Uutinen

Telian 3G-verkon sulkeminen käynnistyy Satakunnassa syyskuussa 23, laajempi ohjelma starttaa 2024 alussa



Näytä ensimmäinen kirjoitus

451 kommenttia

Käyttäjätaso 7

@SINAD@  kirjoitti:


Sovellusta ei mikään ole pakko olla, esimerkiksi Googlen meetit jotka ovat ilmaisia, onnistuu nettiselaimella joten se toimii melkein minkä tahansa laitteen kanssa (jos vaan se nettiselain löytyy). Kyllä myös normaalikuntoinen vanhus oppii näitä käyttämään ja etenkin heille läppäri tai ihan pöytäkone isoine näyttöineen on helpompi. Ei saa aliarvioida ikääntyneitä, eivät he aina ole täysin avuttomia tekniikan kanssa.

 

Rohkeasti vaan mukaan - se sitä kehitystä!


Juu rohkeasti minä itse käytän tietotekniikkaa , kun olen sitä työkseni käyttänyt jo kymmeniä vuosia enkä aliarvioi vanhuksia.

 

Tuttavapiirissäni on ihmisiä , joilla ei ole tietokonetta eikä edes älypuhelinta. Se vain on fakta ja yhteyksiä on pidettävä siitä huolimatta.

 

Siis ei tässä ole kyse minusta , koska minulla kyllä on kaikki tarpeelliset vekottimet ja osaaminen , vaan lähinnä viestinnän muista osapuolista. Siksi kritisoin operaattoreiden suunnitelmia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@SINAD@  kirjoitti:

Kai nyt 4G ja 5G puhelimet toimivat ilman 3G verkkoakin ihan sen mitä tarvitaan.


Usein puhelimella on tarve puhua, mutta voihan sitä toki harkita, että lopettaa puhelut tyystin ja kokonaan. Sen jälkeen 4G- ja 5G-puhelimet toimivat ilman 3G-verkkoakin, jos 4G- tai 5G-kuuluvuus vain löytyy. Elisan asiakkaiden kommenteissa 3G-verkon purkuun tuli kuitenkin selkeästi esille, että esimerkiksi junissa he käyttävät edelleen 3G:tä, kun 4G verkko ei vain kuulu.

 


@SINAD@  kirjoitti:

Tässä on taustalla historiallinen syy sekä oma kiire.


Kuulostaa tutulta. Saunalahden lopettaessa VoIP-palvelunsa 2011 tilasin itsekin kireesti numeronsiirron Telian Kotinumeroon, joka toimii myös 3G-verkossa. Tuolloin ei ollut aikaa kokeilla läpi useiden operaatoreiden palveluita.

 


@SINAD@  kirjoitti:

vähänkin erilaisen kun laittaa niin jokaisesta tulevastakin puhelusta alkaa mennä siirtomaksut minuuttipohjalta

Telian Yhteys-liittymistä soitonsiirrot kotimaan lankapuhelinnumeroihin ovat maksuttomia. Muilla operaattoreilla näin ei ole. Tosin, jos liittymässä on rajaton puhepaketti, niin eipä normaalien kotimaanpuheluiden määrällä ole väliä.

 


@SINAD@  kirjoitti:

toisin kuin pelkkä kännykkä on isossa talossa aika hyödytön kun suurin osa tulevista puheluista menee huti koska ei niitä kuule


Tuttua settiä. Jo viikossa VoIP:in vaihdutua 3G:hen Kotinumero alkoi pännimään, kun puhelimen soidessa sitä sai aina lähteä juosten etsimään viereisestä huoneesta.

 


@SINAD@  kirjoitti:

Mutta voin antaa vinkin; purkamalla yhdyssana "matkapuhelin" sinä on sanat "matka" ja "puhelin". Ollaanko kotona ollessa siis matkoilla?


😁>👍>

Käyttäjätaso 7

@SINAD@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:


Joo ei tarvitse välttämättä , mutta on aika tihrustamista muutaman tuuman ruudulta. Kiitos ei.


Joskus on pidetty sellaisiakin miittejä että ei lähetetä videota. Eli pelkkä äänipuhelu "etäkokouksena".

 



Jep. Onnistuu minulta , mutta edellyttää , että onnistuu kaikilta viestinnän osapuolilta. Jos ei niin on palattava perinteisiin tekniikoihin.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Ei näillä nopeuksilla pahemmin videopuheluita puhuta. Telialla on kyllä kyntämätöntä sarkaa, kun alkavat 3G verkkoa korvaamaan muilla verkoilla.

Käyttäjätaso 7

@SINAD@  kirjoitti:


Oletkohan sinä mieltänyt matkapuhelimen idean ihan oikein???

