Minua kiinnostaisi tietää tarkemmin, miten kierrätyspuhelimet puhdistetaan? Tässä voisi olla hyödyllistä tietoa muillekin, kun netissä on paljon ristiriitaisia ohjeita.
Jotkut suosittelevat näytön putsaamiseen silmälasien puhdistukseen tarkoitettuja aineita, toiset sanovat että niitä ei pitäisi käyttää ja että ne pilaavat näyttöä tahroilta suojaavan oleofobisen pinnoitteen.
Aivan... siinä on näytön puhdistamiseen tarvittavat niksit! Ei siihen vaadita kuin pehmeä nukaton liina/paperi ja esimerkiksi lasinpesunestettä pieni ruiskaus liinaan/paperiin. Lopuksi vain muistaa kuivata puhtaalla liinalla/paperilla, koska muutoin siihen puhelimeen tarttuu uudelleen kaikki pöpöt nopeasti. Jos omistaa suojakuoret niin on suositeltavaa puhdistaa niitäkin yhtä säännöllisesti 🙊>📲>
Voisitko sinä harkita puhelimen hankintaa käytettynä?
Tottakai! Riippuu pitkälti hinnasta, mallista ja puhelimen ominaisuuksista. Olen usein lahjoittanut vanhat puhelimet perheelle, myynyt verkossa tai säilyttänyt varapuhelimena. Jos puhelin on oikeasti tiensä päässä, niin olen laittanut sen asianmukaiseen kierrätykseen. Puhelimia taitaa olla maailmalla enemmän kuin ihmisiä? 🤔>
Tulevatko tabletit Telia Recycled -valikoimaan? Hankin Gigantilta sattumalta aikoinaan muutaman kerran käytetyn Samsung Tab A wifi 10.1" tabletin hintaan 132€ (norm. 189€), joka oli lähinnä sattuman kauppaa kun kuumeisesti mietin monta kuukautta hyvää tablettia edulliseen hintaan. Tähän päivään mennessä olen ollut enemmän kuin tyytyväinen 💪>
Tabletit ei taida vielä olla tulossa Recycled -valikoimaan, mutta kieltämättä hyvä ideahan tuo on! 🙂> Pistetään korvan taakse!
Nyt on negatiivisen palautteen aika,,,
Poika osta Telialta tämän kierrätyspuhelimen (Iphone X 64) hinta muistaakseni 487e ja tietenkin nuori innoissaan "uudesta" puhelimesta no siihen ostohetkeen se into jäikin.2 päivää poika tappeli luurin kans et sais toimiin,mut ei niin ei.Puhelin jäätyilli,kosketusnäyttö lagas huolella,puhelin muutteli kieliä mielensä mukaan eikä vanhasta puhelimesta tietoja tullu oikein ollenkaan.Puhelinta ei voinu ees duuniin ottaa kun tarvii luuria töis vaan sim kortti takas vanhaan.
No 2 päivää takkus luurin kans ja sit vietiin takas Telia kauppaan,jossa myyjäkin totes jäätyillyn yms....vaihtoehdot TODELLA vähissä,luuri huoltoon(aika n.2 viikkoo).Kyllä siinä poika oli kiukkunen kun melkeen 500e maksetaan ja luuri 2 päivän päästä huoltoon.
Se mikä tuli yllätyksenä et Telialla on mukava systeemi,vaikka ostaisin uuden/kierrätetyn puhelimen niin en saa uutta tilalle enkä kaupan purkua???
Kyllä on ylpeetä olla Telialainen,,,
@Karvimies ikävää kuulla teidän epäonnisesta alkutaipaleesta recycled-puhelimen kanssa, onneksi luuri kuitenkin saatiin samantien huoltoon. On varmasti turhauttavaa, kun joutuu luopumaan jopa pariksi viikoksi juuri hankitusta laitteesta, mutta huollon jälkeen se varmasti toimii kuten pitääkin. Kaupan purku ei ole ensisijainen vaihtoehto tällaisessa tilanteessa, vaan nimenomaan huoltoon toimitus, recycled-puhelimissakin kun on vuoden takuu.
