Lähtökohtaisesti satunnaisten takkuluiden kanssa kannattaa lähestyä suoraan häiriöilmoituksella Omien sivujen kautta niin saadaan paremmin ko. liittymä kokonaisuudessaan tutkintaan.
"Elefanttia" ei tuolla linjalla näy kun tarkistettiin ko, verkonlaite. Aika suuri määrä liikennettä ulkomaille kulkee tuon kautta joten ongelmia olisi varmasti suuressa määrin myös muilla, kuin pelkästään Hyvinkään kautta tulevilla yhteyksillä. Tämän vuoksi ongelma rajautuu todennäköisesti jonnekin muualle.
Pingplotter on tehkoas työkalu mutta kannattaa muistaa että välttämättä kaikkia verkonlaitteita ei ole priorisoitu vastamaan Ping/icmp liikenteeseen (aika paljon roskaliikennettä netissä kulkee tällä tasolla) ja osasta laitteista ping-kutsuihin vastaaminen on voitu jopa estää kokonaan. Edellisessä tapauksessa packet loss olisi tällöin 100% vaikka laite toimisi ihan täysin normaalisti.
Ok, kiitos vastauksesta ja asian tarkastamisesta.
Pitänee seurata tuota pätkimistä ja kun se tulee pahemmin päälle yhteyteen, tehdä tuo vikailmoitus omilta sivuilta. Kirjoitin tuonne aiemmin myös näin: ...voihan se ongelma olla Hyvinkään kaapelinetin solmussakin (10.20.8.1), mistä data ei kulje Helsingin suuntaan kunnolla.
Eli pitänee keskittyä luultavasti sen reittimen seuraamiseen tarkemmin. (Töissä oli esiintynyt samanlaista toimii/ei toimi -tilannetta, jolloin Eurooppaan yhteydenottaja oli Mäntsälässä ja kiinni myöskin Telian liittymässä. Tuolta tuli epäilys juuri tuon mainitun IP:n suuntaan.) Mutta hyvä, jos ei ole siellä vikaa.
Tein vikailmoituksen omilta sivuilta, kun tuo takkuilu jatkuu koko ajan.
Time-out ilmoituksia ja hetken päästä (Resend:n jälkeen) taas pääsee. Ping Plotter ilmoittaa menettäneensä paketeista 20..80% ja kun verkkosivun vaihto tulee ajallisesti tuollaiseen mustaan aukkoon, tulee selaimelta Time-out. Nyt vaihteeksi eri IP tuolla Helsingin solmukohdassa eli syynä luultavimminkin tuo lähettävä IP 10.20.8.1.
Minulla edellinen reititin toimi aika hyvin. Telia mainosti uutta ja sen nyt piti olla suorastaan erinomainen - mutta ei. Jatkuvasti katkeilee internetyhteys. Äsken meni poikki taas. Illan aika voi katketa jopa kymmenkunta kertaa - myös aamulla ja melkein milloin tahansa. Suututtaa tämä tällainen. Kyllä täysin toimivasta täytyy maksaa, mutta en saa rahoilleni vastinetta. Ja toisen kerran tämän kirjoitamisen aikana meni netti poikki. Voi Pastilli.:mansad:
Vikailmoitus eteni ja tuli asentajan tieto verkkohallinnasta ettei verkosta ole vikaa löytynyt.
Käytännön hyöty tästä lienee, että joku on käynyt tarkastamassa Telian verkon kytkentäkohdissa kaapelien kytkentöjä (irroittanut/kiinnittänyt niitä täsmänä oman liittymäni osalta ja poistanut samalla sieltä potentiaalisen kontaktihäiriön).
Täällä näet ei ole enää esiintynyt noita latausvirheitä eilisestä lähtien ja netti tuntuu toimivan taas normaalisti. PingPlotterista ei kylläkään voi sanoa, että vika olisi hävinnyt (tuo IP osoitteiden 10.20.8.1 <-> 141.208.25.* väli antaa näet edelleenkin samaa packet loss tietoa yhteyden kunnosta, mikä lienee siis normaalia (voi olla hyvin ruuhkainen reititin tuolla)).
Mutta summa summarum; ollaan tyytyväisiä, jos verkko toimii taas normaalin luotettavasti (mikä näyttää olevan tilanne eilisen ja tämän päivän käytön jälkeen).
