Nyt, kun koulut ovat alkaneet ja monet lapset saavat ensipuhelimensa, on hyvä kerrata, millaisia estoja liittymään voi asettaa. Sovelluskaupan pelit ja muutkin sovellukset sisältävät paljon sisäisiä ostoja, jotka saattavat lasta kiinnostaa paljonkin. On siis hyvä käydä läpi, millaisia rajoituksia lapsen liittymälle saa ennen kuin edes syntyy mahdollisuutta korkeille lisäpalvelumaksuille liittymälaskussa.
Ensimmäinen vinkki on, ettei lapsen puhelimeen tulisi tallentaa vanhemman omia henkilötietoja tai maksukortin tietoja. Sovelluksia ja palveluita puhelimeen ladatessa tulee helposti täytettyä omiakin tietoja. Tämä voi altistaa sille, että lapsi pystyy tekemään puhelimellaan aikuisen korttitietojen avulla niin sovellusten sisäisiä ostoja kuin sovellusostoja.
Iso osa sovelluksista tarjoaa maksutavaksi myös mobiilimaksua, joka tarkoittaa sitä, että maksu suoritetaan matkapuhelimen liittymälaskun kautta. Siksi lapsen ja nuorenkin liittymälle kannattaa asettaa palvelu- ja maksuestoja. Näin liittymällä ei pysty tekemään ostoja ja kerryttämään liittymälaskulle yllättäviä palvelumaksuja.
Sama neuvo pätee myös lähipiirin ikääntyneisiin. Suosittelen rajoitusten asettamista kaikille, jotka ovat iän tai muun syyn vuoksi alttiimpia riskeille
Estoja ja rajoituksia pääset asettamaan Minun Teliassa liittymän palveluasetuksissa kohdassa ”Estot ja rajoitukset”. Estoluokkia on useampia; tekstiviesti- ja mobiilimaksuestot palvelunumeroihin, soitonestot palvelunumeroihin, tekstiviestirajoitukset, multimediaviestirajoitukset, muut rajoitukset ja ulkomaankäytön rajoitukset.

Tekstiviesti-, mobiilimaksu- ja soitonestot palvelunumeroihin Minun Teliassa
Voit rajoittaa liittymän tekstiviestipalveluita, mobiilimaksuja ja soittoja palvelunumeroihin Minun Teliassa niin sovelluksessa kuin selaimellakin.
T1 eli yleishyödyllisten palveluiden esto estää viestit ja mobiilimaksamisen yleishyödyllisiin palveluihin. Näitä palveluita on esimerkiksi taksi ja 13-alkuiset numerot.
T2 eli asiointipalveluiden esto estää puhelut ja maksut asiointipalveluihin, kuten hyväntekeväisyyslahjoituksiin ja 16-alkuisiin numeroihin.
T3 eli ajanvietepalveluiden esto estää puhelut ja maksut ajanvietepalveluihin, kuten TV-äänestyksiin, chat-palveluihin ja 170-, 171-, 172-, 173-, 174-, 175- ja 177-alkuisiin numeroihin.
T4 eli aikuisviihdepalveluiden esto estää viestit ja maksamisen aikuisviihdepalveluihin ja 178- ja 179-alkuisiin numeroihin.
Tekstiviestien lähetystä ja vastaanottamista pystyy myös rajoittamaan, mutta tarvetta tällaiselle rajoitukselle on harvemmin.
Voit asettaa liittymälle myös soitonestoja, joista löytyy niin ikään neljä luokkaa, P1, P2, P3 ja P4, joilla on samat kuvaukset kuin tekstiviestiestoilla.
Palveluasetuksista löytyy myös muita rajoituksia esimerkiksi multimediaviesteille (MMS), datankäytölle ja roamingille, eli verkkovierailulle ulkomailla.

Ostorajoitukset ja muut estot sovelluskaupoissa
Androidilla voit asettaa ostoihin lapsilukon, jonka saat aktivoitua tämän polun avulla: Avaa Google Play -sovellus, mene kohtaan ”Profiili” ja sieltä ”Asetukset” ja valitse sieltä ”Perhe” ja aseta lapsilukko päälle.
iPhonessa pystyt asettamaan käyttöön Ruutuajan, jolla voit laittaa ikärajoituksia niin sisällöille, latauksille, tietosuoja-asetuksille kuin ostoillekin. Pääset asettamaan Ruutuajan tämän polun kautta; Avaa Asetukset-sovellus ja mene kohtaan ”Ruutuaika”, valitse lapsesi nimi ”Perhe”-kohdasta ja napauta ”Sisältö ja yksityisyys”.
Anna Ruutuajan pääsykoodisi ja ota käyttöön sisältö- ja tietosuojarajoitukset. Varmista lapsesi puhelimen käyttörajoitusten toimivuus pitämällä huoli siitä, että sekä sinun että lapsesi laitteessa on aina uusin järjestelmäpäivitysversio.
Voit erikseen estää App Store -ostot Ruutuajan kautta. Mene kohtaan ”Sisältö ja yksityisyys” ja anna pääsykoodisi. Valitse kohta ”iTunes- ja App Store -ostot” ja määritä asetukseksi ”Älä salli”. Näin estät sovellusten ja niiden sisäiset ostot.
Lue lisää:

