Skip to main content
Hei,

Hankintahetkestä asti yhteyteni on antanut aika heikkotasoista latausnopeutta, maksimissaan 57Mbps. Tämäkin tulos saavutettiin piuhallisella yhteydellä, mikä on jokapäiväisessä käytössä mahdoton, koska modeemi pitää sijoittaa lähelle IPTV-boksia piuhan vuoksi, ja useimmat päätelaitteet ovat kannettavia/puhelimia yms.

Upstream on kyllä tasaisesti 10Mbps, siitä plussaa.

Langattomalla yhteydellä latausnopeus tippuu yleensä 20-30Mbps tuntumaan, riippumatta päätelaitteesta, käytetystä kanavasta yms. Lisäksi modeemi näyttäisi muodostavan vain 65Mbps linkkiä, vaikka päätelaitteet ovat n-sarjan laitteita joiden pitäisi pystyä nopeampaankin. Muutenkin WLAN-liikenteessä näkyy tahmaamista esim. Mac -> AppleTV Airplay mirroring jumittaa jos molemmat laitteet ovat WLANissa, mutta jos AppleTVn laittaa piuhalla kiinni niin tilanne paranee siedettäväksi.

Laitteena siis Soneran toimittama Thomson TG789. Nopeutta on testattu Funetin FTP:llä, Soneran nopeustestillä ja speedtest.netissä.

Mikä mahtaisi auttaa yhteysnopeuden kasvatukseen?
Hei onik

Tarkastin liittymäsi nopeuden ja modeemille asti tulee 91Mbps. Pätkimistäkään ei ole havaittavissa. Tietenkin on mahdollista, että nopeus heittelee ja tällä hetkellä yhteys toimii hyvin.

Langattoman ongelma ovat hieman haastavampia. Siihen emme pysty hirveästi vaikuttamaan, koska kyse on modeemin ja tietokoneen välisestä yhteydestä. Olet kokeillut jo kaikki peruskikat, kanavan vaihdot yms. Myös Thomsonista löytyy N-sarjan WLAN. Thomson + Airplay yhdistelmän kanssa on havaittu ongelmia. Tähän on tulossa korjausta ohjelmistopäivityksen myötä. Tarkempaa aikataulua en osaa valitettavasti sanoa. Airplaystä löytyy jo oma keskustelukin: viewtopic.php?f=72&t=9688&p=48712&hilit=airplay#p48712

Tässä vaiheessa kannattaa keskittyä piuhallisen nopeuden tutkimiseen. Oletko kokeillut resetoida modeemia? Kuinka pitkä puhelinjohto sinulla on käytössä modeemista puhelinpistokkeelle? Onko huoneistossa käytössä useampia puhelinpistorasioita? Joissain tapauksissa useammasta puhelinpistorasiasta on ollut haittaa VDSL2-yhteyksissä.
Kiitos nopeasta vastauksesta ja yhteysnopeuden tarkistuksesta.

Modeemin resetointia en ole kokeillut vielä, pitääpä testata. Puhelinpiuhana on tällä hetkellä 10m pätkä, mutta nopeudet olivat samaa luokkaa mukana tulleella (olikohan 2m) johdolla. Puhelinpistorasioita on 2 lisää, käyttämättöminä. Sijainniltaan ovat tosin sellaisissa paikoissa ettei näihin modeemia voi siirtää jos haluaa IPTV-boksille kaapelin perille asti. Testimielessä voin kokeilla näitä tilapäisesti jos modeemin resetointi ei auta.

