Skip to main content

100/5 kaapeli / Cisco EPC3000 + Buffalo WZR-HP-G300NH HÄIRIÖ

  • December 11, 2014
  • 4 kommenttia
  • 7 katselukertaa

Moi,

Ajattelinpa kysyä, että olisko täällä jollain vastaavanlainen yhdistelmä (100/5 kaapeli / Cisco EPC3000 + Buffalo WZR-HP-G300NH) ja miten on toiminut? Itselläni on ollut kyseinen parivaljakko käytössä parisen vuotta ja nyt kun vanha palveluntarjoaja (Turun kaapelitv) sulautui Soneraan alkoi temppuilu. Soneran verkkoon siirtymisen ja ilmeisesti jonkinlaisen häiriön takia viikon verran yhteys on muutenkin tiuhaan pätkinyt, mutta lisäharmia tekee se, että ilmeisesti yhteys (tai Buffalo) ei kunnolla palaudu noista katkoksista. Kaapelimodeemiin ledit kyllä syttyvät palamaan ja link-ledi vilkkuu, mutta tietokoneet (toinen langattomasti ja toinen rj45:llä yhdistetty reitittimeen) ilmoittavat että ei ole internet-yhteyttä. Lähinnä itseäni kiinnostaakin onko ongelma kenties Buffalon asetuksissa vai onko yhteys oikeastikin poikki, vaikka modeemissa ledit iloisesti palavatkin...

4 kommenttia

  • December 27, 2011
Tuollaisessa vikatilanteessa kannattaa ottaa Buffalo välistä pois ja testata katkoksen jälkeen toimiiko yhteys pelkällä modeemilla. Siten saa rajattua jääkö yhteyden palautumisongelma reitittimeen vai modeemiin. Em. testi sinänsä ei poista ongelman juurisyytä, eli pätkivää yhteyttä - siitä melkein kannattaa jättää vikailmoitus tutkittavaksi vikapalveluun. Tällä hetkellä ilmoitus kannattaa tehdä palvelupyyntönä omien sivujen kautta, sillä joulun pyhinä iskenyt myrsky aiheuttaa ruuhkaa puhelinpalveluun.

  • December 27, 2011
Muistaakseni tossa reitittimessä oli semmonen vika että se pomppaa PPPoE:lle jos pätkäsee.
Ohjeet on buffalon omalle firmwarelle joten voi poiketa jos reitittemessäsi on openWRT

Yritän muistella korjausta koska en löydä sivua missä oli ohjeet.
-laita reititin hetkeksi siltaavaksi. (nappi löytyy takaa) tällöin ip tulee soneralta koneelle.
-kun yhteys toimii niin mene komentokehote ja kirjota ipconfig /all, ota ylös ip osote, subnet mask, mac osote
-vaiha reititin takasi napista router ja odota että yhteys palautuu toimivaksi
-kirjaudu reitittimeen ja mene ->internet/LAN ->internet.
-vaiha method-> use this address ja kirjota ne mitä otit ylös ja advanced settingsiin se mac osote
-tallenna ja modeemi reboottaa
-vaiha method takasi "Acquire an IP Address Automatically from a DHCP Server" ja mac osote defaultiksi
tallenna

pointti tässä on että modeemi ei pomppaa PPPoE:lle katkasusta vaan vaihtaa manuaali asetuksille
Ainaki itellä rupesi toimimaan tän jälkeen

  • December 27, 2011
Itellä oli tuo tismalleen sama yhistelmä käytössä ja tuo katkeilu oli kans arkipäivää. Soneran asentaja kävi mittailemas yhteyksiä, muttei niissä ollu vikaa ja totes, että ilmeisesti modeemi sökö. Käytin liikkeessä, jonne asentaja neivoi, mittaamassa (myivät eiooota mittaukselle). Lopulta tämän kirotun ongelman sain korjattua kun juotin modeemin sisältä kaapelin piuhan kunnolla kiinni piirilevyyn (oli ilmeisesti ihan mekaanisesta rasituksesta revenny irti levystä). Tämän jälkeen kaapelin katkeilu on todella harvinaista ja toimi todellakin tuolla luvatulla vauhdilla :)

Tuota anonyymin systeemia voisin itsekki testata nykysessä adsl:ässä kun tuntuu tekevän samaa tippumis-operaatiota :D

  • Faxaaja
  • December 29, 2011
WZR-AGL300NH tukiaseman kanssa oli aika paljon ongelmia, että ei saanut ip:tä uusittua. Joko purkki ei osannut huudella uudelleen varausta tai sitten soneran pää ei ymmärtänyt.

Tuli kytkettyä sitten vanha Buffalo WHR-G54S hakemaan ip soneralta ja ei ole sen jälkeen ollut ongelmia, ip:n uusimisessa.

WHR-G54S:ssa on dd-wrt sisässä.