Asiakaspalaute

Uudesta osiosta löydät vinkkejä verkkohuijauksiin ja verkkoturvallisuuteen liittyen

  • 12 October 2023
  • 1 kommentti
  • 714 katselukertaa
Uudesta osiosta löydät vinkkejä verkkohuijauksiin ja verkkoturvallisuuteen liittyen
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10407 kommenttia

Olemme saaneet tiettyjä asiakaspalautteita (lue artikkelin lopusta) ja ratkaistaksemme niissä esityn pulman avasimme nyt uuden osion, jotta sinulla on helppo löytää yhdestä paikasta kaikki oleellinen tieto verkkohuijauksiin ja verkkoturvallisuuteen liittyen. Meillä on ollut tietoa aiemminkin, ainakin osittain, mutta ripotellen ympäri Yhteisöä sekä telia.fi-sivustoa. Tiedon pariin on ollut vaikea löytää.

Nyt löydät kaikki ohjeet ja vinkit kootusti uudesta Huijaukset ja digiturvallisuus -osiosta. Jaottelimme osion kolmeen kokonaisuuteen, joista jokaisesta löydät juuri siihen teemaan liittyviä vinkkejä:

  • Huijausviestit ja -puhelut

  • Vinkit verkkoturvallisuuteen ja turvalliseen kotiverkkoon

  • Verkkorikollisuuden ilmiöt

Löydät tämän uuden osion jokaisen sivun vasemmasta yläreunasta löytyvästä Foorumi-valikosta, kun selaat sitä vähän alaspäin:

 

Osio löytyy myös Foorumin Aihealueet-listalta:

 

Koska esimerkiksi huijaukset vaihtuvat aika-ajoin niin teimme myös tavallaan näyteikkunan, josta löydät ajankohtaiset uutiset ja vinkit. Tänne näyteikkunaan pääset myös jokaisen sivun yläreunassa olevan valikon Digiturvallisuus-linkin kautta:

 

Näyteikkunassa on tällä hetkellä muun muassa nämä artikkelit ja Lisää artikkeleita -painikkeiden kautta löydät lisää luettavaa kyseiseen aihealueeseen liittyen:

 

Osio ei ole vielä valmis, toisaalta se ei tule sitä koskaan olemaankaan. Siirrämme sinne jatkossakin olemassaolevia artikkeleita ja luomme uusia. Huijauksia tulee ja menee, ja vinkit niiltä suojautumiseksi muuttuvat samaan aikaan. Myös verkkoturvallisuus menee koko ajan eteenpäin. Näin ollen tuotamme osioon uutta sisältöä aika-ajoin, jotta olemme ja sinä olet ajan tasalla.

Jos huomaat, että osiosta puuttuu jotain tiettyä niin heitä siitä toive tämän artikkelin kommenteihin. Katsomme onko meillä jossain aiheeseen liittyen jo valmiita ohjeita, jotka sitten siirtää tähän uuteen osioon. Tai vaihtoehtoisesti luomme kokonaan uuden artikkelin, tarpeen mukaan.

Luodaan yhdessä kattava vinkkikirjasto ja tietovarasto!

Tämän kirjoituksen alaosassa on kolme erilaista hymiötä, joiden kautta voit antaa meille palautetta uudistuksen hyödyllisyydestä. Kiitos 😊  

 

Saamiamme asiakaspalautteita:

Puhelinnumeroani käytetään spoofing-huijauksiin enkä koe saavani tilanteeseen minkäänlaista apua”

”Joku soittelee minun numerolla. Olen saanut neljä kertaa soiton jossa kerrotaan että olet soittanut. Vakuutan että en ole soittanut eikä näy myöskään soitetut listalla että olisin soittanut. Miten joku voi soitella minun numerollani?

"laittakaa verkkosivuillenne tiedote näistä numeroväärennöksistä. Olen saanut vaikutelman että ongelma on aika iso tällä hetkellä. Kun olen kertonut omista kokemuksistani, olen kuullut vastaavaa muiltakin. Tarkoitan nyt ilmiötä että huijarit ottavat näennäisesti käyttöönsä suomalaisia puhelinnumeroita, soittelevat ihmisille ja kun hän soittaa takaisin, käy ilmi, ettei siitä numerosta ole oikeasti hänelle soitettu."

 

Ratkaisu:

Kävimme läpi ohjeita ja vinkkejä, joita meillä tähän aihepiiriin liittyen oli jo olemassa. Samalla näimme mitä meiltä vielä puuttuu. Avasimme uuden osion tänne Yhteisöön, jonne keräsimme artikkelit yhteen ja samaan paikkaan ja kirjoitimme myös liudan uusia artikkeleita, kokonaisuutta täydentämään.

Koska erilaisiin huijauksiin liittyy hyvin oleellisesti myös verkkoturvallisuus niin laajensimme uuden osion ja ohjeet käsittelemään digiturvallisuutta laajemminkin.


1 kommentti

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Tähän artikkeliin tulleet kommentit Telia Financen asiakastietokyselyn urlista on siirretty omaksi aloituksekseen, keskustelua voi jatkaa täällä

Vastaa