Skip to main content

Moi!

 

Olisi "feature request"...

Nyt kun kiinteää IP:tä ei nyt saatu, niin saataisiinkos edes valokuituliittymien lähtevä kaista kilpailijoiden tasolle? Monilla muilla operaattoreilla ja etenkin pienemmillä on jo gigaisissa liittymissä 200..jopa 500 Mbit lähtevä kaistaa tarjolla.

 

Telialla tämä on edelleen 100 Mbit. Esimerkiksi omassa tapauksessani lähtevä nopeus on pelkästään keinotekoisesti rajoitettu koska ulos lähtevä kuitu pitäisi olla 10 Gbit. Tekniikka siis tukee, mutta conffaus ei anna. Lähtevän nopeuden nosto ei edellyttäisi mitään muuta kuin muutaman minuutin conffauksen kiinteistökytkimelle, ei olisi iso kustannus toteuttaa ja voisin jopa maksaa siihen kuluvan työajan, koska tiedän ettei kyse ole isosta muutoksesta. Toki en laittaisi pahaksi jos koko lähtevän kaistan limitteri otettaisiin pois.. 🙂>
 

Kuten näkyy, lähtevä kaista on minulle tärkeä, kaikesta liikenteestä melkein 90% on lähtevää ja juuri se on sitten rajoitettu 100 Mbittiin:

13196i5527884AC5F2B1C4.png

 

<<< Muokkaus 9.3.2022 >>>

 

 

@TeroRe  kirjoitti:

Tästä päivästä eli 9.3.2022 alkaen valokuituliittymien up-kaistaan tulee kaksi uutta nopeusluokkaa: 200/200 sekä 1000/500. Uudistus astuu voimaan nykyasiakkaille automaattisesti, eli jos sinulla on nyt 200M tai 1000M kaista niin up-kaista nopeutuu sinulla automaattisesti. Teemme muutokset nykyasiakkaille porrastetusti ja lähetämme asiakkaille tietoa sähköpostitse sitä mukaa, kun ko. alueen tai kohteen muutokset etenevät. Tällä hetkellä tavoitteemme on, että ollaan tehty viimeisetkin muutokset toukokuun loppuun mennessä. Muutos ei vaikuta hinnoitteluun, eikä sinun tai taloyhtiön tarvitse tehdä mitään uudistuksen takia (tai no, päätelaitteen bootti korkeintaan).

 

Uusissa tilauksissa nopeampi uppi on käytössä heti, kun uusi kaista on käytössä. Tai, jos vaihdat vaikka 100M -> 200M kaistaan niin saat uuden nopeammin upin käyttöösi saman tien.

 

Uudistus tosiaan koskettaa vain kuluttaja-asiakkaiden valokuituliittymiä (myös Kotikuitu ja Avoin kuitu), ei kaapeli. 

 

Symmetriselle kuidulle yksi ääni lisää täältä. 1/1 Gbit naapurimaista mallia ottaen olisi positiivinen uudistus Suomenkin tarjontaan. 👍>


Todennäkösesti ollaan tässä samassa topicissa vuodenki päästä soittamassa suuta samasta asiasta ja aspakin heittää samat läpät ku vuoski sitten että laitetaan ideioita eteenpäin 😁>



@WestSidaz@  kirjoitti:

Todennäkösesti ollaan tässä samassa topicissa vuodenki päästä soittamassa suuta samasta asiasta ja aspakin heittää samat läpät ku vuoski sitten että laitetaan ideioita eteenpäin 😁>


Vähän samaa itsekin veikkailen. Toisaalta onhan se selvä että helposti nämä asiat voivat jopa vuosikymmenen ottaa VAIKKA tekniikka on jo nyt valmiina 😉>

 

Ethernet ja kuitu-/fiberyhteydet ovat tekniikaltaan symmetrisiä. Ketjussa aiempana mainittu tarve nykykaapelointien ja/tai -kytkinten päivityksistä korjaamaan 10:1 räikeää epäsymmetrisyyttä 1Gbit yhteyksissä on nyt vain väärää tietoa. Se mikä näissä kulkee alavirtaan, toimii ilman tekniikan päivitystä myös ylävirtaan. Kyse on ainoastaan keinotekoisen kuristuksen poistosta. Se millä tukijärjestelmillä operaattorit tämän hoitavat on sitten asia erikseen. 

 

On tämä kummallista että samat nopeusluokat ovat kaikilla kolmella suurella toimijalla Suomessa ja sama 10:1 epäsymmetrisyys 1Gbit nopeusluokassa. Kyllähän tämä kovasti tietynlaiselta toiminnalliselta, ei kuluttajan etua ajavalta kartellilta vaikuttaa. 1:1 suhdeluku ei ole mitenkään väistämätön pakko. Jos kerran tällä hetkellä satasen nopeusluokassa esim Elisalla on suhdeluku 2:1 niin tästä tulisi Gigan tekniikan omaaville käyttäjille hienosti samalla kaavalla 1000:500.



@WestSidaz@  kirjoitti:


Todennäkösesti ollaan tässä samassa topicissa vuodenki päästä soittamassa suuta samasta asiasta ja aspakin heittää samat läpät ku vuoski sitten että laitetaan ideioita eteenpäin 😁>






Painoin viestiisi peukkua siksi, että ilman muuta kannattaa täällä kirjoitella jatkossakin. En sanoisi suun soittamiseksi vaan epäkohtien ja parannusehdotusten esille tuomiseksi 🙂>



 



Se, että asiat eivät muutu sillä sekunnilla (no toki tässä casessa on mennyt enempi aikaa) ei tarkoita, ettemmekö kuuntelisi toiveita ja kuten todettu niin mitä enemmän toiveita asiasta x niin se vaikuttaa uudistusten priorisointiin. Antakaa siis äänen kuulua jatkossakin.



@TeroRe@  kirjoitti:

@WestSidaz@  kirjoitti:

Todennäkösesti ollaan tässä samassa topicissa vuodenki päästä soittamassa suuta samasta asiasta ja aspakin heittää samat läpät ku vuoski sitten että laitetaan ideioita eteenpäin 😁>


Painoin viestiisi peukkua siksi, että ilman muuta kannattaa täällä kirjoitella jatkossakin. En sanoisi suun soittamiseksi vaan epäkohtien ja parannusehdotusten esille tuomiseksi 🙂>

 

Se, että asiat eivät muutu sillä sekunnilla (no toki tässä casessa on mennyt enempi aikaa) ei tarkoita, ettemmekö kuuntelisi toiveita ja kuten todettu niin mitä enemmän toiveita asiasta x niin se vaikuttaa uudistusten priorisointiin. Antakaa siis äänen kuulua jatkossakin.


Rajoitin on kuitenkin vain keinotekoinen ja ohjelmistopohjanen.. Miten hankalaa tämän rajoituksen poisto voi olla? Ja tuotteistus.. miten hankalaa se voi olla? iso firma.. paljon väkee.. kuitu tuotteena itsessään on jo valmis tuote jolle tartteis vaan saada ne uudet conffit tai rajotusten muutokset voimaan.. miten hankalaa se on noin isossa lafkassa?

 

Puhumattakaan siitä että teillä jos tarjottaisi, sitä voitas tarjota muillaki yhteistyökumppaneilla.. puhumattakaan siitä että se olisi toistaiseksi kilpailuetu muita isompia operaattoreita kohtaan..

 

Hinnallisestihan tommoset symmetrisetkin kuitenkin pienellä vaivalla teiltä tuottaisi teille reilusti enemmän rahaa.. eihän sitä 1000/100 stakaan välttämättä pois sieltä tarttee ottaa vaan lisätä vaihtoehtoja eri hintaluokilla niille jotka haluavat ja joilla on varaa ja tarvetta ottaa 1 gigan tai jopa jos rupeisitte kerralla hurjastelemaan niin vieläkin nopeampaa yhteyttä kuten 2 gigan yhteyttä samalla kertaa kun profiileja ja conffeja ruvetaan tekemään...