Itse asiassa olen niitä todella harvoja, jotka ovat ymmärtäneet kyseisen vekottimen idean oikein. Mutta voin antaa vinkin; purkamalla yhdyssana "matkapuhelin" sinä on sanat "matka" ja "puhelin". Ollaanko kotona ollessa siis matkoilla?


Tuota kyllä sopii vähän epäillä. 😀>

 

Kotona ei olla matkoilla ja voidaanhan me käyttää siitä kapistuksesta esim. nimitystä cellphone , jos se vaikka kuvaisi kohdetta paremmin.

 

Maalimassa on yli 6 miljardia matkapuhelimen (lue = cellphone) käyttäjää ja suurin osa on ymmärtänyt sinua paremmin sen idean.

Käyttäjätaso 7

@AsiakasY@  kirjoitti:

Ei näillä nopeuksilla pahemmin videopuheluita puhuta. Telialla on kyllä kyntämätöntä sarkaa, kun alkavat 3G verkkoa korvaamaan muilla verkoilla.


Tuosta voi olla samaa mieltä. Ne videopuhelut edellyttävät riittävästi kaistaa molempiin suuntiin ja ennen kaikkea sitä verkkopeittoa.

 

Olen kritisoinut Telian päätöstä sulkea 3G tiettynä aikana. Järkevämpää olisi ottaa vähän joustavampi lähestymistapa eli rakentaa ensin korvaavat verkot ja vasta sitten portaittan sulkea 3G. 2023 tulee vastaan yllättävän pian ja yleensä uusien verkkojen rakentamiseen on mennyt lähemmäs kymmenen vuotta , että peitto on riittävä.

 

Ja sitten on vielä se päätelaitekanta. Sen uusiutuminen on aika hidasta ja en usko , että kaikilla on 2023 lopussa VoLTE/VoNR kapulaa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@irritus@  kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Saunalahden lopettaessa VoIP-palvelunsa 2011 tilasin itsekin kireesti numeronsiirron Telian Kotinumeroon, joka toimii myös 3G-verkossa. Tuolloin ei ollut aikaa kokeilla läpi useiden operaatoreiden palveluita.

Katsoin muuten just eilen että eipä noita VoIP operaattoreita taida enää tosiaan pahemmin ollakaan. VoIP-ISDN gatewayn olisi saanut eBaysta muutamalla kumpillä ja sen conffaus GSM reitittimen tilalle olisi voinut mennä ilman suurempaa vaivannäköä. Jos nykyiset numerot saisi siirrettyä sinne niin siinä voisi olla ideaa, mutta jos numerot vaihtuu niin ei kannata.

 


@irritus@  kirjoitti:

Tuttua settiä. Jo viikossa VoIP:in vaihdutua 3G:hen Kotinumero alkoi pännimään, kun puhelimen soidessa sitä sai aina lähteä juosten etsimään viereisestä huoneesta.


No niin, löytyihän niitä muitakin jotka ovat tulleet samaan tulokseen. Voisin sanoa että omalla kohdalla ongelma syntyi heti kun ostin omakotitalon. Siihen aikaan puhelimena oli Nokian Communicator, joka oli silloin uusinta uutta ja maksoi "pienen omaisuuden". Samaan aikaan mulla oli BBS touhujen takia kotona myös ISDN-liittymä ja siinä pari ISDN-puhelinta. Jossain välissä tilanne kääntyi sellaiseksi, että matkapuhelimeen alkoi tulla enemmän puheluita kuin kotipuhelimeen ja samalla myös puhelut alkoivat mennä "huti" koska en kerennyt vastata ajoissa. Joten aloin kääntää puhelut ISDN-liittymään, jolloin kaksi puhelinta soi. Lopulta järjestelmä lähti laajenemaan ja sitten tuli vaihde. Nykyään puhelimia on 7 joista pari kappaletta langattomia. Nämä sitten soivat vähän sen mukaan, paljonko kello on ja kuka sieltä soittaa. Systeemissä on myös monta erilaista puhelinvastaajaa (suomeksi ja englanniksi) ja näihinkin ohjaus on automaattista kellonajan ja soittajan mukaan. Enää ei mene puheluita ohi, koska lähin puhelin on aina samassa huoneessa ja sitten jos olen menossa, se on taskussa... 🙂>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@JoonasLam@  kirjoitti:

3G-verkosta vapautuvaa taajuutta on suunniteltu ottaa 4G-verkon käyttöön eli siten myös 4G käytettävyys paranee entisestään ja saadaan tuo taajuus paremmin hyödyttävään käyttöön.


Luulisi, että vielä tehokkaammin taajuuksia olisi saatu hyödynnettyä 5G-teknologialla kuin 4G:llä. Mutta ei sitten.

 


@JoonasLam@  kirjoitti:

Tässä on vielä jonkin verran matkaa tuonne 3G-verkon poistamiselle, joten heti ei tarvitse ryhtyä toimenpiteisiin.


Tyypillisesti operaattorin tiedottaessa, ettei jokin muutos edellytä toimenpiteitä, asia on juuri päinvastoin. Asiakkaan on syytä ryhtyä toimenpiteisiin mahdollisimman nopeasti.

 

Lisäksi Telia huononsi juuri yleisiä toimitusehtojaan 1.2.2021. Edellisten toimitusehtojen mukaisesti asiakkaalla olisi ollut 1.1.2024 – 31.3.2024 välitön irtisanomisoikeus muutoksen johdosta. Uusista ehdoista tämä on poistettu. Mikäli asiakas huomaa 2024, että palvelu huononi tai ei toimi, hän joutuu odottamaan tavanomaisen irtisanomisajan päästäkseen liittymästään eroon. Eli 3G-liittymien tapauksessa 14 vuorokautta.

 

Tämänkin takia asiakkaan on syytä reagoida muutokseen viimeistään 15.12.2023.

 


@kustaa1967@  kirjoitti:

Minä käytän sellaisia tapoja , jotka toimivat minkä tahansa laitteen kanssa ja ovat 3gpp:n standardoimia.


Valitettavasti 3gpp:ltäkin pääsee toisinaan aivopieruja, kuten MMS ja VoLTE. Suunnittelen jo 3gpp:stä Ietf:n kommentteihin siirtymistä.

Käyttäjätaso 7

@irritus@  kirjoitti:


Valitettavasti 3gpp:ltäkin pääsee toisinaan aivopieruja, kuten MMS ja VoLTE. Suunnittelen jo 3gpp:stä Ietf:n kommentteihin siirtymistä.


Juu se on ihan totta. Se varsinainen pointti on , että yhteensopivuussyistä on viisainta kaikkien käyttää standardoituja sovelluksia eikä ylikansallisten yritysten keskenään yhteensopimattomia palveluja.

 

Kyllähän noilla WhatsAppilla , Signalilla , Telegrammilla ja vastaavilla paikkansa on , mutta ei niistä kaiken korvaajiksi ole eivätkä kelpaa kriisiviestintään , kun palvelimet eivät ole suomalaisten viranomaisten valvonnassa.

Käyttäjätaso 7

@SINAD@  kirjoitti:

Enää ei mene puheluita ohi, koska lähin puhelin on aina samassa huoneessa ja sitten jos olen menossa, se on taskussa... 🙂>

Ei mene minultakaan puheluita ohi ja en tarvitse siihen kuin yhden puhelimen. 😀>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@AsiakasY@  kirjoitti:

Asiakaskato Telialta tulee olemaan valtava kun 3G-verkot sammuu. Kaupunkien ulkopuolella puhelin on aivan liikaa 3G-verkon puolella, vaikka pitäisi olla 4G-verkossa ja eipä se kaupungissakaan tahdo tuo 4G-kuulua. Telia ei halua ottaa vastaan palautetta kuuluvuudesta, vaan vetoaa 10 M miniminopeuteen. Mitkään resurssit ei riitä parantamaan verkkoja, etenkin kun katsoo miten hitaasti 5G-verkot maatieteellisesti laajenee. 




Katselin laajaa aluetta Telian kuuluvuuskartassa käyttöpaikkani ympärillä (Lahti - Porvoo- Mäntsälä - Kouvola) -alueella. Kartasta arvioiden seitsemässä tukiasemassa ei ole kuin 2/3G verkko saatavilla, mutta kaikkialla muualla on vanhempien tekniikoiden rinnalla 4G. Nämä muutama jäljellä oleva tukiasema ovat olleet sellaisinaan jo monia vuosia ja ovat varmasti aivan lähiaikoina päivitettäviä, koska käytetty tekniikka on jo vanhaa ja käyttöaika täynnä. Saattapa noissa joissain olla vielä Nokian Ultrasite-sarjan kaappitukareita, joille ei valmistaja enää tarjoa tukea. Nuo ehtii helposti päivittelemään ja osa noista sijaitseekin SYV-alueella.


 


Kapungeissa 4G on parantunut sen myötä, kun on otettu käyttöön matalempia taajuuksia. Aiemmin onkin voinut olla niin, että 4G ei ole kuulunut, koska käytetty taajuus on ollut ehkä ainoastaan 1800 MHz, eli entinen 2G-verkon taajuus. Tuo ei kovin hyvin sisätiloissa ole toiminut, jos rakennus on ollut yhtään energiatehokkaampi. Nyt monessa paikassa on tullut vastaan 800 MHz verkkoa sekä paikoissa, joissa kokonaisvaltainen uudistus on tehty, on rakennettu jopa 700 MHz verkkoa.