Tiedoksi sellainen, että vika tuli takaisin parin viikon poissaolon jälkeen. Melkoista haamuvian hakemista tällainen varmaan on, mutta kun pyörii verkossa päivittäin ja saa eri sivustoilta satunnaisesti tuota timeout-tyyppistä virheilmoitusta, niin ei enää hymyilytä. Liittymä vain on jotenkin satunnaisen epävakaa nykyisellään :-(
Vaihdoin nyt käyttöön Googlen nimipalvelimet noiden Telian omien tilalle, mutta ei tunnu olevan vaikutusta tähän vikaan:
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 8.8.8.8 ja 8.8.4.4
Tuo Technicolor EPC3928 tässä arveluttaa. Pitäisikö tuolle olla saatavissa jotain firmware-päivitystä?
Vuosikaudet mennään samalla firmwarella ja samaan aikaan maailmalta löytyy ties mitä tietoturvareikiä näihin erilaisiin reitittimiin (kuten luultavasti tuo EPC3928:kin). Laite on päällä tauotta, eikä tuosta tiedä mitä se touhuaa.
Windows 10 x64 Pro koneessa on kyllä ajan tasalla oleva BitDefender Total Security 2018 (nyt päivittyi juuri 2019-versioon). Jos pitäisi sanoa tämän tietoturvaketjun heikoin linkki, niin se luultavasti on tuo Telian päivityksiä saamaton kaapelimodeemi, minkä ylläpito on hunningolla.
Firmware Version: e3928A-E15-5-E122-c5210r55113-160318c täällä.
@Kaapelinetti@ kirjoitti:
Tiedoksi sellainen, että vika tuli takaisin parin viikon poissaolon jälkeen. Melkoista haamuvian hakemista tällainen varmaan on, mutta kun pyörii verkossa päivittäin ja saa eri sivustoilta satunnaisesti tuota timeout-tyyppistä virheilmoitusta, niin ei enää hymyilytä. Liittymä vain on jotenkin satunnaisen epävakaa nykyisellään...
Telian asentaja kävi tänään tarkastamassa vikailmoitustani (jatkoin aiempaa, kun ei ollut kulunut vielä kahta viikkoa sen avaamisesta). Mittauksissa ei alkuun näyttänyt löytyvän vikaa (mittari kiinni data-rasiasta tulevassa antennikaapelissa), mutta sitten kaapelimodeemin omat diagnostiikkalukemat heittivät hetkeksi jotain häiriötä Upstream -kanaviin. Tässä normaalitilanne Technicolor EPC3928 laitteesta:
http://192.168.0.1/Docsis_system.asp Upstream Channels Power Level: Channel 1: 41.0 dBmV Channel 2: 42.2 dBmV Channel 3: 43.0 dBmV Channel 4: 41.7 dBmV Kanavat muutaman dBmV:n sisällä toisistaan siis. Vikatilanteeksi epäillyssä hetkessä noista yksittäinen kanava nostikin voimakkuuttaan jonnekin 48 dBmV lukemiin. Mikä lie anomalia laitteen toiminnassa, mutta tuon perusteella lähti tarkistussoitto Telian verkkotukeen ja sieltä olisi ehdotettu kaapelimodeemin korvaamista toisella vaihtolaitteella Telian liikkeestä. Eipä onnistunut, koska tuolla myytiin hetkeä aikaisemmin "ei oota", kun lainalaitteet olivat kaikki tuolla hetkellä lainassa. Sitten yritin ostaa samasta liikkeestä tavallista verkkokaapelia, muitta sitäkään ei löytynyt. Peukku alas paikalliselle Telia liikkeelle ja peukku ylös tuolle pätevälle asentajalle, joka malttoi tehdä diagnostiikkaa asiakkaan luona. Lopputulos oli takuun alaisen kaapelimodeemin vaihto uuteen modeemiin (nykyinen modeemi oli otettu käyttöön maaliskuussa 2017). Uudessa modeemissa on kuulemma automaattinen softapäivityskin eli kehitys kehittyy. (Edellinen EPC3928 ei noita päivityksiä saanut.) Jäädään odottamaan, millainen vaikutus tuolla kaapelimodeemin vaihdolla sitten on. Plussaa tuosta ratkaisusta Telialle tässä vaiheessa!
No niin, puolisen vuotta selvittiin kaapelimodeemin vaihdolla ja täällä on taas yhteydet alkaneet pätkimään. Kaapelimodeemi tipahtaa pois linjalta ja vie hetkisen aikaa, kunnes se saa neuvoteltua linjan uudelleen kuntoon. Tuossa olisi nyt liitteessä "uuden" kaapelimodeemin tietoa vian ollessa päällä ja silloin kun linja toimii normaalisti. Voiko noista päätellä jotain?
PingPlotteria en ole viitsinyt käynnistellä, kun tuo modeemi taitaa kertoa linjan tilanteen tarkemmin.
Kovasti on tällaista vikaa laitteen lokitiedoissa:
DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5 |
@Kaapelinetti@ kirjoitti:
No niin, puolisen vuotta selvittiin kaapelimodeemin vaihdolla ja täällä on taas yhteydet alkaneet pätkimään. Kaapelimodeemi tipahtaa pois linjalta ja vie hetkisen aikaa, kunnes se saa neuvoteltua linjan uudelleen kuntoon. Tuossa olisi nyt liitteessä "uuden" kaapelimodeemin tietoa vian ollessa päällä ja silloin kun linja toimii normaalisti. Voiko noista päätellä jotain?
PingPlotteria en ole viitsinyt käynnistellä, kun tuo modeemi taitaa kertoa linjan tilanteen tarkemmin.
Kovasti on tällaista vikaa laitteen lokitiedoissa:
DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5 |
Vaikuttaisi siltä että modeemi kyselee ip-osoitetta mutta ei saa sitä. Myöskään modeemin hallinnassa ei näytä olevan ds ja us kanavia tarpeeksi lukittuna. Johtuuko sitten modeemin ohjelmistosta vai mistä. Kokeile resetoida modeemi ja tarkista ettei ylimääräisiä jatkoksia tai liittimiä ole modeemin ja pistokkeen välillä. Ongelman jatkuessa voit häiriöilmoituksen jättää meille helpoiten telia.fi chatin kautta.
Kiitos nopeasta vastauksesta. Tarkistetaanpa pari asiaa, kun mainitsit kytkennästä näin:
"...tarkista ettei ylimääräisiä jatkoksia tai liittimiä ole modeemin ja pistokkeen välillä."
Täällä on TV rasiassa ns. dataliittymä erikseen ts. tällainen kaapelidata pitäisi mennä eri kautta kuin kaapeli-TV:n signaali. Lisään viestiin kolme kuvaa, mitkä selventävät asiaa.
Mitä tuollainen data-jakaja lisäosa mahtaa tehdä, kun sen kytkee tuohon dataliitäntään jatkoksi ja kytkee sen kautta tuon kaapelimodeemin? Tuo on näet ainoa vaihtoehto millä kaapelimodeemin saa linjoille täällä.
Tecnicolor_kaapelijakaja.jpg = datajakajan tyyppi
Seinarasia.jpg = huoneen seinärasia, jossa on tuo erillinen dataliityntä (TV/antenniasentaja käynyt tekemässä tuon muutoksen joskus 5-7 vuotta sitten)
Kaapelimodeemin_kytkenta.jpg = Kaaplimodemin kytkentä rasiaan.
Jos näet kytken kaapelimodeemin (datajakajan kautta) seinään tuohon TV-liitäntään, niin tämä Technicolor GCA2121 modeemi ei päästänyt itseään linjalle sen 15 minuutin aikana, minkä ajan pidin modeemia kytkettynä tuossa TV-liittimessä. Sitten kun vaihdoin jakajan tuohon dataliittimeen, sen kautta yhteys muodostui parissa minuutissa (=ilmeisesti tuon rasian TV-liityntään ei tule kaapelimodeemille tarpeellista taajuuskaistaa).
Tuon kytkennän jälkeen tilanne olisi sellainen, että tuossa on ilmeisesti kaksi datajakajaa peräkkäin vai kuinka?
Itselläni on epäilys tuon datarasian kelpoisuudesta, koska sen lähtevä ulostulo-liitin on nyt tuolla lisäsovittimella varustettu. Ja tuo lisäsovitin (minkä lähtönä on tuo uros-plugi) pyörii ja on pyörinyt koko ajan paikallaan löysästi. Siellä olisi siis mahdollisen kontaktihäiriön paikka tuossa antennisignaalin tulossa, vaikka tuota datajakamisen kaksois-kytkentää ei ottaisikaan huomioon. (Pitäisi ilmeisesti purkaa tuo seinärasia, jotta näkisi miten tuo rasiarakenne toimii.)
Tuollainen Technicolor GCA2121 modeemi on ilmeisesti tarkoitettu kytkettäväksi tavalliseen TV-rasiaan, koska sen mukana on tuo datajakaja? Kommentoitko siis näitä aiheita ja lisävirhemahdollisuuksia, kiitos!
@Kaapelinetti@ kirjoitti:
Kiitos nopeasta vastauksesta. Tarkistetaanpa pari asiaa, kun mainitsit kytkennästä näin:
"...tarkista ettei ylimääräisiä jatkoksia tai liittimiä ole modeemin ja pistokkeen välillä."
Täällä on TV rasiassa ns. dataliittymä erikseen ts. tällainen kaapelidata pitäisi mennä eri kautta kuin kaapeli-TV:n signaali. Lisään viestiin kolme kuvaa, mitkä selventävät asiaa.
Mitä tuollainen data-jakaja lisäosa mahtaa tehdä, kun sen kytkee tuohon dataliitäntään jatkoksi ja kytkee sen kautta tuon kaapelimodeemin? Tuo on näet ainoa vaihtoehto millä kaapelimodeemin saa linjoille täällä.
Tecnicolor_kaapelijakaja.jpg = datajakajan tyyppi
Seinarasia.jpg = huoneen seinärasia, jossa on tuo erillinen dataliityntä (TV/antenniasentaja käynyt tekemässä tuon muutoksen joskus 5-7 vuotta sitten)
Kaapelimodeemin_kytkenta.jpg = Kaaplimodemin kytkentä rasiaan.
Jos näet kytken kaapelimodeemin (datajakajan kautta) seinään tuohon TV-liitäntään, niin tämä Technicolor GCA2121 modeemi ei päästänyt itseään linjalle sen 15 minuutin aikana, minkä ajan pidin modeemia kytkettynä tuossa TV-liittimessä. Sitten kun vaihdoin jakajan tuohon dataliittimeen, sen kautta yhteys muodostui parissa minuutissa (=ilmeisesti tuon rasian TV-liityntään ei tule kaapelimodeemille tarpeellista taajuuskaistaa).
Tuon kytkennän jälkeen tilanne olisi sellainen, että tuossa on ilmeisesti kaksi datajakajaa peräkkäin vai kuinka?
Itselläni on epäilys tuon datarasian kelpoisuudesta, koska sen lähtevä ulostulo-liitin on nyt tuolla lisäsovittimella varustettu. Ja tuo lisäsovitin (minkä lähtönä on tuo uros-plugi) pyörii ja on pyörinyt koko ajan paikallaan löysästi. Siellä olisi siis mahdollisen kontaktihäiriön paikka tuossa antennisignaalin tulossa, vaikka tuota datajakamisen kaksois-kytkentää ei ottaisikaan huomioon. (Pitäisi ilmeisesti purkaa tuo seinärasia, jotta näkisi miten tuo rasiarakenne toimii.)
Tuollainen Technicolor GCA2121 modeemi on ilmeisesti tarkoitettu kytkettäväksi tavalliseen TV-rasiaan, koska sen mukana on tuo datajakaja? Kommentoitko siis näitä aiheita ja lisävirhemahdollisuuksia, kiitos!
Saako tuota SAT pistokkeessa olevaa adapteria irti (kiertämällä/vetämällä)? Siten että kaapelimodeemista menisi suoraan siihen SAT rasiaan kaapeli ilman DATA-TV splitteriä? Ainakin omassa asunnossa vastaavasta TV-RADIO-DATA/SAT rasiasta saa kaapelimodeemille menemään suoraan johdon ilman splitteriä tai kuvassa näkyvää adapteria.
Ensimmäisen kuvan perusteella voisin väittää että käytössä on nyt turhaan DATA-TV splitteri. Tällä hetkellä rasian sisällä on oma splitteri (koska TV liitännästä yhteys ei toimi) ja sen perässä erillinen splitteri, tämä voi aiheuttaa turhaa vaimentumaa linjalle ja aiheuttaa katkomista.
Modeemi kytketään SAT/DATA rasiaan suoraan kaapelilla ilman adaperia tai splitteriä, jos rasiassa olisi vain TV-RADIO liitännät tulee splitteriä tuolloin käyttää.
Mikäli asunnossa on toisessa huoneessa rasia, voisi yhteyden toimintaa testata myös siitä.
@KaPetri@ kirjoitti:
Saako tuota SAT pistokkeessa olevaa adapteria irti (kiertämällä/vetämällä)? Siten että kaapelimodeemista menisi suoraan siihen SAT rasiaan kaapeli ilman DATA-TV splitteriä? Ainakin omassa asunnossa vastaavasta TV-RADIO-DATA/SAT rasiasta saa kaapelimodeemille menemään suoraan johdon ilman splitteriä tai kuvassa näkyvää adapteria.