 

Kohtuu pienellä vaivalla kuitenkin ammattilaisia kun olette niin saisitte reilusti enemmän rahaa tulemaan sisään ja toistaiseksi kilpailuetua muihin firmoihin.. Mikä on kun ei maistu?

5G kuitenkin tuleva ja alussa oleva tekniikka missä tulee ruuhkat vastaan kuten tuli 4G ssäkin.. Kuidussa sitä ruuhkaa ei tule vastaan.. Ja kuitu löytyy kuitenkin useammasta taloudesta kun mitä 5G mahdollisuus..


Täältä myös ääni symmetrian suuntaan. Tulee edesmennyt ADSL tekniikka mieleen tämmöisistä 1000/10 tms nopeuksista. Suhteen pitäisi olla vähintään 2/1 tasolla eikä mitään 10/1.


Hienoa nähdä että lisää tulee uutta porukkaa tänne antamaan "peukun" tälle asialle. Ehkä Telia alkaa tajuumaan että kuluttajat haluavat tätä eikä mitään valmiina fiaskona syntyneitä mobiilivirityksiä.

 

Joku joka osaa ajaa tviittereitä ja muita somejuttuja vois alkaa postaa tästä asiasta 24/7 et ihmiset tajuaa että heillä olisi mahdollisuus saada kuituliittymä toimimaan oikein eikä kuristetusti.

 

Mielenkiintoista olisi myös tietää mikä on tämä Telian raja "toiveille" että jotain alkaa tapahtumaan.


Laitanpa itsekin lusikkani (ääni symmetriselle) tähän soppaan. Olen siirtynyt täysin etätöihin ja työni luonteen vuoksi dataa liikkuu paljon molempiin suuntiin. Uskon että koronan jälkeenkin yhä useampi tulee tekemään entistä enemmän kotoa käsin töitä ja tarvitsevat samanlaista yhteyttä, mitä on tottunut konttorillakin käyttämään.

 

Joten laittakaahan nyt OIKEASTI sitä viestiä tarpeeksi ylös, jotta tuo lähetysnopeus vastaisi tätä päivää. Itse kuulun kotikuidun piiriin, joten ei ole varaa valita.


Valitettavasti täälläkin olisi tarvetta symmetriselle ja telian monopolikuidun alueella.. muutaman kilsan päässä pienempi toimia tarjoaa 2000/2000 linjaa hyvään lompakko ystävällisempään hintaan omassa kuituverkossaan jotka rakentavat.. eivätkä vuokraa kuitua muilta toimioilta valitettavasti... jos heiltä tulisi edes pieni mahdollisuus saada heidän nopeudet silleen että saisin sen nopeuden kotia.. ei tartteisia sekunttiakaan miettiä sitä vaihtuuko telia pois.. Mutta näin ei valitettavasti tule tapahtumaan joten olen telian monopolikuidussa kiinni..

 

Tässä lähellä parikin pientä toimiaa jotka tarjoavat vähintään 1000/1000 symmetristä asiakkaileen joten Telian kokosessa lafkassa tämmösen tuominen asiakkaileen ei pitäisi olla mahdottomuus..



@Merja_J@  kirjoitti:

@Nordvindi@  kirjoitti:

Mitä sitten jos vain osassa kohteissa on mahdollisuus.. miksei niille sitten tarjota tuota symmetristä? Ei luulisin paljon vievän aikaa muutamat conffit ajaa etänä niihin kohteisiin jos kerran niitä on niin vähän.

 


Kuten tuossa aiemmin jo vastailin niin pelkkä tekninen kyvykkyys ei riitä vaan näiden lisäksi tarvitaan muutoksia myös tuotteistukseen ja järjestelmiin. Kyse ei siis ole pelkästä conffien ajamisesta vaan taustalla täytyy tapahtua myös paljon muuta. 

 


@SINAD@  kirjoitti:

Suhteessa asiakaskantaan, paljonko kuituasiakkaita on edes olemassakaan suomessa.. no, arvaisin että aika vähän... Ja montako promillea näistä asiakkaista keskustelee täällä. Ja mihin muualle voisi tällaista toivetta edes esittää? Ainakaan kuluttajapuolen asiakaspalvelun kautta eivät tällaiset asiat etene. Lieneekö Teliallakin tämä ulkoistettuna call centereille, joten ei niitä "nappaa".


