Vanhemmilla Soneran Laajakaista (ADSL, Pori). Yhteys on melkein toiminut niin kuin pitääkin lukuunottamatta:
En tiedä missä vika, luultavasti ei edes Sonerassa. Veljeni pelailee verkkopelejä koneella eikä osaa avata portteja NAT:sta, joten pistin modeemin siltaavaksi kun itse en asu edes samassa kaupungissa. Tästä ongelmat alkoivat. Tietokone ei osannut hakea ulkoista IP:tä automaattisesti. Jouduin uusimaan osoitteen muutamaan kertaan kunnes sain oikean IP:n. Ongelma esiintyy kaikissa muissakin koneissa (Niin Vistassa kuin XP:ssä). Eikö Soneralta tipu ulkoista IP:tä helpolla vai miksi sitä joutuu hakemaan useampaan otteeseen ennenkuin sen saa?
Korjailin ongelman niin, että liitin modeemiin kytkimeen (kytkimestä joutuu myös hakea IP osoitetta useasti ennen kuin se saa. Kytkimessä NAT tila) josta lähtee muihin koneisiin piuha. Veljen kone on kytketty tuohon modeemiin, joka on sillatussa tilassa. Tein .bat 'ohjelman' joka hakee IP:tä muutaman kerran käynnistyksen yhteydessä mutta on tuo silti ärsyttävää.
Mikä siinä on kun ei IP:tä tipu helpolla, muistaakseni liittymän kk maksuun pitäisi sisältää jopa 5 ulkoista IP:tä? Modeemista ei ainakaan johdu, niitä ollaan vaihdeltu useampiakin. Asetukset on oikein.. Aspaan ei olla soitettu, kun vanhemmat ei osaa selittää eikä tajua tästä yhtään mitään. Jos itse soitan, tuskin mitään saataisi aikaa kun liittymä ei ole minun.
Sivu 1 / 1
Sanoit että modeemeja olette vaihdelleet, mutta kysynpä silti että mikä modeemi vanhemmillasi on tällä hetkellä käytössä? Jotkut Telewellit kun tuntuu syövän DHCP-kutsut.
Niitä oli muutamia joita koitin, en muista kaikkia merkkejä. Myös joka tuli laajakaistan mukana. Kyselin kaverilta tänään, hänellä oli sama ongelma (sonera, soneralta tullut boksi). Telehellin bokseja en ole kokeillut, kun en omista. Muistaakseni jätin sinne sen boksin, joka tulee Sonera Laajakaistan mukana.
EDIT: Juuri saamani tiedon mukaan myös DNA Laajakaista tekee samanlaista, ei anna ulkosta IP:tä heti vaan joutuu uudistamaan useampaan kertaan. Onko Pori vain niin huono paikka voi johtuuko koneista/käyttöjärjestelmästä?
EDIT: Juuri saamani tiedon mukaan myös DNA Laajakaista tekee samanlaista, ei anna ulkosta IP:tä heti vaan joutuu uudistamaan useampaan kertaan. Onko Pori vain niin huono paikka voi johtuuko koneista/käyttöjärjestelmästä?
Sonera ADSL-liittymään kuuluu viisi kappaletta dynaamisia IP-osoitteita eli liittymässä voi olla yhtä aikaa viisi ulkoisen IP-osoitteen noutavaa laitetta verkossa. Porissa tai muuallakaan Suomessa ei ole tiedossa olevaa verkon ongelmaa, joka liittyisi IP-osoitteen saamiseen.
Jos ongelma olisi verkossa, se todennäköisesti vaivaisi yhteyttä myös silloin kun modeemi on reitittävänä. Tämä vaikuttaa enemmänkin laite- tai ohjelmisto-ongelmalta asiakkaan laitteissa, mutta täysin varma en voi olla yksityiskohtia tietämättä.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Jos ongelma olisi verkossa, se todennäköisesti vaivaisi yhteyttä myös silloin kun modeemi on reitittävänä. Tämä vaikuttaa enemmänkin laite- tai ohjelmisto-ongelmalta asiakkaan laitteissa, mutta täysin varma en voi olla yksityiskohtia tietämättä.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Asia rupesi oikein vaivaamaan joten kävin eilen testailemassa.
"Jos ongelma olisi verkossa, se todennäköisesti vaivaisi yhteyttä myös silloin kun modeemi on reitittävänä."
