Käsittääkseni Telewellit pitäisi olla oletuksena Soneran asetuksissa. Jostain syystä nyt modeemisi asetukset ovat kilpailaivan operaattorin asetuksissa. Tarkista modeemin hallintasivuilta wan -portin asetuksia. Ongelmasi on melko varmaan vpi/vci arvojen kanssa. Nyt tiettävästi ne ovat 0/100, jotka ovat yleisesti käytössä. Soneralla arvot ovat 0/33.
Laitetaan vielä linkki Soneran ohjeeseen:
https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Kodin-Netti-ADSL--modeemin-asetukset?id=1040
Itselläni on tuo sama modeemi, yhteystyyppi tosin kuitu/vdsl2.
Minun ei tarvinnut asentaa yhtään mitään, johdot kiinni ja sähkö päälle.
Oletko katsonut laitteen etusivulta, että laitteen wan-tyyppi on atmXX (tuon äksän tilalla on jokin
numero tyyliin 0.1 tms. ). Sitten voi kokeilla vasemmasta valikosta "tietoja laitteesta" valitset sieltä
ulkoverkko (wan) ja katsoa sieltä mikä on tuon rajapinnan tila.
Tietoa laitteesta: ulkoverkon tiedot (WAN):
Ohjelmistorajapinta: atm0.1 Kuvaus: ipoe_0_0_33 Tyyppi: IPoE
Tila: Muodostetaan yhteys
Asetukset:
Ulkoverkon palvelu:
ATM-ohjelmistorajapinta:
Ohjelmistorajapinta: atm0.1 Kuvaus: ipoe_0_0_33 Tyyppi: IPoE
VPI/VCI: 0/33
Vlan8021p: N/A
VlanMuuxl: N/A
Igmp: Päälle
NAT: Päälle
Palomuuri: Päälle
IPv6: Pois päältä
Mid: Pois päältä
Tällaiset tiedot hallintatiedoissa:
Tietoa laitteesta: ulkoverkon tiedot (WAN):
Ohjelmistorajapinta: atm0.1 Kuvaus: ipoe_0_0_33 Tyyppi: IPoE
Tila: Muodostetaan yhteys
Asetukset:
Ulkoverkon palvelu:
ATM-ohjelmistorajapinta:
Ohjelmistorajapinta: atm0.1 Kuvaus: ipoe_0_0_33 Tyyppi: IPoE
VPI/VCI: 0/33
Vlan8021p: N/A
VlanMuuxl: N/A
Igmp: Päälle
NAT: Päälle
Palomuuri: Päälle
IPv6: Pois päältä
Mid: Pois päältä
Tällaiset tiedot löytyi:
Tietoa laitteesta: ulkoverkon tiedot (WAN):
Ohjelmistorajapinta: atm0.1 Kuvaus: ipoe_0_0_33 Tyyppi: IPoE
Tila: Muodostetaan yhteys
Asetukset:
Ulkoverkon palvelu:
ATM-ohjelmistorajapinta:
Ohjelmistorajapinta: atm0.1 Kuvaus: ipoe_0_0_33 Tyyppi: IPoE
VPI/VCI: 0/33
Vlan8021p: N/A
VlanMuuxl: N/A
Igmp: Päälle
NAT: Päälle
Palomuuri: Päälle
IPv6: Pois päältä
Mid: Pois päältä
poistin samanlaisen viestin
En näistä juurikaan mitään ymmärrä, mut eiks nää arvot oo just niinkuin pitäiskin olla?
Eli onko sittenkin vika Soneran yhteydessä?
Voiko noista valoista siis jo päätellä, et modeemi on ylipäätään ehjä?
Onko vilkkuva LAN-valo OK vaikkei mitään tapahdu?
@eskojp55 kirjoitti:
En näistä juurikaan mitään ymmärrä, mut eiks nää arvot oo just niinkuin pitäiskin olla?
Eli onko sittenkin vika Soneran yhteydessä?
Voiko noista valoista siis jo päätellä, et modeemi on ylipäätään ehjä?
Onko vilkkuva LAN-valo OK vaikkei mitään tapahdu?
Jos suinkaan mahdollista, testaisin tuota uutta modeemia jossain muualla, jossa on Soneran ADSL-liittymä. Vaikka tutulla, naapurilla tms. jos mahdollista.
Jos modeemi siellä toimii moitteetta = modeemi ehjä ja asetukset tod. näk. oikein.
Jos modeemi ei toimi sielläkään = jotain vikaa talon kaapeloinnissa, puhelinpistokkeissa, Soneran päässä.
Yksi mahdollisuus voi olla se, että jos vanha reititin on ollut siltaavassa tilassa, ja kaikki Soneran myöntämät IP-osoitteet käytössä verkon eri laitteilla (yhteensä viisi) , on nyt tullut raja vastaan. En tarkalleen muista, kuinka pitkä on IP-osoitteiden laina-aika... Palstan arkistosta löysin seuraavan keskustelun:http://klaani.sonera.fi/t5/Palstan-arkisto/Ulkoiset-IP-osoitteet/td-p/811 En tiedä, onko ajan tasalla.
Huolimatta siitä, että vanha modeemi olisi ollut vain ADSL tasoinen, ei ADSL2+, niin kyllä linjan olisi pitänyt edelleen synkkaantua tuon vanhan modeemin suorituskyvyn rajoissa... ei tyystin loppua. Näin ainakin 99% uskoisin.
Voisit kokeilla muuttaa snr arvoa, oletus laitteessa on -1 . se löytyy asetukset -> ulkoverkko (wan) -> snr .
Aloita arvosta 6 ja nosta sitä aina 12 asti tarpeen mukaan. Mikäli linja virheilee paljon se voi olla tuotakin
korkeampi. Kokeile niin kauan kun linjaan tulee "eloa" . Tallenna asetukset muutosten välillä ja boottaa laite, älä
resetoi.
Vanha Telewell 501-modeemi (v.2005) oli tietokoneessa/puhelinpistokkeessa kiinni, kun nopeus muuttui 17.3., eikä se siis lähtenyt lainkaan toimimaan, siksi ostin uuden ADSL2+ modeemin 22.3.. Modeemi niin vanha kuin uusikin Telewell on meillä sammutettuna aina, kun pöytätietokonekin on kiinni, nyt pääsiäisenä oli parikin päivää virrat yms pois. Ainoastaan nämä kaksi modeemia ollut nykyisessä tietokoneessa kiinni, ei mitään muita laitteista, mistä se viisi IP-osoitetta vois tulla täyteen, kun vain kaksi modeemia ollut kiinni (vanha ja uusi). Pitääks se vanha modeemi vielä lyödä kiinni ja kattoo laitehallinnasta sen IP-osoite ja 'siirtää' se tälle uudelle, en tosiaan ymmärrä näistä mitään. Jos olisin tiennyt tämän näin vaikeeks (tässähän menee ns. ikä ja terveys), olisin pysyny siinä 2M-nopeudessa. Mitä olen vanhan arkiston keskusteluja kattonu tässähän voi mennä vaikka 3 kk ilman yhteyttä ja täytyy keskustella jonku 'vikarobotin' kans ... ei helvata ... samalla kun nopeutta nostettiin, sitouduin 24 kk määräaikaiseen sopimukseen ... modeemi maksoi 80 e, en ihan heti viitteis ottaa uutta modeemia Soneran kauttakaan
Noi IP-osoitteiden lainat pitäisi nollautua kyllä ihan kohtuullisen nopeasti. Sitä paitsi laajakaistamodeemit ovat usein oletuksena reitittävässä tilassa, eli modeemi hakee vain yhden Soneran IP-osoitteen itselleen. Verkkoon kytketyille laitteille se jakaa omasta IP-avaruudestaan osoitteita, jolloin Soneran rajoitus ei vaikuta toimintaan.