 


Elisa sulkee, Telenor on jo sulkenut Norjassa (tuskin kovinkaan pitkään jatkaa Suomessakaan), Telia sulkee. Kyllä se niin vain on, että teknikka kehittyy eteenpäin, haluamme tai ei. Eipä NMT-verkkojakaan ole hetkeen ollut, eikä niillä puhelimilla ole voinut soittaa. Lähivuosina myös nykyisenlainen VIRVE-verkkokin suljetaan, koska se ei vastaa nykyajan tarpeisiin.


 


 

Käyttäjätaso 7

@AsiakasY@  kirjoitti:

Asiakaskato Telialta tulee olemaan valtava kun 3G-verkot sammuu.


Noinkohan? No nähtäväksi jää , koska nyt Elisa ja Telia ovat ilmoittaneet 3G:n sulkemisesta ja ei tarvitse mikään suuri ennustaja olla , kun DNA :n päätös on pian tulossa.

 

Minkä operaattorin 3G-verkkoon sitten vaihdetaan , kun kaikki laittavat ne kiinni.

 

No toivotaan , että järki voittaa ja operaattorit ensin rakentavat korvaavat verkot ( 4G ja 5G) ja vasta sitten sulkevat 3G:n. Minulle 2G ei enää ole mikään ratkaisu.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

@kustaa1967@  kirjoitti:

@AsiakasY@  kirjoitti:

Asiakaskato Telialta tulee olemaan valtava kun 3G-verkot sammuu.


Noinkohan? No nähtäväksi jää , koska nyt Elisa ja Telia ovat ilmoittaneet 3G:n sulkemisesta ja ei tarvitse mikään suuri ennustaja olla , kun DNA :n päätös on pian tulossa.

 

Minkä operaattorin 3G-verkkoon sitten vaihdetaan , kun kaikki laittavat ne kiinni.

 

No toivotaan , että järki voittaa ja operaattorit ensin rakentavat korvaavat verkot ( 4G ja 5G) ja vasta sitten sulkevat 3G:n. Minulle 2G ei enää ole mikään ratkaisu.


Ei Elisan verkossa tippumista 3G-verkon puolelle tapahtunut, eli vaikuttaisi siltä että Elisan verkko on vain yksinkertaisesti parempi kuin esim Telian verkko  tällä hetkellä. Jos Telia saa modernisoitua 4G-verkon ennen 3G-verkon sulkemista, niin sehän on hyvä asia. Mutta ehtiikö näin käymään? Itse ainakin joudun vaihtamaan pois Telialta, siinä vaiheessa kun 3G-verkko suljetaan ja 4G-verkko ei syystä tai toisesta ole vähintään yhtä kattava kuin mitä 3G-verkko on. DNA on ainakin joillain pikkupaikkakunnilla 5G-verkon yhteydessä tuonut kokonaan uuden 4G-tukiaseman (tunnuskin on vaihtunut) usealla taajuudella, ehkä Teliakin tekee samoin. En asu yhteisverkon alueella

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

3G:lle tippuminen ei ole vain tukiasemien määrästä kiinni vaan parametrisoinnista sen suhteen, millaisessa signaaliarvossa aletaan monitoroimaan muita verkkoteknologioita ja milloin sitten tehdään Inter-RAT handover.


 


Elisalla on jatkossa velvoite rakentaa verkko kattavemmaksi kuin millään muulla operaattorilla, koska he valittiin VIRVE 2.0 toimittajaksi.


 


DNA tukaritunnus (eNB ID) vaihtuu, koska 5G myötä tukiasema vaihtuu Ericssonista Huaweihin. Telialla ei näin tarvitse tehdä. Tuo juontaa siihen, että Huawei-tukarit ovat omassa ryhmässään taustajärjestelmissä.


 


Monessa puhelimessa voi pakottaa vain 4G-tilan päälle, jos ei muuten niin mutkan kautta. Itselläni on puhelimet olleet jo monta hetkeä vain 4G-tilassa.

Käyttäjätaso 7

@Purnipsi@  kirjoitti:

3G:lle tippuminen ei ole vain tukiasemien määrästä kiinni vaan parametrisoinnista sen suhteen, millaisessa signaaliarvossa aletaan monitoroimaan muita verkkoteknologioita ja milloin sitten tehdään Inter-RAT handover.

 

Elisalla on jatkossa velvoite rakentaa verkko kattavemmaksi kuin millään muulla operaattorilla, koska he valittiin VIRVE 2.0 toimittajaksi.

