Skip to main content

Moi!

 

Olisi "feature request"...

Nyt kun kiinteää IP:tä ei nyt saatu, niin saataisiinkos edes valokuituliittymien lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle? Monilla muilla operaattoreilla ja etenkin pienemmillä on jo gigaisissa liittymissä 200..jopa 500 Mbit lähtevä kaistaa tarjolla.

 

Telialla tämä on edelleen 100 Mbit. Esimerkiksi omassa tapauksessani lähtevä nopeus on pelkästään keinotekoisesti rajoitettu koska ulos lähtevä kuitu pitäisi olla 10 Gbit. Tekniikka siis tukee, mutta conffaus ei anna. Lähtevän nopeuden nosto ei edellyttäisi mitään muuta kuin muutaman minuutin conffauksen kiinteistökytkimelle, ei olisi iso kustannus toteuttaa ja voisin jopa maksaa siihen kuluvan työajan, koska tiedän ettei kyse ole isosta muutoksesta. Toki en laittaisi pahaksi jos koko lähtevän kaistan limitteri otettaisiin pois.. 🙂>
 

Kuten näkyy, lähtevä kaista on minulle tärkeä, kaikesta liikenteestä melkein 90% on lähtevää ja juuri se on sitten rajoitettu 100 Mbittiin:

13196i5527884AC5F2B1C4.png

 

<<< Muokkaus 9.3.2022 >>>

 

 

@TeroRe  kirjoitti:

Tästä päivästä eli 9.3.2022 alkaen valokuituliittymien up-kaistaan tulee kaksi uutta nopeusluokkaa: 200/200 sekä 1000/500. Uudistus astuu voimaan nykyasiakkaille automaattisesti, eli jos sinulla on nyt 200M tai 1000M kaista niin up-kaista nopeutuu sinulla automaattisesti. Teemme muutokset nykyasiakkaille porrastetusti ja lähetämme asiakkaille tietoa sähköpostitse sitä mukaa, kun ko. alueen tai kohteen muutokset etenevät. Tällä hetkellä tavoitteemme on, että ollaan tehty viimeisetkin muutokset toukokuun loppuun mennessä. Muutos ei vaikuta hinnoitteluun, eikä sinun tai taloyhtiön tarvitse tehdä mitään uudistuksen takia (tai no, päätelaitteen bootti korkeintaan).

 

Uusissa tilauksissa nopeampi uppi on käytössä heti, kun uusi kaista on käytössä. Tai, jos vaihdat vaikka 100M -> 200M kaistaan niin saat uuden nopeammin upin käyttöösi saman tien.

 

Uudistus tosiaan koskettaa vain kuluttaja-asiakkaiden valokuituliittymiä (myös Kotikuitu ja Avoin kuitu), ei kaapeli. 

 

Sentään mobiilissa näyttää kehitys menneen eteenpäin. Huomasin tänään Telian ottaneen käyttöön UL 256QAM-toiminteen 4G LTE-verkossaan. Esimerkiksi X55-pohjaiset laitteet (kuten Oneplus 8 , ja tiettävästi muutama muu modeemi) pääsee yhdella taajuudella jopa n. 100 Mbps lähetysnopeuteen yhdella taajuudella ja UL-CA iskee liittymän nopeusleikkuriin.


@Purnipsi@  kirjoitti:

Langattomat ovat jees siihen pisteeseen asti kunnes ne ruuhkautuvat. Jos olisi "kiinteä langaton" jossa tiedettäisiin tilaajamäärä tarkoin, ei ongelmia pitäisi niin herkästi tulla kuin puhtaasti avoimessa verkossa (muistelen vanhaa Ukkoverkkoa, B38). Mutta kun se voi olla mitä vain 0-100 välillä niin ei ole jees.

Esim . Ubiquitin mikroaaltolinkeissä kun luodaan yhteys kahden pisteen välille niin siellä on latenssit reilusti alle millisekunnin. Pystyy täysin työskentelemään esim. verkkoasemien kanssa suoraan. Näissä ei tarvitse olla kuin muutaman millisekunnin latenssi niin tuskaksi muuttuu. Myös radiopuolen nopeudet on näissä ihan kohtuulliset, 60 GHz alueella päästään useamman gigan nopeuksiin, tosin tämän päivän laitteissa taisi olla "vain" gigainen portti, mutta meneepähän ainakin täysi giga läpi ja jää vielä pelivaraakin jos ei ole ihan täydellinen linkki. Hyviä esim. rakennusten välillä jos ei voi vetää kuitua.

 

Näissä on myös tehonkulutus tosi pientä (reilut 10W) vaikka hakkaakin 5G:n siirtonopeuksissa heittämällä. Kaistan jakaminen tulee olemaan myös 5G:n murhe eli siitä ei koskaan tule niin nopeaa että pystyisi esim. etätyössä käyttämään verkkoasemia sujuvasti. Latenssi on liian hidas.


No niin, kuukausittaiset pilvibackupit starttasi taas ja kuidun lähtevä kaista aivan rajoittimen asettamassa tapissa! Eikä tää kestä kuin 55 tuntia...

 

No, onneksi ei sentään tarvia vieressä istua. 🙂> Käppyrän tasaisuudesta näkee kyllä hienosti sen, ettei kuitu ei ole lähelläkään maksimikapasiteettiansa suoraa tasaista tulee kun limiitteri siellä rajoittelee. Esim. 4G:llä toi heittelisi ihan laidasta laitaan ja todennäköisesti teraluokan yhtenäiset siirrot katkeaisi monta kertaa kesken kun modeemi saisi lämpöhalvauksen. Ainoa hyvä puoli tässä on se, ettei käynnissä oleva monta päivää kestävä siirto näy muussa käytössä mitenkään, kaikki toimii yhtä nopeaan kuin aina, vaikka koko lähtevä kaista onkin käytössä.

 

Mutta ilman rajoitinta ja kuidun todellisella kapasiteetilla tämäkin veisi vain 5.5 tuntia, että onhan siinä silti aika huisi ero.

