inet.fi sähköposti on nyt siirtynyt Fjordmailille. Löydät neuvoja eri tilanteisiin sekä Fjordmailin asiakaspalvelun yhteystiedot osoitteesta https://www.inet.fi/
Olemme aiemmin kertoneet Telian inet.fi-sähköpostipalvelun lopetuksesta. Luovumme vanhoista palveluistamme, jotta voimme rakentaa uutta. Asiakkaidemme rakkaus sähköpostipalveluamme kohtaan on kuitenkin käynyt selväksi, ja siksi meille on ollut tärkeää löytää palvelulle uusi ja luotettava palveluntarjoaja.
Telian laajakaistaasi sisältyvä inet.fi-sähköpostipalvelu siirtyy osaksi norjalaista Fjordmail Technologies AS -yhtiötä. Fjordmail on pohjoismainen sähköpostipalveluiden tarjoaja, joka tunnettu nykyaikaisista ja turvallisista sähköpostipalveluista sekä luotettavasta asiakaspalvelusta.
Sähköpostilaatikon koko kasvaa ja on jatkossa huimat 10 Gt (nyt 500 Mt).
Käyttäjätunnuksesi ja salasanasi säilyvät ennallaan.
Sähköpostiosoitteesi, sähköpostilaatikossasi olevat viestit ja tallentamasi tiedostot säilyvät ennallaan.
Saumaton käyttökokemus kaikilla laitteilla (PC, Mac, tabletti ja älypuhelin)
Moderni ja mainosvapaa selainversio näyttää hieman erilaiselta kuin ennen, mutta palvelun perustoiminnot säilyvät pääosin ennallaan.
Saapuvan postin palvelimet (IMAP, POP3 ja SMTP) säilyvät ennallaan.
Lähtevän sähköpostin palvelin muuttuu silloin, jos irtisanot inet.fi -sähköpostipalvelun (eli et ole Fjordmailin asiakas). Lue lisää täältä.
Uudistuksen myötä palvelun käyttöehdot ja tietosuojalausunto muuttuvat.
Sinun ei tarvitse tehdä muutoksen vuoksi mitään.
Meille on tärkeää, että saat kaiken tarvitsemasi tiedon muutoksesta. Uudistuksen ajankohta on vielä sopimatta, mutta tältä sivulta löydät lisätietoa muutoksesta, sekä ohjeet jos haluat vaihtaa sähköpostisi toisaalle.
Lähetämme tästä päivästä alkaen asiakkaillemme tiedon muutoksesta sähköpostitse. Tiedotamme asiakkaita porrastetusti, 14.3. - 23.3. välisenä aikana.
--
Olemme aiemmin puineet asiaa tässä ketjussa. Se on nyt lukittu, jos haluat kysyä tai kommentoida niin jatketaan keskusteluita tämän artikkelin kommenteissa.
Q/A
Pitääkö minun itsellä irtisanoa sähköposti, jos en halua että se siirtyy Fjordmailille?
Voit halutessasi irtisanoa sähköpostisi Telian chatbotin avulla. Löydät sen tältä sivulta, katso kohta “Miten päätän sähköpostipalveluni ennen siirtymistä Fjordmailille”
Kun sähköpostisi on siirtynyt Fjordmailille ja jos et halua pitää sähköpostia, niin se ei muutu maksulliseksi ilman omaa päätöstäsi. Fjordmail ottaa sinuun yhteyttä, kun siirto on tapahtunut ja jos et enää laatikkoa tarvitse etkä ilmoita heille asiakastietojasi, sähköposti irtisanoutuu automaattisesti ilmoitetun ajan kuluessa. Saat tästä vielä erillisen viestin siirron tapahduttua.
Fjordmail ottaa asiakkaaseen yhteyttä ja samalla sovitaan laskutusasiat. Telia ei välitä laskutustietoja Fjordmailille, vain sähköpostiosoitteet.
Sivu 9 / 9
osoite: mail.inet.fi
Inbox.com AS ohjeiden mukaisesti lähtevän postin palvelimena tulisi olla smtp.inet.fi.
Käytännössä myös mail.inet.fi saattaa toimia.
todennustapa: ei todennusta
Ota käyttöön normaali salasana, syötä käyttäjätunnukseksi sähköpostiosoitteesi kokonaisuudessaan eli ╳╳╳╳╳╳╳╳@inet.fi
”Sender address rejected: not logged in.”
Lähettäjän osoite on hylätty, et ole kirjautunut sisään.
Huomioithan, että inet.fi sähköposti ei ole enää Telian, vaan norjalaisen Inbox.com AS:n tarjoama palvelu. Kirjautumisen lisäksi sähköpostin lähettäminen vaatii, että sinulla on voimassaoleva maksullinen tilaus Inbox.com:lta.
Silloin kun inet.fi oli vielä Telian palvelu, sähköpostin lähettäminen Telian liittymistä oli mahdollista sekä ilman kirjautumista että kirjautuneena.
Nyt palvelu näyttää muuttuneen niin, että kirjautuminen on välttämätöntä.
Jos telian sivujen kautta menen spostiin(app.inet.fi), ja laitan käyttäjätunnuksen/salasanan, niin onnistuu hienosti laittaa postia. Jos taas koitan saman tehdä PCn Outlookilla, niin tulee ilmo;
Palvelimen virhe: 553 5.7.1 <spostiosoitteeni@pp.inet.fi>: Sender address rejected: not logged in
Tunnus ja salasana määritetty outlookin tiliasetuksissa ja toiminut yli 20v.
2 kuukautta maksanut, vielä en ole onnistunut yhtään spostia lähettää tämän uuden “palveluntarjoajan” hoitaessa asiaa.
Saapuva ja lähtevä; mail.inet.fi. Saapuvat toimii hienosti.
Jos telian sivujen kautta menen spostiin(app.inet.fi), ja laitan käyttäjätunnuksen/salasanan, niin onnistuu hienosti laittaa postia. Jos taas koitan saman tehdä PCn Outlookilla, niin tulee ilmo;
Palvelimen virhe: 553 5.7.1 <spostiosoitteeni@pp.inet.fi>: Sender address rejected: not logged in
Tunnus ja salasana määritetty outlookin tiliasetuksissa ja toiminut yli 20v.
2 kuukautta maksanut, vielä en ole onnistunut yhtään spostia lähettää tämän uuden “palveluntarjoajan” hoitaessa asiaa.
Saapuva ja lähtevä; mail.inet.fi. Saapuvat toimii hienosti.
Olisiko niin, että mail.inet.fi ei toimi enää lähettävänä palvelimena, kuten ennen. Webmailin sivukaan ei ole Telian, vaan palvelu on siirtynyt täysin Inbox.com AS:lle (ent. Fjordmail).
Voit käyttää seuraavia asetuksia lähettääksesi ja vastaanottaaksesi viestejä käyttäen sähköpostiohjelmaa/sovellusta:
Saapuvat viestit:
Isäntänimi: mail.inet.fi
Käyttäjätunnus: sähköpostisi@inet.fi
Salasana: Sama kuin aiemmin. Sama, jota käytät kirjautuessasi sähköpostiisi
Suojaus: Portti 993 SSL/TLS -suojauksella (tai portti 143 STARTTLS -suojauksella)
Lähtevät viestit:
Isäntänimi: smtp.inet.fi
Käyttäjätunnus: sähköpostisi@inet.fi
Salasana: Sama kuin aiemmin. Sama, jota käytät kirjautuessasi sähköpostiisi.
Suojaus: Portti 465 SSL/TLS -suojauksella (tai portti 587 STARTTLS -suojauksella)
Tunnus ja salasana määritetty outlookin tiliasetuksissa ja toiminut yli 20v.
Liekö tunnus on syötetty ainoastaan saapuvalle postille ja lähtevä posti on toiminut ilman tunnusta?
Nykyään sekä saapuva että lähtevä posti vaativat kirjautumisen.
Samalla kannattaa tarkastaa ja päivittää asetukset muutenkin @Yaria etsimien mukaisiksi.
Jos telian sivujen kautta menen spostiin(app.inet.fi), ja laitan käyttäjätunnuksen/salasanan, niin onnistuu hienosti laittaa postia. Jos taas koitan saman tehdä PCn Outlookilla, niin tulee ilmo;
Palvelimen virhe: 553 5.7.1 <spostiosoitteeni@pp.inet.fi>: Sender address rejected: not logged in
Tunnus ja salasana määritetty outlookin tiliasetuksissa ja toiminut yli 20v.