 

DNA tukaritunnus (eNB ID) vaihtuu, koska 5G myötä tukiasema vaihtuu Ericssonista Huaweihin.

 

Monessa puhelimessa voi pakottaa vain 4G-tilan päälle, jos ei muuten niin mutkan kautta. Itselläni on puhelimet olleet jo monta hetkeä vain 4G-tilassa.


Juu moni asia vaikuttaa ja nähtäväksi jää , kuinka hyvin operaattorit selviävät 4G:n ja 5G:n laajennussuunnitelmistaan 2023 mennessä.

 

Joka tapauksessa allekirjoittanut joutuu puhelinkaupoille viimeistään 2023 , kun nykyinen muuten ihan kelvollinen kapula ei tue VoLTE:a , 5G:stä (VoNR) puhumattakaan , sillä 2G:tä en enää ala käyttämään.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Viimeiset 2 viikkoa täällä yläsavossa ovat olleet jotain käsittämätöntä verkon toimivuuden suhteen. 

 

Puhelin on 4G verkossa ja olen saanut osakseni useita katkeilevia ja yhdistämättömiä puheluita. Ajon aikana ei ehdi, eikä voi katsoa mitä puhelin tekee, mutta verkko ei toimi. Kyllä ollaan syvässä kurassa kunhan alkaa alasajo 3G verkon suhteen. Jos ei vaihto 4G - 3G verkon välillä ei toimi niin miten se voi toimia 4G - 2G verkon välillä.

 

Oli jo todella lähellä, että laitan Elisan liittymän tilaukseen koska Telian toimivuus Iisalmen talousalueella on tällä hetkellä luokattoman huonoa.

 

Ei kyllä nyt "naarata", kuten täälläpäin on tapana sanoa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Kuukkelinpuu@  kirjoitti:

Viimeiset 2 viikkoa täällä yläsavossa ovat olleet jotain käsittämätöntä verkon toimivuuden suhteen. 


 


Puhelin on 4G verkossa ja olen saanut osakseni useita katkeilevia ja yhdistämättömiä puheluita. Ajon aikana ei ehdi, eikä voi katsoa mitä puhelin tekee, mutta verkko ei toimi. Kyllä ollaan syvässä kurassa kunhan alkaa alasajo 3G verkon suhteen. Jos ei vaihto 4G - 3G verkon välillä ei toimi niin miten se voi toimia 4G - 2G verkon välillä.


 


Oli jo todella lähellä, että laitan Elisan liittymän tilaukseen koska Telian toimivuus Iisalmen talousalueella on tällä hetkellä luokattoman huonoa.


 


Ei kyllä nyt "naarata", kuten täälläpäin on tapana sanoa.





Ikävä kuulla heikosta toimivuudesta. Onko kyseisestä häiriöisestä alueesta tarkempaa tietoa, esim. postinumeroa tai maamerkkiä läheltä? Tarkkoja osoitetietoja ei tietysti käsitellä julkisella seinällä.

Oliko ongelmaa havaittavissa usemmalla meidän liittymällä samanaikaisesti? Kun kyse on tietystä alueesta ja toimivaksi todetulla laitteella havaittu häiriö, niin tätä olisi tärkeää tutkia tarkemmin. Onko sinulla ylhäällä tarkempia esimerkkejä, milloin puhelut katkeili ja missäpäin?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@Kuukkelinpuu@  kirjoitti:

Viimeiset 2 viikkoa täällä yläsavossa ovat olleet jotain käsittämätöntä verkon toimivuuden suhteen. 

 

Puhelin on 4G verkossa ja olen saanut osakseni useita katkeilevia ja yhdistämättömiä puheluita. Ajon aikana ei ehdi, eikä voi katsoa mitä puhelin tekee, mutta verkko ei toimi. Kyllä ollaan syvässä kurassa kunhan alkaa alasajo 3G verkon suhteen. Jos ei vaihto 4G - 3G verkon välillä ei toimi niin miten se voi toimia 4G - 2G verkon välillä.

 

Oli jo todella lähellä, että laitan Elisan liittymän tilaukseen koska Telian toimivuus Iisalmen talousalueella on tällä hetkellä luokattoman huonoa.

 

Ei kyllä nyt "naarata", kuten täälläpäin on tapana sanoa.


onko laitteessa ja liittymässä volte tuki?

 

itse tuli huomattua joku vuosi sitten että pakottamalla lte-only verkon alkoi toimivuus parantumaan. seilailu umts ja lte:n välillä ei ollut hyväksi. tosin riippunee myös laitteista. pakotuksesta ei ole hyötyä jos volte tukea ei ole. huom. telialla on aika usein ollut volte kytkemättä liittymissä.