 


@SINAD@  kirjoitti:
@Purnipsi@  kirjoitti:

Langattomat ovat jees siihen pisteeseen asti kunnes ne ruuhkautuvat. Jos olisi "kiinteä langaton" jossa tiedettäisiin tilaajamäärä tarkoin, ei ongelmia pitäisi niin herkästi tulla kuin puhtaasti avoimessa verkossa (muistelen vanhaa Ukkoverkkoa, B38). Mutta kun se voi olla mitä vain 0-100 välillä niin ei ole jees.

Esim . Ubiquitin mikroaaltolinkeissä kun luodaan yhteys kahden pisteen välille niin siellä on latenssit reilusti alle millisekunnin. Pystyy täysin työskentelemään esim. verkkoasemien kanssa suoraan. Näissä ei tarvitse olla kuin muutaman millisekunnin latenssi niin tuskaksi muuttuu. Myös radiopuolen nopeudet on näissä ihan kohtuulliset, 60 GHz alueella päästään useamman gigan nopeuksiin, tosin tämän päivän laitteissa taisi olla "vain" gigainen portti, mutta meneepähän ainakin täysi giga läpi ja jää vielä pelivaraakin jos ei ole ihan täydellinen linkki. Hyviä esim. rakennusten välillä jos ei voi vetää kuitua.

 

Näissä on myös tehonkulutus tosi pientä (reilut 10W) vaikka hakkaakin 5G:n siirtonopeuksissa heittämällä. Kaistan jakaminen tulee olemaan myös 5G:n murhe eli siitä ei koskaan tule niin nopeaa että pystyisi esim. etätyössä käyttämään verkkoasemia sujuvasti. Latenssi on liian hidas.

Varmasti on siitä riippuvaista, millaista työtä tekee. Noissa Point-to-Point linkeissä ei ole välissä paketti-corea yms. kilkettä, jota 4G/5G verkoissa väkisin on. 5G:ssä n. 1ms verkon viiveeseen päästään vain millimetriaalloilla. Ja sitten on live-verkon kaikki mahdolliset häiriöt yms. 3,5 GHz ei tule siihen pääsemään koskaan. Vaatii vielä paljon kehittymistä verkoilta ja sitten cloud-edge-core -käyttöönottoa. Nytkin tällä hetkellä pohjoisemmasta Suomesta yhteydet on terminoitu Helsingin kautta, joten jos vaikka yrität ottaa yhteyttä mobiilin yli toisen teleoperaattorin verkossa olevaan laitteeseen, joka olisi ihan vieressäsi, kiertää yhteys lenkkiä Suomen päästä päähän. Teoksessa 5G Technology 3GPP New Radio Harri Holma, Antti Toskala ja Takehiro Nakamura käyvät verkon topologiaa ja verkkoviiveen syntymistä mm. skeduloinnin osalta seikkaperäisesti läpi reaalimaailman esimerkkien kera.

 

Itse vielä saan nauttia ruuhkattomasta 4G:stä kotonani ja ihan verkkopelailukin onnistuu ilman ongelmia. Nopeatempoisissa FPS-peleissäkään en ole huomannut sellaista jumittelua vuosien saatossa, joka olisi verkosta johtunut pois lukien vikatilanteet. Vaan enpä käytä verkkolevyjä taikka muita niin viivekriittisiä juttuja. Huawei B818 on vakaasti tähän asti toiminut ulkoantennien turvin. Niitä voi suositella, jos mobiilia vakavasti aikoo käyttää. Kuitu olisi toki aina se paras, mutta sitä ei tavallisen eläväisen budjetilla ostella  (hinta 50-60k€) , katsotaan jospa Pukkikuitu-projekti laajenisi tännekin asti. Siihen asti mobiililla pärjää. Kuparinkin, josta sai 1M/512Kbps Telia vei vuosi sitten pois.

 

@SINAD sulla pitäisi olla tuo FiComin asiantuntijan suosittama 5 Mbps uppikaista. Se riittää kotitalouden kaikkeen käyttöön! Mitäs tuo kaahaaminen oikein on. 😁 😁

 

 


Kiitokset ideasta ja toiveesta sekä aktiivisesta keskustelusta asian ympärillä. Olemme käyneet keskustelua meidän tuote- ja businessihmisten kanssa lähtevän kaistan uudistamiseen liittyen. Sain kuulla, että toistaiseksi meille ei ole tullut isommissa määrin toiveita nopeammasta upload-kaistasta ja siksi muutos ei ole juuri nyt kehitysputkessa. Tilanne voi kuitenkin muuttua nopeastikin. Elämme tottakai ajassa mukana ja tiedostamme, että nykyään uppaillaan erilaisia videoita ja tiedostoja, striimaillaan sekä tehdään etätöitä, missä nopeammasta uppikaistasta olisi ehdottomasti hyötyä. Jos yhä useampi asiakas kokee tarvitsevansa nopeampaa lähetysnopeutta tulevaisuudessa, niin asia otetaan meillä jälleen tarkempaan tarkasteluun.


@SaJoonas@  kirjoitti:

Kiitokset ideasta ja toiveesta sekä aktiivisesta keskustelusta asian ympärillä. Olemme käyneet keskustelua meidän tuote- ja businessihmisten kanssa lähtevän kaistan uudistamiseen liittyen. Sain kuulla, että toistaiseksi meille ei ole tullut isommissa määrin toiveita nopeammasta upload-kaistasta ja siksi muutos ei ole juuri nyt kehitysputkessa. Tilanne voi kuitenkin muuttua nopeastikin. Elämme tottakai ajassa mukana ja tiedostamme, että nykyään uppaillaan erilaisia videoita ja tiedostoja, striimaillaan sekä tehdään etätöitä, missä nopeammasta uppikaistasta olisi ehdottomasti hyötyä. Jos yhä useampi asiakas kokee tarvitsevansa nopeampaa lähetysnopeutta tulevaisuudessa, niin asia otetaan meillä jälleen tarkempaan tarkasteluun.