Testailen ehdotuksiasi illalla ja palaan asiaan tuloksien kera.
Se että jokin laite sisältää Ännä-wlanin, ei millään tavalla korreloi nopeuden kanssa! Vertauksena laitat litraseen autoon 3tuuman pakoputken, ei nopeus nouse mihinkään. Kokonaisuuden pitää olla kunnossa
Jatketaanpa aihetta kun otsikko täsmää. Mulla modeemi sanoo nopeudeks 52/10. Netti mittarit eivät ikinä pääse yli 50, näyttävät n. 48. Voiko kerrostalon kaapelointi olla niin huono ettei modeemi nopeempaa yhteyttä saa?
Hei Laturi

Tarkastin itsekkin minkälaisia nopeuksia modeemi näyttää. Yhteys näyttää tosiaan toimivan 52/10 nopeudella. Eli jotain ongelmaan on. Talon sisäverkko on yksi vaikuttava tekijä nopeusasioissa. Lopullisen sisäverkon kunnon pystyy selvittämään vain asentaja. Voit kysyä taloyhtiöstäsi, onko heillä tietoa talon sisäverkon kunnosta. He voivat myös mitttauttaa sisäverkon kunnon. Toinen vaikuttava tekijä on puhelinjohdon pituus. Löytyykö huoneistostasi useampaa puhelinpistoketta? Voisit testata nopeutta toisesta pistokkeesta, jos sellainen löytyy.
Laitoin viestiä isännöitsijälle. Kämpässä modeemi on lähimmässä puhelin pistokkeessa ja tarkistin että kaapelit ovat kunnolla kiinni pistokkeessa, joten itse en pysty asialle enempää mitää tekee. Pitänee ootella vastausta isännöitsijältä.
Hei Laturi

Tuosta on hyvä lähteä liikkeelle. Joskus isännöitsijä osaa sanoa suoraan, missä kunnossa sisäverkko on. Toivotaan että asia ratkeaa nopeasti.
Sain vastauksen isännöitsiältä.

Hei!

Sonera takaa yhteyden Sonera – Soukanvuoren jakamo.
Puhelinkaapelin kunto on todettu normaaliksi ja samoin antenniverkko.
Voiko vika olla huono liitin tai onko laite oikea.
Taloyhtiö ei kuitenkaan ole taannut mitään internetyhteyksien nopeuksia, lankapuhelinyhteydet kylläkin.

Hei Laturi,

Tuon kuittaksen perusteella voisi lähteä liikkeelle siitä, että puhelinverkko on kunnossa. Tietysti tuo viimeinen lause jättää aika paljon tulkinnan varaa. Kuten Arttu on tuolla aikasemmin todennut, varmuus asiaan saadaan ainoastaan mittaamalla.

Vikailmoituksen kautta voitaisiin selvittää alkuun onko ongelmalle etänä jotain tehtävissä ja sen jälkeen mahdollisesti lähettää asentaja tarkastamaan asiaa.

Voit soitella meille Vikapalveluun numeroon 020690101 (mpm/pvm) ma-pe 8-20 ja la 9-16.30 tai tehdä palvelupyynnön Omilla Sivuilla.
Vikailmoituksen tein tässä jokin aika sitten, jotain asetuksia muuttelivat ja nyt uppi putos 7 megaan, ennen oli peräti 12 megaa. Nopeus nousi megan, kaks. Joten haittaa oli enemmän tuli haittaa kuyin hyötyä. Tein uuden vikailmoituksen kun linja pätki ja uppi putos. Modeemi ei tosiaan saanut mitään linja arvoja, ja välillä taas ei mitään ip osoitetta. Modeemin uudelleen käynnistys saattoi auttaa, välillä ei sekään. No soittivat ja olivat muuttaneen edellisellä kerralla linjanopeudeks 70 megaa joka pudottaa samalla upin 7 megaan. Eikä kuulemma mikään voi vaikuttaa että linja pätkisi enemmän kuin ennen. Pitänee kattella miten asia oikeesti on...
Mielenkiintoisesti käyttäytyy taloyhtiön kuparit jos oikeesti niissä vika on. Sain modeemin astuksia säätämällä boksin tilttiin ja jouduin boottaa. No modeemi näyttikin tämän jälkeen linja nopeudeksi 70/7. Ja netti toimi hienosti ja pingi oli n.30ms. No boottasin uudestaa ja linja nopeus oli taas 54/7 ja pingi n.55ms. No taas boottasin ja taas boksi anto 70/7. Illalla kokeillessani ei enään ole antanut tota 70/7.