 

loppujen lopuksi oikea ratkaisu on saada volte toimimaan, eli puhelut menisi lte verkossa (ja mahdollisesti nr5g verkossa). puheluiden vaihto umts verkkoon on ns. epänormaalia ja olisi epänormaalia jos vaihtuisi gsm verkkoonkin. vaikka umts verkko sopisi paremmin moniin asioihin kuin gsm verkko, niin vaihto lte verkosta gsm verkkoon voi toimia paremmin kuin umts verkkoon. ne muut asiat tuskin esim puhelun laatu.

 

gsm verkkoa voisi kutsua tekstiviesti- ja dinosaurus-verkoksi.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

@Purnipsi@  kirjoitti:

3G:lle tippuminen ei ole vain tukiasemien määrästä kiinni vaan parametrisoinnista sen suhteen, millaisessa signaaliarvossa aletaan monitoroimaan muita verkkoteknologioita ja milloin sitten tehdään Inter-RAT handover.

 

Elisalla on jatkossa velvoite rakentaa verkko kattavemmaksi kuin millään muulla operaattorilla, koska he valittiin VIRVE 2.0 toimittajaksi.

 

DNA tukaritunnus (eNB ID) vaihtuu, koska 5G myötä tukiasema vaihtuu Ericssonista Huaweihin. Telialla ei näin tarvitse tehdä. Tuo juontaa siihen, että Huawei-tukarit ovat omassa ryhmässään taustajärjestelmissä.

 

Monessa puhelimessa voi pakottaa vain 4G-tilan päälle, jos ei muuten niin mutkan kautta. Itselläni on puhelimet olleet jo monta hetkeä vain 4G-tilassa.


En oikein usko, että Elisa pääsee kuuluvuudessa ja verkon toimivuudessa edelle yhteisverkkoa. Jos esimerkiksi otetaan, että valtio käyttää melko monissa organisaatioissa Elisaa ja parhaillaan organisaation eräs toimipaikka on sen verran syrjässä, että Elisalla juuri ja juuri jossain kohti löytyy 2G verkko. Kuuluvuuskartta näyttää kylläkin 2G:tä jokapaikkaan, 3G:tä hiukan ja 4G:tä laajemmasti, no 3G verkkoa ei ole puhelimessä näkynyt sillä alueella koskaan, 4G ehkä vilahti. Tämä tilanne ollut vuosia, toki Telian ja DNA:n verkko toimi jo ennen yhteisverkkoakin lähes moitteetta kyseisellä alueella. Nykyisin täysin moitteetta ja taisi tulle nopeustestistä noin 50 megaa.

Lisäksi Elisan omistajia on niin paljon ulkoimailla, lähteiden mukaan yli 50%, joten paljonko Elisaa kiinnostaa Virve verkon ylläpito jos se tulee kohtuuttoman kalliiksi esim. jossain kriisitilanteessa? Varmaan sijoittajat äänestävät sopimusrikkomusta valtion sopimusta vastaan ja ottavat vain rahat pois. Ihan normaalia on jo sopimusrikkomukset Elisalla kuntia/kaupunkeja kohtaan ja varsinkin PK-yrityksiä. Lisäksi tavallisille käyttäjille verkon kattavuus voi olla, että toteutetaan Virve verkosta jäävälla alemmalla taajuudella, joten kuuluvuutta saa laajalle, mutta hitaat nopeudet ja harvassa tukiasemat. Lisäksi jos joku Virven käyttäjä sattuu olemaan alueella se voi käyttää koko kaistan.

 

Tutulla käytössä Huawein VoLTE puhelin ja 700MHz 4G ja Telia. Ei tipu 3G.lle eikä 2G.lle milloinkaan, lisäksi ei katkeile puhelut juuri missään, esim. eräs kohta Telia 700MHz löytyy ja toimii, mutta mitään muuta verkkoa ja taajuutta ei siitä löydy. Onkohan muutaman km matkalla, muut puhelimet pimeänä. Että kyllä tuo 700MHz on aikamoinen parannus kuuluvuuksiin. Elisan kartta näyttää kyseiseen kohtaan hyvä 2G ja 3G kuuluvuutta, jota ei kyllä ole millän operaattorilla siinä.

 

Itse vastustan 3G verkon sulkemista, sulkekoot 5G verkon, kun se on vielä niin kehitysvaiheessa ja valokuidulla on järkevämpää toteuttaa nopeat yhteydet. Jos 6G aikana voisi jo sulkea vanhempia verkkoja. En vaihda puhelinta VoLTE puhelimeksi vaikka 3G loppuu, katketkoon netti ja etätyöt kun puhelu tulee, eikä fonecta callerkaan enään numeroita pysty hakemaan... Onneksi operaattorina sellainen, joka ei ole vielä 3G:n sulusta ilmoittanut ja yleensä kyllä käytän vain 2G asentoa ja wifi verkkoa ja puhelun äänenlaatu on hyvä.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Kuuluvuuusongelmia on postinumeron 74200 alueella. Eräs erittäin ongelmallinen kohta on VT88 (tie iisalmesta ouluun). Varsinkin vieremä - iisalmi välillä on paikkoja, jossa puhelut katkeilee tai eivät yhdisty.

 

Toinen paikka missä lähes päivittäin katkeaa puhelut on iisalmen keskustasta ajettaessa peltosalmelle ns vanhaa tietä. "Kyllikinranta" on paikka missä voi sanoa 99% varmuudella puhelun menevän poikki.

 

Kolmas paikka missä verkossa on katveita löytyy ajettaessa lapinlahdelta kohti paisuaa.

 

Päätelaite on iPhone 8 plus tuoreimmalla päivityksellä.

 

Tänään tuli taas Elisan tarjous liittymästä, mutta en vielä pyytänyt numeronsiirtoa.

 

Nämä katveet nyt näin aluksi... En ole tehnyt erillistä vikailmoitusta mutta olkoon nämä nyt yleisiä havaintoja verkon toimivuudesta / toimimattomuudesta.


@Kuukkelinpuu@  kirjoitti:

Kuuluvuuusongelmia on postinumeron 74200 alueella. Eräs erittäin ongelmallinen kohta on VT88 (tie iisalmesta ouluun). Varsinkin vieremä - iisalmi välillä on paikkoja, jossa puhelut katkeilee tai eivät yhdisty.


 


Toinen paikka missä lähes päivittäin katkeaa puhelut on iisalmen keskustasta ajettaessa peltosalmelle ns vanhaa tietä. "Kyllikinranta" on paikka missä voi sanoa 99% varmuudella puhelun menevän poikki.


 


Kolmas paikka missä verkossa on katveita löytyy ajettaessa lapinlahdelta kohti paisuaa.




Voitko tehdä näistä meille häiriöilmoituksen tarkoilla puheluesimerkeillä (aika ja osapuolet) niin päästään tutkimaan verkonpuolelta että mikä tätä aiheuttaa?  Noita paikkoja kun katsoin niin pääosin niissä pitäisi olla hyvä kuuluuvuus. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Huomenta.

 

Häiriöilmoituksen teko on tehty sen verran vaikeasti ainakin mobiilisti, että nyt saatte olla itse aktiivisia asian tiimoilta. Yritin äsken tehdä puhelimella ilmoitusta, mutta sivuston käyttö mobiilisti on tehty luokattoman huonosti. Olin jo mielestäni tehnyt ilmoituksen kunnes puhelin ilmoitti "istunto katkennut, sinut ohjattiin takaisin alkuun". Tämä kotisohvalla näin sunnuntai aamuna.

 

Minuun voitte olla asikaspalvelusta yhteydessä. En enää ala pitämään päiväkirjaa liittymästäni varsinkaan työaikana kun se ei ole mahdollista työni vuoksi.

 

Yritin tehdä ilmoitusta minun telia sovelluksen kautta mutta ei vaan onnistu... Luokatonta kuraa.

 

Onneksi on vielä vaihtoehtoja tarjolla.

 

EDIT; Tein tietokoneella ilmoituksen joten jäädään odottamaan mitä meriselityksiä saan nyt osakseni. 🙂>

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Onhan se todella karseaa yrittää saada otettua yhteyttä Telialle. Kuuluvuus palaute tökkää aina, palvelussa on häiriö -ilmoitukseen, ei ole ilmaista asiakaspalvelunumeroa, ei ole sähköpostia. Parhaiten yhteyden saa Facebookin yksityisviestillä, mutta jäätävähän se palvelu on. 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

@AsiakasY@  kirjoitti:

Onhan se todella karseaa yrittää saada otettua yhteyttä Telialle. Kuuluvuus palaute tökkää aina, palvelussa on häiriö -ilmoitukseen, ei ole ilmaista asiakaspalvelunumeroa, ei ole sähköpostia. Parhaiten yhteyden saa Facebookin yksityisviestillä, mutta jäätävähän se palvelu on. 