Niin vaivaakin. Vaihdoin Bridge tilan pois, jolloin purkki ei saanut IP:tä. Jouduin uudistamaan 3 kertaa, ennenkuin IP tippui (kuin koneella Bridged tilassa). Purkki 'pitää' IP osoitetta kunnes virrat katkaistaan, joten siksi ongelmaa 'ei näy'. Kuitenkin purkin bootin jälkeen IP osoitetta ei löydy - heti.
"Tämä vaikuttaa enemmänkin laite- tai ohjelmisto-ongelmalta asiakkaan laitteissa"
Voi ollakkin, nimittäin myös kaverilla sama ongelma - DNA Laajakaistan kanssa. Tai sitten Porissa jotain häikkää jossain. En tiedä. (Pori tuntien...)
Onko olemassa jotain ADSL modeemia joka on varmasti yhteensopiva ym, jolla voisi testata tuota? IP osoitteen uudistaminen useampaan kertaan aina koneen käynnistyksen yhteydessä ei tosiaankaan houkuttele. Saas nähä miten täällä Tampereella on, kunhan netti tänään tulisi.
EDIT: Netti tuli kuten oltiin sovittu! Kerrankin palvellaan kuten ollaan luvattu, KIITOS! Toistaiseksi yhteys ok ja nopeus suurinpiirtein sitä luokkaa mitä tilattiin. Harmi ettei 10/10 ollut tarjolla täällä
"Jos ongelma olisi verkossa, se todennäköisesti vaivaisi yhteyttä myös silloin kun modeemi on reitittävänä."
Niin vaivaakin. Vaihdoin Bridge tilan pois, jolloin purkki ei saanut IP:tä. Jouduin uudistamaan 3 kertaa, ennenkuin IP tippui (kuin koneella Bridged tilassa). Purkki 'pitää' IP osoitetta kunnes virrat katkaistaan, joten siksi ongelmaa 'ei näy'. Kuitenkin purkin bootin jälkeen IP osoitetta ei löydy - heti.
"Tämä vaikuttaa enemmänkin laite- tai ohjelmisto-ongelmalta asiakkaan laitteissa"
Voi ollakkin, nimittäin myös kaverilla sama ongelma - DNA Laajakaistan kanssa. Tai sitten Porissa jotain häikkää jossain. En tiedä. (Pori tuntien...)
Onko olemassa jotain ADSL modeemia joka on varmasti yhteensopiva ym, jolla voisi testata tuota? IP osoitteen uudistaminen useampaan kertaan aina koneen käynnistyksen yhteydessä ei tosiaankaan houkuttele. Saas nähä miten täällä Tampereella on, kunhan netti tänään tulisi.
EDIT: Netti tuli kuten oltiin sovittu! Kerrankin palvellaan kuten ollaan luvattu, KIITOS! Toistaiseksi yhteys ok ja nopeus suurinpiirtein sitä luokkaa mitä tilattiin. Harmi ettei 10/10 ollut tarjolla täällä
Sonera ADSL-liittymään kuuluu viisi kappaletta dynaamisia IP-osoitteita eli liittymässä voi olla yhtä aikaa viisi ulkoisen IP-osoitteen noutavaa laitetta verkossa. Porissa tai muuallakaan Suomessa ei ole tiedossa olevaa verkon ongelmaa, joka liittyisi IP-osoitteen saamiseen.
Jos ongelma olisi verkossa, se todennäköisesti vaivaisi yhteyttä myös silloin kun modeemi on reitittävänä. Tämä vaikuttaa enemmänkin laite- tai ohjelmisto-ongelmalta asiakkaan laitteissa, mutta täysin varma en voi olla yksityiskohtia tietämättä.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Tähän korjaus: minulla on Extra (kaapeli), Hyvinkäällä ja todella suuria ja jatkuvia ongelmia nimenomaan IP-osoitteiden saamisessa. Olen asiasta nitissyt loppuvuodesta 2008 lähtien mutta aina on Soneran päässä kaikki kunnossa. Silti esim. nyt saan vain 2 IP-osoitetta käyttööni. Vikahan ei välttämättä ole verkossa mutta mihin ne IP-osoitteet sitten jumittuvat? Viittä osoitetta yhtäaikaa en ole saanut kertaakaan käyttööni, liekö neljääkään ollut ikinä... Itse uskon vakaasti, että kyse on siitä, että Sonera ei vaan kykene tai halua jakaa osoitteita riittävästi. Tietysti joku voi horjuttaa tätä uskoani esittämällä uskottavia teorioita siitä missä ne IP-osoitteet lymyää...
-DaRyyd-
DaRyyd kirjoitti:
Tähän korjaus: minulla on Extra (kaapeli), Hyvinkäällä ja todella suuria ja jatkuvia ongelmia nimenomaan IP-osoitteiden saamisessa. Olen asiasta nitissyt loppuvuodesta 2008 lähtien mutta aina on Soneran päässä kaikki kunnossa. Silti esim. nyt saan vain 2 IP-osoitetta käyttööni. Vikahan ei välttämättä ole verkossa mutta mihin ne IP-osoitteet sitten jumittuvat? Viittä osoitetta yhtäaikaa en ole saanut kertaakaan käyttööni, liekö neljääkään ollut ikinä... Itse uskon vakaasti, että kyse on siitä, että Sonera ei vaan kykene tai halua jakaa osoitteita riittävästi. Tietysti joku voi horjuttaa tätä uskoani esittämällä uskottavia teorioita siitä missä ne IP-osoitteet lymyää...
-DaRyyd-
Jos ulkoisen IP-osoitteen pyytäviä laitteita on käytössä vähintään viisi ja saman liittymän kautta internet-yhteyttä käyttävää laitetta "vaihdetaan lennosta", täytyy verkosta poistettavan laitteen IP-osoite vapauttaa ennen yhteyden katkaisua. Ellei osoitetta vapauteta, säilyy se varattuna kyseiselle liittymälle ja verkkolaitteen MAC-numerolle laina-ajan (lease time) loppuun asti. Tämä on yksi mahdollinen syy miksi viisi ulkoista IP-osoitetta ei tule liittymälle yhtä aikaa käyttöön. Kyseessä on kuitenkin harvinainen esimerkki, sillä yleensä laitemäärän kasvaessa ne kytketään verkkoon omalla reitittimellä.
Yksi ja edellistä esimerkkiä yleisempi syy IP-osoitteen saantiin liittyviin ongelmiin on ei-uniikit verkkolaitteiden MAC-osoitteet, jotka samalle DHCP-palvelimelle samalta verkkoalueelta asioidessaan aiheuttavat toiselleen ongelmaa. Kun tämä ongelma ilmenee, on käyttäjän periaatteessa mahdotonta selvittää ongelman syytä, ellei sitten googlettamalla satu löytymään tietoa vastaavista tapauksista kyseisellä verkkolaitteella.
Jos syy ongelmaan IP-osoitteen saamisessa jää Soneran verkkoon, etenee asian selvitys Vikapalvelun kautta.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Jos ulkoisen IP-osoitteen pyytäviä laitteita on käytössä vähintään viisi ja saman liittymän kautta internet-yhteyttä käyttävää laitetta "vaihdetaan lennosta", täytyy verkosta poistettavan laitteen IP-osoite vapauttaa ennen yhteyden katkaisua. Ellei osoitetta vapauteta, säilyy se varattuna kyseiselle liittymälle ja verkkolaitteen MAC-numerolle laina-ajan (lease time) loppuun asti. Tämä on yksi mahdollinen syy miksi viisi ulkoista IP-osoitetta ei tule liittymälle yhtä aikaa käyttöön. Kyseessä on kuitenkin harvinainen esimerkki, sillä yleensä laitemäärän kasvaessa ne kytketään verkkoon omalla reitittimellä.
Yksi ja edellistä esimerkkiä yleisempi syy IP-osoitteen saantiin liittyviin ongelmiin on ei-uniikit verkkolaitteiden MAC-osoitteet, jotka samalle DHCP-palvelimelle samalta verkkoalueelta asioidessaan aiheuttavat toiselleen ongelmaa. Kun tämä ongelma ilmenee, on käyttäjän periaatteessa mahdotonta selvittää ongelman syytä, ellei sitten googlettamalla satu löytymään tietoa vastaavista tapauksista kyseisellä verkkolaitteella.
Jos syy ongelmaan IP-osoitteen saamisessa jää Soneran verkkoon, etenee asian selvitys Vikapalvelun kautta.
Laitteita on yhteensä kyllä >5 kpl mutta ei koskaan yhtäaikaa käytössä (yhtäaikaa max 3-4 konetta). Lisäksi ymmärsin Soneralta, että lease time on vain 6 tuntia? Kaikki koneet sammutetaan yöksi joten iipparit pitäisi myös vapautua tällöin, eikö??
