Skip to main content
Ratkaisu

Yhteys kotiin XXL kuitu ei jaa ip osoitteita (Valokuitunen, Bahnhoff -> Telia)

  • August 14, 2025
  • 23 kommenttia
  • 420 katselukertaa

Moi,

Itselläni on vastaava case, kuin
 


Eli itselläni on liittymä siirretty Bahnhoffilta Telialle. Aikaisemmin homma on toiminut ihan hienosti, mutta siirron jälkeen ei kuitumuunnin enää jaa IP-osoitteita kytketyille laitteille. Eli DHCP palvelinta ei enää verkosta löydy.

Tuota on ny kokeiltu muutamalla eri PC laitteella ja muutamalla eri piuhalla. Muuntimessa siis näkyy kyllä, että WAN porttiin tuleva kuitu on aktiivinen ja samoin LAN porttiin kytketty PC.

Telian chat helpparissa olen 4 kertaa eri ihmisten kanssa yrittänyt asiaa hoitaa ja viimeisin viesti minkä sieltä sain on “asiakas vastaa itse päätelaitteiden toimivuudesta”. Eli diagnostiikkaa ajettu ja muuntimelle tehty virtakatko telian päässä näkyy.

Päätelaite on kuitenkin valokuituselta tullut XG6846, jota en itse pääse säätämään. Olen yrittänyt resetoida tuota purkkia ja käyttää läppärissä manuaalisesti “yleisesti toimivia” default IP: (192.168.0.1, 192.168.1.1, 192.168.168.1)  osoitteita, mutta en pääse tuon purkin web hallintaan käsiksi millään. Google ei myöskään ole helposti paljastanut, että mikä tuon defaultin pitäisi olla.

Muutaman päivän nyt tämän kanssa hakannut päätä seinään.

Jos jollain on kokemusta kyseisen muuntimen konffaamisesta Telialle, tai vastaavia tilanteita mitkä on saatu ratkaistua, niin laittakaahan apuja. :)

Tuossa viestiketjussa homma oli ratkennut telian henkilön tekemällä häiriöilmoituksella.

Ratkaisu jäseneltä Trancestor

Ja elo420 selviytyy voittajana. Kuitumuuntimeen jääneet väärät asetukset edellisesstä liittymästä. Jotta nuo tarvittavat muutokset pystyttiin tekemään, tarvittiin kuitumuuntimen resetti. Olisi kiva tietää, miten tuon vaihdon olisi kuulunut mennä, kun kummassakaan päässä ei kukaan informoinut, että tuollainen resetti tulisi tehdä liittymänvaihdon yhteydessä.

Viesti tuolta häiriö puolelta oli, että “Kuitureitittimeen jääneet väärät asetukset, (väärä Vlan) ongelma on tilaajasta riippumaton”

Ilmeisesti siis tuolle modeemille ajetaan resetti ja uudet konfiguraatiot liittymänvaihdon yhteydessä ja nyt tuo oli unohtunut/bugannut/normaalisti ei tarvitse. Olisi tietysti ollut mukava, jos esim chatin puolella joku olisi voinut kertoa, että tällaisessa tapauksessa kannattaa tehdä häiriöilmoitus, tai peräti tehdä häiriötiedoite chatin kautta, kuten tuolla häiriötiedoite puolella suositellaan.

Sen sijaan vastaus chatissä, kun kysyin “onko kuitumuuntimen konfigurointi asiakkaan vastuula” oli “ “asiakas vastaa itse päätelaitteiden toimivuudesta”

Eli jos joku tietää tuon prosessin, miten liittymän vaihto tapahtuu, niin voisi asiaa avata.

Tässä nyt muutama päivä meni puhelin netin varassa ja ilman robotti-imuria jne, mutta hei homma lähti toimimaan.

Kiitokset Telian supportille. Laittakaahan joku bulletti tuonne chat supporttiin, että liittymänvaihtotapauksissa tämän tyyppisiä hommia saattaa ilmaantua, niin saadaa hommat hoidettua 2 päivän sijaan parissa tunnissa. Näitä kun näyttää löytyvän täältäkin useampia.

Ja niille jotka on vaihtamassa Bahnhoffilta telialle, niin siellä kuitumuuntimessa on VLAN asetus lähtökohtaisesti pielessä. Ohjaa teidät IPtv VLANiin. Toivottavasti muilla menee automaagisesti, niin välttyy tappelulta. Toivottavasti jollekin on ketjun tiedoista hyötyä, kun omaa ongelmaa setvii. :)

23 kommenttia

Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • August 14, 2025

Eikö sen laitteen toiminta olisi vähän kuin Valokuitusen vastuulla, jos se on heiltä kerran tullutkin ja ovat estäneet asiakkaan pääsyn hallintaan. Chatissa tuskin kukaan osaa auttaa tuon kanssa vaan kannattaisi suoraan tehdä häiriöilmoituksia Telialle kunnes menee perille, ettei vaan toimi. 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • August 14, 2025

Itse en tiedä mikä näistä on kenenkin vastuulla.

Ei Valokuitunen varmaan mitenkään tuota pääsyä ole blokannut, ei vain ole ohjeita miten tuonne pääsee. (Voi siis olla, että on blokattu, mutta en tiedä varmaksi). Ja jos jollain tietoa on siitä, miten purkkiin pääsee kiinni, niin olisi jatkonkin kannalta kiva tietää. Lähinnä tarvitsisi tietää missä default IP avaruudessa tuo purkki pyörii silloin, kun operaattorilta ei jaeta IP;tä. Voi myös olla, että se jää silloin vain murjottamaan.

Luulisi, että tuolla helpparissa osaisivat opastaa tuon häiriöilmoituksen tekemiseen, jos hommat ei toimi.

Käyn nyt sitten itse tuollaisen tekemässä (eipä tullut mieleen, kun keskustelin vaan helpparin kanssa) ja jään odottamaan yhteydenottoa.

*edit*

ja anteeksi kun dokumentoin tähän kommenttin. Voin sitten linkkailla tätä eteenpäin.

Kävin tekemässä häiriöilmoituksen. Häiriöilmoitus sivuilla lukee, että kiireellisissä asioissa ota yhteys chattiin.
 



Täällä taas toisessa vastaavassa casessa sanotaan, että tee häiriöilmoitus, koska chatti on tarkoitettu lähinnä laitepään ongelmiin. (jotka siis ovat chatin mukaan asiakkaan vastuulla)
“Helppiin tarkoitetut soitot  ovat lähinnä laitteiden asetuksiin tarkoitettuja  eikä verkkohäiriöpuolen tilanteita varten.“ Lainaus allaolevasta ketjusta moderaattorin kommentista.

 


Tässä voisi olla kautta linjan hieman petrattavaa asiakkaan informoinnissa. (Ja chat palvelulle voisi tekniikkapuoli tehdä jonkun tiedotteen, kun näitä tämän tyyppisiä ongelmia näyttää olevan enemmänkin)

Etenkin, kun yleisesti ei voida olettaa, että asiakas itse tietää tarkalleen missä ongelma on.


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • August 14, 2025

Tekoälyn mukaan tuon valmistajan laitteissa on käytössä joko 192.168.1.1, .10.1 tai .100.1. Lisäksi sen IP:n voi kenties löytää siihen kytketyllä koneella ipconfig (Windows) tai  ifconfig / ip a (Linux/macOS) käskyillä. 

Oletko tehnyt resetoinnin painamalla jollain klemmarilla tms resetointireikään yli 10s?


Katjane
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • August 14, 2025

Kävin tekemässä häiriöilmoituksen. Häiriöilmoitus sivuilla lukee, että kiireellisissä asioissa ota yhteys chattiin.
 



Täällä taas toisessa vastaavassa casessa sanotaan, että tee häiriöilmoitus, koska chatti on tarkoitettu lähinnä laitepään ongelmiin. (jotka siis ovat chatin mukaan asiakkaan vastuulla)
“Helppiin tarkoitetut soitot  ovat lähinnä laitteiden asetuksiin tarkoitettuja  eikä verkkohäiriöpuolen tilanteita varten.“ Lainaus allaolevasta ketjusta moderaattorin kommentista.

 


Tässä voisi olla kautta linjan hieman petrattavaa asiakkaan informoinnissa. (Ja chat palvelulle voisi tekniikkapuoli tehdä jonkun tiedotteen, kun näitä tämän tyyppisiä ongelmia näyttää olevan enemmänkin)

Etenkin, kun yleisesti ei voida olettaa, että asiakas itse tietää tarkalleen missä ongelma on.

Telia Helppi on asennus- ja tukipalvelu, jossa sinua palvelevat osaavat tietotekniikan ja viihde-elektroniikan asiantuntijamme. Telia Helppi auttaa mm. tietokoneisiin, älypuhelimiin, tabletteihin, viihde-elektroniikkaan sekä nettiyhteyksiin liittyvissä asennus-, käyttö-, opastus- ja ongelmatilanteissa. Häiriöilmoituksia käsitellään asiakaspalvelussamme, ja se kannattaa tosiaan tehdä chatin kautta tai puhelimitse mutta toki lomaakkeen kauttakin sen voit lähettää. Ongelman selvittäminen sujuu helpoiten chatissa tai puhelimessa, ja jos olet laitteidesi lähellä, kun otat meihin yhteyttä. Karkeasti voidaan ajatella jaottelua siten, että Telia Helppi auttaa laitteiden käytössä, mutta asiakaspalvelumme häiriöilmoitukset niissä tapauksissa jos liittymässä, tai meiltä toimitetussa laitteessa, on jokin häiriö. 

Häiriöilmoituksista kannattaa aina aloittaa! :) Sen myötä selviää myös, jos Telia Helppi on oikeampi taho, ja siinä tapauksessa ohjaamme asiakkaan Helpin huomaan. 

 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • August 14, 2025

Tuli sitten tekstari.

“linjamittausten mukaan yhteytesi on kunnossa laittelle asti, jos kuitenkaan laitteesi ei toimi, niin teidän pitäisi resetoida kuitumuunnin. Kuitumuuntimen sivulla on pieni pyöreä reikä, jota painamalla laite resetoituu

Painiketta pitää painaa noin 10 sekuntia tai niin kauan, kunnes laitteen valot sammuvat.

Jos tämän jälkeen yhteys ei toimi, niin ojeistaisin olemaan yhteydessä telian helppiin”

No on resetoitu ja resetoin uudestaan, mutta kun se nyt ei vaan vieläkään saa niitä IP osoitteita sieltä operaattorilta mulle asti.

*edit*

Soitin helppariin ja tekevät sieltä kautta uuden häiriöilmon.


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • August 14, 2025

Tekoälyn mukaan tuon valmistajan laitteissa on käytössä joko 192.168.1.1, .10.1 tai .100.1. Lisäksi sen IP:n voi kenties löytää siihen kytketyllä koneella ipconfig (Windows) tai  ifconfig / ip a (Linux/macOS) käskyillä. 

Oletko tehnyt resetoinnin painamalla jollain klemmarilla tms resetointireikään yli 10s?

Joo siis ongelmahan on se, ettei tuo kuitumuunnin anna tällä hetkellä mitään IP osoitetta kytketyille laitteille missään olosuhteessa. Eli IPconfig antaa vaan sen 169.254 alkuisen IP:n, joka käytännössä takoittaa, ettei se ole saanut DHCP palvelimeen yhteyttä ja keksii itselleen jonkun failsafe IP:n.

Eli IPconfigissa ei näy gatewaynä mitään.

Normaalistihan tuo laite on aina siltaavassa tilassa ja ohjaa vaan operaattorin DHCP palvelimelta IP:n mulle.

Noinkohan siellä littymäkonffissa on nyt joku staattinen IP mun liittymälle ja DHCP ei siellä päässä ole käytössä. Eikai sellasia nykyisellään edes käytetä, kuin firmojen liittymissä.

ADSL maailmassa tämä oli ihan normi tila monille modeemeille, kun niissä oli siltaava tila päällä, niin hallintakäyttöliittymään ei päässyt käsiksi. Ne kyllä yleensä aina resetillä laittoin itsensä modem/router tilaan ja kytki oman DHCP:n päälle.


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • August 14, 2025

Itse arpoisin, että on jäänyt edellisen operaattorin konffit sinne muuntimeen niin ei ymmärrä Telian päälle. Helpin asentajan tilaaminen paikalle pitäisi olla ilmaista, koska ilmiselvästi tässä ei ole asiakkaasta johtuva vika. Auttaisiko Valokuitusen aspa asian kanssa mitenkään? Heidän vastuullahan se kuitu ja muunnin ovat kuitenkin, kun operaattori voi vaihtua. 

Onneksi olen itse päässyt kaikenlaisesta muuntamisesta ja DSL surkeudesta eroon kun seinästä tulee vain ethernet, joka on hyvin triviaalia jakaa millä vaan laitteilla. Kuitumuunnin on ennen talokytkimiä alhaalla nettikaapissa. 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • August 14, 2025

Onneksi itselläkin noi DSL viritykset on historiaa.

Kun ei tarkasti asioista tiedä niin spekulaatioksihan kaikki menee. Onkohan tuo viritetty niin, että etänä ajetaan aina liittymäkohtaiset konffit tuonne kuitumuuntimeen operaattorin puolesta ja se on nyt jäänyt tekemättä?

Valokuitusella ei tada mitään teknistä aspaa edes olla. Niiten sivuilla lukee about, “mikäli tiedät mistä kuitu on poikki, soita meille, muuten soita operaattorille ja ne eskaloi meille tarvittaessa.”

Toivottavasti selviää myös lopullinen syy, kun homma lähtee joskus toimimaan. Ettei tule vaan, boottaa munnin ja kokeile nyt, mikä on se yleinen tieto, mitä näistä saa.
 


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • August 14, 2025

Tuo on kyllä ikävää kun aspaan ei oikein löydy oikeasti teknisesti osaavia ihmisiä auttamaan. He ovat sitten joko Helpissä tai ennen oli ainakin tekninen aspa, jonne sai hyvällä tuurilla tavallisen aspan ohjaamaan ongelman. Suurin osa asiakkaistakaan ei tiedä sitäkään vähää mitä perus aspa, joten 90%+ tapauksista ratkeaa juuri laittamalla virtajohto seinään, painamalla resettiä tms ilmiselvällä tavalla ja siksi niitä tuputetaan kyllästymiseen asti. Saisivat kyllä merkata asiakkaan tietoihin, että tästä aiheesta on oltu jo yhteydessä ja tarjottu perus ratkaisutavat niin ei joka kerta tulisi vaan samaa uudestaan ja uudestaan vaan ohjattaisiin tekniselle puolelle ratkottavaksi. 

Helpin asentajan tilaaminen paikalle toteamaan tilanne itse olisi varmin keino saada asia edistymään ja vaikka paljastuisikin, että on itse onnistunut varsin epätodennäköisesti jotain mokaamaan niin se olisi silti halpa hinta kun viimein saa netin toimimaan. Todennäköisemmin menisi kuitenkin Telian piikkiin kun vika ei ole asiakkaassa. 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • August 14, 2025

Case on nyt tuolla häiriöpuolen käsittelyssä uudestaan, ehkä ne sieltä soittelee kohta ja kyselee enempi. Ei tässä nyt varmaan mitään maailmaa kummallisempaa ole kyseessä. Joku unohtanut joltain listalta tehdä kohdan 3b ja kaikki olettaa, että se nyt ainakin on tehty jo kymmenen kertaa. On käynyt itsellenikin. Ja kyllä... teen itse töitä IT puolen helpparissa. :D

Pitää soitella kaveri paikalle, jos ei näin etänä selviä.


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • August 14, 2025

Miksi vaihdoit toimivan yhteyden pois? Oliko hinta syynä? Valokuitusen verkkoon kannattaa valita operaattori, joka on perillä asioista. Telian asiakaspalvelu on luokattoman heikkoa kaikilla osa-alueilla, että en yhtään ihmettele että asiaa pallotellaa. 

Tuota Valokuitusen päätettä ei ole tarkoitettu asiakkaan räplättäväksi ja saavat itse tulla resetoimaan.

Tässä taitaa olla vastaava case-tapaus: Yhteys kotiin XXL kuitu ei yhteyttä nettiin | Telia Yhteisö


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • Ratkaisu
  • August 14, 2025

Ja elo420 selviytyy voittajana. Kuitumuuntimeen jääneet väärät asetukset edellisesstä liittymästä. Jotta nuo tarvittavat muutokset pystyttiin tekemään, tarvittiin kuitumuuntimen resetti. Olisi kiva tietää, miten tuon vaihdon olisi kuulunut mennä, kun kummassakaan päässä ei kukaan informoinut, että tuollainen resetti tulisi tehdä liittymänvaihdon yhteydessä.

Viesti tuolta häiriö puolelta oli, että “Kuitureitittimeen jääneet väärät asetukset, (väärä Vlan) ongelma on tilaajasta riippumaton”

Ilmeisesti siis tuolle modeemille ajetaan resetti ja uudet konfiguraatiot liittymänvaihdon yhteydessä ja nyt tuo oli unohtunut/bugannut/normaalisti ei tarvitse. Olisi tietysti ollut mukava, jos esim chatin puolella joku olisi voinut kertoa, että tällaisessa tapauksessa kannattaa tehdä häiriöilmoitus, tai peräti tehdä häiriötiedoite chatin kautta, kuten tuolla häiriötiedoite puolella suositellaan.

Sen sijaan vastaus chatissä, kun kysyin “onko kuitumuuntimen konfigurointi asiakkaan vastuula” oli “ “asiakas vastaa itse päätelaitteiden toimivuudesta”

Eli jos joku tietää tuon prosessin, miten liittymän vaihto tapahtuu, niin voisi asiaa avata.

Tässä nyt muutama päivä meni puhelin netin varassa ja ilman robotti-imuria jne, mutta hei homma lähti toimimaan.

Kiitokset Telian supportille. Laittakaahan joku bulletti tuonne chat supporttiin, että liittymänvaihtotapauksissa tämän tyyppisiä hommia saattaa ilmaantua, niin saadaa hommat hoidettua 2 päivän sijaan parissa tunnissa. Näitä kun näyttää löytyvän täältäkin useampia.

Ja niille jotka on vaihtamassa Bahnhoffilta telialle, niin siellä kuitumuuntimessa on VLAN asetus lähtökohtaisesti pielessä. Ohjaa teidät IPtv VLANiin. Toivottavasti muilla menee automaagisesti, niin välttyy tappelulta. Toivottavasti jollekin on ketjun tiedoista hyötyä, kun omaa ongelmaa setvii. :)


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • August 14, 2025

Miksi vaihdoit toimivan yhteyden pois? Oliko hinta syynä? Valokuitusen verkkoon kannattaa valita operaattori, joka on perillä asioista. Telian asiakaspalvelu on luokattoman heikkoa kaikilla osa-alueilla, että en yhtään ihmettele että asiaa pallotellaa. 

Tuota Valokuitusen päätettä ei ole tarkoitettu asiakkaan räplättäväksi ja saavat itse tulla resetoimaan.

Tässä taitaa olla vastaava case-tapaus: Yhteys kotiin XXL kuitu ei yhteyttä nettiin | Telia Yhteisö

Tuo mulla olikin linkattuna aloituspostauksessa.

Tarkoitus on käydä kaikki eri tarjoajat läpi ja katsoa mikä niistä toimii itselle parhaiten. Bahnhoff oli ihan jees. Välillä tuntui vähän pingit pitkiltä ja vuoden sisään oli 11 yli puolentunnin mittaista katkosta. Pisin yli yks vuorokausi ja muutamia useamman tunnin mittaisia. yksi oli ennakkoon ilmoitettu huoltokatko. Tuo pisin selvisi muutamassa virkatunnissa kun laitoin vikaviestin bahnhoffin systeemiin. (näiden syyllisestä ei tietenkään ole tietoa. Valokuitunen vai bahnhoff)

Supportti tuntui siis sillä puolella toimivan, joskin unohtivat irtisanoa mun liittymän kahdenviikon irtisanomisajalla joka päättyi 9.8, joka varmasti osittain sotki tämän koko liittymänsiirto prosessin. Joutuivat siis jälkikäteen tekemään hätätoimena ton liittymän poikkaisun. Eli ei sinnekään support prosesseista kymppiä lähde.


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • August 14, 2025

Eipä ole itsellä ollut ainakaan valittamista Telian taloyhtiönetin kanssa. Pari lyhyempää pätkäisyä on tainnut olla useamman vuoden aikana ja silloinkin oli uutisia isommista ongelmista koko Suomessa. Pidemmät pätkäisyt ja hidastuminen 100M ovatkin sitten johtuneet ihan omasta mokailusta ja vanhoista verkkokaapeleista, joista on klipsut hajonneet niin helposti lähtevät vähän irti. Telian aspankin kanssa pärjää hyvin vanhalla kokemuksella kun ottaa vaan uutta chattia heti perään jos ei heti tajua mitä sanon, kuten esim uppikaistan nopeuden nostamisessa 100->500 ja 500->1000. 2-3 ekaa aspaa tarjosi aina 1000M downinopeuden ostamista, joka oli jo niin eikun heippa ja minsan päästä uusi chat tulille. Siellä on pääasiassa nuoria ei niin teknisiä ihmisiä töissä niin miksipä heidän kanssaan turhaan tapella. Eikä ole yhtään sen ruusuisemmat kokemukset muista isoista operaattoreista aspan suhteen itsellä tai tutuillakaan, mutta pienet paikalliset ovat sitten olleet aivan omaa luokkaansa kun on 1-2 tyyppiä hoitamassa asioita jotka tietävät oikeasti kaiken. 


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • August 15, 2025

Minulla on Valokuitusen kuidussa erään pienemmän operaattorin palvelu ja olisiko ollut pari oikeaa katkosta. Mutta isompi ongelma on ollut se, että heidän palvelunsa on pari kertaa ollut niin tukossa että netti ei vaan ole toiminut. Jälkimmäisellä kertaa kuukauden sain tapella ja vasta irtisanomisilmoitus sai vauhtia. Kolmatta hidastelukertaa ei sitten enää tule, operaattori vaihtuu. 

Eipä Telian kohdalla kovin vahvalta tunnu, jos eivät osaa päivittää kuitupäätteen asetuksia operaattorin vaihdon yhteydessä. Ja homman etenemiseen vaikuttaa miten osaamattoman asiakaspalvelijan Chat-lotossa sattuu saamaan. Ei kuulosta hyvältä.

Se kuitupäätehän on sitten Telian omaisuutta, joten siihen ei käyttäjän edes tarvi koskea. Käyttäjän vastuu alkaa valokuitupäätteeseen kytketystä verkkopiuhasta. 


  • Savumerkittäjä
  • August 15, 2025

Mulla ongelmana XG6846:n kanssa se, että kun olen kytkenyt tietsikan suoraan sen yhteen lähtöön niin kun tietsikka on yön yli sammuksissa, en saa siihen nettiyhteyttä aamulla muuten kuin sammuttamalla kuitumodeemin ja käynnistämällä uudelleen. Muut lähdöt modeemissa toimii mutta se ei tunnista tietsikkaa. Muissa lähdöissä laitteet on jatkuvasti päällä ja siksi ne toimii ok. En aio pitää tietsikkaa päällä 24/7 tuon modeemin toimimattomuuden vuoksi.


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • August 18, 2025

Tuo valoluitupääte ei ole reititin, vaikka siinä onkin useampi LAN-liitäntä. Villi veikkauskeni on, että koneesi ei saa IP-osoitetta tai jotain vastaavaa. Hanki reititin, johon kytket laitteet. Saat samalla kertaa myös tietoturvallisemman verkon.


  • Savumerkittäjä
  • September 2, 2025

Mulla tällä hetkellä sama tilanne, viime viikolla vaihtui Bahnhof> Telia, wan palaa kuitumuuntimessa mutta netti ei pelaa, 10sek resetti tehty pari kertaa, en tiedä kuka tuon sitten osaa korjata, itekkin it-alalla mutta pelimerkkejä tuohon vikaan ei ole...


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • September 3, 2025

Mulla tällä hetkellä sama tilanne, viime viikolla vaihtui Bahnhof> Telia, wan palaa kuitumuuntimessa mutta netti ei pelaa, 10sek resetti tehty pari kertaa, en tiedä kuka tuon sitten osaa korjata, itekkin it-alalla mutta pelimerkkejä tuohon vikaan ei ole...

Todennäköisesti tässä on kyse samasta ongelmasta kuin ketjun aloittajalla ​@Trancestor. Hyvä, että olet jo tehnyt kuitumuuntimelle resetoinnin. Ongelman jatkuessa olisi hyvä kirjata meille vikailmoitus tästä. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme. Näin asiantuntijamme pääsee varmistamaan, että liittymäsi ja kuitumuuntimesi asetukset ovat kunnossa.

Toki voit vielä varmistaa toimiiko yhteys suoraan tietokoneella kuitumuuntimen perästä, jos kytket verkkokaapelin koneesta kuitumuuntimeen. Jos sattuisi toimimaan, resetoi ethernet -reititin. 


  • Savumerkittäjä
  • September 3, 2025

Joo, on mulla ollut eth-kaapeli kiinni myös suoraan lan1-liitynnässä läppärin verkkokortilla ja ei vaan toimi, vikailmoituksia tehnyt kyllä ahkerasti mutta kun muutakin elämää niin ei oo koko ajan kotona testailemassa sitä, nytkin työmatkalla, täytyy varmaan kali linukalla kohta ruveta tutkimaan liikennettä, nmap...


  • Savumerkittäjä
  • September 4, 2025

No nyt alkoi netti toimimaan, en tiedä kuka teki ja mitä. 😀


  • Savumerkittäjä
  • November 17, 2025

Moi,

Itselläni on vastaava case, kuin
 


Eli itselläni on liittymä siirretty Bahnhoffilta Telialle. Aikaisemmin homma on toiminut ihan hienosti, mutta siirron jälkeen ei kuitumuunnin enää jaa IP-osoitteita kytketyille laitteille. Eli DHCP palvelinta ei enää verkosta löydy.

Tuota on ny kokeiltu muutamalla eri PC laitteella ja muutamalla eri piuhalla. Muuntimessa siis näkyy kyllä, että WAN porttiin tuleva kuitu on aktiivinen ja samoin LAN porttiin kytketty PC.

Telian chat helpparissa olen 4 kertaa eri ihmisten kanssa yrittänyt asiaa hoitaa ja viimeisin viesti minkä sieltä sain on “asiakas vastaa itse päätelaitteiden toimivuudesta”. Eli diagnostiikkaa ajettu ja muuntimelle tehty virtakatko telian päässä näkyy.

Päätelaite on kuitenkin valokuituselta tullut XG6846, jota en itse pääse säätämään. Olen yrittänyt resetoida tuota purkkia ja käyttää läppärissä manuaalisesti “yleisesti toimivia” default IP: (192.168.0.1, 192.168.1.1, 192.168.168.1)  osoitteita, mutta en pääse tuon purkin web hallintaan käsiksi millään. Google ei myöskään ole helposti paljastanut, että mikä tuon defaultin pitäisi olla.

Muutaman päivän nyt tämän kanssa hakannut päätä seinään.

Jos jollain on kokemusta kyseisen muuntimen konffaamisesta Telialle, tai vastaavia tilanteita mitkä on saatu ratkaistua, niin laittakaahan apuja. :)

Tuossa viestiketjussa homma oli ratkennut telian henkilön tekemällä häiriöilmoituksella.

jep jep lounealta → telia ja bittiäkään ei o tullu läpi. sama ongelma. helppiin ulistu. sormetristissä jos jotain tapahtus..


  • Savumerkittäjä
  • November 18, 2025

resetti kuitumuuntimelle autto asiassa.. 10sec painaa pikkureijästä kyljessä.