Kahden isoimman operaattorin suurin ongelma, ei ilmaista asiakaspalvelunumeroa, eikä edes ilmaista vikapavelu numeroa. Miksi sitä omaa yritysnumeroa pitää jokapaikkaan laittaa (silloin ei puhelut kuulu yleensä edes pakettiin ja joutuu maksamaan liittymähinnaston minuuttihintaa) Onneksi yhdellä operaattorilla täysin ilmaista asiakaspalveluun soitto ja vikapalveluun. Olen sähköpostitse hoitanut kaikkien operaattoreiden kanssa asioita, mutta vain sellaisia erikoistapauksia, johon ei normaali asiakaspalvelu osaa auttaa. Yritysliittymien osalta kaikki tapahtuu sähköpostitse.

 

 

Takaisin aiheeseen, miten taataan mobiiliverkkojen toimivuus pitkillä sähkökatkoilla, kun 3G verkko loppuu? 2G ja 3G verkon osalta on määritetty kauanko verkon pitää akustolla toimia, 4G:n osalta 15minuuttia riittää (jos ei ole laki muuttunut) ja 5G:llä varmaan se sama 15 minuuttia.

 

Jos tulee pitempivika ja pitäisi ruuhkasella 2G verkolla päästä nykyisille sähköverkon vikakartoille (googlen kartat pohjana) ei onnistu. Toimi hyvin kun oli vielä "omat" kartat ja kevyemmät sivut vähemmällä javascriptillä. Lisäksi vaarantuuko muutenkin verkon ja datayhteyksien käyttö, jos ei 4G verkon varmistusaika muutu samaksi? Monesti olen kokenut hetken, kun lähimastot pimenee ja jää vain heikko gprs yhteys jäljelle.

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@Kuukkelinpuu@  kirjoitti:

 


Häiriöilmoituksen teko on tehty sen verran vaikeasti ainakin mobiilisti, että nyt saatte olla itse aktiivisia asian tiimoilta. Yritin äsken tehdä puhelimella ilmoitusta, mutta sivuston käyttö mobiilisti on tehty luokattoman huonosti. Olin jo mielestäni tehnyt ilmoituksen kunnes puhelin ilmoitti "istunto katkennut, sinut ohjattiin takaisin alkuun". Tämä kotisohvalla näin sunnuntai aamuna.


 


Minuun voitte olla asikaspalvelusta yhteydessä. En enää ala pitämään päiväkirjaa liittymästäni varsinkaan työaikana kun se ei ole mahdollista työni vuoksi.


 


EDIT; Tein tietokoneella ilmoituksen joten jäädään odottamaan mitä meriselityksiä saan nyt osakseni. 🙂>




Harmi kuulla, ettei Minun Telia -sovelluksen kautta häiriöilmoituksen jättäminen nyt jostain syystä onnistunut! Hyvä kuitenkin että sait lopulta tietokoneen kautta häiriöilmoituksen tehtyä. Tämä Yhteisö on tarkoitettu vain yleiseen keskusteluun. Meillä ei ole siis mahdollisuutta esimerkiksi Yhteisön nimimerkkisi avulla päästä asiakastietoihisi häiriöilmoitusta tekemään, saati näkemään yhteystietojasi ja olemaan siten yhteydessä. Minun Telia -sovelluksesta ja asiakassivuilta löytyy kyllä sitten myös chatti (avoinna 24h/vrk) joka voi tarvittaessa auttaa häiriöilmoituksen teossa. 


 



@AsiakasY@  kirjoitti:

Onhan se todella karseaa yrittää saada otettua yhteyttä Telialle. Kuuluvuus palaute tökkää aina, palvelussa on häiriö -ilmoitukseen, ei ole ilmaista asiakaspalvelunumeroa, ei ole sähköpostia. Parhaiten yhteyden saa Facebookin yksityisviestillä, mutta jäätävähän se palvelu on. 




Jos häiriöilmoituksen teko selaimella keskeytyy, niin kannattaa ensisijaisesti tyhjentää välimuisti. Se monesti auttaa jos tuntuu että saat sieltä jatkuvasti herjaa. Facebookin yksityisviestit ovat toki hyvä väylä. Maksutta meihin saa yhteyden myös asiakassivujen / Minun Telia -sovelluksen chatin kautta, tai täyttämällä yhteydenottopyynnön (kirjaudu ensin asiakassivuillesi, ja sitten täytä yhteydenottopyyntö jotta se tulee meille jo suoraan tunnistautumisen kautta). Jos jätät meille yhteydenottopyynnön asiakassivujesi kautta kirjautuneena, niin vastailemme sinulle sähköpostitse.


 


Häiriöilmoitusten puolelle voi myös varata soittoajan, jolloin me olemme täältä päin yhteydessä sovittuna aikana, ja mitään kulujahan ei tässä tilanteessa sinulle tule. Kannattaa tuo myös ottaa ylös jos tulee vielä tämmöiseen tarve. 

Vastaa