Telia järjesti marraskuussa asiakkailleen webinaarin, johon osallistui lähes 2500 digitaalisesta turvallisuudesta kiinnostunutta ihmistä. He lähettivät järjestäjille etukäteen satoja kysymyksia, joista osa on koottu tänne vastausten kera.
Kotien digiturvallisuus nousi mediassa kertaheitolla pääotsikoihin lokakuussa, kun suojelupoliisi kertoi pitävänsä päivittämättömiä ja suojaamattomia kotireitittimiä kansallisena turvallisuusuhkana.
”Oli ilahduttavaa, mutta ei yllättävää, että arjen turvallisuutta käsittelevään webinaariimme ilmoittautui yli 3000 asiakastamme. Se kertoo, että digiturvallisuus koskettaa nyt kaikkia suomalaisia”, Telian laitekaupasta vastaava johtaja Markku Saranpää kertoo.
Kysymysten tulva sen sijaan yllätti Saranpään. Niitä kertyi lopulta lähes puoli tuhatta, mikä Saranpään mielestä kertoo ihmisten huolestuneisuudesta. Eniten Telian asiakkaita kiinnostivat nimenomaan reitittimet, digilaitteiden turvallinen käyttö sekä erilaiset huijaukset.
Saranpää toivoo, että nyt julkaistavat kysymykset ja vastaukset auttaisivat muitakin suomalaisia tarkistamaan helposti, miten omaa digielämäänsä voi helposti suojata.
”Digiturvallisuus on meidän kaikkien yhteinen asia. Operaattorin tehtävänä on tarjota turvalliset ja luotettavat verkot, mutta käyttäjienkin on tärkeä tuntea oma vastuunsa ja roolinsa. Otamme asian vakavasti, ja olemme ehdottomasti digiturvallisuuden kärkimaita maailmassa”, Saranpää iloitsee.