 

Laajakaista-asiakkaiden asiakaskantaan suhteutettuna toiveita on siis tullut vähän, ei kokonaisasiakasmäärään verrattuna vaan nimenomaan laajakaista-asiakkaiden määrään. Aiemmin tässä ketjussa mainitsin että teemme mm. asiakaskyselyitä ja asiakashaastatteluita eri kulmalta, lisäksi asiakkaat voivat ja antavatkin palautetta eri asiakaspalvelukanavissa, kuten täällä Yhteisössä joita viemme sitten eteenpäin palveluiden kehittäjille. Ja näiden yhteydessä toiveita ei ole niin runsaasti tullut. 

 


@WestSidaz@  kirjoitti:

Mitähän sillä on merkistystä saako sen symmetrisen annettua 50 prosentille kuituasiakkaista vai 100 lle prosentille? Niille joille se on tällä hetkellä laitteistollisesti mahdollista, tulisi antaa se mahdollisuus symmetriseen..

Tuotteistuksiin ja järjestelmiin täytyy tehdä paljon muutoksia ennenkuin tämä on mahdollista. Ja tällä hetkellä teemme muutoksia ja uudistuksia niihin joita on eniten toivottu ja joilla on suurimmat vaikutukset asiakkaille. 


Kyllä operaattorin pitäisi tarjota parasta mahdollista palvelua. Sen ehkä juuri ja juuri voin ymmärtää ettei kiinteää IP-osoitetta tarjota kuluttajille. Valitettavasti moni asiakas ei osaa pyytää parempaa. Se ei kuitenkaan estä Teliaa (eikä muita operaattoreita) tarjoamasta parempaa palvelua kuin asiakkaat toivovat. 

 

Joillain operaattoreilla on halua palvella asiakkaitaan paremmin moni osaa edes pyytää. https://www.netplaza.fi/uutiset/netplaza-nostaa-asiakkaiden-valokuituyhteyden-suorituskykya-poikkeusolojen-ajaksi/ Toivon että myös isommilta löytyisi haluaa hyvään palveluun. 


Minullakin olisi tarvetta isommalle lähetysnopeudelle kuin tämä rupuinen 100Mbit.

 

Nykyinen avoin kuitu -yhteyteni toimii itse asiassa 1000/1000Mbit, se on se keinotekoinen rajoitin, joka rajaa nopeuden 100Mbit. Aina kun laitan speedtestin mittaamaan, niin lähetysnopeus kiipeää tuonne 700-800 Mbit/s ennenkuin rajoitin ehtii jarruttamaan.


Hienoa että olette aktiivisia ja mukana keskusteluissa. Kysyitte miten hankalaa voi tuotteistus olla tai muutokset järjestelmäpuolella. Oli muutokset sitten millaisia tahansa, vaativat ne aina paljon suunnittelua ja monenmoista työvaihetta. Äkkiseltään ajateltuna monesta voi tuntua, että asia hoituu nappia painamalla. Näin se ei kuitenkaan ole ja joskus ulospäin pieneltä näyttävä muutos voi olla taustaltaan todella iso.



 



Tämä muutos ei kuitenkaan ole juuri nyt priorisointilistan kärkipäässä, kuten aiemmin tässä ketjussa onkin mainittu. Palautetta otamme kuitenkin vastaan ja välitämme nyt myös nämä uusimmat kommentit kehitysporukalle.



@Merja_J@  kirjoitti:

Tämä muutos ei kuitenkaan ole juuri nyt priorisointilistan kärkipäässä, kuten aiemmin tässä ketjussa onkin mainittu.


Mikä muutos sitten on priorisointilistan kärjessä? Taino itse asiassa melkeinpä sen arvaan, mutta olis tietysti kiva kuulla ihan virallisesti... Miksi valokuituasiakkaat eivät ole priorisointilistan kärkipäässä?



@Merja_J@  kirjoitti:

Hienoa että olette aktiivisia ja mukana keskusteluissa. Kysyitte miten hankalaa voi tuotteistus olla tai muutokset järjestelmäpuolella. Oli muutokset sitten millaisia tahansa, vaativat ne aina paljon suunnittelua ja monenmoista työvaihetta. Äkkiseltään ajateltuna monesta voi tuntua, että asia hoituu nappia painamalla. Näin se ei kuitenkaan ole ja joskus ulospäin pieneltä näyttävä muutos voi olla taustaltaan todella iso.

 

Tämä muutos ei kuitenkaan ole juuri nyt priorisointilistan kärkipäässä, kuten aiemmin tässä ketjussa onkin mainittu. Palautetta otamme kuitenkin vastaan ja välitämme nyt myös nämä uusimmat kommentit kehitysporukalle.


Eikai se tuotteistus niin vaikeaa ole. 1000/100-> 1000/1000 jne.  Suurin syy kuitenkin taitaa olla se ettei muutosta haluta tehdä. Jos haluttaisiin se oltaisiin jo tehty. Muutos ei tapahdu nappia painamalla, mutta ei voi olla niin vaikeaa kuin haluatte esittää. 


Se on vähän niiku painon pudottaminen.. vaikka 10 ihmistä sanos et painoa pitäs pudottaa niin loppupeleissä se kuitenkin lähtee omasta päästä ja halusta se päätös ja toteutus..

 

Telialla resurssit ja mahdollisuudet tehdä tämä nopeastikkin.. ei vaan ole halua..


Miksipä ette tekisi jonkiinlaista artikkelia asiasta mitä se vaatii ja mitkä ovat vaiheet koko prosessissa kun tälläistä asiaa lähdetään ideasta viemään eteenpäin aina kuluttajalle asti..



@SINAD@  kirjoitti:

@Merja_J@  kirjoitti:

Tämä muutos ei kuitenkaan ole juuri nyt priorisointilistan kärkipäässä, kuten aiemmin tässä ketjussa onkin mainittu.


Mikä muutos sitten on priorisointilistan kärjessä? Taino itse asiassa melkeinpä sen arvaan, mutta olis tietysti kiva kuulla ihan virallisesti... Miksi valokuituasiakkaat eivät ole priorisointilistan kärkipäässä?


Kyllähän sen tietää... Se on juurikin ne rahastus tuotteet mitä junnut myy kauppakeskusten käytävillä lähes puoliväkisin ja lupaavat maat ja taivaat... Pöhinää 5g pöhinää.


http://blog.blc.fi/blc-blogi/miten-nopea-on-nopea-nettiyhteys

 

"Ja toiseksi siksi, että valokuituverkossa nopeuden nostaminen internetin käyttötottumusten muuttuessa on mahdollista  - ja jopa verrattain helppoa myös tulevaisuudessa." 

 

 Pieni operaattori on tietysti ketterämpi kuin iso. Onkohan kyseisellä operaattorilla jotenkin nykyaikaisemmat järjestelmät kuin Telialla? 



@tonde88@  kirjoitti:

http://blog.blc.fi/blc-blogi/miten-nopea-on-nopea-nettiyhteys

 

"Ja toiseksi siksi, että valokuituverkossa nopeuden nostaminen internetin käyttötottumusten muuttuessa on mahdollista  - ja jopa verrattain helppoa myös tulevaisuudessa." 

 

 Pieni operaattori on tietysti ketterämpi kuin iso. Onkohan kyseisellä operaattorilla jotenkin nykyaikaisemmat järjestelmät kuin Telialla? 


Pienemmät ei vaan keksi tekosyitä, panostavat asiakkaisiinsa paremmin ja pääasiallinen toimiala kuidut eikä massapossuille tarjottava mobiili.. Kuten tässä aikasemminki kerrottu niin kuitu ei ole telialla siellä kärkipäässä priorisoituna kuten pienemmillä on vaan se mobiiliin panostus ilmeisesti siellä kärjessä mitä pienillä ei ole jotenka siinä on jo iso ero miksi pienet parempia kun nämä monopolipelleilyä harrastavat isommat..

 

Omalla kohdalla lähellä tässä BLC noin 50 € kuussa 1000/1000 ja FiberNet 2000/2000 70 € kuussa.. Kun taas tämä Telian 1000/100 päälle 40 € kuussa ja ainut minkä tähän torppaa saa..

Luulis Telian isona operaattorina pohjosessakin pystyvän tarjoamaan vastaavia nopeuksia kuten pienemmät mutta ei mitään mahdollisuutta asian suhteen.. Harmittaa tosi paljon että Telia on teknillisesti noin paljon jäljessä vaikka mahdollisuudet kuitenkin olisi nostaa nopeuksia.. rahaa on.. teknillistä osaamista on.. kiinnostusta ei..

 

Rivien välistä kuitenkin voi lukea että ei ole prioriteetti listan kärkipeleissä eli sellanen nätisti muotoiltu FU asiakkaille... vaikka näin korona aikanakin tuo samainen ongelma antas heille erittäin positiivista pr rrää sekä auttaisi monia asiakkaita heidän etätyössään..



@WestSidaz@  kirjoitti:

Rivien välistä kuitenkin voi lukea että ei ole prioriteetti listan kärkipeleissä eli sellanen nätisti muotoiltu FU asiakkaille... vaikka näin korona aikanakin tuo samainen ongelma antas heille erittäin positiivista pr rrää sekä auttaisi monia asiakkaita heidän etätyössään..


Uskoisin, että etätyö on tullut jäädäkseen. Nyt kun työnantajat näkevät että homma toimii niinkin, se voi jäädä pysyväksi myös koronaongelman jälkeen. Jotkut isommat yrityksetkin ovat jo sanoneet samaa. Itsekin tehnyt säännöllistä etätyötä kohta 15 vuotta. Etätyössä säästää niin työnantaja (toimitiloissa) kuin työntekijäkin (mm. työhuonevähennys, työmatkoihin kulunut aika ja raha jne) eli se on aikalailla win-win sellaisilla aloilla, joissa etätyö on ylipäätään mahdollista.

 

Hallitus/EU ajaa myös todella rankkoja päästövähennyksiä, joka keskittyy vain ja ainoastaan autoilijoiden kiusaamiseen. Etätyö olisi helpompi tapa - jätetään kokonaan ajamatta sellaiset matkat, jotka eivät ole aivan välttämättömiä. Itsekin olen jättänyt ajamatta varovasti arvioiden jo yli 3000 kodin ja työpaikan välistä kaksisuuntaista matkaa, vaikka olen ollut normaalisti työelämässä mukana tuonkin ajan.

 

Tämän takia nimenomaan nopeat ja kiinteät verkkoyhteydet ovat näissä ympyröissä elävälle ensisijaisen tärkeitä. Huomattavasti tärkeimpiä kuin mobiili tai älypuhelin. Jos kotiin on panostettu kuten meillä on, ei sieltä ole tarvetta poistua montaakaan kertaa viikossa. Puhelinta ja mobiilinettiä tarvitaan ainoastaan kun kotoa poistutaan. Silloinkaan mobiilinettiä tarvitaan hyvin harvoin, olennaisempaa on olla vain se puhelin mukana ihan puhelimena.

 

Tässä mielessä olisi hienoa että Teliakin osaisi arvostaa meitä "etätyön sankareita", eikä pudottaa prioriteettilistan häntäpäähän kuten nyt on tehty ja keskitytty vain niihin joiden koko elämä pyörii älypuhelimen ympärillä. Esim. kaikki "laitelähettiläs" yms. markkinointi on keskitetty pelkästään tähän joukkoon, kaikessa on aina keskeisenä puhelin.




@tonde88 kirjoitti:
Eikai se tuotteistus niin vaikeaa ole. 1000/100-> 1000/1000 jne. Suurin syy kuitenkin taitaa olla se ettei muutosta haluta tehdä. Jos haluttaisiin se oltaisiin jo tehty. Muutos ei tapahdu nappia painamalla, mutta ei voi olla niin vaikeaa kuin haluatte esittää.





Tuotteistuksen on kerrottu vaativan paljon kehitystyötä ja muutoksia järjestelmiin, mutta ei varmasti mahdottomuuksista ole kyse. Miksi tätä ei ole jo tehty on syyksi kerrottu, että resursseja tai prioriteettia ei ole ollut riittävästi.




Kenties lohdullista on tieto siitä, että tämän muutoksen on kerrottu olleen kokoajan mukana kehityslistoilla. Olemme vieneet täältä ahkerasti kommenttejanne ja palautteitanne eteenpäin vastuuporukalle.



 






@WestSidaz kirjoitti
Miksipä ette tekisi jonkiinlaista artikkelia asiasta mitä se vaatii ja mitkä ovat vaiheet koko prosessissa kun tälläistä asiaa lähdetään ideasta viemään eteenpäin aina kuluttajalle asti..





 



Tällaisia teknisempiä blogeja on joskus ennenkin toivottu ja niille tätys vaan saada irrotettua tekijä. Varmaan olisi mielenkiintoista luettavaa. 👍>



 






@SINAD kirjoitti
Tässä mielessä olisi hienoa että Teliakin osaisi arvostaa meitä "etätyön sankareita", eikä pudottaa prioriteettilistan häntäpäähän kuten nyt on tehty ja keskitytty vain niihin joiden koko elämä pyörii älypuhelimen ympärillä. Esim. kaikki "laitelähettiläs" yms. markkinointi on keskitetty pelkästään tähän joukkoon, kaikessa on aina keskeisenä puhelin.






Tämä vuosi on muuttanut monen työskentelyä pysyvästi ja suurin osa meilläkin tekee näitä etätöitä, että varmasti meillä ymmärretään sen toimivan netin tärkeys. Kyllähän se on totta, että markkinoinnissa näkyy enemmän näitä mobiililiittymiä ja kännyköitä. Lieneekö yhtenä syynä ehkä se, että kiinteän laajakaistan saatavuus riippuu sijainnista, kun taas mobiiliyhteyksiä voi tarjota kaikille. Pohdit myös, että mikähän mahtaa olla se prioriteetti 1. kehityslistalla. Koitanpa kysyä onko tähän antaa vastausta.



@MinnaLN@  kirjoitti:

Tämä vuosi on muuttanut monen työskentelyä pysyvästi ja suurin osa meilläkin tekee näitä etätöitä, että varmasti meillä ymmärretään sen toimivan netin tärkeys. Kyllähän se on totta, että markkinoinnissa näkyy enemmän näitä mobiililiittymiä ja kännyköitä. Lieneekö yhtenä syynä ehkä se, että kiinteän laajakaistan saatavuus riippuu sijainnista, kun taas mobiiliyhteyksiä voi tarjota kaikille. Pohdit myös, että mikähän mahtaa olla se prioriteetti 1. kehityslistalla. Koitanpa kysyä onko tähän antaa vastausta.


Kyllähän myös mobiiliyhteyksien saatavuus riippuu paljon sijainnista.  Voisitte te halutessanne tarjota myös kiinteitä liittymiä laajemmin vuokraamalla kilpailijoilta. Joten ei mennyt vertaus ihan putkeen. 



@MinnaLN@  kirjoitti:

Miksi tätä ei ole jo tehty on syyksi kerrottu, että resursseja tai prioriteettia ei ole ollut riittävästi.

Resursseja ei ole riittävästi? Jos kyse on perus verkkohommasta mitä ymmärtäisin, olisin tarvittaessa käytettävissä - etenkin jos onnistuu etänä... Mulla olis nyt tavallista enemmän aikaa koska korona on vaikeuttanut työnantajan taloustilannetta ja sen vuoksi mm. ne kehityshankkeet joissa normaalisti työllistyn, ovat nyt kaikki pysähdyksissä. Tilanne tulee jatkumaan tällaisena ainakin Maaliskuulle ja melko varmasti lomautukset paukkuu jne. Tosin omalla kohdalla tilanne voi muuttua äkistikin koska eräs toinen firma on jo tarjonnut projektia.. Mutta juuri tätä kirjoitettaessa se ei ole vielä alkanut. 🙂> Teliallekin eli silloiselle Soneralle tein alihankkijan kautta töitä teidän mymän hälytyspalvelun terminaalien tuotekehityksessä ja lisäksi vastasin niiden keskushuollosta...

 

Ja varmasti muitakin resursseja löytyy tästä maasta juuri nyt. Monella on sama epävarma tilannne kuin itselläni on. Onneksi on hyvin säästöjä...

 



@tonde88@  kirjoitti:


Kyllähän myös mobiiliyhteyksien saatavuus riippuu paljon sijainnista.  Voisitte te halutessanne tarjota myös kiinteitä liittymiä laajemmin vuokraamalla kilpailijoilta. Joten ei mennyt vertaus ihan putkeen. 






Toki näitä kiinteitä yhteyksiä vuokrataan puolin ja toisin, mutta taitaa olla niin, että velvoite antaa vuokralle omaa verkkoa koskee ainoastaan kupariverkkoja, eikä vaikka valokuitu-kohteita. Onhan tätä kiinteän yhteyden markkinointia jonkin verran, mutta ei tosiaan niin isosti kuin vaikka matkapuhelimille tai mobiiliyhteyksille.



 










@SINAD kirjoitti:



Resursseja ei ole riittävästi? Jos kyse on perus verkkohommasta mitä ymmärtäisin, olisin tarvittaessa käytettävissä - etenkin jos onnistuu etänä... Mulla olis nyt tavallista enemmän aikaa koska korona on vaikeuttanut työnantajan taloustilannetta ja sen vuoksi mm. ne kehityshankkeet joissa normaalisti työllistyn, ovat nyt kaikki pysähdyksissä. Tilanne tulee jatkumaan tällaisena ainakin Maaliskuulle ja melko varmasti lomautukset paukkuu jne. Tosin omalla kohdalla tilanne voi muuttua äkistikin koska eräs toinen firma on jo tarjonnut projektia.. Mutta juuri tätä kirjoitettaessa se ei ole vielä alkanut. 🙂> Teliallekin eli silloiselle Soneralle tein alihankkijan kautta töitä teidän mymän hälytyspalvelun terminaalien tuotekehityksessä ja lisäksi vastasin niiden keskushuollosta...



 



Ja varmasti muitakin resursseja löytyy tästä maasta juuri nyt. Monella on sama epävarma tilannne kuin itselläni on. Onneksi on hyvin säästöjä...






No joo, en kyllä osaa tuohon resurssin puutteeseen tarkemmin kommentoida. Veikkaisin, että suomeksi meinaa sitä, että prioriteettilistalta hoidetaan muut hommat ennen kuin tähän uppi-kaistan kehitykseen voidaan laittaa paukkuja. Aika hauska tietää, että olet Soneralle/Teliallekin tehnyt hommia. Tämä sinun teknisempi tietämys sitten selittyneekin ehkä tästä ammatistasi 😀>




Onhan tämä kovaa aikaa monelle niin taloudellisesti kuin henkisesti. Toivottavasti se toisen firman tarjoama projekti menee kohdallasi maaliin ja kaikkien puolesta toivotaan, että ensi vuosi olisi kenties valoisampi.



@MinnaLN@  kirjoitti:

@tonde88@  kirjoitti:

Kyllähän myös mobiiliyhteyksien saatavuus riippuu paljon sijainnista.  Voisitte te halutessanne tarjota myös kiinteitä liittymiä laajemmin vuokraamalla kilpailijoilta. Joten ei mennyt vertaus ihan putkeen. 


Toki näitä kiinteitä yhteyksiä vuokrataan puolin ja toisin, mutta taitaa olla niin, että velvoite antaa vuokralle omaa verkkoa koskee ainoastaan kupariverkkoja, eikä vaikka valokuitu-kohteita. Onhan tätä kiinteän yhteyden markkinointia jonkin verran, mutta ei tosiaan niin isosti kuin vaikka matkapuhelimille tai mobiiliyhteyksille.





Ei pidä paikkaansa. Myös valokuitua täytyy antaa vuokralle. Ainoastaan kaapelimodeemiyhteyksiä ei tarvitse antaa vuokralle. 


Vastaa