Kokeilitko Avallten vinkkiä? Tuo on merkillistä, miten nopeuden muutos aiheutti yhtäkkiä toimimattomuuden. Melkein epäilen, että vika Soneran päässä. Oletko kuitenkin katsonut, että asetukset ovat oikein tämän ohjeen kanssa? Mitähän laite mahtaa ilmoittaa linjan arvoiksi? https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Kodin-Netti-ADSL--modeemin-asetukset?id=1040
Sain lainaksi Zyxel P-660HW - merkkisen modeemin, eikä siinäkään internet-valo syttynyt eikä saanut yhteyttä.. Sonera-avustajan sai toimimaan tuolla modeemilla ja yhteyden vianselvityksessä tulokseksi 'yhteyttä ei voitu korjata' Telewellillä ei voinut 'ajaa' Sonera Avustajaa lainkaan. Vika ei siis taida olla modeemissa, täytyy olla yhteydessä asiakaspalveluun.
@eskojp55 kirjoitti:
Sain lainaksi Zyxel P-660HW - merkkisen modeemin, eikä siinäkään internet-valo syttynyt eikä saanut yhteyttä.. Sonera-avustajan sai toimimaan tuolla modeemilla ja yhteyden vianselvityksessä tulokseksi 'yhteyttä ei voitu korjata' Telewellillä ei voinut 'ajaa' Sonera Avustajaa lainkaan. Vika ei siis taida olla modeemissa, täytyy olla yhteydessä asiakaspalveluun.
Kun noin yllättäen alkoi ongelmat ja useammalla laitteella testattu, voi hyvinkin olla mahdollista, että ongelmaa Soneran päässä.
Tein vikailmoituksen Omien sivujen kautta 31.3.16 illalla ja 1.4. aamupäivällä Sonerasta soitettiin, mutta koska en ollut kotona ja modeemi/tietokone ei ollut päällä, sovittiin, että Sonerasta soitetaan uudelleen klo 17, odottelin klo 18.15 asti (josko heillä olisi kellot siirtämättä kesäaikaan...) jolloin aloitin Asiakaspalvelu Chatissa keskustelun, johon meni taas 20 minsaa ja lopulta Asiakaspalvelu pyysi soittamaan Vikapalvelunumeroon ja kertomaan soittopyynnön, ilmeisesti ei Vikapalvelun palvelu'robotti' ymmärtäny turun murret sillä ajauduin mobiilijonoon, joka ilmeni 15 minsan jonotuksen jälkeen ja sitten siirrettiin laajakaistajonoon jossa olin ehkä taas 15 minsaa, lopulta mies vastasi. Internet-yhteys näytti heidän mukaansa olevan OK ja sitten pyysi ottamaan virran pois, jolloin internet-yhteys näytti edelleen olevan OK! Puheluun oli tässä vaiheessa mennyt 36 minuuttia, jonka jälkeen hän lupasi selvitellä asiaa ja soitti hetken päästä takaisin ja soittikin, tämän jälkeen totesi, että asentajan on käytävä talojakamossa uudelleen (joko väärä asennus tai epäselvät merkinnät). Perjantai-illasta kuluu tähän siis odotteluineen kaikkineen 2 h 15 min... Siis aikaa, 'tupakkaa' ja rahaakin on mennyt jo ihan riittävästi, soitin nimittäin aivan ekaksi Telewellille 30 euron puhelun (ei mitään hyötyä), sitten kirjauduin tänne Klaaniin ja sain täältä neuvoja, sitten marssin modeemin myyneeseen kauppaan (joka onneksi 0,5 km päässä), jossa he eivät pystyneet toteamaan, onko modeemi rikki, mutta antoivat siis tuon Zyxelin kokeiltavaksi ja vein sitten taas takaisin kun totesin, ettei silläkään saatu yhteyttä, ja tein em. vika-ilmoituksen. Kyllä tähän ihmettelyyn varmasti parin työpäivän verran aikaa mennyt iteltäkin ja 35 euroa puhelinkuluihin (Telewell+Sonera-vikapalvelu) ja vielä ei ole mitään takeita toimivasta laajakaista-yhteydestä...Rupeaa tässä 20-vuotinen uskollinen asiakassuhde rakoilemaan... ehkä olis pitänyt vaan 'riskillä' (99euron turha asentajakäynti) soittaa heti kaksi viikkoa sitten vikapalveluun ja jättää kaikki omat esiselvittelyt tekemättä...