2 kuukautta maksanut, vielä en ole onnistunut yhtään spostia lähettää tämän uuden “palveluntarjoajan” hoitaessa asiaa.
Saapuva ja lähtevä; mail.inet.fi. Saapuvat toimii hienosti.
Olisiko niin, että mail.inet.fi ei toimi enää lähettävänä palvelimena, kuten ennen. Webmailin sivukaan ei ole Telian, vaan palvelu on siirtynyt täysin Inbox.com AS:lle (ent. Fjordmail).
Voit käyttää seuraavia asetuksia lähettääksesi ja vastaanottaaksesi viestejä käyttäen sähköpostiohjelmaa/sovellusta:
Saapuvat viestit:
Isäntänimi: mail.inet.fi
Käyttäjätunnus: sähköpostisi@inet.fi
Salasana: Sama kuin aiemmin. Sama, jota käytät kirjautuessasi sähköpostiisi
Suojaus: Portti 993 SSL/TLS -suojauksella (tai portti 143 STARTTLS -suojauksella)
Lähtevät viestit:
Isäntänimi: smtp.inet.fi
Käyttäjätunnus: sähköpostisi@inet.fi
Salasana: Sama kuin aiemmin. Sama, jota käytät kirjautuessasi sähköpostiisi.
Suojaus: Portti 465 SSL/TLS -suojauksella (tai portti 587 STARTTLS -suojauksella)
Koitin muuttaa tuon lähtevän postin isäntänimen, mutta ilman sanottavaa menestystä. Käyttäjätunnuksista sen verta, että minulla se ei ole ikinä ollut spostiosoitteeni, vaan joskus aikojen alussa mielestäni telian minulle antama. Jos siis laitan tuon smtp.inet.fi ja _oikean_ tunnukseni/passin, niin tulee ilmoitus;
Jos taas laitan käyttäjätunnukseksi spostiosoitteeni ja oikean salasanan, niin tulee ilmoitus;
Ensimmäisessä siis toimii saapuva posti ja siihen kirjautuminen, mutta ei lähtevä. Jälkimmäisessä ei sitten kumpikaan.
Ja edelleen..tunnus/salasana toimii app.inet.fi:ssä ja sieltä postin lähettäminen onnistuu.
Tunnus ja salasana määritetty outlookin tiliasetuksissa ja toiminut yli 20v.
Liekö tunnus on syötetty ainoastaan saapuvalle postille ja lähtevä posti on toiminut ilman tunnusta?
Nykyään sekä saapuva että lähtevä posti vaativat kirjautumisen.
Samalla kannattaa tarkastaa ja päivittää asetukset muutenkin @Yaria etsimien mukaisiksi.
Minulla on käytössä MS Outlook 2010 ja sieltä löytyvästä spostin tiliasetuksesta en löydä mitään eri rivejä eri tunnuksille, vaan samalla kirjautumisella hoituu molemmat(?). Vaikka ehkä tuttukin, niin laitan tähän kuvan tuosta missä nuo asetukset laitetaan. (kuvan tiedot eivät siis oikeita, vaan vain esimerkkinä)
Tuon lähtevän postin palvelimen vaihto vaikutti sen verran, että nyt minulla on “outbox”-kaniossa 2 testipostia. Molemmat kokoluokkaa 4kt ja nettiyhteyteni on niitä nyt ollut lähettämässä jo vartin. :)
Jos tuplaklikkaan tuota testiviestiä, niin minulle kerrotaan että “kohteen avaaminen ei onnistu. Outlook on jo aloittanut viestin siirtämisen”.
Jos taas koitan sulkea outlookin, niin se kertoo että “lähtevät kansiossa on vielä viestejä jnejne”.
PS tiedän toki ettei telialla enää ole osaa tähän ja oikea osoite “valituksille” lienee nykyinen palveluntarjoaja, mutta kun tämä tutumpi ja täällä asiasta keskusteltu ja täällä jotkut ymmärtääkin näistä asioista, niin koitetaan jos täältä saisi avun.
Olethan katsonut, mitä painikkeen Lisää asetuksia… takaa löytyy? Mahtaisivatkohan välilehdet Lähtevän postin palvelin ja Lisäasetukset olla tuolla?
Olen katsonut ja siellä on tosiaankin paikka jossa voi laittaa tuon kirjautumisen lähtevälle postille, tahi pitää samat asetukset kuin saapuvalle. On myös ruksi missä voi määrittää kirjautumisen jne. Näitä on kokeiltu ja kuten aiemmin totesin, niin tuon palvelimen nimen vaihdon (mail.inet.fi>smtp.inet.fi) tilanne se, että postit menee koneellani “outbox”-kansioon ja pysyvät siellä tuomiopäivään asti, tahi ainakin vuorokauden siellä olleet.
En haluaisi alkaa asennella uudestaan tunnuksiani, koska kaikenhan piti toimia ihan saumattomasti ja “käyttäjän ei tarvitse tehdä mitään”. Toki ei tuosta nyt iso vaiva olisi, eikä mahdotonta sekään, että kysyisi suoraan palveluntarjoajalta..uskoisin kuitenkin että se on heidän päässään nyt joku ruksi väärässä kohtaa kohdallani, eikä omilla asennuksillani ole mitään tekoa asian kanssa.
Tunnus ja salasana määritetty outlookin tiliasetuksissa ja toiminut yli 20v.
Liekö tunnus on syötetty ainoastaan saapuvalle postille ja lähtevä posti on toiminut ilman tunnusta?
Nykyään sekä saapuva että lähtevä posti vaativat kirjautumisen.
Samalla kannattaa tarkastaa ja päivittää asetukset muutenkin @Yaria etsimien mukaisiksi.
No niin. Ehkä olisi sitten pitänyt tehdä näin jo alunperin. @Yarian ohjeita noudattamalla olisi luultavasti selvitty helpommalla. Loppupeleissä kyse siis yksinkertaisesti siitä, että minulla ollut mailiservereiden portit oletusasetuksilla (110/25) ja nyt niiden tilalle piti muuttaa nuo 993/365. En nyt enää kokeillut olisiko mail.inet.fi toiminut lähteville, vaan nyt sekin siis muutettiin tuohon smtp-muotoon.
Kiitokset @irritus vaivannäöstä, kuten myös Yarille ohjeistuksesta.
PS jos aspa kysyy että onko töpseli seinässä, niin käy tarkistamassa asia? :)
koska kaikenhan piti toimia ihan saumattomasti ja “käyttäjän ei tarvitse tehdä mitään”
Tämä on liki mahdotonta, koska 1990-luvun sähköpostiasetukset eivät ole enää nykypäivää.
Niillä asiakkailla, jotka olivat päivittäneet asetukset jo aiemmin (2013? 2014?), ei tarvitse tehdä mitään saattoi toteutuakin.
Täysin saumaton siirtymä olisi edellyttänyt, että Telia olisi ensin pakottanut vanhoja asetuksia käyttävät asiakkaat päivittämään asetuksensa postien vielä ollessa Telialla.
En nyt enää kokeillut olisiko mail.inet.fi toiminut lähteville, vaan nyt sekin siis muutettiin tuohon smtp-muotoon.
Muistaakseni joku kommentoi, että sekin olisi toiminut. Mutta toki ainoastaan kirjautumalla ja SSL/TLS:llä portissa 465.
Portti 25 jäi 1990-luvulle, eikä nykypäivänä enää kuulu sähköpostiohjelman asetuksiin.
koska kaikenhan piti toimia ihan saumattomasti ja “käyttäjän ei tarvitse tehdä mitään”
Tämä on liki mahdotonta, koska 1990-luvun sähköpostiasetukset eivät ole enää nykypäivää.
Niillä asiakkailla, jotka olivat päivittäneet asetukset jo aiemmin (2013? 2014?), ei tarvitse tehdä mitään saattoi toteutuakin.
Täysin saumaton siirtymä olisi edellyttänyt, että Telia olisi ensin pakottanut vanhoja asetuksia käyttävät asiakkaat päivittämään asetuksensa postien vielä ollessa Telialla.
En nyt enää kokeillut olisiko mail.inet.fi toiminut lähteville, vaan nyt sekin siis muutettiin tuohon smtp-muotoon.