Kerrothan meille kuinka prosessi etenee, mielenkiinnolla kuulemme tämänkinkaltaisista kokemuksista suoraan asiakkailtamme.
En kyllä ainakaan tämä etätyö-rupeaman jälkeen halua ostaa recycled-puhelinta, vaikka miten olisi ympäristön kannalta hyvä. Oma työsuhdepuhelin iPhone 7 (joka ilmeisesti palautuu jossain vaiheessa myyntiin?) lämpeää tiedostojen siirrossa pilvipalveluun melko mukavasti, jotta melkein uunikinnas pitäisi olla luurin kädessä pitämiseen 🙂> . On varmaan leasing-kauden jälkeen melko rapsakassa kunnossa koko luuri.
@Karvimies Kilpaiku- ja kuluttajaviraston ohjeistuksen mukaan myyjälle pitää antaa mahdollisuus korjata ongelma kolme kertaa, ja jos korjausyritykset ovat tuloksettomia, voi kaupan purkua vaatia. Heti se ei ole mahdollista, paitsi jos korjaaminen olisi mahdotonta, kohtuutonta tms. jos siis varaosia ei olisi saatavilla.
Erikseen jollain puhelinvalmistajilla on DOA-käytäntöjä, eli jos laite on heti paketista risa, saa uuden suoraan matkaan.
Pientä väliaika päivitystä...
Pojalle tuli tänään viesti huollosta "että lähettävät vastaavanlaisen kierrätyspuhelimen tilalle" eli ite ymmärrän et luuri sen verran solmussa ettei ruvettu ees korjaan.
Lainattu @JoonasLam ylempää (moderaattori)
"""" MISTÄ TIEDÄN KIERRÄTYSPUHELIMEN OLEVAN KUNNOSSA?
Telia Recycled -kierrätyspuhelimet ovat aina tarkistettu sekä kunnostettu huolellisesti ennen myyntiin laittamista. Esimerkiksi puhelimen akun kunto sekä toiminnot testataan ammattilaisen puolesta ennen puhelimen päätymistä myyntipakkaukseen. Kierrätyspuhelin myös puhdistetaan perusteellisesti käytön jäljistä. Käytetty puhelin on samalla ekologinen sekä edullisempi vaihtoehto uudelle puhelimelle.
Myymme siis ainoastaan erittäin hyvässä kunnossa olevia käytettyjä puhelimia, joten laitteiden kunnosta ei tarvitse olla huolissaan. Kierrätyspuhelimet käyvät läpi perusteellisen testauksen, jolla varmistamme puhelimien erinomaisen toiminnallisen kunnon. Laitteiden takuun kattavuus on vastaava kuin uusissakin puhelimissa.""""
Että näin ei hirveen luotettavaa kuvaa anna Telian toiminnasta ainakaan noissa kierrätyspuhelimissa,toki maanantai versioita mahtuu mukaan ,mutta kumminkin,,,no toivottavasti se seuraava "uus kierrätyspuhelin " on paremmassa iskussa.
@Karvimies toivotaan, että tilalle tuleva olisi aivan uudenveroinen ja toimisi paremmin kuin tuo edellinen! Voipi olla, että se oli nyt valitettava yksittäiskappale, joka ei syystä tai toisesta lähtenyt toimimaan. Hyvä puoli tässä varmasti se, että poikasi saa puhelimen nyt nopeammalla aikataululla kuin kaksi viikkoa (näin arvelisin ainakin) mikä vanhan huollossa olisi kestänyt. 🙂> Kerro taas, mikä tilanne uuden kännykän kanssa sitten on!