Harmi vain että kellään ei ole VDSL boksii jotta voisi testata onko tuo mun sökö. Jotenkin epäillyttää tää touhu.
Hei Laturi

Yhteys näyttää edelleen toimivan 54/7. Modeemin testaus olisi tietenkin hyvä, mutta jos sinulla ei ole toista VDSL2-modeemia niin eihän sille mitään oikein voi. VDSL2-modeemit ovat kohtuu harvinaisia, joten emme vaadi testausta. Jos vika jää modeemiin, vaihdamme modeemin uuteen.

Vika jää todennäköisesti sisäverkkoon niin kuin viankäsittelijäkin on todennut. Asiasta voi tehdä uuden vikailmoituksen, mutta toisaalta meidän eväät alkaa olemaan hieman vähissä. Meidän asentaja voi tulla mittaamaan sisäverkon kuntoa. Mitään korjauksia hän ei tietenkään sisäverkkoon voi tehdä. En osaa sanoa, mikä on isännöitsijän vastuu tässä tilanteessa. Me emme voi vaikuttaa sisäverkon kuntoon.

Tilanne on siinä mielessä harmillinen, koska itse et tälle voi juuri mitään tehdä. Uskon myös, että meidän osuus toimii normaalisti. Itse yrittäisin vielä kysellä asiaa isännöitsijältä/vuokranantajalta.
Tuli tässä kokeiltua toisella modeemilla kun vihdoin sellaisen sain miten toimis, eipä ollut vaikutusta. Tässä tutkailin vähän kerrostalon kaapelointia ja vaikuttaisi että kaapeli jakamoon asti tavallista kaksinapaista kuparikaapelia, ei siis mitään MHS puhelinkaapelia. Ihme että toimii näinkin hyvin. Aina joka paikassa toitotetaan että modeemin ja seinän välillä ei saa olla kuin metrin mittainen johto. No mulla on ilmeisesti yli 50m 😃 Putkiremontin olivat tehneet tähän joskus 2008.
Nyt on Elisan Zyxel P2812HNU-F1 boksi kiinni ja nopeus pysyy 70/7 johon linja on rajattu.

Mitenkähän ton rajoituksen saisi pois? Aikanaan pätkiminen ei johtunut nopeudesta vaan boksin kyvystä käsitellä nopeuksia.
Hei Laturi,

Rajaus otettu pois. Testaa yhteyttä ja jos ongelmia niin laitappa tänne viestiä, niin katsotaan josko olisi aiheellista laittaa rajausta takaisin.
Netti on ollut käytössä nytten tällä Zyxel P-2812HNU-F1 Elisa boksilla ja hyvin toimii. Modeemista näkee että linja menee poikki käytännössä kerran vuorokaudessa. Boksi nousee itsestään pystyyn joten katkosta ei huomaa, eikä se häiritse. Sain Zyxeliltä uuden Zyxel P870HN-51b mutta tuo ei osaa nousta pystyyn kun linja katkee. Onneksi tämä kaverilta saatu Elisan boksi toimii hyvin. Wlankin tuntuisi olevan hiukan nopeampi kun nopeus testejä oon toisella koneella tehnyt.
Noniin nyt tämä homma meni mielenkiintoiseksi.

Eilen multa katkesi yhteys, ei edes DSL valo palanut. Tänään kävi asentaja tekemässä jotain jossain ni nyt yhteys toimii 100M kun ennen se oli 50M!!!

Nyt modeemi sanoo että kaapeleiden linja nopeus olisi 119M kun ennen se oli 55M.

