Terve
Muutin hiljattain Tre:lle ja entinen 8/1 ADSL liittymäni vaihdettiin 10/2 megaiseen Extraan (ADSL). Mikäs siinä, nopeampi ja halvempi ajattelin. Toisin kävi.
Jätän nyt marisematta asennuksen aikana tehdyistä kämmeistä ja hidasteluista ja menen suoraan ongelmaan. Kun liittymä vihdoin saatiin käyntiin oli downstream kaista ok ja tiedostot viuhuivat hyvää vauhtia koneelle. Upstream oli megan hitaampi kuin luvattu, mutta ajattelin että kai se menettelee, aina vaan päästä luvattuun nopeuteen (vaikka kerrostalon alakertaan kuitu tuleekin ja piti olla mahdottoman hyvä).
No nyt muutama päivä myöhemmin kuitenkin on sellainen ongelma että tiedostot tulevatkin enää 100kb/s eli liittymä on nopeusluokkaa 0,8M. Tuo ei enää ole hyväksyttävä nopeus. Päivitin modeemin firmwaren (Telewell EA-510) ja kokeilin toista modeemiakin. Firmiksen päivitys auttoi upstream nopeuteen ja se onkin nyt luvatut 2 megaa. Mutta varsinainen ongelma säilyy. Olisiko ideoita mitä seuraavaksi. Ei todellakaan huvita enää jonotella sinne asiakaspalveluun puhelimen kautta männäviikkojen asennushelvetin jälkeen. Modeemi näyttää kyllä yhdistävän downstream nopeudella 12800 eli voisi päätellä että tietokoneessa on vika, mutta en usko että se oikein on mahdollista kun sama takkuilu esiintyy myös PS3:lla ja harvemmin se vika omassa päässä on ollut muutenkaan...
Tässä vielä vaimennukset modeemilta:
Lähetysnopeus 2467 kbps
Vastaanottonopeus 12800 kbps
SNR Marginali (Lähetys) 7.0 db
SNR Marginali (Vastaanotto) 21.8 db
Linjan vaimennus (Lähetys) 4.2 db
Linjan vaimennus (Vastaanotto) 0.0 db
Jos jollakin on ollut vastaavia kokemuksia niin ideoita tosiaan otetaan vastaan
Sivu 1 / 1
Jos tietokoneesi ja modeemisi yhteys on muodostettu tällä hetkellä langattomasti wlanilla, testaa vielä tietokoneen kytkemistä verkkokaapelilla suoraan modeemiin. Ongelma voi rajoittua wlan-yhteyteen, jos latausnopeus on oikea verkkokaapelilla testatessa.
Kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme, jos olet testannut yhteyttä jo kahdella modeemilla ja sama nopeusongelma näkyy sekä tietokoneellasi, eikä verkkokaapelilla testaus vaikuta asiaan. Voit jäättää liittymästäsi nopeasti vikailmoituksen 0206 90101 (pvm/mpm) numeromme vianrajausautomaatin kautta.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme, jos olet testannut yhteyttä jo kahdella modeemilla ja sama nopeusongelma näkyy sekä tietokoneellasi, eikä verkkokaapelilla testaus vaikuta asiaan. Voit jäättää liittymästäsi nopeasti vikailmoituksen 0206 90101 (pvm/mpm) numeromme vianrajausautomaatin kautta.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Olen kyllä yrittänyt suoraan kaapelilla yhdistää koneen ja itseasiassa tälläkin hetkellä on tämä tilanne. Tuo automaatti on todella ärsyttävä enkä todellakaan ota riskiä että joutuisin maksamaan 100€ maksun jos yhteys maagisesti alkaakin toimimaan juuri ennen asentajan käyntiä. Haluaisin vain ilmoittaa viasta tai keskustella jonkun asiantuntijan kanssa, mutta minun kärsivällisyyteni ei kyllä riitä tuon automaatin kanssa taisteluun että saisi asiakaspalvelijan linjan päähän.
Vanhoista keskusteluista luin, että Telewell EA-510 V3 (b) mallilla on jotain yhteensopivuusongelmia. Päteekö tämä myös ei-(b) malliin? Toisaalta ei kyllä luulisi, kun ekoina päivinä toimi ihan hyvin... Jotain juttua luin että Ericssonin keskukset lähettävät väärän nopeustiedon laitteille ja vika johtuu siitä, mutta varsinaista ratkaisua ongelmaan ei löytynyt mistään. Eikä tämä kyllä asiakkaan vastuulla näin syvällinen vianhaku pitäisi edes olla.
No jos ei kohta ala toimimaan ei kauaa tarvitse miettiä vaihtaisiko palveluntarjoajaa kunhan tuo sopimuskausi kohta päättyy.
Vanhoista keskusteluista luin, että Telewell EA-510 V3 (b) mallilla on jotain yhteensopivuusongelmia. Päteekö tämä myös ei-(b) malliin? Toisaalta ei kyllä luulisi, kun ekoina päivinä toimi ihan hyvin... Jotain juttua luin että Ericssonin keskukset lähettävät väärän nopeustiedon laitteille ja vika johtuu siitä, mutta varsinaista ratkaisua ongelmaan ei löytynyt mistään. Eikä tämä kyllä asiakkaan vastuulla näin syvällinen vianhaku pitäisi edes olla.
No jos ei kohta ala toimimaan ei kauaa tarvitse miettiä vaihtaisiko palveluntarjoajaa kunhan tuo sopimuskausi kohta päättyy.
Kyllä tämä ongelma pitäisi tutkia liittymäkohtaisesti, joten ellet halua soittaa Vikapalveluun tee palvelupyyntö Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeen kautta.
Telewell EA-510 - modeemilla ja Laajakaista Extralla ei ole ainakaan tiedossa olevaa yhteensopivuusongelmaa joka aiheuttaisi kuvailemiasi ongelmia. Yleensä ADSL-modeemin ja -keskittimen välisen yhteyden mahdollistama vastaanottonopeus on yli 20 Mbit/s, kunhan modeemissa on käytössä ADSL 2+ yhteys (Annex M). ADSL-modeemin osuus ongelmaan selviäisi testaamalla toisella modeemilla ja samalla toisella kaapelilla, ilman jatkojohtoa tietenkin. Jos asunnossa on useampi kuin yksi puhelinpistoke, kannattaa testata jokainen pistoke. Näillä toimenpiteillä hidastelun aiheuttajan saa rajattua omien laitteiden ja asunnon puhelinkaapeloinnin mahdollisen haaroituksen osalta.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Telewell EA-510 - modeemilla ja Laajakaista Extralla ei ole ainakaan tiedossa olevaa yhteensopivuusongelmaa joka aiheuttaisi kuvailemiasi ongelmia. Yleensä ADSL-modeemin ja -keskittimen välisen yhteyden mahdollistama vastaanottonopeus on yli 20 Mbit/s, kunhan modeemissa on käytössä ADSL 2+ yhteys (Annex M). ADSL-modeemin osuus ongelmaan selviäisi testaamalla toisella modeemilla ja samalla toisella kaapelilla, ilman jatkojohtoa tietenkin. Jos asunnossa on useampi kuin yksi puhelinpistoke, kannattaa testata jokainen pistoke. Näillä toimenpiteillä hidastelun aiheuttajan saa rajattua omien laitteiden ja asunnon puhelinkaapeloinnin mahdollisen haaroituksen osalta.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
ADSL2+ ja Annex M ovat käytössä. Asunnossa on vain yksi puhelinpistoke, mutta olen testannut kahdella modeemilla ja kahdella kaapelilla. Molemmat tosin Telehellin valmistamia. Tosiaan nuo pari ensimmäistä päivää liittymä toimi ihan hyvin, sen jälkeen tuli taas päivän parin katko ja nyt tilanne on tämä. Ja jos jollakin muullakin käyttäjällä tämä ongelma täsmälleen samalla nopeudella niin se mielestäni viittaisi johonkin yhteensopivuusongelmaan.
Tässä saattaisi riittää vaikka sen alakerrassa olevan härvelin boottaus, mutta nyt ei yksinkertaisesti enää pysty soittamaan siihen robottiin. Ehkä ensi viikolla jos hermot olisivat levänneet tarpeeksi ;)
En muuten pääse tonne omille sivuillekaan, koska en muista salasanaani enkä voi uuttakaan pyytää kun puhelinnumeroani ole kuulemma liitetty liittymään. Kummasti silti laskuista tekstiviesti tulee, mut eipä auta itku markkinoilla.
Tässä saattaisi riittää vaikka sen alakerrassa olevan härvelin boottaus, mutta nyt ei yksinkertaisesti enää pysty soittamaan siihen robottiin. Ehkä ensi viikolla jos hermot olisivat levänneet tarpeeksi ;)
En muuten pääse tonne omille sivuillekaan, koska en muista salasanaani enkä voi uuttakaan pyytää kun puhelinnumeroani ole kuulemma liitetty liittymään. Kummasti silti laskuista tekstiviesti tulee, mut eipä auta itku markkinoilla.
Yksi tapa saada asia eteenpäin on ottaa yhteyttä chatin kautta, joka löytyy sivulta avustaja.sonera.fi tai Sonera Internet Avustaja - sovelluksesta.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.