Kyllähän sille varmasti on kysyntää. Millä suuret massat edes sitä teiltä pyytäisi? Mikäli tuollainen olisi tuotteistettu, niin tuon tarpeen voisi osoittaa helposti painamalla "tilaa" nappia. 


@SaJoonas@  kirjoitti:

Kiitokset ideasta ja toiveesta sekä aktiivisesta keskustelusta asian ympärillä. Olemme käyneet keskustelua meidän tuote- ja businessihmisten kanssa lähtevän kaistan uudistamiseen liittyen. Sain kuulla, että toistaiseksi meille ei ole tullut isommissa määrin toiveita nopeammasta upload-kaistasta ja siksi muutos ei ole juuri nyt kehitysputkessa. Tilanne voi kuitenkin muuttua nopeastikin. Elämme tottakai ajassa mukana ja tiedostamme, että nykyään uppaillaan erilaisia videoita ja tiedostoja, striimaillaan sekä tehdään etätöitä, missä nopeammasta uppikaistasta olisi ehdottomasti hyötyä. Jos yhä useampi asiakas kokee tarvitsevansa nopeampaa lähetysnopeutta tulevaisuudessa, niin asia otetaan meillä jälleen tarkempaan tarkasteluun.

Ei ole tullut toiveita? Jo pelkästään tällä foorumilla on moni tätä toivonut ja täällä kirjoittelee ehkä sadastuhannesosa Telian asiakkaista. Jo tästä joukosta löytyy monta.

 

No, toisaalta tätä osasi kyllä odotta, juurisyynähän tähänkin on se ...tun 5G, jonka kehittelyyn suunnataan aivan kaikki voimavarat. Kiinteään ei saatu julkista IP:tä, eikä edes yhteyttä sillä nopeudella, jota rakennettu tekniikka tukisi. Onneksi itse kuituyhteys onnistui, siitä toki plussat edelleen.

 

Mitenkähän muuten Ruotsissa ja Virossa on saatu symmetriset yhteydet Teliallekin?

 

HIENO JOULULAHJA JOKA TAPAUKSESSA TÄMÄ TIETO!


@Persojet@  kirjoitti:
 

Kyllähän sille varmasti on kysyntää. Millä suuret massat edes sitä teiltä pyytäisi? Mikäli tuollainen olisi tuotteistettu, niin tuon tarpeen voisi osoittaa helposti painamalla "tilaa" nappia. 

Juu, ei ole suurille massoille edss mahdollisuutta tätä pyytää, koska ei suurilla massoilla ole valokuityhteyttäkään, massat ovat suomessa mobiilin takana.

 

Kuidullekin on kuitenkin eri nopeusluokkia myytävänä, joten on se erikoista ettei voi laittaa sinne uutta nopeusluokkaa. Kaikkihan olisi jo valmiiksi tuotteistettunakin. Mutjoo, se on se 5G....


@SINAD@  kirjoitti:
@SaJoonas@  kirjoitti:

Kiitokset ideasta ja toiveesta sekä aktiivisesta keskustelusta asian ympärillä. Olemme käyneet keskustelua meidän tuote- ja businessihmisten kanssa lähtevän kaistan uudistamiseen liittyen. Sain kuulla, että toistaiseksi meille ei ole tullut isommissa määrin toiveita nopeammasta upload-kaistasta ja siksi muutos ei ole juuri nyt kehitysputkessa. Tilanne voi kuitenkin muuttua nopeastikin. Elämme tottakai ajassa mukana ja tiedostamme, että nykyään uppaillaan erilaisia videoita ja tiedostoja, striimaillaan sekä tehdään etätöitä, missä nopeammasta uppikaistasta olisi ehdottomasti hyötyä. Jos yhä useampi asiakas kokee tarvitsevansa nopeampaa lähetysnopeutta tulevaisuudessa, niin asia otetaan meillä jälleen tarkempaan tarkasteluun.

Ei ole tullut toiveita? Jo pelkästään tällä foorumilla on moni tätä toivonut ja täällä kirjoittelee ehkä sadastuhannesosa Telian asiakkaista. Jo tästä joukosta löytyy monta.

 

No, toisaalta tätä osasi kyllä odotta, juurisyynähän tähänkin on se ...tun 5G, jonka kehittelyyn suunnataan aivan kaikki voimavarat. Kiinteään ei saatu julkista IP:tä, eikä edes yhteyttä sillä nopeudella, jota rakennettu tekniikka tukisi. Onneksi itse kuituyhteys onnistui, siitä toki plussat edelleen.

 

Mitenkähän muuten Ruotsissa ja Virossa on saatu symmetriset yhteydet Teliallekin?

 

HIENO JOULULAHJA JOKA TAPAUKSESSA TÄMÄ TIETO!

Norjassa Telian nopeusluokat kuidussa:

1000M/500M

750M/500M

500M/500M

250M/250M

ja hitain mahdollinen nopeus 100M/100M. Taitaa olla lähinnä kilpailun puutetta täällä Suomessa.


@jessenic@  kirjoitti:
 

Norjassa Telian nopeusluokat kuidussa:

1000M/500M

750M/500M

500M/500M

250M/250M

Kyllä kelpaisi edes tuo 1000M/500M, olisihan sekin aimo harppaus eteenpäin nykyisestä.

 

ja hitain mahdollinen nopeus 100M/100M. Taitaa olla lähinnä kilpailun puutetta täällä Suomessa.

Aivopesun tulosta... Käypäs kadulla kysymässä mikä on nopein netti, niin 99% luulee että se on 5G. Ja tässä luulossa kansa myös halutaan pitää! Sen takia kuitu EI SAA olla nopeampi kuin 5G jne. Eivät myöskään ymmärrä, että kuidustahan se 5G:kin tulee, siinä on vaan hidastavaa radiotekniikkaa lisättynä.

 

Sisimmässä kyllä uskoin että Telialla olisi ollut edes sen verran joulumieltä että olisi toteuttanut uuden nopeusluokan - etenkin kun se ei ainakaan omassa tapauksessa edellytä edes mitään konkreettisia laitteistopäivityksiä.

 

Kuituyhteyden toteutuminen monen vuoden taistelun jälkeen ja siihen liittyneiden esteiden tasoittaminen Telian taholta oli sellainen juttu joka sai uskoni Teliaan tosi korkealle, eli maksavista asiakkaista todella välitetään ja kyllä olen joka puolelle sitä kehunutkin miten Telia on kotimaisista aivan kirkkaasti paras.. Mutta nyt sitten taas tällaista, niin ei tässä taas tiedä miten pitäisi suhtautua.


Eiköhän sitä vain halua pitää kuluttajaliittymät kuluttajatuotteina ja yritystuotteet erikseen. Ettei vaan mikään firma ostaisi kuluttajalaajakaistaa, edes etäisesti. Vaikka joku yhden ihmisen koodipaja. Eikös sitä rahalla symmetristä saa, mut se sitten maksaa turkasen paljon.


@Purnipsi@  kirjoitti:

Eiköhän sitä vain halua pitää kuluttajaliittymät kuluttajatuotteina ja yritystuotteet erikseen. Ettei vaan mikään firma ostaisi kuluttajalaajakaistaa, edes etäisesti. Vaikka joku yhden ihmisen koodipaja. Eikös sitä rahalla symmetristä saa, mut se sitten maksaa turkasen paljon.

Jännää että Ruotsissa ja Virossa ei ole kuitenkaan tällaista ongelmaa?

 

Se on toki totta että nykyään ei yritys- ja kuluttajapuolen tuotteilla ole silleensä eroa että kuluttaja voi nykyään tilata yritystuotteita (ilman sitä ei mulla olisi kuitua lainkaan) ja todennäköisesti myös yritys voisi tilata kuluttajakaistan. Mutta mitenkähän tää on sitten naapurimaissa ratkaistu.

 

Muuten voisin ottaakin yritysliittymän omiin nimiin mutta sen kk-maksu oli liikaa (gigainen yli tonnin/kk) ja koska se on juokseva kulu, se on ongelma. Sensijaan isompikaan kertakulu ei olisi samalla tavalla ongelma, kuten ei ollut kuituliittymän rakennuksessakaan. Mutta koska omia tuloja ei voi ennustaa vuosia eteenpäin ja eläkeikäkin tulee joskus vastaan, niin ei uskaltaisi sitoutua yli tonnin kk-maksuihin. Ja olisihan se muutenkin vähän överiä että jos muut asumiskulut ovat luokkaa 300-400 eur/kk niin netti maksaisi yli kaksinkertaisesti sen. Vois olla emännälle selvittämistä.

 

Mullahan on myös mahdollisuus tilata tuohon muiden operaattoreiden tuotteita, mutta nähtävästi se ei hintaan auta mitään koska ilmeisesti Telia ottaa sen saman reilun tonnin siitä välistä, jolloin myös kilpailevan symmetrisen hinta olisi pitkälti toista tonnia.

 

Samaan aikaan muualta saa 2/2 GBit järkihinnalla.


@SINAD@  kirjoitti:
@Purnipsi@  kirjoitti:

Eiköhän sitä vain halua pitää kuluttajaliittymät kuluttajatuotteina ja yritystuotteet erikseen. Ettei vaan mikään firma ostaisi kuluttajalaajakaistaa, edes etäisesti. Vaikka joku yhden ihmisen koodipaja. Eikös sitä rahalla symmetristä saa, mut se sitten maksaa turkasen paljon.

Jännää että Ruotsissa ja Virossa ei ole kuitenkaan tällaista ongelmaa?

 

Se on toki totta että nykyään ei yritys- ja kuluttajapuolen tuotteilla ole silleensä eroa että kuluttaja voi nykyään tilata yritystuotteita (ilman sitä ei mulla olisi kuitua lainkaan) ja todennäköisesti myös yritys voisi tilata kuluttajakaistan.

Yritettiin, ei saatu yritysosotteeseen kuluttajanettiä. Pieni firma niin ei mitään käytännön hyötyä "yrityslaajakaistasta". No päädyttiin toiseen operaattoriin, joka vuokraa yhteyden Telialta ja 100M/100M silti halvempi kuin Telian oma (yritys)tarjonta. No onpahan kiinteä IP-osoite, joka on kieltämättä ollut hyödyllinen lisä.


Valitettavasti kyllä meidän Telian monopolikuidun omistajilla joudumme tyytymään siihen heidän määräämään nopeuteen mikä on jostain kaukaa menneisyydestä.. Kyllähän tollanen 2 gigan symmetrinen kotiakki kelpaisi ja maksaaki järkevää summaa.. tuossakin kuitekin muutaman kilsan päässä se on mahdollinen.. 

 

Miksi ruotissa ja virossa sitten saa nopeutta? Virokin kuitekin on sellanen yhenlainen kehityksessä hieman jälkeenjäänyt maa jos rumasti sanoo..

 

SaJoonas: Kyllähän menekkiä sille symmetriselle olisi.. Ei kaikki osaa sellasta vaatia ja pyytää eikä jaksa eikä halua edes lähtee ehdottamaan sellasia.. sellaset asiat on meidän aktiivisten käyttäjien harteilla.. Ei se vaikeaa olisi saada uusia profiileita/conffeja sinne ja sillon kaikki halukkaat saavat sen tilata.. Teiltä se ei ole mitään pois jos teette mahdollisuuksen sinne tilata nopeampaa.. Varmasti ottajia kuitenkin on kun sellanen vaan tuodaan mahdolliseksi

 

 


Suomessa ollaan vaan totuttu johonkin ja pokkuroimaan, ei vaatimaan parempaa. Pitkään 24/1 Mbps on ollut parasta mitä saatavissa on ollut.


@Persojet@  kirjoitti:
 

Kyllähän sille varmasti on kysyntää. Millä suuret massat edes sitä teiltä pyytäisi? 

Asiakkaat lähettävät meille toiveita erilaisista palveluista ja toiminteista ylipäätään eri
asiakaspalvelu- ja somekanavissa. Lisäksi teemme säännöllisesti erilaisia kyselyitä eri
kohderyhmille.

@SINAD kirjoitti:

Ei ole tullut toiveita? Jo pelkästään tällä foorumilla on moni tätä toivonut ja täällä kirjoittelee ehkä sadastuhannesosa Telian asiakkaista. Jo tästä joukosta löytyy monta.
 

Tässä ryhmässä toiveita on tullut, kiitokset niistä. Ne onkin välitetty eteenpäin asiasta
vastaavalle taholle. Tässä kyse oli nyt isommista määristä, eli isommissa määrin toiveita
ei ole tullut.

 

Ruotsin ja suomen tilanne kiinteän netin osalta on vähän erilainen, joten niitä
oikein voi verratakaan keskenään. Siellä kiinteää kaistaa käytetään enemmän ja yhteys on käytössä huomattavasti useammassa kodissa kuin täällä meillä.

Kiitokset kuitenkin kaikista huomioista ja hyvästä keskustelusta, viemme nämäkin terveiset tuotekehitykseemme. 

 


@Merja_J@  kirjoitti:
Kiitokset kuitenkin kaikista huomioista ja hyvästä keskustelusta, viemme nämäkin terveiset tuotekehitykseemme. 

No, joulupettymyksen voitte sinne välittää - vaikka eipä nämä kyllä mitään vaikuta. Eipä niitä kiinnosta kun on kiinteän verkon maksavasta asiakkaasta kyse... Mutta sitten kiinnostaa kun asiakas haluaa ostaa sen kaikista halvimman mobiililaajakaistan ja siihen tietysti vielä ilmaiset laitteet. Heti premium-palvelu, kiinteät IP:t ja silleen...


 

@SaJoonas@  kirjoitti:

Kiitokset ideasta ja toiveesta sekä aktiivisesta keskustelusta asian ympärillä. Olemme käyneet keskustelua meidän tuote- ja businessihmisten kanssa lähtevän kaistan uudistamiseen liittyen. Sain kuulla, että toistaiseksi meille ei ole tullut isommissa määrin toiveita nopeammasta upload-kaistasta ja siksi muutos ei ole juuri nyt kehitysputkessa. Tilanne voi kuitenkin muuttua nopeastikin. Elämme tottakai ajassa mukana ja tiedostamme, että nykyään uppaillaan erilaisia videoita ja tiedostoja, striimaillaan sekä tehdään etätöitä, missä nopeammasta uppikaistasta olisi ehdottomasti hyötyä. Jos yhä useampi asiakas kokee tarvitsevansa nopeampaa lähetysnopeutta tulevaisuudessa, niin asia otetaan meillä jälleen tarkempaan tarkasteluun.

Tuohon ette kyllä voi vedota että "ei ole ollut toiveita.." millä ihmeellä ihmiset osaa mitään kysellä kun kaikki tieto on aina piilotettu eikä ole mitään "toivo tästä lisää juttuja" nappia.

Haluttomuus tehdä mitään muutakuin rahanyhtö "tähän numero"G mobiilia on se syy...

 

Täällä on moni sanonut miksi nykyaikana on tärkää olla nykyaikaiset yhteydet niin on se *******e jännän ettei se mene tajuntaan siellä ylempänä. Hyvä siellä on hihitellä ja naureskella kun on monopoli ja kuluttajat (monopoliuhrit) menee mokkuloiden perässä ja helppo raha valuu taskuun kun panostusta oikeisiin yhteyksiin ei näköjään ole.

 

Tuollaiset viestit kyllä nakertaa kuin hampaatonta oravaa...

 


@SINAD@  kirjoitti:
@SaJoonas@  kirjoitti:

Kiitokset ideasta ja toiveesta sekä aktiivisesta keskustelusta asian ympärillä. Olemme käyneet keskustelua meidän tuote- ja businessihmisten kanssa lähtevän kaistan uudistamiseen liittyen. Sain kuulla, että toistaiseksi meille ei ole tullut isommissa määrin toiveita nopeammasta upload-kaistasta ja siksi muutos ei ole juuri nyt kehitysputkessa. Tilanne voi kuitenkin muuttua nopeastikin. Elämme tottakai ajassa mukana ja tiedostamme, että nykyään uppaillaan erilaisia videoita ja tiedostoja, striimaillaan sekä tehdään etätöitä, missä nopeammasta uppikaistasta olisi ehdottomasti hyötyä. Jos yhä useampi asiakas kokee tarvitsevansa nopeampaa lähetysnopeutta tulevaisuudessa, niin asia otetaan meillä jälleen tarkempaan tarkasteluun.

Ei ole tullut toiveita? Jo pelkästään tällä foorumilla on moni tätä toivonut ja täällä kirjoittelee ehkä sadastuhannesosa Telian asiakkaista. Jo tästä joukosta löytyy monta.

 

No, toisaalta tätä osasi kyllä odotta, juurisyynähän tähänkin on se ...tun 5G, jonka kehittelyyn suunnataan aivan kaikki voimavarat. Kiinteään ei saatu julkista IP:tä, eikä edes yhteyttä sillä nopeudella, jota rakennettu tekniikka tukisi. Onneksi itse kuituyhteys onnistui, siitä toki plussat edelleen.

 

Mitenkähän muuten Ruotsissa ja Virossa on saatu symmetriset yhteydet Teliallekin?

 

HIENO JOULULAHJA JOKA TAPAUKSESSA TÄMÄ TIETO!

Saako tämän lahjan palauttaa.. oli aika pehmeä paketti en tykkää.


@SINAD@  kirjoitti:
 

Ei ole tullut toiveita? Jo pelkästään tällä foorumilla on moni tätä toivonut ja täällä kirjoittelee ehkä sadastuhannesosa Telian asiakkaista. Jo tästä joukosta löytyy monta.

 

Kyllä, toiveita on tullut täällä Yhteisössä. @SaJoonas tarkoitti tosiaan aikaisemmin, että suhteessa asiakaskantaan tähän liittyen toiveita on tullut kuitenkin vähän. Voitte kuvitella, että eri palveluista riittää toiveita ja kehitystarpeita ja näin on myös kiinteän laajakaistan osalta. Emme voi toteuttaa kaikkia toiveita yhtä aikaa, jo ihan käytännön syistäkin, joudumme tekemään priorisointia. Teemme ensin muutokset/uudistukset, joita on eniten toivottu ja joilla on suurimmat vaikutukset asiakkaille. Priorisointiin vaikuttaa siis muutoksen tai uudistuksen vaikuttavuus.

 

@WestSidaz@  kirjoitti:

+ se että infra on valmis monissa paikoissa.. laitteistot joka kohdassa kunnossa tarjoamaan nopeuksia käyttäjille.. 

 

Se on ihan totta, että osaan kohteista meillä on tekninen kyvykkyys tehdä tällainen uudistus. Mutta, vain osaan kohteista. Ja vain tekninen kyvykkyys. Loppuihin kohteisiin tarvitaan uutta laitteistoa sekä mahdollisesti uutta sisäkaapelointia ja niin edelleen. Näiden lisäksi tarvitaan muutoksia myös tuotteistukseen ja järjestelmiin. Pitkä selostus, pointti kuitenkin siinä että pelkkä tekninen kyvykkyys (ja vain osassa kohteita) ei suoraan mahdollista muutoksia.

 

****

 

Ketjussa on myös väitetty, että emme tee tätä uudistusta koska pelkäämme, että yritysasiakkaat vaihtavat kuluttajatuotteiden pariin. Tai, että emme tuo tätä uudistusta koska haluamme boostata 5G-verkkoa ja myyntiä. Nämä väitteet eivät pidä paikkaansa. 5G on tällä hetkellä kuuma peruna, kyllä, se on ihan totta. Mutta, kiinteä kaista on meille yhtä lailla tärkeässä asemassa, nyt ja tulevaisuudessa. Olemme rakentamassa Teliasta perinteisen operaattorin sijaan taloa, josta saat sekä yhteydet ja sisällöt. Muun muassa sisältöjä varten tarvitaan nopeita yhteyksiä. Ja tässä astuu kuvaan kiinteä kodin netti. Kohteissa, joihin ei saa nopeaa kiinteää nettiä vaihtoehtona on mobiiliyhteys.

 

Jos mietitään valokuituyhteyksiä niin se on yhteys, jossa riittää kapasiteettia pitkästi tulevaisuuteen. Sen kautta voidaan siirtää valtavasti dataa, valtavalla nopeudella. Sellaisen kautta käyttäjäkokemus on todella hyvä, nyt ja tulevaisuudessa. Ketjussa on vertailtu Suomea ja Ruotsia muutamaan otteeseen. Ymmärrän, että näin tehdään mutta on syytä muistaa, että Ruotsissa kiinteää verkkoa on rakennettu valtion tuella. Tästä johtuen Ruotsissa kiinteän verkon rakentaminen ja käyttö on eri tasolla kuin täällä Suomessa. Tämä heijastunee myös tuotteistukseen. Joten en ainakaan ihan suoraan vertaisi eri maita keskenään. Kuten todettu, meille kiinteä verkko on kuitenkin tärkeä. Unohtamatta myöskään sitä tosiseikkaa, että nopea kiinteä verkko toimii myös mobiiliyhteyksien pohjalla.

 

Yritysasiakkaille on oma tuotteistuksena, koska tarpeetkin eroavat usein kuluttaja-asiakkaasta.


@Merja_J@  kirjoitti:
@SINAD@  kirjoitti:
 

Ei ole tullut toiveita? Jo pelkästään tällä foorumilla on moni tätä toivonut ja täällä kirjoittelee ehkä sadastuhannesosa Telian asiakkaista. Jo tästä joukosta löytyy monta.

 

Kyllä, toiveita on tullut täällä Yhteisössä. @SaJoonas tarkoitti tosiaan aikaisemmin, että suhteessa asiakaskantaan tähän liittyen toiveita on tullut kuitenkin vähän. Voitte kuvitella, että eri palveluista riittää toiveita ja kehitystarpeita ja näin on myös kiinteän laajakaistan osalta. Emme voi toteuttaa kaikkia toiveita yhtä aikaa, jo ihan käytännön syistäkin, joudumme tekemään priorisointia. Teemme ensin muutokset/uudistukset, joita on eniten toivottu ja joilla on suurimmat vaikutukset asiakkaille. Priorisointiin vaikuttaa siis muutoksen tai uudistuksen vaikuttavuus.

 

@WestSidaz@  kirjoitti:

+ se että infra on valmis monissa paikoissa.. laitteistot joka kohdassa kunnossa tarjoamaan nopeuksia käyttäjille.. 

 

Se on ihan totta, että osaan kohteista meillä on tekninen kyvykkyys tehdä tällainen uudistus. Mutta, vain osaan kohteista. Ja vain tekninen kyvykkyys. Loppuihin kohteisiin tarvitaan uutta laitteistoa sekä mahdollisesti uutta sisäkaapelointia ja niin edelleen. Näiden lisäksi tarvitaan muutoksia myös tuotteistukseen ja järjestelmiin. Pitkä selostus, pointti kuitenkin siinä että pelkkä tekninen kyvykkyys (ja vain osassa kohteita) ei suoraan mahdollista muutoksia.

 

****

 

Mitä sitten jos vain osassa kohteissa on mahdollisuus.. miksei niille sitten tarjota tuota symmetristä? Ei luulisin paljon vievän aikaa muutamat conffit ajaa etänä niihin kohteisiin jos kerran niitä on niin vähän.

 

Eikös se ole asiakkaan vastuulla vetää kämppään nousevasta kuidusta oma verkkonsa sisälle? näin se on meilläkin tehty kun pelkkä kuitu tuli rivarin eteiseen ja sieltä sitten omilla vehkeillä ja kaapeleilla huoneisiin.

 

Helppo se on erotella järjestelmissä kun näkee meneekö kuitu perille asti vai onko viimenen pätkä kuparia ja tarjota oikesiin kuitu yhteyksiin kuristamaton yhteys.


@Merja_J@  kirjoitti:

Kyllä, toiveita on tullut täällä Yhteisössä. @SaJoonas tarkoitti tosiaan aikaisemmin, että suhteessa asiakaskantaan tähän liittyen toiveita on tullut kuitenkin vähän.

Suhteessa asiakaskantaan, paljonko kuituasiakkaita on edes olemassakaan suomessa.. no, arvaisin että aika vähän... Ja montako promillea näistä asiakkaista keskustelee täällä. Ja mihin muualle voisi tällaista toivetta edes esittää? Ainakaan kuluttajapuolen asiakaspalvelun kautta eivät tällaiset asiat etene. Lieneekö Teliallakin tämä ulkoistettuna call centereille, joten ei niitä "nappaa".

 

@Merja_J@  kirjoitti:
Emme voi toteuttaa kaikkia toiveita yhtä aikaa, jo ihan käytännön syistäkin, joudumme tekemään priorisointia. Teemme ensin muutokset/uudistukset, joita on eniten toivottu ja joilla on suurimmat vaikutukset asiakkaille. Priorisointiin vaikuttaa siis muutoksen tai uudistuksen vaikuttavuus.

Mistähän muutoksista tässä mahtaa olla kyse? Nykyisen liittymäni aikana siihen ei ole tullut mitään muutoksia. Olen toivonut kiinteän IP:n saatavuutta - ei toteutettu! Olen toivonut uutta nopeusluokkaa lähtevälle kaistalle tai symmetristä yhteyttä- ei toteutettu! Esittäessäni näitä toiveita en kummassakaan jäänyt yksin, vaan ilmaantui myös muita jotka olisivat halunneet saman palvelun. Ainoa, jonka olette toteuttanut on älytön 1200 sekunnin leasetime, joka ei ole toivottu uudistus ja vaarantaa IP-osoitteen pysymisen jos tulee jokin häiriö joko omissa laitteissa tai teidän verkossa. Ja kuten aiemmin totesin, julkisen IP:n vaihtuminen tietää useamman tunnin vapaa-ajan menestystä.

 

@Merja_J@  kirjoitti:

Se on ihan totta, että osaan kohteista meillä on tekninen kyvykkyys tehdä tällainen uudistus. Mutta, vain osaan kohteista. Ja vain tekninen kyvykkyys. Loppuihin kohteisiin tarvitaan uutta laitteistoa sekä mahdollisesti uutta sisäkaapelointia ja niin edelleen. Näiden lisäksi tarvitaan muutoksia myös tuotteistukseen ja järjestelmiin.

5G:kin on saatavilla vain osaan kohteista ja loppuihin olette silti rakentamassa ja asentamassa uutta laitteistoa. Ja vieläpä tuotteessa, missä asiakkaat eivät osallistu niihin rakennuskustannuksiin yhtään tai haluttomia ylipäätään maksamaan siitä yhteydstä juuri mitään. Kuidulla sentään tyypillinen asiakas maksaa ainakin jonkun kertasumman, minun tapauksessa vielä moninkertaisesti - jolloin toteutettu ratkasukin on monta kertaa parempi, eli rahat eivät missän tapauksessa menneet hukkaan.


Myös se vähän kummastuttaa että mitenkähän noi pienemmät operaattorit ja paljon pienemmillä resursseilla pystyvät jopa 2G/2G yhteyksiin kuidulla, mutta teille pelkkä nopeusluokan nosto/uusi nopeusluokka jo rakennetun tekniikan päälle ilman laiteinvestointeja voi olla näin suuri haaste?

 

Mitä tulee sisäverkkoihin, ne ovat asiakkaan omalla vastuulla. Teknisessä mielessä ainakin Ethernet-kohteissa jos nykyinen 1000/100 toimii normaalisti, niin 1000/1000 toimii ihan samalla tavalla. Sisäverkko on aina symmetrinen, eikä se ole pullonkaulana lähtevälle kaistalle mitenkään. Kohteet, joissa ei onnistu gigainen netti edes sisänpäin vanhan sisäverkon takia ovat muutenkin tämän keskustelun ulkopuolella, koska nyt puhuttiin uudesta lähtevän kaistan nopeusluokasta jo olemassaoleviin gigabitin kohteisiin. Kuten avauksenikin kuului "lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle".

 

@Merja_J@  kirjoitti:

Jos mietitään valokuituyhteyksiä niin se on yhteys, jossa riittää kapasiteettia pitkästi tulevaisuuteen. Sen kautta voidaan siirtää valtavasti dataa, valtavalla nopeudella. Sellaisen kautta käyttäjäkokemus on todella hyvä, nyt ja tulevaisuudessa.

Kyllä - toimintavarmuudessa ja käyttäjäkokemuksessa täysi kymppi, vaikka kerran olikin joku parin tunnin katkos niin ei tunnu missään koska normaalisti toimii aina. Ainoa mistä tulee miinusta on ettei saada kiinteää IP:tä eikä täyttä nopetutta mitä tekniikka tukisi.

 

@Merja_J@  kirjoitti:
Kuten todettu, meille kiinteä verkko on kuitenkin tärkeä. Yritysasiakkaille on oma tuotteistuksena, koska tarpeetkin eroavat usein kuluttaja-asiakkaasta.

Hyvä, näyttäkää se että myös kiinteä verkko on tärkeä! Palvelkaa niitäkin kuluttaja-asiakkaita, jotka ovat valmiita maksamaan. Se, että suurempi nopeusluokka olisi toteutettavissa ainoastaan yritystuotteena on vaan monelle liian kallista. Jopa minulle yli tonnin kk-maksu pelkästään tästä on vaan liikaa ainakin juuri tällä hetkellä.

 

Taas tuli pitkä teksti, mutta asia on rakas, jolloin asiat myös toteutetaan "rahalla ja rakkaudella". Mutta jatkuva yli tuhannen euron juokseva kulu menee tämänkin rakkauden rajoista ohi.


Mitähän sillä on merkistystä saako sen symmetrisen annettua 50 prosentille kuituasiakkaista vai 100 lle prosentille? Niille joille se on tällä hetkellä laitteistollisesti mahdollista, tulisi antaa se mahdollisuus symmetriseen..

Niillä joilla ei toistaiseksi porttien nopeudet keskuksessa riitä semmosiin nopeuksiin, saavat sen nopeuden aikanaan kun päivitätte tai päivittävät laitteistoaan nopeuksia tukevaksi.. joissain paikoissa kuitenkin vielä vanhoha 100/100 portteja..

Ette te voi taata mobiilissakaan tai missään muussakaan verkkotyypissä samoja nopeuksia kaikille ja eri alueilla erilaisia nopeuksia.. aina jollain on vähemmän kun toisella..

Kuitenkin niillä jotka asuvat sellaisella alueella johon saa nopeampaa liittymää, oli se mobiilissa tai kuidussa, saavat sen halutessaan tilattua..

 

Haluaisin antaa enemmän rahaa symmetrisestä kuidusta kuten moni muukin haluaa. Miksi ei raha kelpaa? Kyse kun ei ole laitteistollisista päivityksistä vaan ohjelmallisesta päivityksestä


Vuodenvaihde kun taas lähestyy niin teen tiettyjä, vuosittaisia laatutarkistuksia pilvibackuppeihin. Yksi testi on että tiedostojen palautus on mahdollista ja tähän liittyy myös pitkäaikaissäilytyksessä olevien levyimagejen siirto kotiin ja bit-by-bit verifiointi localina oleviin kopioihin. Tähän liittyen latasin tällä kertaa pilvestä (mm. Google Drive) kotiin päin muutaman levyimagen, joista kahdelle n.teran kokoiselle katsoin siirtoajat lokeista.

 

Eli kahden erillisen, tasan 1000GB kokoisen levyimagen siirrot Google Driveltä kotiin:

 

Siirto #1 ajoittui hetkeen, jossa oli vielä samaan aikaan menossa backup Google Drivelle, eli koko lähtevä 100 Mbit/s kaista käytössä yhtä aikaa latauksen kanssa. Siirto #2:ssa ei ollut enää backuppia pilven suuntaan.

 

Siirto #1: aloitettu klo 16:29:03, valmis klo 20:34:27, siirtoaika 4h 5min 24sek.

Siirto #2: aloitettu klo 10:53:13, valmis klo 15:09:45, siirtoaika 4h 16min 33sek.

 

Lasketut siirtonopeudet:

#1: 69,64 MB/sek eli raakana 557 Mbit/s ja overheadin kanssa noin 572 Mbit/s

#2: 66,52 MB/sek eli raakana 532 Mbit/s ja overheadin kanssa noin 547 Mbit/s

 

Siirtonopeuden vaihteluita 10 minuutin tarkasteluvälillä levypalvelimen portista #2, joka käytännössä hoiti tuota siirtoa yksinään. Muu samanaikainen liikenne levypalvelimelle meni eri porttien kautta, eikä näy tässä tuloksessa.

 

 

Siirtojen ollessa käynnissä ei muussa netinkäytössä ilmennyt mitään poikkeavaa tai hidastelua yms.

 

Eli loppupäätelmänä todettakoon, että upload-kaista saisi olla ainakin 500 Mbit/s, jolloin siitä saataisiin ihan käytännössäkin kaikki hyöty irti, eikä sovellus ole mitään sen kummallisempaa kuin datan kopiointia Google Drivelle.


@Nordvindi@  kirjoitti:

Mitä sitten jos vain osassa kohteissa on mahdollisuus.. miksei niille sitten tarjota tuota symmetristä? Ei luulisin paljon vievän aikaa muutamat conffit ajaa etänä niihin kohteisiin jos kerran niitä on niin vähän.

 

Kuten tuossa aiemmin jo vastailin niin pelkkä tekninen kyvykkyys ei riitä vaan näiden lisäksi tarvitaan muutoksia myös tuotteistukseen ja järjestelmiin. Kyse ei siis ole pelkästä conffien ajamisesta vaan taustalla täytyy tapahtua myös paljon muuta. 

 

@SINAD@  kirjoitti:

Suhteessa asiakaskantaan, paljonko kuituasiakkaita on edes olemassakaan suomessa.. no, arvaisin että aika vähän... Ja montako promillea näistä asiakkaista keskustelee täällä. Ja mihin muualle voisi tällaista toivetta edes esittää? Ainakaan kuluttajapuolen asiakaspalvelun kautta eivät tällaiset asiat etene. Lieneekö Teliallakin tämä ulkoistettuna call centereille, joten ei niitä "nappaa".

 

Laajakaista-asiakkaiden asiakaskantaan suhteutettuna toiveita on siis tullut vähän, ei kokonaisasiakasmäärään verrattuna vaan nimenomaan laajakaista-asiakkaiden määrään. Aiemmin tässä ketjussa mainitsin että teemme mm. asiakaskyselyitä ja asiakashaastatteluita eri kulmalta, lisäksi asiakkaat voivat ja antavatkin palautetta eri asiakaspalvelukanavissa, kuten täällä Yhteisössä joita viemme sitten eteenpäin palveluiden kehittäjille. Ja näiden yhteydessä toiveita ei ole niin runsaasti tullut. 

 

@WestSidaz@  kirjoitti:

Mitähän sillä on merkistystä saako sen symmetrisen annettua 50 prosentille kuituasiakkaista vai 100 lle prosentille? Niille joille se on tällä hetkellä laitteistollisesti mahdollista, tulisi antaa se mahdollisuus symmetriseen..

Tuotteistuksiin ja järjestelmiin täytyy tehdä paljon muutoksia ennenkuin tämä on mahdollista. Ja tällä hetkellä teemme muutoksia ja uudistuksia niihin joita on eniten toivottu ja joilla on suurimmat vaikutukset asiakkaille. 


Vastaa