Mitäköhän mahtoi asentaja tehdä kun muuttu näin paljon? Nyt jos yhteys pysyy vielä tällä nopeudella eikä pätki niin selitystä tulen kaipaamaan. Nyt pitänee jäädä odottelee ja testailee miten netti tulee toimimaan.

http://www.speedtest.net/result/3394421704.png
Hei Laturi,

Asentaja oli tällä kertaa rajannut vian laitepaikan porttiin, joka oli ilmeisesti sanonut sopimuksen irti. Liittymä on siirretty nyt siis toiseen porttiin ja sitä kautta lähtenyt toimimaan.

Tuossa on normaali VDSL profiili päällä, jossa on hieman virheenkorjaustakin. Kannattaa nyt siis seurailla yhteyden toimintaa ja mikäli pätkimistä ilmenee kannattaa ilmoitella meille.

Toivotaan että yhteys nyt kuitenkin toimisi paremmin.
Hei.

Käytänpä tätä samaa ketjua minäkin, kun aihe sopii. Yhteytenä on ollut 100/10mbs jo hyvän aikaa, mutta noihin nopeuksiin ei koskaan ole taidettu päästä. Nopeustestienkin mukaan vauhti on parhaimmillaan 50-60 välillä latauksen puolesta ja 1-5 uppina. Kokeilin nyt vihdoinkin vetää kaapelin suoraan ns. lähteeseen kiinni (ohittaen ZyXEL NGB4615 v2 reitittimen, joka tilauksen mukana tuli) ja testata uudestaan.

Noh, mittarihan näytti lukuja jotka olivat parhaimmillaan 125mb/s ja upstreamikin oli yli 10 yleensä. Tämä tietokoneella ja Playstation 4 konsolilla kokeiltaessa. Eli mikähän tässä olisi ongelma? Reititin tietysti tuli ekana mielen, mutta kyllä senkin pitäisi 100/10mb/s nopeudet pystyä käsittelemään tuotetietojen mukaan, jos en nyt aivan puusilmä ole näiden asioiden kanssa.

Muoks; Pienen ajatustyöskentelyn jälkeen tuohon väliin voisi tietysti sijoittaa modeemin. Näitä nopeuksia tukevaa motukkaa ei tosin taida irrota kovin halvalla...noh, eipä voi mitään.
Nyt on palattu vanhoihin nopeuksiin n.52M. Eipä ollut koskaan tehnyt mulla tuota että näyttäis 100M.

No kunhan ei pätki ni riittää mun käytössä.
Hei Hagguri,

Asiaa voisi kysäistä Zyxelin tuen kautta. Heillä on sivuillan Chat tuki, joka voisi olla tässä tapauksessa sopiva tapa. http://www.zyxel.com/fi/fi/support/cont ... port.shtml

Modeemia tuohon väliin ei kannata laittaa, koska sinullahan on ethernet yhteys käytössä. Reititin tuossa välissä siis kannattaa olla. WAN portti pitäisi laitteesta löytyä, jotta toimii. Joissakin modeemeissa voi tietenkin tuo WAN portti olla ja jos modeemia tilalle laitat, niin sellainen pitäisi valita josta tuollainen löytyy.
Hei Laturi,

Jos yhteydessä vielä pätkimistä esiintyy, niin laita ihmeessä siitä vaikka omien sivujen kautta viestiä. Toivotaan kuitenkin että sen osalta olisi ongelma nyt poistunut.
Tää mun netti homma menee erikoiseksi. Kohta 1½ vuotta oon ollu pätkivän ja hitaan (50M) netin varassa. Nyt Elisa veti kuidun taloyhtiöön niin nyt mulla on Sonera toiminu 92/12 ja pätkimättä jo 3vrk 😃 Ennen katkes netti 3-4 kertaa vrk.
Nettini on alkanut taas katkeilemaan. Nopeuskin vaihtelee 52-70M välillä. Joten voitaisiin kokeilla laittaa yhteyteen rajoitus 50M josko vaikka päivittäinen pätkiminen loppuisi.
Hei Laturi!

Nopeus on nyt rajoitettu 50M/10M. Laita viestiä mikäli pätkimistä edelleen ilmenee.

Vastaa