Terve
Muutin hiljattain Tre:lle ja entinen 8/1 ADSL liittymäni vaihdettiin 10/2 megaiseen Extraan (ADSL). Mikäs siinä, nopeampi ja halvempi ajattelin. Toisin kävi.
Jätän nyt marisematta asennuksen aikana tehdyistä kämmeistä ja hidasteluista ja menen suoraan ongelmaan. Kun liittymä vihdoin saatiin käyntiin oli downstream kaista ok ja tiedostot viuhuivat hyvää vauhtia koneelle. Upstream oli megan hitaampi kuin luvattu, mutta ajattelin että kai se menettelee, aina vaan päästä luvattuun nopeuteen (vaikka kerrostalon alakertaan kuitu tuleekin ja piti olla mahdottoman hyvä).
No nyt muutama päivä myöhemmin kuitenkin on sellainen ongelma että tiedostot tulevatkin enää 100kb/s eli liittymä on nopeusluokkaa 0,8M. Tuo ei enää ole hyväksyttävä nopeus. Päivitin modeemin firmwaren (Telewell EA-510) ja kokeilin toista modeemiakin. Firmiksen päivitys auttoi upstream nopeuteen ja se onkin nyt luvatut 2 megaa. Mutta varsinainen ongelma säilyy. Olisiko ideoita mitä seuraavaksi. Ei todellakaan huvita enää jonotella sinne asiakaspalveluun puhelimen kautta männäviikkojen asennushelvetin jälkeen. Modeemi näyttää kyllä yhdistävän downstream nopeudella 12800 eli voisi päätellä että tietokoneessa on vika, mutta en usko että se oikein on mahdollista kun sama takkuilu esiintyy myös PS3:lla ja harvemmin se vika omassa päässä on ollut muutenkaan...
Tässä vielä vaimennukset modeemilta:
Lähetysnopeus 2467 kbps
Vastaanottonopeus 12800 kbps
SNR Marginali (Lähetys) 7.0 db
SNR Marginali (Vastaanotto) 21.8 db
Linjan vaimennus (Lähetys) 4.2 db
Linjan vaimennus (Vastaanotto) 0.0 db
Jos jollakin on ollut vastaavia kokemuksia niin ideoita tosiaan otetaan vastaan :)
10/2 Extra todella hidas Tampereella
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.