Skip to main content
Kaksi kuukautta käytössä ollut netti on erittäin epävakaa. Toimiessaan speednet-sivu antaa nopeudeksi 70-80 megaa, mikä on tietysti hyvä, mutta upload on vain 1 megan luokkaa.

Lähes päivittäin on katkoksia, missä yhteys on poikki minuuteista puoleen tuntiin. Näin tehdessääm epc3000 valot vilkkuu, hakien siis yhteyttä uudestaan. Päivitystä, tai muuta ratkaisua pulmaan?

Kuvia modeemin asetuksista:

http://yfrog.com/86sieppaaj
http://yfrog.com/jksingaalij

Asun lappeenrannassa, sammonlahden alueella, 80-luvulla rakennetussa omakotitalossa.
Sinulla näyttää olevan alhaiset signaalitasot vastaanotossa, ja lähetyspuolella taas todella korkea taso, joka kertonee pitkästä etäisyydestä jakamoon, tai heikoista piuhoista. Onko haaroittimia välissä?

Kaapelinetin kanssa saat varautua pätkimisiin, joita tapahtuu kohtuullisen usein.
Minulla meni kaapelinetti poikki lauantaina n. 13-14 aikaan, ja takaisin sunnuntai-iltana. Lyhyemmät katkot ovat yleisiä.

Olisihan se kiva saada hyvitystä, varsinkin kun jouduin käyttämään mokkulaa varayhteytenä. Mutta alle 2 päivän katkoksista ei taida saada mitään.
madmaxmel kirjoitti:
Kaksi kuukautta käytössä ollut netti on erittäin epävakaa. Toimiessaan speednet-sivu antaa nopeudeksi 70-80 megaa, mikä on tietysti hyvä, mutta upload on vain 1 megan luokkaa.

Lähes päivittäin on katkoksia, missä yhteys on poikki minuuteista puoleen tuntiin. Näin tehdessääm epc3000 valot vilkkuu, hakien siis yhteyttä uudestaan. Päivitystä, tai muuta ratkaisua pulmaan?

Kuvia modeemin asetuksista:

http://yfrog.com/86sieppaaj
http://yfrog.com/jksingaalij

Asun lappeenrannassa, sammonlahden alueella, 80-luvulla rakennetussa omakotitalossa.



Kannattaa käydä läpi Juupeli -nimimerkin ohje, eli jos käytössä on haaroitinkappale, testaa yhteyttä kokeeksi ilman sitä. Testaa yhteyttä myös ilman jatkojohtoja, jos niitä on käytössä. Löydät tarkempia lisäohjeita ongelmantilanteen selvittämiseen täältä.

Jos häiriö ei selviä edellä mainituilla ohjeilla, asiasta kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme, jotta yhteyden toiminta pystytään tutkimaan verkkomme puolelta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Modeemista menee jatkojohdon kera tosiaan kaapeli haaroittimeen. Haaroitin on tuossa dogiboksissa kiinni, eli se jakaa datan boksiin ja modeemiin. Täytyypä testata suoraan seinästä, tässä talossa on vähän kortilla nuo tv-pistokkeet, siksi tällainen ratkaisu.
Kyllähän se siltä näyttää että haaroitin pitää jättää välistä. Haaroittimen kera moodemilta kestää ikuisuus päästä verkkoon, suoraan piuha tv-pistokkeeseen ja netti 20s toiminnassa. Tästä voi päätellä sen, että haaroitin ei oikein toimi kunnolla.

Eli pitääpä vetää sitten pitkää piuhaa toisesta tv-töpselistä ilman haaroitinta modeemiin.
Uppi ei valitettavasti parantunut, se on vain 1 megan luokkaa.
Liittymäsi upload -nopeus jää tällä hetkellä siitä mitä nopeuden tulisi liittymän palvelukuvauksen mukaan vähintäänkin olla (pääsääntöisesti vähintään kolmasosa liittymän maksiminopeudesta).

Jos mahdollista, modeemin kytkemistä antennipistorasiaan kannattaa vielä testata toisella antennikaapelilla (jos esimerkiksi jollain kaverillasi on vastaava yhteys käytössä ja voisit lainata häneltä johtoa testin ajaksi).

Toinen asia mitä voit lisäksi testata, on testata modeemin kytkemistä verkkoon toisen antennipistorasian kautta. Tällä tavoin voi rajoittaa, onko ongelma jollain tapaa huoneiston toisessa antennipistorasiassa.

Modeemia ei ole suositeltava kytkeä antennipistorasiaan kovin pitkällä antennikaapelilla tai jatkojohdolla, sillä pitkä johto voi myös heikentää yhteyden toimintaa.

Mikäli upload-nopeus ei parane toisesta rasiasta testaamalla eikä johto vaikuta nopeuteen, asiasta kannattaa jo olla yhteydessä vikapalveluumme, jotta kaapeliverkkomme puoli voidaan tarkistaa. Vikailmoituksen voi jättää Omien Sivujen vikailmoituslomakkeen kautta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa