Skip to main content

Muokkaus 26.6.2023

inet.fi sähköposti on nyt siirtynyt Fjordmailille. Löydät neuvoja eri tilanteisiin sekä Fjordmailin asiakaspalvelun yhteystiedot osoitteesta https://www.inet.fi/

 

Tiedotteemme telia.fi -sivuilla:

 

Olemme aiemmin kertoneet Telian inet.fi-sähköpostipalvelun lopetuksesta. Luovumme vanhoista palveluistamme, jotta voimme rakentaa uutta. Asiakkaidemme rakkaus sähköpostipalveluamme kohtaan on kuitenkin käynyt selväksi, ja siksi meille on ollut tärkeää löytää palvelulle uusi ja luotettava palveluntarjoaja.

Telian laajakaistaasi sisältyvä inet.fi-sähköpostipalvelu siirtyy osaksi norjalaista Fjordmail Technologies AS -yhtiötä. Fjordmail on pohjoismainen sähköpostipalveluiden tarjoaja, joka tunnettu nykyaikaisista ja turvallisista sähköpostipalveluista sekä luotettavasta asiakaspalvelusta.

  • Sähköpostilaatikon koko kasvaa ja on jatkossa huimat 10 Gt (nyt 500 Mt).
  • Käyttäjätunnuksesi ja salasanasi säilyvät ennallaan.
  • Sähköpostiosoitteesi, sähköpostilaatikossasi olevat viestit ja tallentamasi tiedostot säilyvät ennallaan.
  • Saumaton käyttökokemus kaikilla laitteilla (PC, Mac, tabletti ja älypuhelin)
  • Moderni ja mainosvapaa selainversio näyttää hieman erilaiselta kuin ennen, mutta palvelun perustoiminnot säilyvät pääosin ennallaan.
  • Saapuvan postin palvelimet (IMAP, POP3 ja SMTP) säilyvät ennallaan.
    • Lähtevän sähköpostin palvelin muuttuu silloin, jos irtisanot inet.fi -sähköpostipalvelun (eli et ole Fjordmailin asiakas). Lue lisää täältä.
  • Uudistuksen myötä palvelun käyttöehdot ja tietosuojalausunto muuttuvat. 

 

Sinun ei tarvitse tehdä muutoksen vuoksi mitään.

Meille on tärkeää, että saat kaiken tarvitsemasi tiedon muutoksesta. Uudistuksen ajankohta on vielä sopimatta, mutta tältä sivulta löydät lisätietoa muutoksesta, sekä ohjeet jos haluat vaihtaa sähköpostisi toisaalle.
 

Milloin muutos tapahtuu

 

Käytössäsi oleva Telian sähköpostipalvelu siirtyy automaattisesti Fjordmailille 23.5.2023.  Lisätiedot osoitteessa https://www.telia.fi/asiakastuki/sahkopostipalvelu

Lähetämme tästä päivästä alkaen asiakkaillemme tiedon muutoksesta sähköpostitse. Tiedotamme asiakkaita porrastetusti, 14.3. - 23.3. välisenä aikana.

--

Olemme aiemmin puineet asiaa tässä ketjussa. Se on nyt lukittu, jos haluat kysyä tai kommentoida niin jatketaan keskusteluita tämän artikkelin kommenteissa.

 

Q/A

 

Pitääkö minun itsellä irtisanoa sähköposti, jos en halua että se siirtyy Fjordmailille?

  • Voit halutessasi irtisanoa sähköpostisi Telian chatbotin avulla. Löydät sen tältä sivulta, katso kohta “Miten päätän sähköpostipalveluni ennen siirtymistä Fjordmailille”
  • Kun sähköpostisi on siirtynyt Fjordmailille ja jos et halua pitää sähköpostia, niin se ei muutu maksulliseksi ilman omaa päätöstäsi. Fjordmail ottaa sinuun yhteyttä, kun siirto on tapahtunut ja jos et enää laatikkoa tarvitse etkä ilmoita heille asiakastietojasi, sähköposti irtisanoutuu automaattisesti ilmoitetun ajan kuluessa. Saat tästä vielä erillisen viestin siirron tapahduttua.

Välittääkö Telia asiakkaan laskutustiedot Fjordmailille?

  • Fjordmail ottaa asiakkaaseen yhteyttä ja samalla sovitaan laskutusasiat. Telia ei välitä laskutustietoja Fjordmailille, vain sähköpostiosoitteet. 

Olen käyttänyt yhtä ja samaa oman yrityksen domainin sähköpostiosoitetta 20 vuotta. Telian kautta olen vastaanottanut ja lähettänyt posteja nyt monta vuotta. Edelleenkö siis voin vastaanottaa meilejä Thunderbirdiin ja lukea niitä offlinessa? Mutta en voi enää lähettää? En siis halua käyttää webmailia ja naputella salasanoja koko ajan; en usko, että se on kovin turvallista. Mitä minun siis pitää tehdä? Pitääkö siirtyä pois Telialta ihan vain siksi, että pystyn lähettämään sähköpostia? Ja minne siirtyä? Ovatko muutkin laajakaistayhteyden tarjoajat lopettamassa lähtevän postin palvelua? En osaa edes kysyä tätä oikein, kun IT-osaamiseni on heikko. Pitäisi kuitenkin pitää sähköposti toiminnassa, koska koko elämä on siitä kiinni. Enkä tosiaan aio vaihtaa mihinkään gmailiin. Oma osoitteeni on niin monessa paikassa, enkä sitä ryhdy muuttamaan. Siis mitä vaihtoehtoja minulla on?


Ymmärsinkö oikein että sinulla on ollut käytössä Telian sähköposti omalla domainilla esimerkiksi yrityksennimi.fi? Näiden sähköpostien osalta palvelu päättyy, eikä sähköposti siirry Fjordmailille. Tällaisia asiakkaita tiedotetaan asiasta erikseen. Oletko saanut meiltä viestiä aiheeseen liittyen?



Ymmärsinkö oikein että sinulla on ollut käytössä Telian sähköposti omalla domainilla esimerkiksi yrityksennimi.fi? Näiden sähköpostien osalta palvelu päättyy, eikä sähköposti siirry Fjordmailille. Tällaisia asiakkaita tiedotetaan asiasta erikseen. Oletko saanut meiltä viestiä aiheeseen liittyen?

Sain viestin, että Telian palvelu lakkaa ja palvelu siirretään ulkomaille, mikä sekin on aika kummallista. Mutta sitä ei kerrottu, että minun palveluani ei siirretä, koska käytän oman domainin emailia. Olen siis saanut lähtevän postin asetukset Telialta. Nytkö se siis loppuu? Minusta ei riitä vastaukseksi, että ‘Palvelu loppuu.’ Voisitteko hiukan neuvoa, mitä nyt tulisi tehdä? Tuntuu kuin lattia olisi vedetty jalkojen alta. Monta vuotta olen ollut Telian asiakkaana. Tuo sähköpostini on joka paikassa, enkä halua ottaa jotain muuta osoitetta jostain. Enkä haluaisi siirtyä käyttämään sähköpostiani webmailissa, vaan Thunderbirdissä (POP), jotta voin kirjoittaa ja lukea myös offlinessa. Mitä neuvoisitte?

 

--

Muokkaus SonjaNii: Lyhennetty lainauksia


Mikäli sinulla on oma verkkotunnus, etsit itsellesi uuden palveluntarjoajan. Voit aloittaa vaikka Traficomin verkkotunnusvälittäjähaulla tai ihan yleisestä hakukoneesta webhotelli tai domain hosting hakusanoilla.

Kun sopiva palveluntarjoaja on löytynyt, sovit heidän kanssaan verkkotunnuksesi siirrosta pois Telialta ja uusien korvaavien palveluiden käyttöönotosta.

Olen käyttänyt yhtä ja samaa oman yrityksen domainin sähköpostiosoitetta 20 vuotta.

Tässä tapauksessa sähköpostisi lakkaa toimimasta tyystin ja kokonaan, myös vastaanotto.

Enkä haluaisi siirtyä käyttämään sähköpostiani webmailissa, vaan Thunderbirdissä (POP), jotta voin kirjoittaa ja lukea myös offlinessa.

Tästä muutoksessa ei ole kyse.

Kun sinulla on oma verkkotunnus, eikä .inet.fi-päätteinen osoite, sähköpostisi lakkaa toimimasta tyystin ja kokonaan, ellet vaihda palveluntarjoajaa.

He, joilla on .inet.fi-päätteinen osoite, voivat jatkaa Thunderbirdin käyttöä Fjordmailin kanssa.


Mikäli sinulla on oma verkkotunnus, etsit itsellesi uuden palveluntarjoajan. Voit aloittaa vaikka Traficomin verkkotunnusvälittäjähaulla tai ihan yleisestä hakukoneesta webhotelli tai domain hosting hakusanoilla.

Kun sopiva palveluntarjoaja on löytynyt, sovit heidän kanssaan verkkotunnuksesi siirrosta pois Telialta ja uusien korvaavien palveluiden käyttöönotosta.

Minulla on ollut sama host 20 vuotta. Telialta on tullut vain nettiyhteys ja se lähtevän postin palvelu. Hostia en ole vaihtamassa, he vaan eivät tarjoa lähtevän postin palvelua.


Hostia en ole vaihtamassa, he vaan eivät tarjoa lähtevän postin palvelua.

Siinä tapauksessa vaihdat lähtevän postin palvelimeksi smtp.tele.fi ja pyydät verkkotunnuksesi ylläpitäjää päivittämään SPF-tietueet vastaavasti. (Ellet hallitse nimipalvelutietojasikin itse.)


Siinä tapauksessa vaihdat lähtevän postin palvelimeksi smtp.tele.fi ja pyydät verkkotunnuksesi ylläpitäjää päivittämään SPF-tietueet vastaavasti. (Ellet hallitse nimipalvelutietojasikin itse.)

Tätä SPF ei kannata kyllä tehdä koska kaikki ketkä ovat tällöin Telian asiakkaita voivat käyttää sitten domainta mukamas turvalliseen postin lähettämiseen.

Paras vaihtoehto on vain käyttää palveluntarjoajan omaa lähtevää postin palvelinta - vaatia sitä tai vaihtaa palveluntarjoajaan joka tarjoaa autentikoitua SMTP:tä kunnolla kun kerran maksaa palvelusta. 

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia


Siinä tapauksessa vaihdat lähtevän postin palvelimeksi smtp.tele.fi ja pyydät verkkotunnuksesi ylläpitäjää päivittämään SPF-tietueet vastaavasti. (Ellet hallitse nimipalvelutietojasikin itse.)

Eli siirtyisin Fjordmailille sitten kuitenkin, vaikka Telian sivulla sanotaan, että oman domainin postia käyttävien palvelu lakkaa? Eikö se nyt sitten lakkaakaan? Vai olenko ymmärtänyt väärin, mitä Telian ohjesivulla sanotaan? Olisipa hienoa, jos kaikki jatkuu ennallaan, paitsi, että muuttuu maksulliseksi?

 

--

Muokkaus SonjaNii: Lainausta hieman siistitty


Tätä SPF ei kannata kyllä tehdä koska kaikki ketkä ovat tällöin Telian asiakkaita voivat käyttää sitten domainta mukamas turvalliseen postin lähettämiseen.

Totta, tuolloin kaikki Telian asiakkaat voivat lähettää roskapostia @omadoma nimissä. Mutta niin kauan kuin @omadoma:n palveluntarjoajalla ei ole smtp-palvelimia eikä hän suostu vaihtamaan palveluntarjoajaa, muutakaan ei voi tehdä.

Tietysti voi yrittää olla kokonaan ilman SPF-tietueita, mutta silloin ei nykypäivänä enää saa oikein lähetettyä postia yhtään minnekään. Valtaosa vastaanottajista heittää tällaiset viestit suoraan roskapostin joukkoon.

Eli siirtyisin Fjordmailille sitten kuitenkin

Ei, smtp.tele.fi ei ole Fjordmailin palvelu. Se on Telian internet-yhteyksiin liittyvä palvelu.

Mail.inet.fi tulee olemaan Fjordmailin palvelu.

vaikka Telian sivulla sanotaan, että oman domainin postia käyttävien palvelu lakkaa?

Tämä tarkoittaa Telian sähköpostia omalla verkkotunnuksella käyttäviä.

Kerroit, että sinulla on verkkotunnus jotakin muuta kautta kuin Telialta hankittuna ja käytät muita POP/IMAP-palvelimia. Telian muutokset eivät tietenkään vaikuta muualta hankittuihin palveluihin.

Mutta jos käytät mail.inet.fi-palvelinta postin lähettämiseen, niin silloin Telian muutos vaikuttaa myös omaan toimintaasi. Kirjautumaton postipalvelimen käyttö siirtyy mail.inet.fi palvelimelta smtp.tele.fi palvelimelle.

Olisipa hienoa, jos kaikki jatkuu ennallaan, paitsi, että muuttuu maksulliseksi?

  • mail.inet.fi muuttuu maksulliseksi. Sitä voi käyttää minkä hyvänsä internet-yhteyden kautta, kunhan sopimus Fjordmailin kanssa on voimassa.
  • smtp.tele.fi pysyy Telian internet-yhteyksiin kuuluvana lisämaksuttomana peruspalveluna. Sitä voi käyttää vain Telian internet-yhteyksistä.

Meikäläinen on jo vuosikymmeniä ollut Telian asiakas, joskin yrityksen nimi on ehtinyt jo välissä vaihtumaan. Minut on Telialla pitänyt se, että en halunnut nähdä vaivaa sähköpostiosoitteen muuttamisesta. Se on nimittäin melkoinen savotta. No nyt tuo savotta on käynnissä ja sen jälkeen operaattori vaihto.


Totta, tuolloin kaikki Telian asiakkaat voivat lähettää roskapostia @omadoma nimissä. Mutta niin kauan kuin @omadoma:n palveluntarjoajalla ei ole smtp-palvelimia eikä hän suostu vaihtamaan palveluntarjoajaa, muutakaan ei voi tehdä.

Tietysti voi yrittää olla kokonaan ilman SPF-tietueita, mutta silloin ei nykypäivänä enää saa oikein lähetettyä postia yhtään minnekään. Valtaosa heittää tällaiset viestit suoraan roskapostin joukkoon.

Eli siirtyisin Fjordmailille sitten kuitenkin

Ei, smtp.tele.fi ei ole Fjordmailin palvelu. Se on Telian internet-yhteyksiin liittyvä palvelu.

Mail.inet.fi tulee olemaan Fjordmailin palvelu.

vaikka Telian sivulla sanotaan, että oman domainin postia käyttävien palvelu lakkaa?

Tämä tarkoittaa Telian sähköpostia omalla verkkotunnuksella käyttäviä asetuksia. Kerroit, että sinulla on verkkotunnus jotakin muuta kautta kuin Telialta hankittuna.

Olisipa hienoa, jos kaikki jatkuu ennallaan, paitsi, että muuttuu maksulliseksi?

  • mail.inet.fi muuttuu maksulliseksi. Sitä voi käyttää minkä hyvänsä internet-yhteyden kautta, kunhan sopimus Fjordmailin kanssa on voimassa.
  • smtp.tele.fi pysyy Telian internet-yhteyksiin kuuluvana lisämaksuttomana peruspalveluna. Sitä voi käyttää vain Telian internet-yhteyksistä.

Tuo viimeinen kohta taisi nyt sitten antaa vastauksen tyhmiin kysymyksiini. Eli kuvittelin ongelman, jota ei olekaan. Minulla on Telian laajakaistaliittymä. Kiitos paljon avusta!

 

--

Muokkaus SonjaNii: Lainauksia lyhennetty


Meikäläinen on jo vuosikymmeniä ollut Telian asiakas, joskin yrityksen nimi on ehtinyt jo välissä vaihtumaan. Minut on Telialla pitänyt se, että en halunnut nähdä vaivaa sähköpostiosoitteen muuttamisesta. Se on nimittäin melkoinen savotta. No nyt tuo savotta on käynnissä ja sen jälkeen operaattori vaihto.

 

Mahtavaa kuulla, miten pitkään olet ollut Telian asiakkaana @varatraktori. Onko operaattorin vaihdon syynä nimenomaa tämä sähköpostin muutos, vai jokin muu?