Muistaakseni joku kommentoi, että sekin olisi toiminut. Mutta toki ainoastaan kirjautumalla ja SSL/TLS:llä portissa 465.
Portti 25 jäi 1990-luvulle, eikä nykypäivänä enää kuulu sähköpostiohjelman asetuksiin.
Itselläni muutos meni ilman mitään ylimääräistä säätämistä, eli asetukset olivat jo valmiiksi ajan tasalla siirtymään. En enää muista milloin olin alkuperäisen käyttäjätunnuksenkin vaihtanut sähköpostiosoitteeksi.
Ainakin minä myös joskus tuosta lähettävästä palvelimesta kommentoin, kun en silloin ollut edes tietoinen smtp.inet.fi -osoitteen “paluusta”. Viime kesänä siis ainakin vielä toimi mail.inet.fi myös lähettävänä palvelimena, eli kun sähköpostipalvelu oli jo hyvän aikaa ollut pois Telialta. Nykyisestä tilanteesta ei ole enää omakohtaista tietoa, kun ei ole ko. sähköpostiosoite enää käytössä.
koska kaikenhan piti toimia ihan saumattomasti ja “käyttäjän ei tarvitse tehdä mitään”
Tämä on liki mahdotonta, koska 1990-luvun sähköpostiasetukset eivät ole enää nykypäivää.
Niillä asiakkailla, jotka olivat päivittäneet asetukset jo aiemmin (2013? 2014?), ei tarvitse tehdä mitään saattoi toteutuakin.
Portti 25 jäi 1990-luvulle, eikä nykypäivänä enää kuulu sähköpostiohjelman asetuksiin.
Olkoon nyt sitten vaikka 90-lukua, mutta omat porttiasetukseni olivat vielä viime vuoden joulukuuhun asti 110/25 ja niillä tuo postien lähetys toimi hienosti. Koitin nyt tässä vielä huvin vuoksi mitä sanoo jos lähtevän postin palvelimeksi muuttaa tuon mail.inet.fi ja homma tuntuu toimivan.
Telian ohjeistuksissa täällä foorumilla 8kk sitten kerrotaan, että;
Jos sinulla on käytössäsi Fjordmailille siirtynyt, entinen Telian inet.fi -sähköpostipalvelu → lähtevän sähköpostin palvelin säilyy entisellään (mail.inet.fi) ja sinun ei tarvitse tehdä mitään muutoksia laitteiden asetuksiin.
Muilla asiakkaillamme toimii jatkossa uusi lähtevän sähköpostin palvelin smtp.tele.fi. Sähköpostin lähettämiseen voit käyttää portteja 25 tai 465.”
Tuossakin siis esitetään että portti 25 olisi kelvollinen, eikä muutoksia tarvita. No, pääasia että nyt toimii. Miten kauan sitten, toinen asia. Olen pohtinut että lopetan tuon jo melkeen 30v. toimineen spostin, koska outlook-päätteellä saanut omalla nimellä olevan spostiosoitteen käyttööni.
Laatikko muutenkin täynnä kauppojen mainoksia, eikä mitään varsinaista asiaa enää tunnu tulevan mistään.
Tällä hetkellä en pääse kirjautumaan inet.fi sähköpostiin. Testattu sekä Thunderbirdillä että webmaililla.
Miten muilla ?
Tällä hetkellä en pääse kirjautumaan inet.fi sähköpostiin. Testattu sekä Thunderbirdillä että webmaililla.
Miten muilla ?
Lähtikö tuo sinulla jo toimimaan, vai onko yhä samaa häiriötä? Jos sama yhä jatkuu, niin kannattaa laitella suoraan vielä Fjordmailille täältä viestiä!
Tällä hetkellä en pääse kirjautumaan inet.fi sähköpostiin. Testattu sekä Thunderbirdillä että webmaililla.
Miten muilla ?
Lähtikö tuo sinulla jo toimimaan, vai onko yhä samaa häiriötä? Jos sama yhä jatkuu, niin kannattaa laitella suoraan vielä Fjordmailille täältä viestiä!
Toimii taas. Ilmeisesti hetkellinen häiriö.
Vastaa
Etkö löytänyt etsimääsi?
Kirjaudu sisään tai luo tunnukset ja kysy Yhteisöltä.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.