Mainitset myös tuon MAC-osoitteen; saako Soneralta tiedon mille MAC-osoitteelle "minun" IP-osoitteeni ovat varattuina?? Soneran asiakaspalvelusta vastattiin taannoin, että liittymälläni on varattuna 5 IP-osoitetta vaikka käytössä oli tuolloin vain 2 osoitetta. Jos saisin myös tuon MAC-osoitetiedon niin voisin varmistaa, että kyse tosiaan on minun liittymässäni olevista laitteista...
Nyttemmin olen toki käyttänyt nattaavaa d-linkiä kytkimen perässä mutta pidän sitä toissijaisena ratkaisuna koska 5 kpl julkisiakin IP-osoitteita PITÄISI olla käytettävissä kahden sijaan. Ja tulihan siitä purkista lisäkustannuksiakin...
Sitä en kyllä oikein enää jaksa edes uskoa, että Sonera palvelustaan/verkostaan vikaa löytäisi...
-DaRyyd-
Yksittäiselle laajakaistaliittymälle ei ole varattuna tiettyä viittä IP-osoitetta, vaan DHCP-palvelin antaa maksimissaan viisi IP-osoitetta kerrallaan samasta liittymästä tuleville pyynnöille. IP-osoite pysyy varattuna sitä pyytäneelle verkkolaitteelle (MAC-numerolle) kunnes osoitteen laina-aika loppuu tai verkkolaite vapauttaa IP-osoitteen. Laina-aika eli lease time jatkuu niin kauan kuin verkkolaite uusi pyynnön eli esimerkiksi reitittävällä ADSL-modeemilla saattaa olla sama ulkoinen IP-osoite käytössä pitkään jos modeemia ei sammuteta.
Se että et saa viittä IP-osoitetta kerrallaan käyttöön voi johtua seuraavista syistä:
- IP-pyynnöt eivät tule Soneran DHCP-palvelimelle asti. Modeemi tai muu verkkolaite estää pääsyn.
- IP-pyyntö on virheellinen. Tyyppillinen esimerkki on se, että verkkokortti pyytää Soneran DHCP-palvelimelta sisäverkon IP-osoitetta (10- tai 192-alkuinen).
- IP-pyynnöt tulevat läpi DHCP-palvelimelle, mutta jokin ongelma palvelimella estää osoitteen antamisen. Tämä on epätodennäköistä, mutta ei kuitenkaan mahdotonta.
Ongelman ratkaiseminen vaatisi liittymäkohtaista tutkintaa, joten yhteydenotto Vikapalveluun joko puhelimitse tai Omien sivujen lomakkeella olisi tarpeen. Näin ainakin selviää jääkö ongelman syy Soneran verkkoon.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Se että et saa viittä IP-osoitetta kerrallaan käyttöön voi johtua seuraavista syistä:
- IP-pyynnöt eivät tule Soneran DHCP-palvelimelle asti. Modeemi tai muu verkkolaite estää pääsyn.
- IP-pyyntö on virheellinen. Tyyppillinen esimerkki on se, että verkkokortti pyytää Soneran DHCP-palvelimelta sisäverkon IP-osoitetta (10- tai 192-alkuinen).
- IP-pyynnöt tulevat läpi DHCP-palvelimelle, mutta jokin ongelma palvelimella estää osoitteen antamisen. Tämä on epätodennäköistä, mutta ei kuitenkaan mahdotonta.
Ongelman ratkaiseminen vaatisi liittymäkohtaista tutkintaa, joten yhteydenotto Vikapalveluun joko puhelimitse tai Omien sivujen lomakkeella olisi tarpeen. Näin ainakin selviää jääkö ongelman syy Soneran verkkoon.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Se että et saa viittä IP-osoitetta kerrallaan käyttöön voi johtua seuraavista syistä:
- IP-pyynnöt eivät tule Soneran DHCP-palvelimelle asti. Modeemi tai muu verkkolaite estää pääsyn.
- IP-pyyntö on virheellinen. Tyyppillinen esimerkki on se, että verkkokortti pyytää Soneran DHCP-palvelimelta sisäverkon IP-osoitetta (10- tai 192-alkuinen).
- IP-pyynnöt tulevat läpi DHCP-palvelimelle, mutta jokin ongelma palvelimella estää osoitteen antamisen. Tämä on epätodennäköistä, mutta ei kuitenkaan mahdotonta.