Hyvä kuulla @Karvimies että homma etenee. Itselläni on Renew-ohjelmasta samainen iPhone X , eikä tässä ole ilmennyt vielä mitään häiriöitä. Pieniä käytön jälkiä puhelimen kyljissä on, mutta mitään menoa haittaavaa ei ole. Tuo on kyllä hyvin harmillista, että tarkastusprosessin läpi on päässyt viallinen laite.
Hienoa kuulla, että takuuasioissa löytyi ratkaisu yllättävän nopeasti @Karvimies! Minulla on Recycled-valikoimasta iPhone 8 64GB -puhelin ja siinä on ollut todella huomaamatonta kulumista reunoista ja toimii kuten voi olettaa.
Gigantilta hankin kesällä Samsung Tab A 10.1" wifi - tabletin ja se on kuin uudenveroinen! Vain muutaman kerran käytetty ja ainoastaan laturi ei ollut alkuperäinen. 🙂>
Minä puolestani voin antaa positiivista palautetta Telia recycled puhelimesta. Viikko sitten perjantaina sain hankittua itselleni Samsung Galaxy S9 puhelimen ja kunnoltaan erinomaisen yksilön : https://yhteiso.telia.fi/t5/Kayttokokemukset-vinkit-ja/Kokemuksia-Telia-Recycled-puhelimista/m-p/210588#M7443
Lukemista
Ylen tekemä juttu kierrätyspuhelimen matkasta.
Jutussa kerrotaan seikkaperäisesti miksi kierrätys kannattaa.
Kaikki eivät päädy uudelleen käyttöön vaan raaka-aineeksi teollisuuteen.
Laitetaas vähän päivitystä....
"Uus" luuri tuli nopeeta postissa (Tiistaina,kiitokset Telialle siitä),mut siihen ne taas sitten loppuukin.Poika otti luurin käyttöön keskiviikkona ja sinä päivänä pikku lagia ja 2 kertaa sammu ittekseen.Tortstaina oli työpäivän aikana sammunu jo 5 kertaa ittekseen.Perjantaina jo sammuilli jo monta kertaa (n.20).Sillonkun on päällä niin vörkkii ja toimii hyvin,mut toi sammuillu rupee poikaa jurpittaan.Aateltiin et kokeillee vkl ajan kuinka pelittää jos ois vaikka pientä käynnistys lagia,mut ei toi nyt hyvältä vaikuta ku ei edellinenkään.Maanantaina/tiistaina taas kiikutetaan liikkeeseen ja ihmetellään mitä tehään.Harmittaa ihan kypällä pojan puolesta (satsannu n.500e ja tämmöstä sillä saa Telialta).Pitää kysellä tota kaupan purkua ja rahojen palauttamista jos mitenkään vaan mahollista,että näin tällä kertaa.
@Karvimies No jopas nyt on huonoa tuuria noiden kanssa. Recycled-puhelimien huoltoon kiinnitetään kyllä erityistä huomiota ja harmillista että sieltä on kuitenkin päässyt sinun kohdallasi tai tässä tapauksessa poikasi kohdalla jo toinen laite läpi, jossa on häiriöitä. Kiitos että pidät meidät ajan tasalla, välitän tästä tietoa myös tuonne kierrätyspuhelimien taustajengille niin hekin ovat tietoisia tapahtumista. Ja olkaa tosiaan liikkeeseen yhteydessä niin he toimittavat sen sitten eteenpäin ja ilmoittelevat mitä asialle voidaan tehdä.
No onpas todella harmillista. Yleensä kolme kertaa on se, mitä pitää ongelmaa antaa yrittää myyjän ratkoa ennen kaupan purun mahdollista saamista.
Olisikohan mahdollista, että jatkossa kauppaan tulisi pari laitetta, joita voisi sitten testata teidän poika siellä kaupassa hetken ajan, että ilmeneekö sammuilua.
