Toimiiko liittymäni ulkomailla? - Vinkit huolettomaan reissaamiseen.

  • 19 April 2017
  • 0 kommenttia
  • 65 katselukertaa

Pakkailet laukkua ja hyräilet tuttuja matkabiisejä, loma on lähtökuopissa. Puhelinkaan ei ole häirinnyt haaveiluasi. Äkkiä säpsähdät ja mietit: Toimiiko liittymäni reissussa? Mitäs jos tulee ongelmia? Paljonko puhelimen käyttäminen maksaa? Ei hätää. Telian sim-kortteihin on ohjelmoitu valmiiksi parhaat yhteistyöoperaattorit, jolloin laitteesi hakee nämä automaattisesti. Käytännössä kaikki Telian tällä hetkellä myymät laitteet ovat sellaisia, jotka toimivat ulkomailla verkossa kuin verkossa.


 


Roaming tarkoittaa verkkovierailua, jossa Telian asiakas voi käyttää matkapuhelinliittymäänsä ulkomaisen operaattorin verkossa. Roaming kattaa miltei kaikki maailman maat, lukuun ottamatta kaikkein eksoottisimpia maita, joissa kaikkia palveluita ei välttämättä ole saatavilla, kuten 4G-nopeuksia tai multimediaviestejä.


 


 ’’Telian asiakkaana saat erityistä etua reissatessa maailmalla, sillä Telia on luopunut roaming-maksuista kuluttaja-asiakkaille kaikissa EU-maissa.’’


 


 


 


 


Ennen matkaa


 


Tarkista kohdemaan hintatiedot sekä maakohtaiset palvelut sivuiltamme. Telian kumppanioperaattoreista sinun ei tarvitse huolehtia, koska sim-kortti ohjaa laitteesi automaattisesti oikeaan operaattoriin. Voit keskittyä täysin matkasi tarkoitukseen. Asiakkaanamme saat erityistä etua reissatessa maailmalla, sillä olemme luopuneet roaming-maksuista kuluttaja-asiakkaille kaikissa EU-maissa.


 


Myös yritysasiakkaat hyötyvät laajasta verkostamme. Varmistathan, että käytössäsi on oikea liittymä, jotta hyödyt eduista.


 


Laittamalla liittymääsi hintatietoviestit päälle, saat tekstarilla tiedon juuri sen operaattorin hinnoista, jonka verkkoon laitteesi kytkeytyy ulkomailla. Hintatietoviestejä sekä muita liittymäsi roaming-asetuksia voit hallita osoitteessa telia.fi/omatsivut, valitse liittymäsi tiedoista kohta "lisäpalvelut".


 


Tarkista liittymäsi eurorajat jo ennen matkaa. Näitä ovat ulkomaan tiedonsiirron käyttökatto ja Telia netti ulkomailla, joka turvaa päiväkohtaisen käyttökaton. Näillä varmistat sen, ettei tiedonsiirrosta syntyvä laskutus ylitä sovittua enimmäishintaa. On hyvä, että rajat eivät ole liian pieniä, jotta yhteydet pelaavat. Käyttörajat kannattaa pitää päällä yllätyskulujen estämiseksi.


 


Lisää hyödyllisiä sivuja: Kuluttaja-asiakkaille ja Yritysasiakkaille.


 


Laitteissa voi olla tehdasasetuksina päällä erilaisia roaming-estoja, jotka sinun hyvä varmistaa ja poistaa etukäteen, jos haluat käyttää laitettasi ulkomailla. Asetusten ja estojen viilaukseen löytyy video josta löydät tarvittaessa apuja.


 


 


 


Paikan päällä


 


Eikö verkko löytynytkään saapuessasi kohdemaahan? Tähän on helppo apu: sammuta puhelimestasi virta pois. Älä käytä laitteen uudelleen käynnistys –toimintoa, vaan sammuta virta pois kokonaan vähintään 10 sekunnin ajaksi, jotta välimuistissa olleet tiedot nollautuvat. Tämän jälkeen verkko yleensä löytyy. Jos ei, kokeile kikkaa vielä uudestaan. Samainen kikka auttaa usein myös silloin, jos mobiilidatayhteys ei toimi ulkomailla.


 


Uusissa Telia-liittymissä netti kuuluu EU-alueella hintaan, ja muuallakin maailmassa hinnat ovat halventuneet huomattavasti. Jos kuitenkin olet ottanut laitteestasi ja liittymästäsi roamingin ja mobiilidatan pois ja käytät vain hotellin wifi-yhteyttä, muistathan, että tässä tilanteessa voit esimerkiksi tarkistaa sähköpostisi tai laittaa tuttavillesi Whatsapp-viestejä ainoastaan hotellin alueella. Tästähän ei tarvitse Euroopassa matkatessa kuitenkaan välittää, jos sinulla on Telia Yhteys -liittymä, silloin netti toimii ja voit käyttää sitä melkein missä tahansa.


 


Eikö mobiilinetti lähtenytkään toimimaan? Oman laitteesi Verkkoasetusten nollaus on hyvä opetella jo ennen matkaa. Yhteisön data-asetuksista kertova kirjoitus: Ulkomaanmatka ja mobiilinetti - tsekkaa puhelimen asetukset


 


Muistathan, että nopein tapa ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme on CHAT joiden linkit löydät alta:


 


Kuluttajille  (avoinna 24 h vuorokaudessa)


Yrityksille  (avoinna arkisin klo 8:00-16:00)


 


Vielä yksi vinkki


 


Joskus, kun välimatka lähettäjän ja vastaanottajan välillä on pitkä, saattaa käydä niin, että lähetetty viesti menee vastaanottajalle useaan kertaan. Tämä johtuu verkon viiveestä, koska verkko ei saa vastaanottajan laitteelta kuittausta vastaanotetusta viestistä ja pyrkii lähettämään sen uudestaan. Siihenkin on yksinkertainen apu – kerro vastaanottajalle, että sammuttaa puhelimensa noin 15-30 minuutiksi, jotta kuittaus lähetystä viestistä ehtii varmasti mennä perille.


 


Oikein maukasta matkaa! Nauti reissusta ja nauti vieraan kulttuurin rikkauksista!


 


0 vastausta

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa