Skip to main content

Moi!

 

Olisi "feature request"...

Nyt kun kiinteää IP:tä ei nyt saatu, niin saataisiinkos edes valokuituliittymien lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle? Monilla muilla operaattoreilla ja etenkin pienemmillä on jo gigaisissa liittymissä 200..jopa 500 Mbit lähtevä kaistaa tarjolla.

 

Telialla tämä on edelleen 100 Mbit. Esimerkiksi omassa tapauksessani lähtevä nopeus on pelkästään keinotekoisesti rajoitettu koska ulos lähtevä kuitu pitäisi olla 10 Gbit. Tekniikka siis tukee, mutta conffaus ei anna. Lähtevän nopeuden nosto ei edellyttäisi mitään muuta kuin muutaman minuutin conffauksen kiinteistökytkimelle, ei olisi iso kustannus toteuttaa ja voisin jopa maksaa siihen kuluvan työajan, koska tiedän ettei kyse ole isosta muutoksesta. Toki en laittaisi pahaksi jos koko lähtevän kaistan limitteri otettaisiin pois.. 🙂>
 

Kuten näkyy, lähtevä kaista on minulle tärkeä, kaikesta liikenteestä melkein 90% on lähtevää ja juuri se on sitten rajoitettu 100 Mbittiin:

13196i5527884AC5F2B1C4.png

 

<<< Muokkaus 9.3.2022 >>>

 

 

@TeroRe  kirjoitti:

Tästä päivästä eli 9.3.2022 alkaen valokuituliittymien up-kaistaan tulee kaksi uutta nopeusluokkaa: 200/200 sekä 1000/500. Uudistus astuu voimaan nykyasiakkaille automaattisesti, eli jos sinulla on nyt 200M tai 1000M kaista niin up-kaista nopeutuu sinulla automaattisesti. Teemme muutokset nykyasiakkaille porrastetusti ja lähetämme asiakkaille tietoa sähköpostitse sitä mukaa, kun ko. alueen tai kohteen muutokset etenevät. Tällä hetkellä tavoitteemme on, että ollaan tehty viimeisetkin muutokset toukokuun loppuun mennessä. Muutos ei vaikuta hinnoitteluun, eikä sinun tai taloyhtiön tarvitse tehdä mitään uudistuksen takia (tai no, päätelaitteen bootti korkeintaan).

 

Uusissa tilauksissa nopeampi uppi on käytössä heti, kun uusi kaista on käytössä. Tai, jos vaihdat vaikka 100M -> 200M kaistaan niin saat uuden nopeammin upin käyttöösi saman tien.

 

Uudistus tosiaan koskettaa vain kuluttaja-asiakkaiden valokuituliittymiä (myös Kotikuitu ja Avoin kuitu), ei kaapeli. 

 

Telialla on vain ominaisuuksia, ei ongelmia. 


Täälläkin Ethernet-liittymän tietojen katselu heittää hupsankeikkaa.

 

Lisäksi liittymän osoite vaihtui itsekseen viime laskulla. Omien sivujen etusivulla näkyy oikea osoite. Olen jo seonnut laskuissa montako kertaa näin on käynyt. Samoja virheitä tuli Soneran laskuille silloinkin, kun Tele Finland brändi oli vielä käytössä.

 

Onneksi yksityishenkilön laskuja ei tilintarkasteta. Yrityksessä voisi herätä kummastus, miksi firma maksaa internet-yhteyksiä paikkoihin, joissa firmalla ei ole toimintaa.


Näistä tarvitsisimme tarkat tiedot eli toimiiko selaimella entä sovelluksella? Meille ei ole tullut tietoon, että näissä olisi ollut lähipäivinä häiriöitä että näkymä ei täsmää liittymätietojen kanssa tai olisi vaikeuksia tilata tuotteita / palveluita sen kautta. Voisitte @sevk_ @irritus  @Nordvindi  ottaa yhteyttä Chatin kautta tai soittamalla tai kirjaamalla meille palvelupyynnön. 



@PiaJo  kirjoitti:

Näistä tarvitsisimme tarkat tiedot eli toimiiko selaimella entä sovelluksella?


Selaimella tottakai, "omien sivujen" (vai mikä ikinä sen nimi tällä hetkellä onkaan) kautta.


Tällä hetkellä kummankin liittymän tiedot näkyvät normaalisti. Ongelma oli selaimella. Sovelluksella en ole kokeillut, koska siinä olen kirjautuneena omaan työsuhdeliittymään 



@Jimla  kirjoitti:

Tällä hetkellä kummankin liittymän tiedot näkyvät normaalisti. Ongelma oli selaimella. Sovelluksella en ole kokeillut, koska siinä olen kirjautuneena omaan työsuhdeliittymään 


Mikä ongelma siinä selaimessa nyt sitten oli? Ja miksiköhän kuitenkin matkapuhelinliittymien tiedot näkyvät, samalla selaimella ja samalla kirjautumiskerralla?


Selaimien mahdolliset mainosblokkerit joko sisäisesti tai lisäosilla omaavat toisinaan ärsyttävät mainokset-filtteröinnin. Ovat todella tehokkaita hajotamaan sivuilta aivan outoja asioita. Samoin saa välillä mielenkiintoisia ilmiöitä uMatrixilla aikaan.


Nyt kun ihan kokeilemalla lähdin kokeilemaan Omia sivuja, https://www.telia.fi/OmatSivut/, niin havaitsin kiinteän laajakaistan tietojen katselun toimivan Vivaldi 4.0.2312.38 ja Mozilla Firefox 89.0.2 selaimilla. Microsoft Edge 40.15254.603.0 sen sijaan johtaa HUPS! Tekniikka teki meille nyt tepposet, joten palvelu ei juuri nyt ole käytössä. Fiksaamme tilanteen niin nopeasti kuin pystymme. Kokeile kohta uudelleen -ilmoitukseen.

 

Jätin ilmiöstä häiriölmoituksen.



@irritus  kirjoitti:

Nyt kun ihan kokeilemalla lähdin kokeilemaan Omia sivuja, https://www.telia.fi/OmatSivut/, niin havaitsin kiinteän laajakaistan tietojen katselun toimivan Vivaldi 4.0.2312.38 ja Mozilla Firefox 89.0.2 selaimilla. Microsoft Edge 40.15254.603.0 sen sijaan johtaa HUPS! Tekniikka teki meille nyt tepposet, joten palvelu ei juuri nyt ole käytössä. Fiksaamme tilanteen niin nopeasti kuin pystymme. Kokeile kohta uudelleen -ilmoitukseen.

 

Jätin ilmiöstä häiriölmoituksen.


Edgen tämänhetkinen tuettu versio on 91. Kannattaa ensimmäisenä päivittää selain.


Yllättävää, että Microsoftin tuote bugaa. 



@sevk_  kirjoitti:

Yllättävää, että Microsoftin tuote bugaa. 


Tuo @irritus käyttämä versio on julkaistu alkuvuonna 2017, ei ihmetytä yhtään. Nykäänhän Edge perustuu samaan Chromium-moottoriin kuten Chrome ja monet muut selaimet. Päivityksiä tulee muutaman viikon välein.

 

Aiemmin Edge päivittyi Windows Updaten ominaisuuspäivityksien mukana (ml. tuo versio 40, eli on Windows päivittämättä), nykyään niistä erillään. Päivityksen voi tehdä käsin täältä: https://www.microsoft.com/fi-fi/edge


Firefox 89, uBlock origin sammutettuna, piHole ohitettuna (antoi jonkin verran punaista) niin se on edelleen HUPS. Itse asiassa tuo HUPS tulee ekana näkyviin jopa kun ottaa esiin kaikkien liittymien tiedot, mutta korvautuu sitten heti niillä haetuilla tiedoilla. Mutta kiinteän netin tietoja ei vaan pääse katsomaan.

 

Noh, olkoon.. ei kai tuota featurea lopulta mihinkään edes tarvita! Kunhan netti toimii ja on se kaikista nopein mahdollinen liittymä. Tämä on tätä nykymaailmaa että asiat toimii ihan miten sattuu ja juurisyy on rekrytoinneissa. Etenkin isot firmat rekrytoi siten, että sillä mitä hakija osaa tehdä ei ole mitään merkitystä, eikä sitä edes kysytä. Sen sijaan aivan epäolennaiset jutut ratkaisee, ja lopputulos on sitten tämä.



@jessenic  kirjoitti:

@sevk_  kirjoitti:

Yllättävää, että Microsoftin tuote bugaa. 


Tuo @irritus käyttämä versio on julkaistu alkuvuonna 2017, ei ihmetytä yhtään. Nykäänhän Edge perustuu samaan Chromium-moottoriin kuten Chrome ja monet muut selaimet. Päivityksiä tulee muutaman viikon välein.

 

Aiemmin Edge päivittyi Windows Updaten ominaisuuspäivityksien mukana (ml. tuo versio 40, eli on Windows päivittämättä), nykyään niistä erillään. Päivityksen voi tehdä käsin täältä: https://www.microsoft.com/fi-fi/edge


Ennen oli mukavampaa kirjoitella webbisivuja, kun kaikki selaimet piti testata erikseen. Jotenkin siitä silloinkin poikkesi Microsoft muista. Eiköhän ne ne Chromiumin Microsoftilla osaa rei'ittää ja saada sen suoltamaan standardista poikkeavaa tulkintaa. 😁>


Palataksemme alkuperäiseen ongelmaan eli kuristettuun upload-kaistaan on tietysti ikävä huomata että tämä hupsis ei nyt sitten liitykään siihen että liittymän tyyppi olisi nyt oikeasti päivittymässä. Tämä on just kuten joku tuolla sanoi että ei kannata juhlia koska kyseessä on todennäköisimmin vain häiriö. Varmaan sama syy siinäkin ettei gigaiselle ole enää saatavuuksia missään.



@SINAD  kirjoitti:

Firefox 89, uBlock origin sammutettuna, piHole ohitettuna (antoi jonkin verran punaista) niin se on edelleen HUPS. Itse asiassa tuo HUPS tulee ekana näkyviin jopa kun ottaa esiin kaikkien liittymien tiedot, mutta korvautuu sitten heti niillä haetuilla tiedoilla. Mutta kiinteän netin tietoja ei vaan pääse katsomaan.

 

Noh, olkoon.. ei kai tuota featurea lopulta mihinkään edes tarvita! Kunhan netti toimii ja on se kaikista nopein mahdollinen liittymä. Tämä on tätä nykymaailmaa että asiat toimii ihan miten sattuu ja juurisyy on rekrytoinneissa. Etenkin isot firmat rekrytoi siten, että sillä mitä hakija osaa tehdä ei ole mitään merkitystä, eikä sitä edes kysytä. Sen sijaan aivan epäolennaiset jutut ratkaisee, ja lopputulos on sitten tämä.


Nyt ollaan ytimessä, nopein netti mitä saa. 🙂> 

 

Piholessa listoista riippuen lekanen palvelut huutelee punaisena. Whitelistille joutui lisäilemään etsi-erehdy-korjaa-menetelmällä. Sen mistä huomaa Telian sivuilla, että mainosfiltteröinti on liian tiukalla, ettei chat-ruutu pompi silmille. Piholessa, kun on vajaa 6 miljoonaa kohdetta, niin siihen mahtuu monenlaista mukavaa. 



@jessenic  kirjoitti:

Edgen tämänhetkinen tuettu versio on 91. Kannattaa ensimmäisenä päivittää selain.


Varmasti kannattaisi, mutta Windows 10 Mobileen ei ole uudempaa kuin 40 tarjolla.

 

Muistaakseni Microsoft myös kielsi selainten tekemisen Windows 10 Mobile alustalle, joten muutakaan selainta kuin Internet Explorer ja Edge ei tähän valitettavasti saa.



@sevk_  kirjoitti:

Piholessa listoista riippuen lekanen palvelut huutelee punaisena. Whitelistille joutui lisäilemään etsi-erehdy-korjaa-menetelmällä. Sen mistä huomaa Telian sivuilla, että mainosfiltteröinti on liian tiukalla, ettei chat-ruutu pompi silmille. Piholessa, kun on vajaa 6 miljoonaa kohdetta, niin siihen mahtuu monenlaista mukavaa. 


Ei mulla ole siellä niitä pahimpia listoja.. Joskus alussa oli mm. joku turhan raju YouTube ads juttu ja sen tuloksena mitkään Googlen palvelut ei toimineet... Tällä hetkellä ei ole valmiita listoja kuin youtubelist, easylist ja easyprivacy ja näiden lisäksi iso joukko itse määriteltyjä filttereitä, joiden tarkoitus oli poistaa mainokset mm. erilaisista striimauspalveluista jotka pyörii ei-rootatuilla alustoilla. Noilla listoilla PiHole yksinään ei edes riittäisi poistamaan mainoksia selaimesta, mutta siellä onkin sitten uBlock sitä varten. Ajan silti myös oman PC:n DNS:n PiHolen kautta, jotta näen jos siihen liittyy joku ongelma eli esim. jotkut sivut eivät toimisi yms. Myös oman puhelimen DNS menee aina PiHolen kautta, jolloin siinä ei näy mainoksia, eikä tarvitse leikkiä puhelimen adblockereiden kanssa.



@SINAD  kirjoitti:

Noh, olkoon.. ei kai tuota featurea lopulta mihinkään edes tarvita!


Olet täysin oikeassa. Minulla ei ole Telian sähköpostia eikä vuokramodeemia, joten noita ei tarvitse säätää Omilta Sivuiltani. Ainoa teoreettinen säätö olisi nopeuden nosto. Mutta siihenkään en tohdi koskea. Pari vuotta sitten siellä oli hinnat täysin väärin. Tänään näyttäisi olevan oikein. Viimeksi liittymää siirtäessäni tarvittiin kaksi vikailmoitusta, ennen kuin liittymä saatiin kuntoon. Taidan pitäytyä jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä -menetelmässä.



@SINAD  kirjoitti:

@sevk_  kirjoitti:

Piholessa listoista riippuen lekanen palvelut huutelee punaisena. Whitelistille joutui lisäilemään etsi-erehdy-korjaa-menetelmällä. Sen mistä huomaa Telian sivuilla, että mainosfiltteröinti on liian tiukalla, ettei chat-ruutu pompi silmille. Piholessa, kun on vajaa 6 miljoonaa kohdetta, niin siihen mahtuu monenlaista mukavaa. 


Ei mulla ole siellä niitä pahimpia listoja.. Joskus alussa oli mm. joku turhan raju YouTube ads juttu ja sen tuloksena mitkään Googlen palvelut ei toimineet... Tällä hetkellä ei ole valmiita listoja kuin youtubelist, easylist ja easyprivacy ja näiden lisäksi iso joukko itse määriteltyjä filttereitä, joiden tarkoitus oli poistaa mainokset mm. erilaisista striimauspalveluista jotka pyörii ei-rootatuilla alustoilla. Noilla listoilla PiHole yksinään ei edes riittäisi poistamaan mainoksia selaimesta, mutta siellä onkin sitten uBlock sitä varten. Ajan silti myös oman PC:n DNS:n PiHolen kautta, jotta näen jos siihen liittyy joku ongelma eli esim. jotkut sivut eivät toimisi yms. Myös oman puhelimen DNS menee aina PiHolen kautta, jolloin siinä ei näy mainoksia, eikä tarvitse leikkiä puhelimen adblockereiden kanssa.


Ei tarvitse kuin pari isoa yhdistelmälistaa, niin niistä tulee se 2,5 miljoonaa domainia. K18-listoja on tehty hieman huolimattomasti ja keräsin blokkaamattomia kuukaudessa pienen listan verran Githubissa ylläpitämääni listaan. Puhelimessa on loisto-ostos Adguardin ikilisenssi ja siihen pari isompaa listaa kaveriksi.

 

Pihole+Unbound, saa vähän enemmän irti tästä miten sattuu toimivasta kuparistakin. Piholen paremmaksi tekisi, kun saisi useampaa päiviteltyä samalta sivulta kerralla. Ubiquiti osaa kahta hienosti käyttää. 

 

Kuitua odotellessa, olen kovasti visualisoinut 10G/10G liittymää lämmittämään SFP+-modulia. Huikea pingi! 😁>

 

 

 

 


Hiljaista taitaa pidellä tämän tiimoilta. 

 

Kaapeliverkossa on hupaisa conffi-filu ollut tyrkyllä modeemille, sen sisällöstä ei näytä kukaan tietävän, että miksi se ylipäätään näkyy logeissa. Toivottavasti se päivitys, jolla saa isomman up-kaistan. 😉> 



@sevk_  kirjoitti:

Hiljaista taitaa pidellä tämän tiimoilta. 

 

Kaapeliverkossa on hupaisa conffi-filu ollut tyrkyllä modeemille, sen sisällöstä ei näytä kukaan tietävän, että miksi se ylipäätään näkyy logeissa. Toivottavasti se päivitys, jolla saa isomman up-kaistan. 😉> 


Kuidussa edelleen limiitteri päällä. Tosin äsken pysyi hetken yli 200 Mbit/s mutta sitten leikkasi, ihan kuin olisi leikannut aiempaa hitaammin tai sitten sattui vaan tällä kertaa niin, kun ei ollut muuta liikennettä niin paljoa.



@sevk_  kirjoitti:

Hiljaista taitaa pidellä tämän tiimoilta. 

 

Kaapeliverkossa on hupaisa conffi-filu ollut tyrkyllä modeemille, sen sisällöstä ei näytä kukaan tietävän, että miksi se ylipäätään näkyy logeissa. Toivottavasti se päivitys, jolla saa isomman up-kaistan. 😉> 


Itse huomasin, että tiistaina noin klo 23:n jälkeen kaapeliyhteyden nopeus tipahti ensin 50/50 Mbps nopeuteen ja sitten 30/30 Mbps ja pysyi sellaisena noin parinkymmenen minuutin ajan. Samoin kävi viime viikolla ja jopa samoihin aikoihin. Vaikutti siltä, että Teilan päässä on jotain säädetty nopeusluokkien kanssa. Käytössä on giganen yhteys. Laitoin Telialle häiriöilmoitusta, johon tuli perinteinen "Tiedossa olevaa vikaa verkossa ei ole. Käytätkö yhteyttä langallisena/langattomana? Ongelma voi olla myös wifissä/wlan -asetuksissa. Kun käytät langallisena onhan käytössäsi 4-parinen ethernetkaapeli. Esim cat5e tai cat6.!"



@Jimla  kirjoitti:

@sevk_  kirjoitti:

Hiljaista taitaa pidellä tämän tiimoilta. 

 

Kaapeliverkossa on hupaisa conffi-filu ollut tyrkyllä modeemille, sen sisällöstä ei näytä kukaan tietävän, että miksi se ylipäätään näkyy logeissa. Toivottavasti se päivitys, jolla saa isomman up-kaistan. 😉> 


Itse huomasin, että tiistaina noin klo 23:n jälkeen kaapeliyhteyden nopeus tipahti ensin 50/50 Mbps nopeuteen ja sitten 30/30 Mbps ja pysyi sellaisena noin parinkymmenen minuutin ajan. Samoin kävi viime viikolla ja jopa samoihin aikoihin. Vaikutti siltä, että Teilan päässä on jotain säädetty nopeusluokkien kanssa. Käytössä on giganen yhteys. Laitoin Telialle häiriöilmoitusta, johon tuli perinteinen "Tiedossa olevaa vikaa verkossa ei ole. Käytätkö yhteyttä langallisena/langattomana? Ongelma voi olla myös wifissä/wlan -asetuksissa. Kun käytät langallisena onhan käytössäsi 4-parinen ethernetkaapeli. Esim cat5e tai cat6.!"


Nuo viimeiset kohdat ovat niitä perinteisiä aikaa ostavia lisästeppejä operaattorilla kuin operaattorilla. 

 

Leikkaa joku limitteri kaapelissakin. Päivällä menee sen mitä letku antaa myöten ja iltasella 17-18 leikkautuu 60 megan luokkaan lähtevä kaista. Kaapelissa on nodissa väkeä ja osa kaapeleista on sodan jälkeiseltä ajalta, niin niitä ei ole pahimmassa tapauksessa edes tarkoitettu nettiyhteyksiin, kun kapasiteetti piisaa juuri ja juuri televisiolle. Toinen ongelma on liian isoksi paisuneet nodet. Näillä mennään, kunnes muuta pukkaa eetteriin. 


Kuidulla ei ole merkitystä vuorokaudenajalla, aina siellä on sama nopeus. Sisään tulee käytännössä täydet, ulospäin joku 110...120 Mbit/s väliltä vähän testikerran mukaan. Uploadin maksimit riippuu näköjään vähän testiserveristä. Keski-Suomen Valokuituverkot Oy:n testiserveriin voi näköjään hetkellisenä saada pariakin sataa megaa lähtemään, mutta sen jälkeen asettui esim. nyt 120,44 Mbit/s lopputulokseen.



@SINAD  kirjoitti:

Kuidulla ei ole merkitystä vuorokaudenajalla, aina siellä on sama nopeus. Sisään tulee käytännössä täydet, ulospäin joku 110...120 Mbit/s väliltä vähän testikerran mukaan. Uploadin maksimit riippuu näköjään vähän testiserveristä. Keski-Suomen Valokuituverkot Oy:n testiserveriin voi näköjään hetkellisenä saada pariakin sataa megaa lähtemään, mutta sen jälkeen asettui esim. nyt 120,44 Mbit/s lopputulokseen.


Jos rauta olisi kunnossa, niin kaapelissa ei olisi vuorokausivaihtelua. Docsis3.1 tulille ja lisämodulaatiot tulille, yhdellä pulssilla menee dataa sen verran, että seuraavaksi valittu alitehoinen modeemi huutaa hoosiannaa. Sikäli hyviä nämä monitoimimodeemit on, kun jos kaikki pistäisivät rahansa erillislaitteisiin, niin nurinaa olisi huomattavasti enemmän alitehoisista liittymistä. 


Vastaa