...clip...
Mikäli asunnossa on toisessa huoneessa rasia, voisi yhteyden toimintaa testata myös siitä.
Tuo oli hyvä neuvo!
Sovitin ei lähtenyt irti käsipelillä, mutta kun otin avuksi pihdit se lähti purkautumaan osiksi lievää väkivaltaa käyttäen! Tuon jälkeen piti vielä kiertää pihdeillä tuo lukitusrengas pois paikaltaan, niin kaapelimodeemin kaapelin sai paikalleen ilman tuoda data-splitteriä. Lisään tähän lopputuloksesta kuvat, mistä voi olla apua muillekin.
Nyt ainakin Docsis status näyttää parempaa SNR-lukemaa downstream-kanaviin (upstream pysyi ennallaan). Jään siis taas seuraamaan tilannetta kuinka modeemi pysyy jatkossa linjalla.
Kiitos avusta! :smileyhappy:
Edit EssiJn: Kuvat upotettu
Unohtui vielä kuva tuosta puretusta uros-adapterista...
Edit EssiJn: Kuva upotettu
Pätkiminen ja modeemin tippuminen linjalta näyttää jatkuvan, vaikka nyt downstream -tasot ovat paremmat... (upstream on sekin kai kohdallaan 40 dBm tienoilla).
Modeemista löytyi vielä Administration kohdan alta Spectrum Analyzer.
Tekeekö tuolla toiminnolla jotain tällaisessa vian haussa?
Mitä asetuksia tuonne voisi laittaa päälle odottamaan tällaisen hetkellisen vian ilmaantumista, mikä tiputtaa kaapelimodeemin linjalta pois?
Yritän tämän jälkeen nollata modeemin IP osoitteen ja hankkia sille uuden IP:n nykyisen sijasta, mutta tuskin tuolla on vaikutusta vikaan.
EDIT: huomasin vielä, että aina pätkimisen yhteydessä tulee tämä lokikirjaus:
Critical (3) |
Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica |
Edit EssiJn: Kuvat upotettu
Kaapelimodeemi tekee edelleenkin tuota resettiä eli tapahtumalokiin tulee säännöllisen epäsäännöllisesti jotain tällaista (pitkässä loopissa):
Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response
Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID
Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
...
Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out
Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode
Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response
Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received
Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response
Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received
Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response
Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received
Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response
Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID
Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out
Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
...
Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
Laitoin osan noista googleen ja päädyin esim. tällaiselle sivulle:
https://forums.tomshardware.com/threads/router-keeps-getting-t3-and-t4-errors-and-resetting.1889714/
Tämänkin löysin verkosta:
https://www.scte.org/TechnicalColumns/10-04-01%20total%20power%20and%20channel%20bonding.pdf
Nuo kertovat jotain taustaa kuinka nuo kaapelimodeemit toimivat sisäisesti, mutta osa menee jo yli oman käsityskykyni. Ensimmäisessä linkissä oli kumminkin tällainen neuvo:
You may have to ask the ISP to tell you how much signal level they are receiving from your modem since your modem only knows what it sends not any loss in the path.
Pitänee yrittää päästä tuonne Telian tekniseen tukeen käsiksi, kun vika näyttää pysyvän täällä. Se mitä voisin vielä tehdä kotona, on vaihtaa kaapelimodeemia toiseen rasiaan, mutta se vaatisi uutta johdotusta kolmelle päätelaitteelle (2x PC 1x kytkin), joten jää toistaiseksi tekemättä. Tässä nykyisessä rasiassa ollessaan yhteys on toiminut pitkään (6 kk) ongelmitta, mutta nyt alettuaan oikuttelemaan, vikaa tulee säännöllisesti muutaman tunnin välein (modeemi resetoi itsensä ja yhteyteen tulee katkos tuolle ajalle).
