Skip to main content

Uuden kaapelimodeemin saattaminen toimintaan

  • 14 August 2015
  • 8 kommenttia
  • 77 katselukertaa

Moi!

Vanha kaapelimodeemini (epc3000) on nähtävästi mennyt vanhuuttaan rikki. Hain Sonera-kaupasta lainamodeemin (epc3825), joka toimii. Nyt mulla on uusi (käytetty) modeemi (epc3010). Pitääkö mun tehdä jotain erityisiä toimenpiteitä, koska ei se ainakaan suoraan ruvennut toimimaan kun laittoi johdot kiinni? Sonera-kaupassa sanottiin ettei mac-tarkistusta enää käytetä? Uusi modeemi on ollut aiemmin kiinni dna:n verkossa. Tarvitseeko se uuden firmwaren? Entä jos haluan sen siltaavaksi? Modeemin hallintasivut on hyvin vajaavaiset. Löytyy vain Status ja Channels selection -lehdet. Statuksesta näkyy, että modeemi löytää parhaimmillaan yhden downstream ja yhden upstream -kanavan. Vähän ajan kuluttua häviävät nekin.

En tiedä olisiko tuosta ketjusta apua, mutta vilkaise

http://klaani.sonera.fi/t5/Kiinteat-nettiyhteydet-ja/Cisco-EPC-3010/td-p/99231


Kannattaako vanhan DNA:n modeemin kanssa tapella, kun sieltä Sonera kaupasta olisi voinut tilata uuden epc 3825:n 29 €:lla ? Kyllä kaapelimodeemi on sen valtuutuksen ainakin ennen tarvinnut, mutta sen voi kai tehdä myös omilla sivuilla. Lähtikö se lainamodeemi toimimaan heti ilman mitään ?


 

epc3010:ssa on aina siltaavassa tilassa. Hallintasivut on tosiaan aika vajavaiset. Silloin kun modeemi on saanut yhteyden pystyy, niin siellä ei näy kuin status sivu. Sinnekin pääsyä varten pitää määritellä koneelle toinen kiinteä ip-osoite.

 

Omille sivuille kun käyt määrittelemässä tuon modeemin mac-osoitteen niin pitäisi kyllä lähteä toimimaan jonkin ajan päästä. Tuossa noin vuosi sitten kun omasta 3010:stä hajosi virtalähde, niin tuli siinä muutamaan kertaan noita mac-osoitteita vaihdeltua tuolta omilta sivuilta ja yhtä kertaa lukuunottamatta taisi toimia ihan ok.


Mitähän lie sitten tarkoittivat Sonera-kaupassa, kun sanoivat, ettei macilla ole merkitystä. Se myyjä kävi vielä varmistamassa asian toiselta myyjältä. Minäkin sitä ihmettelin, kun päivitysmahdollisuus Omilla sivuilla kerran edelleen on.

 

Minä päivitin mac-osoitteen Omilta sivuilta eilen. Kävin myöhemmin vielä varmistamassa, että se oli oikeasti päivittynyt. EPC3010 oli tänään 3-4 tuntia kytkettynä, mutta ei siinä ajassa saanut muodostettua toimivaa yhteyttä. Modeemi on resetoitu useamman kerran. Piti sitten vaihtaa taas lainamodeemiin, koska tarvitsen tätä yhteyttä. Lainamodeemi on toiminut aina heti, kun vaan kiertää kaapelin kiinni.

 

Liitteenä on 3010:n Status-sivu, vaikka eipä siitä paljoa saa irti. Mitähän arvoja tuolla Channels selectionissa kuuluisi olla?


Kyllähän tuolla macilla on merkitystä sillä liittymässä ei voi olla käytössä kerrallaan kuin yksi modeemi. Tämän kyseisen modeemin määrittää juuri tuo MAC-numero.

 

Jos sonera kaupalta on annettu lainamodeemi, on nämä yleensä valmiiksi auki joten MAC-numeroa ei tarvitse eriksen itselle muuttaa voimaan omien sivujen kautta. Voit myös pitää molemmat modeemit yhtäaikaa kiinni kaapeliverkossa testin aikana.

 

Status sivulta näkee ainakin ihan selvästi että tuo 3010 vain skannaa koko ajan verkkoa.


Kaapelimodeemi pitää valtuutta sen mac-osoitteella. Ei ala toimia suoraan. Eli kannattaa ilmoittaa soneran vikapalveluun tuo uusi mac-osoite, niin homma menee eteenpäin. Tiedän että he siltaavat ainakin Soneralla käytössä olevia Ciscon modeemeja, joten kannattaa myös kysyä onnistuuko tuo sinun modeemin siltaus heidän toimesta.



@Cornucopia kirjoitti:

Kaapelimodeemi pitää valtuutta sen mac-osoitteella. Ei ala toimia suoraan. Eli kannattaa ilmoittaa soneran vikapalveluun tuo uusi mac-osoite, niin homma menee eteenpäin. Tiedän että he siltaavat ainakin Soneralla käytössä olevia Ciscon modeemeja, joten kannattaa myös kysyä onnistuuko tuo sinun modeemin siltaus heidän toimesta.


Siinä vaiheessa kun tuo 3010 saa yhteyden pystyyn, niin se muuttuu siltaavaan tilaan. Silloin kun sillä ei ole yhteys pystyssä, niin se jakaa noita 192.168.100 osoitteita perään kytketyille laitteille. Ja kun yhteys on toimivana ja haluaa päästä kiinni modeemin status sivuun, pitää koneelle määritellä toiseksi ip-osoitteeksi tuolta 192.168.100 verkosta jokin ip-osoite.

 

Tosiaan jos se modeemi ei ala toimimaan sillä että muuttaa oikean mac-osoitteen omilla sivuilla, niin kannattaa olla soneraan yhteyksissä. Tuo tosiaan tapahtui ainaki kerran ainakin itsellä, kun tuo modeemi tuli viimeeksi vaihdettua.


Niinhän tämäkin tapaus sitten päättyi, että modeemi piti valtuuttaa Soneran päästä, vaikka olin jo päivittänyt uuden modeemin MAC-osoitteen Omien Sivujen kautta. Tätä foorumia selanneena en näytä olevan ainoa. Kuriositeettina, päivitetty MAC-osoitte näkyi Soneran tiedoissa, mutta sen aikaleima oli neljän vuoden takaa. Jäi nyt edelleen auki miksi Omilla Sivuilla on MAC-osoitteen päivitysmahdollisuus, jos se näinkin usein ei edes toimi.

 

Pointsit silti Soneran asiakaspalvelulle siitä, että soittivat vain 5 minuuttia sen jälkeen, kun olin jättänyt vikailmoituksen netissä. 


Vastaa