Mahtavaa kuulla, miten pitkään olet ollut Telian asiakkaana @varatraktori. Onko operaattorin vaihdon syynä nimenomaa tämä sähköpostin muutos, vai jokin muu?

No on se sillä tavalla syynä, että aikaisemmin juurikin tuo sähköposti on pitänyt minut Telian asiakkaana vaikka kilpailijalta sen nettiyhteyden olisi saanut hieman halvemmalla. Olen joskus jopa asunut osoitteessa jossa sen olisi saanut ilmaiseksi ja silti olen ottanut sen teiltä. Nyt ei ole enää mitään mikä Teliassa pitäisi kiinni, niin on sopiva hetki kilpailuttaa hinnat ja palvelut. Veikkaan että aika moni muu on samassa tilanteessa. 


No on se sillä tavalla syynä, että aikaisemmin juurikin tuo sähköposti on pitänyt minut Telian asiakkaana vaikka kilpailijalta sen nettiyhteyden olisi saanut hieman halvemmalla. Olen joskus jopa asunut osoitteessa jossa sen olisi saanut ilmaiseksi ja silti olen ottanut sen teiltä. Nyt ei ole enää mitään mikä Teliassa pitäisi kiinni, niin on sopiva hetki kilpailuttaa hinnat ja palvelut. Veikkaan että aika moni muu on samassa tilanteessa. 

Aivan, ymmärrän. Olisihan se hienoa, ettei pitkään kestänyt yhteistyö päättyisi vielä tähän, vaan sopimuksesi vielä jatkuisi edelleen Telialla. Oli päätöksesi mikä tahansa, niin olet kuitenkin aina tervetullut takaisin asiakkaaksi. Ja tietenkin täällä Yhteisössäkin saa ilman muuta jatkossakin jutustella, vaikkei sopimusta enää olisikaan.


Mä otin ton huomioon 20 vuotta sitten iki-osoitteella. Kertamaksulla sama osoite läpi elämän.

Itse taas toimin päinvastoin.

Mulla on omalla mailipalvelimella konfiguroituna useita kymmeniä, saattaa olla yli satakin, mailiosoitetta oman domainin alla. Näin jokaiselle palvelulle ja mailinlähettäjälle saa annettua (ja tarvittaessa suljettua) oman osoittensa ja niihin vastaanotetut postit jaetaan oikeisiin postilaatikoihin automaattisesti. 

Näin kaikki mainospostit menevät omaan lootaansa, adminasiat omaansa, henkilökohtaiset postit omaansa jne.

Ja kyllä. Täysin käyttämättömänä ollut ja turhana tullut pp.inet.fi -osoite poistuu kohtapuoliin. 

Tässä siis vastakkain zero-config ja 100-times-config.
Toinen tykkää tyttärestä ja toinen...


Enkä haluaisi siirtyä käyttämään sähköpostiani webmailissa, vaan Thunderbirdissä (POP), jotta voin kirjoittaa ja lukea myös offlinessa. Mitä neuvoisitte?

Jos tosiaan olet käyttänyt 20 vuotta POP3:sta, niin ehkä nyt olisi aika siirtyä käyttämään IMAP:ia?
En jaksa alkaa luetella niitä kaikkia syitä miksi, mutta ehkä osaat guuglata ne ite?


Hei! Sähköpostit on nyt viime yönä siirretty ilmeisestikin Fjormailille. Nyt on kuitenkin käynyt niin, että minulla näkyy vain 8.5.2023 lähtien saapuneet ja kaikki vanhemmat sähköpostit ovat poistuneet. Minulla on rinnakkaissähköposti. Miehelläni, joka on pääsähköpostin omistaja, näyttäisi kaikki siirtyneen. Mitä tässä tilanteessa pitäisi nyt tehdä eli keneen pitää olla yhteydessä?


Hei,

minulta hävisi yöllä kahden sähköpostiosoitteen kaikki postit. Onkohan mitään mahdollisuutta saada takaisin, tulee muuten suuria vaikeuksia.


Hei,

minulta hävisi yöllä kahden sähköpostiosoitteen kaikki postit. Onkohan mitään mahdollisuutta saada takaisin, tulee muuten suuria vaikeuksia.

