarvittiin, niin tämän "optimointi", kuin nopeuden tippumisien ottaa ehkä eniten päähän. Oli siellä sitten jotain sähläystä liittymätyypin vaihdoissakin. Liittymä oli muunmuassa muutettu jossain vaiheessa 20 megan liittymäksi, vaikkei sellaisesta oltu koskaan mitään edes puhuttu. Inhimillinen erehdyt tietysti, mutta tuossa sopassa ärsyttävä yksityiskohta.

 

Tällä hetkellä meillä on Soneran 4G-liittymä, jonka maksiminopeus on 50mbps ja se saavutetaankin ruuhkattomaan aikaan. Upload-nopeus on niinikään erittäin hyvä. Valitettavasti ongelmia on ruuhka-aikana ja esim. HD-videon katsominen on silloin mahdotonta, toisinaan myös SD-videokin tuottaa ongelmia. Arvatkaa vaan milloin meidän ihan tavallinen perhe haluaisi istua soffalla mukavasti katsellen sisältöä? Katsellaan sitten VHS-laadulla...


Moi PeteLi!

En kyllä ymmärrä sitä vastaustasi.

Sanotko toasiaan että ei ole olemassakaan mitään priorisointia, optimointia tai etuoikeutta joka takaisi Kodin Netti Liittymälle  paremmat nopeudet sekä keskimäätin että miniminä?

 

Ole tarkkana mitä vastaat! Joka ikikinen Soneran, myyjä, teknisen tuen asiantuntija ja asiakaspalvelija on käyttänyt ainakin yhtä näistä sanoista perustellakseen itse liittymän paremmuutta. (Tuotepakettia  voi tarkastella erikseen)

 

Minulla ilmeisestikään ei ole tarjolla vielä LTE A:ta joten enkö siis saa mitään mitä minulla ei vielä ole?

  • Laadukas modeemi kuuluu hintaan. Kyseessä laadukas koti router jopa 64 laitteelle. Laite tukee LTE-A tekniikkaa ON JO HUAWEI TiKKU JA TELEWELL REITITIN
  • pp.inet.fi sähköposti käytettävissä (monille nykyisille asiakkaille tärkeä ominaisuus) ON JO TARVITTAVAT
  • Mahdollisuus ottaa Open Gate- palvelun perusominaisuus maksutta käyttöön (vaihtuva julkinen IP, kaksisuuntaisuus ja avoimet portit.) ON JO
  • Saatavuus tarkistetaan osoitekohtaisesti. Tarkastetussa osoitteessa siis varmistettu saatavuus sisätilassa ja parempi nopeuslupaus vaihteluvälissä. TÄMÄ LTE 1800 TAAJUUS EI MUUTU MIKSIKÄÄN

Onko siis mitään syytä pitää tätä liittymä Aito 4G Maxin sijaan? 

Tästä paketin modeemista haluaisin vielä tietää millä asetuksilla sitä voi etähallita?


Miten tämä osoitekohtainen tarkistus itseasiassa tehdään? Ei kait netin nopeutta voi testata muuten kuin menemällä paikan päälle ja mittaamalla nopeus? Käykö Soneran miehet todella mittaamassa nopeuksia jokaisessa osoitteessa missä Kodin netti on tilattu? Sisätiloissakin? Nopeushan pitäisi mitata myös iltaisin, koska päivällä voi hyvinkin saada 10M nopeuksia, mutta iltaisin voi laskea 2-3 megaan. Vai tehdäänkö tuo tarkastus ihan vaan laskelmien perusteella? Että tuolla täytyy olla hyvä nopeus koska paikka sijaitsee selvästi kuuluvuusalueella?


**



 



En kyllä ymmärrä sitä vastaustasi.



Sanotko toasiaan että ei ole olemassakaan mitään priorisointia, optimointia tai etuoikeutta joka takaisi Kodin Netti Liittymälle  paremmat nopeudet sekä keskimäätin että miniminä?



 



- Ei ole mitään teknistä priorisointia, etuoikeutta tai optimointia, paitsi laadukas reititin.



 



**



 



Joka ikikinen Soneran, myyjä, teknisen tuen asiantuntija ja asiakaspalvelija on käyttänyt ainakin yhtä näistä sanoista perustellakseen itse liittymän paremmuutta.



 



- Valitettavasti näin taitaa olla. Soneran on tässä tapauksessa muotoillut markkinointijargoninsa siihen malliin, ettei oma henkilökuntakaan enää tiedä asian todellista laitaa. Hyvä esimerkki on lause "liittymä on saatavissa priorisoituihin osoitteisiin" joka ei tarkoita oikeastaan mitään...



 



**



 



Onko siis mitään syytä pitää tätä liittymä Aito 4G Maxin sijaan?