Selvittelin uteliaisuudesta tuota Spectrum Analyzeriä ja tässä taitavat näkyä laitteen Upstream kanavat, jolle ole ihan metsässä tuon tulkintani kanssa. Vian ollessa päällä, en huomannut noissa mitään muutosta ok-tilaan nähden:
Tässä vielä edellisen päivän lokitiedot eli on tapahtunut pari kaapelimodeemin linjalta tippumista noiden mukaan: (ajat UT 0 mukaan eli pari tuntia Suomen aikaa jäljessä)
1 02/25/2019 14:54 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1 02/25/2019 14:54 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 02/25/2019 14:54 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/25/2019 14:54 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1 02/25/2019 14:54 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/25/2019 14:54 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1 02/25/2019 14:54 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/25/2019 14:55 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1 02/25/2019 14:55 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1 02/25/2019 14:55 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=70:c
1 02/25/2019 14:55 R5.0 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1 02/26/2019 07:12 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1 02/26/2019 07:30 R5.0 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1 02/26/2019 07:30 R7.0 Critical (3) Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM
1 02/26/2019 07:30 R5.0 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1 02/26/2019 07:30 R7.0 Critical (3) Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM
1 02/26/2019 07:30 R5.0 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1 02/26/2019 07:30 R7.0 Critical (3) Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM
1 02/26/2019 07:30 R5.0 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1 02/26/2019 07:42 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1 02/26/2019 07:43 R2.0 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx
1 02/26/2019 07:43 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 02/26/2019 07:43 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/26/2019 07:43 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1 02/26/2019 07:43 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/26/2019 07:43 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1 02/26/2019 07:43 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/26/2019 07:43 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1 02/26/2019 07:43 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1 02/26/2019 07:43 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=70:c
1 02/26/2019 13:28 R5.0 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
@Kaapelinetti@ kirjoitti:
Tässä vielä edellisen päivän lokitiedot eli on tapahtunut pari kaapelimodeemin linjalta tippumista noiden mukaan: (ajat UT 0 mukaan eli pari tuntia Suomen aikaa jäljessä)
1 02/25/2019 14:54 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1 02/25/2019 14:54 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 02/25/2019 14:54 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/25/2019 14:54 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1 02/25/2019 14:54 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/25/2019 14:54 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1 02/25/2019 14:54 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/25/2019 14:55 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1 02/25/2019 14:55 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1 02/25/2019 14:55 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=70:c
1 02/25/2019 14:55 R5.0 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1 02/26/2019 07:12 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1 02/26/2019 07:30 R5.0 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1 02/26/2019 07:30 R7.0 Critical (3) Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM
1 02/26/2019 07:30 R5.0 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1 02/26/2019 07:30 R7.0 Critical (3) Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM
1 02/26/2019 07:30 R5.0 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1 02/26/2019 07:30 R7.0 Critical (3) Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM
1 02/26/2019 07:30 R5.0 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1 02/26/2019 07:42 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1 02/26/2019 07:43 R2.0 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx
1 02/26/2019 07:43 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 02/26/2019 07:43 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/26/2019 07:43 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1 02/26/2019 07:43 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/26/2019 07:43 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1 02/26/2019 07:43 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/26/2019 07:43 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1 02/26/2019 07:43 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1 02/26/2019 07:43 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:a6:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=70:c
1 02/26/2019 13:28 R5.0 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
Tässä tilanteessa olisi fiksuinta jos jätät meille häiriöilmoituksen vaikka telia.fi chatin kautta. Päästään asiantuntijan toimesta katsomaan signaalitasoja ja seuraamaan modeemin yhteyttä verkon suuntaan. Tarvittaessa asentaja laitetaan paikalle. Kun häiriöilmoitusta meille kirjaat, niin laita tämä yhteisön ketju mukaan, tästä keskustelusta ja testeistäsi asiantuntija saa varmasti apua korjaukseen.
Olen itse asiassa tehnyt tästä jo vikailmoituksen Telialle ja tuolta on soitettukin takaisin. Juttelin noin 15min ajan ja sovittiin että palaavat asiaan huomenna luultavasti asentajan käynnin myötä. Yhteinen mielipide tuen kanssa oli, että tuolla on linjassa jotain vikaa mikä saa modemin tipahtelemaan pois linjoilta. Asia etenee siis odotettuun tahtiin...
Tässä vielä noin klo 20:00 ympäriltä pidempi katkosaika lokitietojen valossa. Olin tuolloin Gmailissa kirjoittamassa viestiä ja Gmailkin huomautti yhteyden katkenneen (kuten se tekikin modeemin valojen mukaan ja PC;n verkkokuvakkeen mukaan.
