Skip to main content
Eli hommattiin 10/2 adsl, mutta nopeudeksi onkin osoittatunut 1/2. Mittasin nopeuden Ficoran nettimittarilla, joka antoi tulokseksi: down 0.8mb/s ja up 2.0mb/s. Soitin soneran asiakaspalveluun, jossa juttelin asiantuntijan kanssa, minulle sanottiin että se on kiinni modeemin asetuksista, ja sanoi että tutustuppas niihin modeemin mukana tulleisiin ohjekirjoihin. Siitä ei ollut mitään apua, joten voisiko joku kertoa hieman tarkemmin mitä pitää tehdä?
OLEN NIIN VIHAINEN ETTÄ KIRJOITAN ISOILLA KIRJAIMILLA. SONERAN UUTENA ASIAKKAANA OLEN TYRMISTYNYT KAAPELILAAJAKAISTAN TASOSTA. KOKO JÄRJESTELMÄ ON SUUNNITELTU IHAN JÄRKYTTÄVÄN HUONOSTI!!! SEKAVIA OHJEITA JA VÄÄRIÄ VINKKEJÄ, JOTKA HARHAUTTAVAT TEKEMÄÄN ASIOITA VÄÄRIN. ESIMERKKI: KÄYTTÄJÄTUNNUS, JOLLA PÄÄSEE OMA SONERA-OSASTOLLE, EI KELPAAKAAN KESKUSTELUPALSTALLE, VAAN SINNE PITÄÄ KEHITTÄÄ IHAN UUSI SITÄ VARTEN. MUUTIN SONERAN ASIAKKAAKSI HELSINGISTÄ JKA SIELLÄ WELHO TOIMII ERITTÄIN HYVIN. LAAJAKAISTAN NOPEUS ON TOSIAANKIN AIVAN SURKEA VERRATTUNA SIIHEN MISTÄ MAKSAN. MAKSAN 10 MEGASTA JA SAAN 1-3 MEGAA. LISÄKSI KOKO HELAHOITO PÄTKII PARIN TUNNIN VÄLEIN. WLAN-MODEEMISSA EI OLE VIKAA, SILLÄ SE ON SAMA JOKA VÄLITTI WELHOLLA MUKAVASTI 20 MEGAN YHTEYTTÄ. JOS ASIAT EIVÄT NÄILLÄ NÄPPÄIMILLÄ ALA TULLA KUNTOON, SANON SOPIMUKSEN IRTI. TÖITÄKIN PITÄISI VOIDA TEHDÄ.
flaice kirjoitti:
Eli hommattiin 10/2 adsl, mutta nopeudeksi onkin osoittatunut 1/2. Mittasin nopeuden Ficoran nettimittarilla, joka antoi tulokseksi: down 0.8mb/s ja up 2.0mb/s. Soitin soneran asiakaspalveluun, jossa juttelin asiantuntijan kanssa, minulle sanottiin että se on kiinni modeemin asetuksista, ja sanoi että tutustuppas niihin modeemin mukana tulleisiin ohjekirjoihin. Siitä ei ollut mitään apua, joten voisiko joku kertoa hieman tarkemmin mitä pitää tehdä?


Jos upstreamin nopeus on kuitenkin 2M, voidaan tällöin olettaa että modeemissa on Adsl 2+ sekä Annex M päällä. Hieman omituista kyllä on, että downstream-nopeus jää noinkin alhaiseksi upstream-nopeuden ollessa kuitenkin hyvä. Mikä modeemi käytössäsi on, onko siihen asennettu viimeiset päivitykset?

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
vauhtu10 kirjoitti:
OLEN NIIN VIHAINEN ETTÄ KIRJOITAN ISOILLA KIRJAIMILLA. SONERAN UUTENA ASIAKKAANA OLEN TYRMISTYNYT KAAPELILAAJAKAISTAN TASOSTA. KOKO JÄRJESTELMÄ ON SUUNNITELTU IHAN JÄRKYTTÄVÄN HUONOSTI!!! SEKAVIA OHJEITA JA VÄÄRIÄ VINKKEJÄ, JOTKA HARHAUTTAVAT TEKEMÄÄN ASIOITA VÄÄRIN. ESIMERKKI: KÄYTTÄJÄTUNNUS, JOLLA PÄÄSEE OMA SONERA-OSASTOLLE, EI KELPAAKAAN KESKUSTELUPALSTALLE, VAAN SINNE PITÄÄ KEHITTÄÄ IHAN UUSI SITÄ VARTEN. MUUTIN SONERAN ASIAKKAAKSI HELSINGISTÄ JKA SIELLÄ WELHO TOIMII ERITTÄIN HYVIN. LAAJAKAISTAN NOPEUS ON TOSIAANKIN AIVAN SURKEA VERRATTUNA SIIHEN MISTÄ MAKSAN. MAKSAN 10 MEGASTA JA SAAN 1-3 MEGAA. LISÄKSI KOKO HELAHOITO PÄTKII PARIN TUNNIN VÄLEIN. WLAN-MODEEMISSA EI OLE VIKAA, SILLÄ SE ON SAMA JOKA VÄLITTI WELHOLLA MUKAVASTI 20 MEGAN YHTEYTTÄ. JOS ASIAT EIVÄT NÄILLÄ NÄPPÄIMILLÄ ALA TULLA KUNTOON, SANON SOPIMUKSEN IRTI. TÖITÄKIN PITÄISI VOIDA TEHDÄ.


Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa sivuiltamme, että kaapelimodeemisi on tuettujen modeemien listallamme. Listan tuetuista modeemeista löydät täältä.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
[quote="flaice":1f16z1ix]Eli hommattiin 10/2 adsl, mutta nopeudeksi onkin osoittatunut 1/2. Mittasin nopeuden Ficoran nettimittarilla, joka antoi tulokseksi: down 0.8mb/s ja up 2.0mb/s. Soitin soneran asiakaspalveluun, jossa juttelin asiantuntijan kanssa, minulle sanottiin että se on kiinni modeemin asetuksista, ja sanoi että tutustuppas niihin modeemin mukana tulleisiin ohjekirjoihin. Siitä ei ollut mitään apua, joten voisiko joku kertoa hieman tarkemmin mitä pitää tehdä?


Jos upstreamin nopeus on kuitenkin 2M, voidaan tällöin olettaa että modeemissa on Adsl 2+ sekä Annex M päällä. Hieman omituista kyllä on, että downstream-nopeus jää noinkin alhaiseksi upstream-nopeuden ollessa kuitenkin hyvä. Mikä modeemi käytössäsi on, onko siihen asennettu viimeiset päivitykset?

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:1f16z1ix]
Modeemi on P-660hw-d1 ja ZyNOS Firmware Version: V3.40(AGL.3) | 05/29/2006. Yritin ZyXELin sivuilta tarkistaa uusinta firmwaree, mutta linkki oli ilmeisesti rikki...

Edit: noni, nyt sain päivitettyä ZyNOS Firmware Version: V3.40(AGL.7) | 03/26/2009, mutta siltikin downstream sama.
flaice: nopeusluokasta 10/2M päätellen kyseessä on Laajakaista Extra, jossa yhteys talon sisällä ADSL-tekniikalla eli puhelinkaapelointia käyttäen. Tässä liittymätyypissä ei ADSL-yhteys yleensä ole ongelmallinen, koska ADSL-keskitin sijaitsee lähellä modeemia eikä puhelinkaapeli ole ulkona säiden armoilla.

Jos 10 Mbit/s sijaan tulee alle 1 Mbit/s, jossakin on selvästi vikaa. ADSL-modeemin muodostaman yhteyden nopeudet (tai paremminkin yhteyden kaistanleveyden mahdollistamat nopeudet) ovat tarkistettavissa modeemin hallintaohjelmasta. Jos saapuva eli downstream on sielläkin noin 1 Mbit/s, jää ongelman syy johonkin ADSL-modeemi ja -keskittimen välille. Vikapalvelu voi tarkistaa saman asian verkon puolelta. Voit pyytää asiaa Internet-liittymän ongelmatilanne lomakkeella.

Testaus toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla kertoisi nopeasti jääkö vika niihin vai verkkoon.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Interface Status Rate
DSL Up 24442 kbps / 2915 kbps

Tollai näkyy modeemin hallintapaneelissa, siis jos toi on se mikä piti katsoa.
flaice kirjoitti:
Interface Status Rate
DSL Up 24442 kbps / 2915 kbps


Nuo arvot ovat juuri mitä tarkoitin. Arvot kertovat mihin nopeuksiin ADSL-yhteys kaistanleveytensä puolesta rajoittamattomana pystyisi. Kyseiset arvot eivät ole koko totuus ADSL-yhteyden todellisesta maksiminopeudesta, mutta ovat kuitenkin suuntaa antavat. Modeemisi ilmoittamat arvot ovat erittäin hyvät.

Seuraavaksi pitäisi tarkistaa onko liittymäsi nopeusluokka verkossa oikein ja sen tarkistamiseksi yhteys Vikapalveluun olisi tarpeen. Aiemmin mainittu Internet-liittymän ongelmatilanne lomake on yksi vaihtoehto, mutta Vikapalvelu on tavoittavissa myös Internet Avustajan chatin kautta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
[quote="vauhtu10":21q99x2c]OLEN NIIN VIHAINEN ETTÄ KIRJOITAN ISOILLA KIRJAIMILLA. SONERAN UUTENA ASIAKKAANA OLEN TYRMISTYNYT KAAPELILAAJAKAISTAN TASOSTA. KOKO JÄRJESTELMÄ ON SUUNNITELTU IHAN JÄRKYTTÄVÄN HUONOSTI!!! SEKAVIA OHJEITA JA VÄÄRIÄ VINKKEJÄ, JOTKA HARHAUTTAVAT TEKEMÄÄN ASIOITA VÄÄRIN. ESIMERKKI: KÄYTTÄJÄTUNNUS, JOLLA PÄÄSEE OMA SONERA-OSASTOLLE, EI KELPAAKAAN KESKUSTELUPALSTALLE, VAAN SINNE PITÄÄ KEHITTÄÄ IHAN UUSI SITÄ VARTEN. MUUTIN SONERAN ASIAKKAAKSI HELSINGISTÄ JKA SIELLÄ WELHO TOIMII ERITTÄIN HYVIN. LAAJAKAISTAN NOPEUS ON TOSIAANKIN AIVAN SURKEA VERRATTUNA SIIHEN MISTÄ MAKSAN. MAKSAN 10 MEGASTA JA SAAN 1-3 MEGAA. LISÄKSI KOKO HELAHOITO PÄTKII PARIN TUNNIN VÄLEIN. WLAN-MODEEMISSA EI OLE VIKAA, SILLÄ SE ON SAMA JOKA VÄLITTI WELHOLLA MUKAVASTI 20 MEGAN YHTEYTTÄ. JOS ASIAT EIVÄT NÄILLÄ NÄPPÄIMILLÄ ALA TULLA KUNTOON, SANON SOPIMUKSEN IRTI. TÖITÄKIN PITÄISI VOIDA TEHDÄ.


Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa sivuiltamme, että kaapelimodeemisi on tuettujen modeemien listallamme. Listan tuetuista modeemeista löydät täältä.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:21q99x2c]

Höh! Sehän tarkastettiin jo ensimmäisenä, että kaapelimodeemi toimii. Muutenhan olisin hankkinut uuden.
Motorola SBG 900 E on listalla ja välitti Welholla mukavavasti 20 MB liikennettä. Tehon hävikki oli vähäinen, sillä todellinen nopeus oli 16-17 Mb/sek. Mutta Soneralla nopeudet putoaa erityisesti iltaisin. Onko niin että myytte enemmän kuin pystytte oikeasti toteuttamaan? Jos saisittekin 100 Mb-yhteyden toimimaan langattomasti, miksi ostaisin sen, jos ei se kumminkaan toimi? Vastatkaa tähän.

Nyt yhdellä käyttäjällä mitattuna nopeus on maksimissaan 4Mb/sek. Edelleen kaukana siitä mistä maksan. Mitä tehdään asian hyväks?
10/2 antaa mulla 6-7/0,9. Samaa lykkää piuhalla ja langattomalla. Modeemina soneran suosittelema zygel. Päivitystä modeemiin ei ole tehty, koska macille ajureita en ole löytänyt, onkohan niitä?
Tulipa kokeiltua muuttaa kättely dsl:n kättelyprotokollaa telnetillä ja adsl2+:lla jäädään 1/1M. Jos taas se on default multimode päästään siihen aiempaan 1/2M. Kovin outoa..

Edit: ja multimodella DSL Mode näyttää erroria.
vauhtu10 ja flaice: Jos olette rajanneet ongelman omien laitteidenne ulkopuolelle, kannattaa liittymästä tehdä vikailmoitus soittamalla vikapalvelunumeroomme 0206 90101.

Kinnu: Sillä ei käsittääkseni ole merkitystä modeemin kannalta, mikä käyttöjärjestelmä koneella on. Kaikkiin modeemeihin ei ilmeisesti saa kaikilla käyttöjärjestelmillä hallintayhteyttä, mutta ajurit ovat kuitenkin samat. Zyxelin sivuilta löydät omaan modeemiisi uusimman ohjelmistoversion, voit ladata sen täältä.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Tervehdys!
Eli sama ongelma kuin flaice:lla. Käytössä 10/2 Laajakaista Extra ADSL. Mutta nopeuden suhteen tilanne vieläkin huonompi. Modeemin hallintapaneelissa "Interface Status Rate arvot: DSL Up 509 kbps / 215 kbps". Käytössä ZyXEL P-660HW-D1. Kaikki mahdolliset asetusten muutokset, toisen modeemin kokeileminen, yhdistäminen sekä verkkokaapelilla että langattomasti, on testattu. Uusimmat päivitykset asennettu ilman muutoksia. Mikä neuvoksi?
Kannattaa vielä kokeilla toisella puhelinpiuhalla (ilman mahdollista jatkojohtoa) sekä toisen puhelinpistorasian kautta mikäli et vielä ole näitä testannut.

Mikäli ongelma jatkuu, voit ottaa yhteyttä Soneran Vikapalveluun joko soittamalla, puh. 0206 90101 (mpm/pvm) tai lähettämällä Soneran Omien Sivujen kautta 'Internetliittymän Ongelmatilanne' lomakkeen.

T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Minulla oli erittäin huonoja kokemuksia Sonerasta noin 2 vuotta sitten jolloin minun oli pakko vaihtaa DNA:lle taatakseni oman hyvinvointini. Nyt Soneralta tuli uusi tarjous (10/2 mbps 25€/kk), josta en voinut enää kieltäytyä, koska vanha DNA:n 8/1 maksoi 40€/kk. Ajattelin, että ei Sonera voi enää kämmätä niin kuin teki 2 vuotta sitten. No, tänään tuli asentaja ja olinkin tyytyväinen Soneran palveluun (ELTEL:n äijä), mutta heti ku kaveri löi oven kiinni ja lähdin testaamaan yhteyttä aloin jälleen nähdä punaista - enkä tarkoita Soneran logon punaista!

Tilaamani 10/2 olikin 1/2. Modeemi näyttää: Upstream 2441 kbps, Downstream 12800 kbps. Aivan kuin asentajan laitekkin. Kuitenkin kaikki tekemäni nopeustestit näyttävät, että nopeus on 1/2 ja joidenkin mukaan 0.8/2. Eniten asiassa potuttaa se, etten saa Soneralta ketään kiinni. Joka numerost vastaa samaa automaatti ja se vie minut samaan vian rajaamisen tai mikä lie. Automaatti kysyy HETUani ja kun sen annan niin automaatti ilmoittaa, ettei sellaisella HETUlla ole sopimusta. Tässä kohtaa puhelin lensi jo melkein seinään. Minulle ei ole tullut Soneralta vielä mitään laskua taikka sopimus paperia, vaikka tilauksesta on jo yli kuukausi.

Taitaa jälleen kerran mennä paperit väärään osoitteeseen niinkuin viimeksi.
Latenssi kirjoitti:

Tilaamani 10/2 olikin 1/2. Modeemi näyttää: Upstream 2441 kbps, Downstream 12800 kbps. Aivan kuin asentajan laitekkin. Kuitenkin kaikki tekemäni nopeustestit näyttävät, että nopeus on 1/2 ja joidenkin mukaan 0.8/2. Eniten asiassa potuttaa se, etten saa Soneralta ketään kiinni. Joka numerost vastaa samaa automaatti ja se vie minut samaan vian rajaamisen tai mikä lie. Automaatti kysyy HETUani ja kun sen annan niin automaatti ilmoittaa, ettei sellaisella HETUlla ole sopimusta. Tässä kohtaa puhelin lensi jo melkein seinään. Minulle ei ole tullut Soneralta vielä mitään laskua taikka sopimus paperia, vaikka tilauksesta on jo yli kuukausi.

Taitaa jälleen kerran mennä paperit väärään osoitteeseen niinkuin viimeksi.


Sinun kannattaa tässä tapauksessa ottaa asian selvittämiseksi yhteyttä tukeemme Sonera Internet Avustaja -ohjelman Chat-palvelun kautta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Itsellä täsmälleen sama ongelma, 0,8/2M yhteys vaikka olevinaan yhdistää reilusti yli 10M nopeudella. Koittakaa nyt keskustelualueella olevat Soneran ihmiset saada se viesti kulkemaan tekniikan pojille asti ihan itse älkääkä kehottako soittelemaan sille kelvottomalle puhelinrobotille. Ties kuinka monella sama ongelma.

Asiasta löytyy yksityiskohtaisempaa avautumista allekirjoittaneenkin osalta vielä tuolta vika-alueelta jos lisätietoja tarvitsette. Tänne en enää ala niitä kopioimaan.
voe: Yksittäisen laajakaistaliittymän mahdollinen verkosta johtuva vika ei tämän foorumin kautta korjaannu, joten jos omat laitteesi toimii oikein niin soitto Vikapalveluun 0206 90101 tai palvelupyyntö Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
EvillivE kirjoitti:
Täytyi kirjautua tänne ainoastaan tämän viestin vuoksi.

Tarkista:

Tehtävienhallinasta ylimääräiset ohjelmat pois, vain jos osaat.

Onko muita tieteokoneita kytkettynä modeemiin? (oletan että ei)

Käytätkö viruksentorjuntaa? (mitä?)

Mikä tietokone sinulla on? Pääasiassa mikä verkkokortti siinä on & mikä on kortin maksimi kapasiteetti?

Missä asut? oletko ottanut selvää tukeeko talon kaapelointi niin suurta kaistaa?

Onko sinulla WLAN yhteyttä? Jos on niin oletko varma että se on suojattu?

Mikä käyttöjärjestelmä sinulla on käytössä?

Yritä tätä:
Paina Start/Käynnistä
Run/Suorita
Kirjoita services.msc Ja paina enter
Etsi listalta QoS service tai QoS RSVP ja muuta sen tila Disabled tai Stopped


Ulkomaalaisista expertti sivustoista voisi olla apua ongelmaasi.

Uskon että Soneran ilmoittamat lukemat pitävät paikkaansa, he siis ovat varmistaneet omasta päästään että siellä on asiat niinkuin pitävät.

Toivottavasti minusta on ehkä hieman apua

ou:3axtvkdk]Ystävällisin terveisin[/u:3axtvkdk]

EvillivE, 14 vuoden PC-Tuntemuksella.

PS: tämä vauhtu10 taitaa olla trolli tai joku.. sama henkilö on ruis10 huonosta suomenkielestä ja tempperamentista päätellen.. tässä yksi viewtopic.php?f=51&t=900
vauhtu10 kirjoitti:
Jos saisittekin 100 Mb-yhteyden toimimaan langattomasti, miksi ostaisin sen, jos ei se kumminkaan toimi? Vastatkaa tähän.

Langattomasti tulee aina hävikkiä, sillon heidän tulisi tarjota enemmän saadaksesi sen 100mb, mutta sitten ahneudessasi ottaisit ethernet kaapelin käyttöön jolloin saisit enemmän mistä veloitat jos maksat vain 100mb yhteydestä...

Vastaa