 



- Mikäli Aito 4G toimii ja kuuluu hyvin, ja olet tyytyväinen päätelaitteisiisi etkä tarvitse Opengatea, ei.



 



**



 



Miten tämä osoitekohtainen tarkistus itseasiassa tehdään?



 



- Tää on puhdasta mutuilua, mutta veikkaan vain saatavuusinfoon syötetyn osoitteet, joihin kuuluvuuskartta lupaa sisäkuuluvuutta.



 



**



 



Käykö Soneran miehet todella mittaamassa nopeuksia jokaisessa osoitteessa missä Kodin netti on tilattu?



 



- Ei



 



**



 



Vai tehdäänkö tuo tarkastus ihan vaan laskelmien perusteella?



 



- Kyllä



 



**


Itsellä on kyllä hyviä kokemuksia, vanha 8m adsl sai väistyä ja tasaisesti pysyy yhteys 20 m nurkilla, eikä ollut edes virallista saatavuutta kodin netti mobiiliin. Eli jos se etu hintanen 4g  rajaton on 15 egee, ja reitittimestä 7 egee kuussa ( 7×24=168) mites onhan se reititin sen jälkeen oma ??  Ja se opengate päälle niin 25 egee kuussa ihan ok.. enkä nyt mitään ois hävinny vaik ei olis toiminut kunnolla, kun ei entinenkään kovin hääppönen ollut.



@PeteLi kirjoitti:


Ohessa vielä kiteytettynä paketeittain, miten Kodin Netti mobiili eroaa edukseen Liikkuvan Netin vastaavasta paketista kun puhutaan saapuvan liikenteen vaihteluvälistä 4G LTE-verkossa.



 



S: Saapuvan liikenteen vaihteluvälin minimiarvo on parempi (10 vs. 5)



 



M Saapuvan liikenteen vaihteluvälin minimiarvo on parempi (10 vs. 5)







 



Ilmeisesti Kodin Netti -liittymien vaihteluvälejä on tiputettu samalle tasolle normaalien 4G-liittymien kanssa.



Näyttää nykyään vaihteluväli olevan S 5-10 Mbps ja M 5-50 Mbps...


Tämä on tavattoman mielenkiintoista, sillä itse huomasin saman asian, eli nopeuden vaihteluväli oli Kodin Netti-liittymässä yks kaks yllättäen pudotettu 5-50Mbps.

 

Vielä mielenkiintoisempaa on se, että myytäessä vaihteluväliksi mainostettiin juurikin 10-50Mbps. Vielä paremmaksi asian tekee se, että mm. eilen 25.3.2016 klo 20 - 23 välillä (tämän jälkeen ei mitattu) nopeus eri internetistä löytyvien testien mukaan oli 1,7-2,7 Mbps ICMP testien liikkuessa 77-110ms välillä. Välillä vasteaika nousi niin suureksi, että nettiä ei pystynyt käyttämään käytännössä lainkaan.

 

Tämä ei nyt kyllä kuulosta siltä, mitä minulle on myyty ja mainostettu. Kodin netti vaikuttaa kummasti samanlaiselta jaettua kaistaa käyttävältä ja erittäin suurella nopeuden vaihteluvälillä toimivalta liittymältä, aivan kuin normaalit "mobiilinettiliittymät".

 

Mielestäni se, että ilmoitettu miniminopeus yksipuolisesti, ilman selitystä, pudotetaan siitä mitä se sopimusta tehtäessä on ollut, on jo riittävä peruste sopimuksen purkamiseen. Mikäli sitten Sonera ei ole tuotakin vaihtoehtoa onnistunut upottamaan sopimusehtoihinsa.

 

Pyydän asiaan kuluttaja-asiamiehen sekä Viestintäviraston kannat.


Hei !



 



Oletko mittaillut eri aikoina noita nopeuksia? Jos nopeudet jäävät jatkuvasti alle vaihteluvälin, niin se toki oikeuttaa liittymän irtisanomiseen. Kannattaa kumminkin ilmoittaa asiasta vikapalveluun, joka voi tarkistaa mahdolliset tukiaseman häiriöt : https://www.sonera.fi/asiakastuki/Ota-yhteytta



 



Ensin kannattaa tarkistaa itse, ettei alueellasi ole mahdollisesti jotain häiriötä tai huoltokatkosta meneillään : https://www.sonera.fi/asiakastuki/vika-ja-hairiotiedotteet



 




Minulla on ollut erilaisia internet liittymiä jo vuodesta 1994, joten erilaisten modeemien resetoinnit ja sen kaltaiset asiat ovat kohtuullisen tuttuja. Lisäksi olen työskennellyt vuodesta 1998 päätoimisesti verkon kytkinten, palvelimien ja työasemien parissa, on myös käyttöjärjestelmät ja verkon diagnosointiin liittyvät tekniikat joten kuten hallussa. Yhdelläkään operaattorilla tosin en ole vielä ollut töissä.