Mitäs iPhone ilmoittaa akun kunnoksi? Sanooko, että akku mahdollistaa huippukapasiteetin/suorituskyvyn? Olen joskus kuullut, että heikko akku voisi aiheuttaa ongelmia laitteessa, jos suoritetaan jotain todella raskasta tai vaativaa hommaa. Oireena on silloin yhtäkkinen sammuilu ja pätkintä.
Itekkin Googlasin tosta sammumisesta ja aikalailla kaikki viittis jossain määrin huonoon akkuun.Pojalla ilmottaa akun kunnoks 90,en osaa sanoo onko hyvä/huono,mut jostain luin et jos akku 80-95 ni Applen mukaan akku kunnosaa,taas toiset jos alle 90 ni ollaan jo huonos akus?
Eipä noita luureja siä liikkees hirveesti oo et sais testattua ja on pakattu niin et luulen ettei tota kokeillu mahollisuutta anneta?
No sammuillu on jatkunu säännöllisen epäsäännöllisesti esim.Lauantaina poika oli frisbeegolfaamas ni oli puhelin sammuillu taksussa useesti (13 kertaa),huomannu ku oli ottanu luuria taskusta niin oli se Applen käynnistyslogo näytössä .
Maanantaina/tiistaina Telian kauppaan takas ja ihmettely jatkukoon
Aivan, pitäisi ainakin ulkonäköä voida tutkia ennen ostoa, mutta ei taida voida virtoja kytkeä.
Mulla 89% akku samassa laitteessa, ei sammuilua.
Noniin nyt on saatu Telian kierrätyspuhelin kokeilu päätökseen....
Maanantaina poitsu vei luurin Telia kauppaan ja siä oli sama myyjä joka meille alunperin myi,joten sillain hyvä homma ku "tuttu".Harmitteli tottakai et tälläin on päässy käymään luurien kohalla.Luuria ei jätetty huoltoon vietäväks vaan myyjä lupas selvittää et mitä tehään ja laittaa s.postia pojalle.Tiistaina tuli meiliä et kyseisen kaupan voi purkaa tai sit lähettää viä kerran huoltoon jos haluaa,meijän kanta selvä kaupan purku (Telialta hieno ele et voi nyt purkaa,vaikka se 3 kertaa mahollinen huolto).Purku meni kivuttomasti ja fiksusti ja myyjä kyseli mielenkiintoa muita luureja kohtaan,mut oltiin jo päätetty ettei Telia kaupasta mitään luuria tilalle vaan kilpailevasta firmasta(vastapäätä) uus luuri tilalle (Iphone 11).
Uus puhelin rokannu hyvin eikä mitään negatiivista sanottavaa pojalla oo ollu.
Tietyllä lailla harmittaa kun kaikki puhelimiin/tarvikkeisiin liittyvä on ostettu aina Sonera/Telia ja asiakkuus on pitkä (n.20v).
No olisko tää jonkun aikakauden päätös ja uuden alku toisessa puhelinvirmassa,,,en tiiä,,,
Ainiin,kyllä kilpailevassa firmassa asiakaspalvelu oli huippua jos vertaa Telian palveluun (Hinnat osattiin sorvata mieleiseks eikä väännetty euroista ja muutenkin asiakas ystävällisempää,ei niin jäykkää vaan rentoo meininkiä,täys kymppi,,,,toki vaikuttaa toi kierrätyspuhelimen säätö,mut kuitenkin)
@Karvimies Todella harmillista, että puhelimen kanssa kävi näin. Pahoitteluni tapahtuneesta!
Tärkeintä tietysti, että nyt lopputulos on pojan kannalta varmasti hyvä ja toivottavasti on tyytyväinen uuteen puhelimeen.
@Karvimies
Nyt sama juttu mulla, tosiaan nyt kolmas puhelin tulossa, kaupan purkua kanssa ehdotan ennenkun otan kolmatta edes vastaan.
Recycled mallit ovat jo vanhempia malleja esim Iphone 6s ja SE, ne saavat tuskin enää päivityksiä, miksi niitä myydään?