Pari vastakysymystä vielä:
- miten ja miksi joku laite estäisi IP-pyynnön pääsyn palvelimelle asti?
- miten ja missä tilanteessa verkkokortti (tai joku muu laite??), pyytää palvelimelta noita privaattiosoitteita?
- jos Soneran asiakaspalvelu pystyy reaaliaikaisesti kertomaan, että liittymälläni esim. tällä hetkellä on käytössä 5 IP-osoitetta niin pystyykö se kertomaan myös mille MAC-osoitteille nuo IP:t olen varannut? Omasta näkökulmastani nytkin on käytössä vain 2 julkista osoitetta (muut koneet toimivat nattirouterin kautta privaattiosoitteilla)
- jos mikä tahansa esittämistäsi mahdollisista syistä olisi kyseessä niin silloinhan asiakaspalvelukaan ei näkisi, että liittymälläni muka ON 5 osoitetta käytössä; näin kuitenkin minulle aiemmin kerrottiin, että kaikki osoitteet näkyy olevan käytössä...
Kaapelimodeemin ja kytkimen takana oleva dlink wlan -purkki pitää ymmärtääkseni itsellään yhtä osoitetta ja kytkimessä myös kiinni olevan linksys wlanin kautta saan yleensä yhdelle läppärille osoitteen mutta enempää niitä ei sitten enää riitäkään, sen paremmin kytkimeltä kuin wlanistakaan... Aaaarrrggghhh!
-DaRyyd-
DaRyyd kirjoitti:
Pari vastakysymystä vielä:
- miten ja miksi joku laite estäisi IP-pyynnön pääsyn palvelimelle asti?
- miten ja missä tilanteessa verkkokortti (tai joku muu laite??), pyytää palvelimelta noita privaattiosoitteita?
- jos Soneran asiakaspalvelu pystyy reaaliaikaisesti kertomaan, että liittymälläni esim. tällä hetkellä on käytössä 5 IP-osoitetta niin pystyykö se kertomaan myös mille MAC-osoitteille nuo IP:t olen varannut? Omasta näkökulmastani nytkin on käytössä vain 2 julkista osoitetta (muut koneet toimivat nattirouterin kautta privaattiosoitteilla)
- Kyseessä voi olla asiakaan käyttämän verkkolaitteen vika eli laite "sekoilee". Tuskin mikään verkkolaite tarkoituksella siltaavana estää verkkokortin DHCP-pyyntöjä pääsemästä läpi ulkoverkkoon. En muista että olisi ainakaan omalla kohdalla tullut vastaan kaapelimodeemien kanssa.
- Verkkokortille joko määritetty kiinteä sisäverkon IP-osoite tai asiakkaan sisäverkon reititin antanut sen verkkokortille toimiessaan paikallisenna DHCP-palvelimena, mutta sama laite silti päästää DHCP-kyselyt läpi WAN-verkkoon.
- Asiakaspalvelu ei näe montako IP-osoitetta liittymäsi on varannut tai mille MAC-osoitteille IP-osoitteet on annettu. Vikapalvelun kautta asian voi selvittää.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
- Kyseessä voi olla asiakaan käyttämän verkkolaitteen vika eli laite "sekoilee". Tuskin mikään verkkolaite tarkoituksella siltaavana estää verkkokortin DHCP-pyyntöjä pääsemästä läpi ulkoverkkoon. En muista että olisi ainakaan omalla kohdalla tullut vastaan kaapelimodeemien kanssa.
- Verkkokortille joko määritetty kiinteä sisäverkon IP-osoite tai asiakkaan sisäverkon reititin antanut sen verkkokortille toimiessaan paikallisenna DHCP-palvelimena, mutta sama laite silti päästää DHCP-kyselyt läpi WAN-verkkoon.
- Asiakaspalvelu ei näe montako IP-osoitetta liittymäsi on varannut tai mille MAC-osoitteille IP-osoitteet on annettu. Vikapalvelun kautta asian voi selvittää.
- 2 ulkoista IP-osoitetta on käytössä joten pyynnöt ilmeisesti pääsevät läpi
- lienee tulkittavissa, etten ole mikään guru näissä jutuissa mutta kiinteitä osoitteita ei sentään ole määritelty...
- chat-palvelun kautta sain Soneralta kuitenkin tiedon noista osoitteista mutta MAC-osoitteita ei kerrottu
Näköjään ei tätä kautta viisautta löydy joten lienee pakko luovuttaa...
-DaRyyd-
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.