Minulla on omakotitalossa kaapelilaajakaista, päätelaitteena CGA2121 siltaavana. Modeemin perässä kaksi yritysluokan reititintä, ja yhteys pätkii nykyään lähes päivittäin katkaisten yhteyden kummastakin reitittimestä. Yhteys palautuu melko nopeasti käynnistämällä reitittimet tai modeemin uudelleen.
Vikailmoitus eilen tehtynä tuotti tekstiviestin Telian ”verkonhallinnalta”, jossa sanottiin että modeemi on pysynyt ylhäällä 99.99% ajasta.
Yhteydellä on ollut todella huono historia nykyisessä osoitteessani, mutta pari vuotta sitten vaihdettuani CGA2121-modeemiin ongelmat loppuivat. Pari kuukautta sitten kuitenkin kadullani tehtiin remonttia kaapelijakamossa, ja asentajalle juteltuani hän kehui asentavansa uutta kaapelitv-laitetta jakokaappiin joka parantaa yhteyksiä entisestään. Kuitenkin tästä alkoi taas *******i minulle, koska yhteys alkoi jälleen pätkimään.
Minulle on lähetetty uusi modeemi, vaihdon jälkeen pätkiminen jatkui samanlaisena kuin ennen. Jotenkin tuntuu hassulta, että jonkin päätelaitteen vaihdon yhteydessä alkanut vika tarkoittaa silti sitä, että vika olisi Telian mielestä omissa laitteissani, eikä heidän verkossaan? Alan olemaan todella kypsä tilanteeseen, ja ellei Telialla olisi alueellani monopolia kiinteisiin yhteyksiin, olisin vaihtanut varmasti palveluntarjoajaa jo kauan sitten.
Onko täällä muita joilla samoja ongelmia, tai ideoita mitä tässä pitäisi tehdä? Seuraava ajatus on liittää modeemiin vielä pari erilaista reititintä, ja ihmetellä sitten miten Telia perustelee joka laitteen katkoksen juuri sattumalta samaan aikaan? Annetulla 99.99% toiminta-ajalla päivään mahtuu silti 18 sekunnin katkos tai useampi lyhyempi katkos, joita en voi hyväksyä kun ne toistuvat lähes päivittäin.