 

Kirjoitukseni pointti ei ollut varsinaisesti tuo liittymän eilinen surkea nopeus, vaan se, että liittymä myytiin vaihteluvälillä 10-50Mbps ja nyt se on yht'äkkiä muuttunut välille 5-50Mbps.

 

Myyntipuheessa nimenomaan mainostettiin, että tätä ei voi verrata mobiilidataliittymään, jollaisia minulta löytyy kaksin kappalein, vaan kyseessä on taatulla nopeudella varustettu kiinteään käyttöön tarkoitettu kodin liittymä.

 

Nyt vaikuttaa vahvasti sille, että tämä kodin netti on melko tarkaan yhtä epäluotettava kuin nuo normaalitkin mobiilidataliittymät.

 

Ettei nyt vaan olisi taas käynyt niin, että on markkinoitu liittymää kapasitettiin nähdän liikaa, joka nyt näkyy sitten taas surkeana nopeutena kun kaistan leveys ei vaan yksinkertaisesti riitä näille käyttäjämäärille.


Jos liittymän nopeus on jatkuvasti alle vaihtelunvälin, niin sitten voit irtisanoa liittymän : https://www4.sonera.fi/palvelu/lomake/yhteydenotto?&path=2/1



 



Kodin netti toimii hyvin joillakin, varmaan siihen vaikuttaa monetkin asiat esim. verkon samakaistahäiriö. Ruuhkaton verkko olisi mukava. Itsellä on 4G ETU Plus ja Huawei b593u-modeemi. En ole vielä harkinnut tuota Kodin Nettiä juurikin sen takia, etten usko nopeuksien nousevan vaihtamalla modeemia uuteen. Luulen että Kodin Netti tulee toimimaan paremmin, kun saadaan lisää taajuksia vapautettua käyttöön.


 Sopimuksen muutoksestahan pitää tulla kirjallinen ilmoitus ja sinunkin pitää hyväksyä se varsinkin kun sopimuksen sisältö on muuttunut oleeellisesti. Sinua koskee siis sovittu sopimus 24kk aja siitä mitä olet sopinut. Operaattorilla ei ole oikeutta muuttaa sopimusta ilman erllistä ilmoitusta, Näin ollen sinulla pysyy vaihteluvälu 800Mhz verkossa 5-40Mbps ja 1800Mhz/2600Mhz verkossa 10-50Mbps liittymätyypilläsi. Mutta koska kyseessä on mobiililaajakaista edelleen joka myydään "Kodin nettinä" niin siinä pätee samanlaiset ongelmat kuin "Liikkuvassa laajakaistassa".



 



Mobiililaajakaista ei pääasiassa korvaa kiinteää laajakaistaa mutta monet eivät ole valmiita maksamaan esimerkiksi valokuidun vedoista. Myyntipuheissa on paljon virheitä ollut tästä liittymästä. Esimerkiksi tätä liittymää ei ole priorisoitu mitenkään. Eli käytännössä hintaan sisältyy Huawein laite, julkinen IP-osoite ja sähköpostilaatikot.


Pakko herätellä taas tätä keskustelua. Kaksi myyjää minulle yo. keskustelusta huolimatta (sen nähtyäänkin) ovat väittäneet että Kodin netti -palvelussa on käytössä priorisoitu data, joka on sama palvelu kuin yrityspuolella myytävä Premium data. Onko kenelläkään päivitystä aiheeseen vai onko myyjät edelleen täysin ulapalla?


Kyllä kodin netissä jotain priorisointia on. Ajoi samassa paikassa samalla E5186 pari päivää vanhaa sonera 4G liittymää joka välillä hidastui selvästä. Kodin Netti M:llä hidastuu mutta ei koskaan niin alas että netflix alkaisi puuroutua. Molemmilla liittymillä tosin oltiin kaukakana maksimi nopeuksista eikkä kodin netillä pääse siihen myyntinimen 10 oikeastaa koskaan kun tarvitsisi.

 

Tiedä sitten miten priorisointi toimii yrityspuolella mutta kyllä se jotain on vaikuttanut ainakin upload nopeuteen kodin netissä jos ei muuhun.


Mullekkin tämä myytiin käyttäen sanontoja samanlainen kuin normaali laajakaista, optimoituna mobiililaajakaistana, joka on priorisoitu tukiasemassa normi puhelin ja nettiliittymien edelle. En ole ollut 4g nopeuksiin tyytyväinen, ja nyt kun olen palstaa aiheesta lukenut, tuntuu että liekkö tuota parannusta tulee, kun uusi laite ja liittymä tulee postissa tänään tai huomenna. Toivotaan, mutta epäilyttää....


Vastaa