Tässä tuon pidemmän katkon vikaloki:
1 02/26/2019 17:51 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/26/2019 17:51 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:xx:x
1 02/26/2019 17:51 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:xx:x
1 02/26/2019 17:51 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:xx:xx:x
1 02/26/2019 18:01 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1 02/26/2019 18:01 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1 02/26/2019 18:02 D11.1 Critical (3) TFTP Request Retries exceeded, CM unable to register
1 02/26/2019 18:02 D4.1 Warning (5) ToD request sent - No Response received;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx:xx
1 02/26/2019 18:02 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 02/26/2019 18:02 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/26/2019 18:02 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:xx:xx:x
1 02/26/2019 18:02 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/26/2019 18:02 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:xx:xx:x
1 02/26/2019 18:02 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/26/2019 18:02 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1 02/26/2019 18:02 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1 02/26/2019 18:02 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx7:b0;CMTS-MAC=70:c
1 02/26/2019 18:06 R7.0 Critical (3) Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM
1 02/26/2019 18:06 R5.0 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1 02/26/2019 18:07 R7.0 Critical (3) Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM
1 02/26/2019 18:07 R5.0 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
1 02/26/2019 18:07 R7.0 Critical (3) Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM
1 02/26/2019 18:11 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1 02/26/2019 18:12 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 02/26/2019 18:12 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/26/2019 18:12 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:xx:x
1 02/26/2019 18:12 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/26/2019 18:12 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:xx:x
1 02/26/2019 18:12 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:xx:x
1 02/26/2019 18:12 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:xx:x
1 02/26/2019 18:12 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1 02/26/2019 18:12 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx:b0;CMTS-MAC=70:c
Ai niin, tuolla Spectrum Analyzer toiminnolla tuli haettua muutamia kuvia tällä kertaa downstream kanavista. Tuskin on apua, kun ovat OK tilanteesta, enkä huomannut eroa käppyröissä vian ollessa päällä. Vaatinee siis ammattimiehen selvitystä, mikä tässä tökkii...
Tässä jatkona edellisen vuorokauden lokitiedot ts. loki jatkuu edellisen viestin lokista...
1 02/26/2019 18:12 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=70:c
1 02/27/2019 07:07 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1 02/27/2019 07:08 Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 02/27/2019 07:08 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/27/2019 07:08 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1 02/27/2019 07:08 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/27/2019 07:08 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1 02/27/2019 07:08 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=54:a6:5
1 02/27/2019 07:08 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=54:a6:5c:4
1 02/27/2019 07:08 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=54
1 02/27/2019 07:08 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx:b0;CMTS-MAC=70:c
1 02/27/2019 07:08 R2.0 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=54:xx:xx:xx:xx
1 02/27/2019 08:21 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1 02/27/2019 09:06 R5.0 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
Ja niitä näitä (modeemin virheilmoituksia) googlaillessani törmäsin saman palstan samanlaiseen ongelmaan saman modeemityypin kanssa:
https://yhteiso.telia.fi/t5/Kiinteat-nettiyhteydet-ja/TECHNICOLOR-CGA2121-kaapelimodeemi-yhteys-katkeilee/td-p/167322
Lieneekö tässä sama ongelma teknisemmin selitettynä?
Toinen, hankalampi ongelma, esiintyy siten että muutamaksi sekunniksi kuso ei kulje kumpaankaan suuntaan. Hetken päästä downlinkillä alkaa näkymään saman segmentin broadcastit (arppia, pääasiassa), mutta unicastia openwrt-tukarini interfacelle ei näy laisinkaan. Tähän auttaa kun hakee interfacelle DHCP:llä osoitteen uudestaan - henkkoht arvioni on että CMTS:n päässä lahoaa MAC-binding (syystä tai toisesta) tai kenties jopa L3-reitti ja DHCP-neuvottelu päivittää sen sitten jälleen validiksi. Kiinteä ARP openwrt:n kanssa ei näytä auttavan mitään - uplinkille päin data lähtee nätisti, mutta vastauksia ei kuulu (ei edes arpingillä). Tätä ongelmaa ilmaantuu päivittäin. Tämä ongelma ei häviä itsekseen mihinkään vaan vaatii aina DHCP-renewin. Tämän ongelman kiinnisaaminen tilaajapäästä kun nyt vaan ei sitten onnistu.
En tiedä selvisikö tuon ongelman syy koskaan, kun keskustelu meni maan alle.
Niin tai näin, tuosta saattaisi olla apua tähänkin ongelmaan.
Täällä ovat nämä laitetiedot:
ModelHardware VersionSerial NumberFirmware VersionFirmware Custom FeaturesBootloader Version
CGA2121 |
1.0 |
201912018146103020 |
CGA2121E-ES-13-E113C5-c7410r5713-180508 |
N/A |
2.5.0beta9 |
Oli niin paljon viestejä tässä niin menin sekasin ja pahoittelen jos ei tämä tuli väärään paikkaan eli.. Hyvinkäällä tuo ongelma? koska minulla on täällä aivan samaa ongelmaa.. pätkimistä joka alkanut nyt parin viikkoa sitten ja alkaa pikku hiljaa ottamaan pattiin.
Tänään tuli viesti (tein eilen tukipyynnön asiasta) että jotain ehkä?? tehty ja käynnistä modeemi uudestaan.. no se alkoi korjausten? jälkeen pätkimään entistä enemmän.
Ja mulla tosiaan tuolla logeissa noita samoja herjoja mitä oot kuvina laittanu.
Niin ja sama modeemi ja firmis kuin sinulla.
Jep, Hyvinkäällä ja Hakalan alueella tarkemmin. Tänään räpsi viimeeksi jossain klo 20:15 - 20:30 välillä, kun älytelkkarikin ilmoitti ettei Ethernet verkossa ollut yhteyttä (tuossa Android .
Pitänee katsoa, jos vaikka muuttaa tuon ekan viestin otsikon paremmin aihetta kuvaavaksi. Tämä kun alkoi ihan eri aiheeseen viittaavana epäilynä ja osoittautui puoli vuotta sitten reilun vuoden ikäisen kaapelimodeemin ongelmaksi. Sain takuuseen tämän Technicolor CGA2121 mallin, joka on nyt toiminut puoli vuotta ongelmitta. Sitten tulivat pidemmän pakkasjakson jälkeen hyvin lauhat plussakelit, jolloin ilmeisesti Telian verkkolaitteet kadun varressa kondensoivat koppinsa täyteen vettä ja asiakaslaitteet aloittivat tämän pätkimisensä + linjalta tippumisensa. Vähintään peri-kolme kertaa päivässä tipahtelee pois linjoilta, kun liikenne törmää johonkin esteeseen ts. dataa hukkuu ja laite resetoi itseään. Ei tuota huomaa, jollei istuisi koko ajan koneella, kuten teini teki tuossa hiihtolomaviikolla. Jatkoin siis samaan ketjuun, mistä oli juttua aiemmin samassa osoitteessa.
Tässä vielä tämän illan kanavatiedot, kun toiminta on ok.
DS Channel ID DS Channel Modulation DS Power Level DS Signal to Noise Ratio
174 QAM256 2.5 44.2
169 QAM256 3.1 44.9
170 QAM256 2.8 44.7
171 QAM256 2.8 44.6
172 QAM256 2.9 44.4
173 QAM256 2.8 43.8
175 QAM256 2.5 44.2
176 QAM256 2.3 44.1
177 QAM256 1.9 39.8
178 QAM256 1.0 42.9
179 QAM256 1.0 42.9
180 QAM256 1.1 43.0
181 QAM256 1.2 43.0
182 QAM256 0.9 42.6
183 QAM256 0.6 42.5
184 QAM256 0.5 42.3
185 QAM256 3.9 45.4
186 QAM256 4.0 45.3
187 QAM256 4.0 45.4
188 QAM256 3.9 45.4
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
0 Unknown 0.0 0.0
US Channel ID US Modulation US Power Level
4 ATDMA 39.0
1 ATDMA 39.9
2 ATDMA 39.4
3 ATDMA 39.2
0 Unknown 0.0
0 Unknown 0.0
0 Unknown 0.0
0 Unknown 0.0
Vesi ja sähkö, ja puhumattakaan vesi ja koksikaapeli eivät sovi yhteen. Jos tiedätte naapurustossa kaapelnettiasiakkaita, niin kannattaa kysellä, onko pätkintää ollut. Kunhan mahdollisimman moni tekee häiriöilmoitusta, niin vian määrä kasvaa -> prioriteetti nousee -> todennäköisemmin viankorjaus nopeutuu ja vika korjaantuu.
Jep eli jotain täällä on rikki kun asun myös tässä hakalassa hakalanmaen puolella.
Tein uuden ilmoituksen eilen illalla eli toivotaan nyt että joku sieltä alkaisi asiaa tarkemmin tutkimaan eikä vaan laiteta tikettejä kiinni "joo tehty jotain, ei kerrota mitä mutta käynnistä vehkeet uudestaan" ja toivat parasta että ongelma katoaisi.
Ja tosiaan viimeviikko oli aivan hirveää pätkimistä juuri niinkuin sinullakin.