Kirjoitin tänne opastuksen, miten sähköpostiin vielä pääsee. 👍


Moi,

Olisihan se pitänyt arvata ettei mikään muutos onnistu helpolla. Kaikki sähköpostiviestit hävisivät bittiavaruuteen 😅

Jaaha uutta tietoa tullut, pitäisivät tämän päivän aikana palautua… seuraillaan


Moi,

Olisihan se pitänyt arvata ettei mikään muutos onnistu helpolla. Kaikki sähköpostiviestit hävisivät bittiavaruuteen 😅

Jaaha uutta tietoa tullut, pitäisivät tämän päivän aikana palautua… seuraillaan

Entisen Telia Mail -sähköpostipalvelun sähköposteja puuttuu muutoksen jälkeen

Häiriön alkamisaika: 23.05.2023 00:00:00

Sähköpostipalvelu uudistui tänään 23.5. tiedotteemme mukaisesti. Muutoksen jälkeen on havaittu, että osalla sähköpostileistä ei lataudu ennen muutosta saapuneet sähköpostit. Tämä on tunnistettu ja havaittu, että sähköpostit voivat latautua osalla käyttäjistä viiveellä. Postien odotetaan palautuvan luettavaksi 23.5. päivän aikana.

Sähköpostipalvelun uusi tarjoaja myös priorisoi postien palautusta heidän asiakastuessa. Saat heidät kiinni sähköpostista: tuki@inet.fi

Pahoittelemme häiriötä.

 

Lähde: https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_541720978&lang=fi


Näitä kansioitakin alkoi illmestymään tyhjästä…. mitenköhän lisääntymisen saisi loppumaan…?

 

 


Kirjoitin tänne opastuksen, miten sähköpostiin vielä pääsee. 👍

Hei,

Sähköpostini toimii kyllä edelleen käytössäni on neljä eri s-postia. Kahdesta s-postista on kuitenkin kaikki poistunut, teinkö virheen kun koitin aamuyöstä aukaista. Antamasi opastus ohjaa uudelle toimijalle.

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia


Minulla on käytössä 1+4 postilaatikkoa niin maksanko tästä setistä jatkossa 5 vai 25 euroa?

Vaikuttaisi siltä, että 14,97 €/kk. Sinun tulee kuitenkin ottaa yhteys tukeen, sillä määräalennukset eivät kytkeydy automaattisesti.

Jos sinulla tai taloudessasi on kolme tai useampia sähköpostitilejä, meillä on tarjolla alennusohjelma.

Jos sinulla on kolme tai neljä sähköpostitiliä, sinun tarvitsee maksaa vain kahdesta tilistä. Sinun pitää maksaa vain kolmesta tilistä, jos sinulla on viisi tai kuusi sähköpostitiliä.

Käyttääksesi tätä alennusmahdollisuutta, ota yhteyttä meidän Tukitiimiin.


Hei,

Sähköpostini toimii kyllä edelleen käytössäni on neljä eri s-postia. Kahdesta s-postista on kuitenkin kaikki poistunut, teinkö virheen kun koitin aamuyöstä aukaista. Antamasi opastus ohjaa uudelle toimijalle.

Nyt herjaa tunnus tai salasana väärin ei pysty lähettämään.

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia


Vaikuttaisi siltä, että 14,97 €/kk. Sinun tulee kuitenkin ottaa yhteys tukeen, sillä määräalennukset eivät kytkeydy automaattisesti.

Jos sinulla tai taloudessasi on kolme tai useampia sähköpostitilejä, meillä on tarjolla alennusohjelma.

Jos sinulla on kolme tai neljä sähköpostitiliä, sinun tarvitsee maksaa vain kahdesta tilistä. Sinun pitää maksaa vain kolmesta tilistä, jos sinulla on viisi tai kuusi sähköpostitiliä.

Käyttääksesi tätä alennusmahdollisuutta, ota yhteyttä meidän Tukitiimiin.

Asiahan ei minulle kuulu, mutta kun Applelta saa iCloud-tilaa, jonka voi käyttää halutessaan kokonaisuudessaan sähköposteille, hintaan 99 senttiä /kk, 50 GIGAA, niin kummastuttaa, kuka haluaa tätä sekoilua ja säätöä kestää? Masokismia…

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainaukset


Vastaa