Meiltä postitetaan päivittäin aikamoinen määrä erilaisia nettitikkuja, reitittimiä ja puhelimia ja jokaisessa paketissa lähtee mukana ainakin pieni pikaohje. Laitteiden ohjeet ovat usein saatavilla myös sonera.fi-sivuilla. Myös meidän oma henkilökunta asiakas- ja vikapalvelussa käyttää samoja ohjeita ongelmia ratkottaessa ja osa ohjeista on lähetettävissä asiakkaalle myös tekstarilla tai sähköpostilla. Laiteohjeita tarvitsee myös Helpson-palvelu, jossa keskitytään täysin laitepuolen asioihin. Täällä Klaanissa ohje herättää keskustelua, jos siinä on tulkinnan varaa.
Laiteohje on siis pätkä tekstiä, mahdollisesti kuvia ja parhaimmillaan suuri apu ongelmatilanteessa. Koska laitteet muuttuvat ja ohjeetkin saattavat vanhentua, niitä päivitetään jatkuvasti. Viime aikoina ohjeita on lähinnä lisätty ja tarkistettu, sen sijaan nyt ohjesivuston uudistuksen myötä ohjeistusta selkeytetään ja ohjeiden löytymistä helpotetaan. Tällä hetkellä minä vastaan laiteohjeiden sisällön tarkistamisesta ja välitän myös muita ohjeisiin liittyviä parannusehdotuksia eteenpäin.
Mitä mieltä sinä olet laiteohjeista? Oletko saanut riittävästi apua laitteen mukana tulevista ohjeista käyttöönottovaiheessa vai oletko hakenut ohjeita Soneran sivuilta tai muusta paikasta? Oletko huomannut ohjeissa puutteita tai suoranaisia virheitä?