Mobiilivarmenne on sähköinen henkilötodistus kännykässäsi

  • 5 September 2019
  • 10 kommenttia
  • 80 katselukertaa


 


Olet varmaankin joskus aikaisemmin kuullut Mobiilivarmenteesta? Oletko ottanut sen jo käyttöösi? Se nimittäin kannattaa, sillä sähköinen varmenne helpottaa ja nopeuttaa arkisten askareiden hoitamista monella tapaa! Telian liittymäasiakkaille se on myös täysin ilmainen 😁>


 


 


Mobiilivarmenne on sähköinen henkilötodistus kännykässäsi


 


Mobiilivarmenne on henkilöllisyystodistus puhelimen sim-kortissa. Se on näppärä tapa todistaa henkilöllisyytesi monessa eri verkkopalvelussa. Mobiilivarmenteen avulla hoidat tunnistautumis-, suostumus-, sekä allekirjoitustapahtumat matkapuhelimesi avulla. Telia Mobiilivarmenne toimii monessa palvelussa ja sen avulla tunnistat henkilöllisyytesi esimerkiksi Kelassa, pankkipalveluissa, kuntien palveluissa, terveydenhuoltopalveluissa sekä verkkokaupoissa. Mobiilivarmennetta tukevien palveluiden määrä kasvaa jatkuvasti ja tulevaisuudessa Mobiilivarmenteen pitäisi alkaa toimimaan myös ulkomaisissa palveluissa.


 


Mobiilivarmenteessa käyttäjätunnuksesi on kännykkänumerosi ja tunnusluku on sinun itse päättämäsi. Se toimii siis ainoastaan sillä tunnusluvulla, jonka olet itse päättänyt. Mobiilivarmenteen käyttö onkin siitä näppärää, että et tarvitse useaa eri salasanaa tai PIN-koodia – vain oma tunnuskoodisi ja puhelinnumero riittää. Kirjautumisen jälkeen palvelua voi käyttää normaalisti ja turvallisesti.


 


 



 


 


Mobiilivarmenteen käyttöönotto


 


Mobiilivarmenne on Telian liittymän omaaville yritys-, ja kuluttaja-asiakkaille ilmainen. Mobiilivarmenteen voit ottaa käyttöön itsepalveluna nettisivuiltamme. 


 


Mobiilivarmenne sijaitsee puhelimesi sim-kortissa ja se toimii kaikilla puhelinmalleilla: mikä tahansa vuoden 2000 jälkeen valmistettu puhelin, joka voi vastaanottaa ja lähettää tekstiviestejä tukee Mobiilivarmennetta. Puhelimeen ei siis tarvitse asentaa mitään erillistä sovellusta. Palvelun käyttö tapahtuu keksimälläsi tunnusluvulla, jonka voit päättää palvelun rekisteröinnin yhteydessä. Mobiilivarmenne on voimassa viisi vuotta, jolloin se on rekisteröitävä uudelleen ennen umpeutumista tai sen jälkeen. Ennen mobiilivarmenteen umpeutumista käyttäjälle lähetetään hyvissä ajoin tekstiviestillä tietoa sen uusimisesta.


 


Mobiilivarmenne lähettää tunnistautumisen yhteydessä sinulle tekstiviestin. Puhelin saattaa siitä ilmoittaa erikseen, mutta tähän ei tarvitse reagoida. Mobiilivarmenteen lähettämästä tekstiviestistä emme veloita erikseen. Veloitus tekstiviestistä tulee kuitenkin siinä tapauksessa, jos käytät mobiilivarmennetta ulkomailla. Tällöin mobiilivarmenteen käytöstä peritään käyttömaksu, sillä ulkomailla lähetettävästä tekstiviestistä veloitetaan ulkomaanhinnaston mukainen tekstiviestikulu. Voit tarkistaa täältä maakohtaisen tekstiviestihinnaston.


 


Mobiilivarmenteen käyttö pähkinänkuoressa:


 




  1. Kun kirjaudut esimerkiksi verkkokauppaan tai -pankkiin, niin valitse tunnistautumistavaksi mobiilivarmenne.




  2. Syötä matkapuhelinnumerosi palveluun.




  3. Saat matkapuhelimeesi tunnistuspyynnön, joka sinun pitää hyväksyä tunnusluvullasi.




  4. Vahvista tunnuslukusi, niin tietosi tunnistetaan oikeiksi ja palvelu aukeaa.




 


Jos olet unohtanut mobiilivarmenteen tunnusluvun, voit vaihtaa sen verkkopankkitunnuksillasi.


 


Mobiilivarmenne toimii myös Telia Dot -liittymissä, sekä eSIM-liittymissä. 


 


 



Täältä voit lukea yleistä tietoa Mobiilivarmenteesta ja täältä näet muun muassa usein esitettyjä kysymyksiä Mobiilivarmenteesta. 


 


 

 


Lue lisää:



10 kommenttia

Kunniamerkki +3

MIKSI MOBIILIVARMENNE LÄHETTÄÄ TEKSTIVIESTIN; SEHÄN NIMITTÄIN MAKSAA JOS EI OLE PAKETTIA; KUTEN TELIA DOT?

@Kumpuaa : Mobiilivarmenteen lähettämä tekstiviesti on maksuton Suomessa ja EU/ETA-maissa. Siitä veloitetaan siis ainoastaan näiden maiden ulkopuolella. Voit huoletta käyttää mobiilivarmennetta kotimaassa ilman pelkoa lisämaksusta :)

KOSKA saatte mobiilivarmenteen toimimaan myös e-SIMISSÄ?? Vai saatteko koskaan??

@zirkoni Tällä hetkellä ei ole tarkempaa aikataulua antaa, että koska mobiilivarmenne saataisiin eSIM korteille. Tämä olisi tottakai tärkeä juttu.


 


Jos eSIM on kytketty Multi-SIM liittymän rinnakkaisliittymälle, niin pääliittymällä mobiilivarmenne toimii toki normaalisti.

e-SIM ja mobiilivarmenne, tuntuu olevan "kuuma peruna". Voisi heti alussa selkeästi ilmoittaa, että tarvitaan fyysinen SIm-kortti, jotta varmenne toimii. Kenelläkään ei tunnu olevan muuta tietoaasia, kun "tulossa on - joskus". e-SIMmiä tuputetaan luureihin, mutta tunnistautumisessa joudun käyttämään pankkitunnuksia e-SIMmin kanssa.  

@Jahola, meillä on tänään lisätty eSIM-liittymiin Mobiilivarmenne mahdolliseksi. Käytännössä Mobiilivarmenne toimii tästä päivästä eteenpäin ladattavilla eSIM-liittymillä. Jos eSIM on jo puhelimessa käytössä, niin se pitää ladata siihen uudelleen, jotta saa Mobiilivarmenteen toimimaan.


 


Tämä toivottavasti helpottaa nyt monien arkea 😁>

Eihän siihen tietenkään ohjetta voinut julkaista...?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +17

@zirkoni Mobiilivarmenne toimii nyt eilisen jälkeen ladatuissa eSIM:issä. Jos eSIM on otettu käyttöön jo aiemmin, tulee ladata uusi eSIM, jotta sen saa toimimaan.

Uuden eSIM:in voi tilata Minun Teliasta. Kirjaudut siis esim. verkkopankkitunnuksillasi telia.fi -sivuille ja valitset liittymän jolle haluat tuon uuden kortin tilata. Sen jälkeen tilaa uusi SIM-kortti tai eSIM ja jatka eteenpäin vahvistamaan tilaus. Tällä hetkellä tilattaessa uutta eSIM:iä, sivusto kertoo ettei se tue mobiilivarmennetta mutta laittelin siitä juuri infoa eteenpäin että korjaavat tiedon oikeaksi. 

eSIM käyttöönotosta löytyy yksityiskohtainen ohje täältä Yhteisöstä, joten tuon ohjeen mukaan kannattaa toimia. Mobiilivarmenteen käyttöönotto onnistuu puolestaan tältä sivustolta, aktivointiin tarvitset verkkopankkitunnukset. 

Asiakaspalvelun ja Telian viankorjauksen avustuksella sain VIHDOINKIN mobiilivarmenteen toimimaan eSIM-liittymässäni. Kyllä tätä on odotettukin...😅>

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +17

@zirkoni Mahtavaa, hienoa kuulla että homma vihdoin toimii. Uskon että monet muutkin ovat odottaneet tätä ominaisuutta 🙂>

Vastaa