Onkohan joku "myyntitykki" myynyt yhteyden jonka toimivuudesta ei alunperinkään ole
ollut takeita. Saattaa meinaan olla, ettei toimi nopeampana kuin tuo 2Mbits jos kyseessä
on kokonaan kuparilinja, eli yhteys tulee kokonaan puhelinjohtoja pitkin.
@avallte kirjoitti:
Onkohan joku "myyntitykki" myynyt yhteyden jonka toimivuudesta ei alunperinkään ole
ollut takeita. Saattaa meinaan olla, ettei toimi nopeampana kuin tuo 2Mbits jos kyseessä
on kokonaan kuparilinja, eli yhteys tulee kokonaan puhelinjohtoja pitkin.
Itse olen ollut tilanteessa, jossa mulle myytiin 8/1M adsl:ää vaikka maksimi 1/512. Jäi silloin kiinni, kun asentaja huomannut kylän puhelinkeskuksessa ettei linja voi toimia kuin 1/512, koska kaapeli noin 5,6km pitkä. Silloin myyjien tietokanta ei osannut katsoa linjapituutta tai muita seikkoja, nyt se on jo kehittyneempää.
Internet-yhteys saatiin toimimaan ti 5.4., (tosin mitään viestiä korjauksesta ei tullut sähköpostina eikä tekstiviestinä, eli en tiedä mikä syynä lopulta oli), eli olen nyt siinä oletuksessa, että eka asennuskäynti oli mennyt jostain syystä pieleen.
Eilisiltana kokeilin nopeusmittaria, antoi lukemat 13,7 Mb/0,92 Mb ... Kiitos kaikille neuvoista ja tsemppauksesta.
@eskojp55 kirjoitti:
Internet-yhteys saatiin toimimaan ti 5.4., (tosin mitään viestiä korjauksesta ei tullut sähköpostina eikä tekstiviestinä, eli en tiedä mikä syynä lopulta oli), eli olen nyt siinä oletuksessa, että eka asennuskäynti oli mennyt jostain syystä pieleen.
Eilisiltana kokeilin nopeusmittaria, antoi lukemat 13,7 Mb/0,92 Mb ... Kiitos kaikille neuvoista ja tsemppauksesta.
Hyvä, että lähti nyt toimimaan! Nopeus näyttäisi olevan ihan vaihteluvälissä. Nopeuteen vaikutta mm. etäisyys käyttöpaikastasi ADSL-keskittimelle, puhelinkaapeloinnin laatu (niin oma asuntosi kuin Soneran verkko). Onhan tuo kuitenkin tuntuva lisä vanhaan liittymääsi verrattuna.
Jos koet, kannattaa tehdä tosta tiedottamisen osalta jokin nootti Soneralle. Esimerkiksi Omien Sivujen palvelupyynnön kautta. Kyllä tiedoitus pitäisi olla parempaa.
@eskojp55 kirjoitti:
Internet-yhteys saatiin toimimaan ti 5.4., (tosin mitään viestiä korjauksesta ei tullut sähköpostina eikä tekstiviestinä, eli en tiedä mikä syynä lopulta oli), eli olen nyt siinä oletuksessa, että eka asennuskäynti oli mennyt jostain syystä pieleen.
Eilisiltana kokeilin nopeusmittaria, antoi lukemat 13,7 Mb/0,92 Mb ... Kiitos kaikille neuvoista ja tsemppauksesta.
Hyvä, että yhteys tuli kuntoon! Asentaja lähettää yleensä viestin asiakkaalle, kun yhteys on korjattu. Vaikea sanoa miksi viestiä ei tällä kertaa kuulunut. Yksi vaihtoehto on, että tiedoissa on ollut väärä/vanha puhelinnumero. Tämä voidaan varmistaa tarvittaessa asiakaspalvelumme kautta.