Skip to main content

Viime viikon tai kaksi olen huomannut satunnaisina päivinä laajakaistayhteyden pätkimistä. Väliajat vaihtelevat mutta katkot jatkuvat yleensä koko päivän. Itse katkot ovat hyvin lyhyitä, alle puolen minuutin häiriöitä jotka eivät tavallista internetselailua oikeastaan haittaa, mutta esimerkiksi Skype, IRC, tai nettiä käyttävät pelit katkeavat jokaisesta. Tänään 20.1. katkot ovat tapahtuneet hyvin säännöllisesti tasan 20 minuutin välein (aina kello xx:09, xx:29, xx:49).

 

Käytössä siis Yhteys kotiin 10 Mbit/s taloyhtiön valokuituliittymä, henkilökohtaisia modeemeja tai reitittimiä ei ole, ethernet piuhat menee suoraan koneesta pistokkeeseen. Epäsäännöllinen säännöllisyys saa epäilemään että ongelma ei johdu omasta raudasta (kaapeli/koneen verkkosovitin), vaan jostain kauempaa.

Tuosta Telian DHCP -palvelimen oikuista oli juttua täällä:



https://yhteiso.telia.fi/t5/Kiinteat-nettiyhteydet-ja/Telian-DHCP-generoi-jatkuvia-tietoturvaongelmia/m-p/162235#M8284



 



Toistuvuus 20min välein sopisi DHCP leasen loppumisen kohtaan. Tiedä sitten, onko ongelma tuosta lähtöistä.


No niin, saatiin sitten ensimmäinen, jolla pätkii DHCP:n takia. Näitä tulee takuulla vielä lisää. Runsaasti turhaa työtä tiedossa asiakaspalvelulle, pelkästään hölmön conffin takia.

 

Ennustin tätä jo aiemmassa keskustelussa kun muutos tapahtui viime vuoden lopulla, että näitä vielä tulee. Jotkut kuluttajalaitteet todellakin aiheuttavat yhteyskatkon joka kerta, kun IP-osoitteen varaus vanhenee. Aiemmin tämä ei ole kuitenkaan ollut merkittävä ongelma, koska IP-osoite varattiin aina 24:ksi tunniksi kerrallaan, joka tarkoittaa että se piti uudistaa 12 tunnin kuluttua uudistuksesta. Eli aiemminkin se on teillä pätkinyt, mutta ette ole vaan huomannut sitä.

 

Nyt, kun lease on säädetty järjettömän lyhyeksi (1200 sek) niin varmasti huomaa nuo katkot. Tosin jos laite toimisi oikein, sen tulisi uudistaa lease 600 sekunnin päästä, eli 10 minuutin välein. Koska katkot ovat 20:n minuutin välein, tuo indikoi samalla sitä, että laite ei uudista IP:tä oikealla tavalla ja yhteys ehtii mennä kiinni ennen kuin laite alkaa sitä uudistaa.

 

Verkkotasollahan tämä toiminee kuten mulla omassa lähiverkossakin, eli kytkimet kuuntelevat DHCP-liikennettä ja pitävät kirjaa leaseista. Jos leasea ei uudista ajoissa, niin kyseisen portin liikenne estetään ja ainoa mitä laite voi sen jälkeen tehdä on DHCP-kysely. Havaitsemanne katkos tulee siitä että oma laitteenne lähtee tekemään DHCP-kyselyä todennäköisesti vasta kun 20 minuuttia on jo kulunut loppuun, jolloin Telian kytkin on jo ehtinyt lyödä portin kiinni.

 

Pahimmassa tapauksessa myös IP-osoite vaihtuu joka kerta.

EDIT: Osaatko muuten sanoa, minkä merkkinen reititin teillä on käytössä? Ihan vaan tuumailen, että lieneeköhän kovin yleinenkin malli. Ainakin jotkut Buffalo merkkiset tekevät juuri tätä ongelmaa, aiempien nettikeskustelujen perusteella.


Ymmärsin itse aloitusviestistä, että tietokone on suoraan kiinni Ethernet-nousussa/rasiassa. Ettei edes ole mitään verkkolaitetta välissä, ts. tietokone saa julkisen IP:n. Tietenkin tietokoneessa on jokin verkkokortti, yleensä emoon integroitu. Olisiko sitten ongelma asetuksia/rekisteriä rukkaamalla korjattavissa, tiedä sitä.


Juu tosiaan, tällä hetkellä ei minkäänlaista reititintä tai muuta lisälaitetta käytössä, ja koneessa ainostaan emon oma verkkokortti. En taloyhtiön virityksistä tiedä sen enempää. Jos tuo tosiaan syynä niin vaikuttaa siltä ettei se ole itseni ratkaistavissa.

 

Tänään muuten taas näyttää toimivan ongelmitta. Ainakin toistaiseksi. Satunnainen ja yllättävä ilmaantuminen on tyypillistä.


Todennäköisesti talojakomossa on Telian kuitumuunnin/kytkin, johon asuntosi rasiasta on yhteys. Talonyhtiöllä tuskin on mitään laitetta välissä.



 



Se, miksi tuota esiintyy vain joskus, en osaa lähteä arvailemaan.


Reitittimen olemassaolo selviää helposti, jos tarkistat oman koneesi IP-osoitteesi muodon. Windowsissa komento ipconfig tai Linuxissa komento ifconfig. Jos osoite alkaa numerolla 192.168... tai 10..... tai 172... niin jossain on reititin. Jos taas alkaa esim. 84.... tai 88... niin on suoraan julkinen IP.

 

Satunnaisuus tulee melko varmasti siitä, että DHCP-kyselyisen käsittelyviive vaihtelee. Koska lease on nyt todella lyhyt, on Telian DHCP-palvelimilla koko ajan ihan reilusti kuormaa. Juuri viimeviikolla järjestivät itse sellaisen yhteyskatkon, että nähtävästi kaikilla asiakkailla vaihtui IP:t. Samalla tällainen yhtäaikainen yhteyskatko on "synkronoinut" kaikkien asiakkaiden DHCP-kyselyt lähes samalle hetkelle, jonka alku on määräytynyt yhteyksien palautumishetkeen.Se, että lukuisten asiakkaiden laitteet tekevät asioita tasan samalla hetkellä on aina katastrofi missä tahansa järjestelmässä. Tilanne voi alkaa hiljakseen purkautua sitä mukaa kun asiakkaat sammuttelevat tai resetoivat laitteitaan, jolloin niiden synkronointihetket menevät eri kohtaan 20 minuutin periodissa.

 

Toisaalta muutaman sekunnin katkojakaan ei aina huomaa normaalissa nettikäytössä, ei edes videoiden katselussa. Dataa puskuroidaan ja on tuurista kiinni, aiheuttaako katkos mitään näkyvää. Asian tarkka analysointi vaatiikin jotakin esim. pingiin perustuvaa testityökalua.


Vastaa