Skip to main content
Katkaisin nelisen vuotta (joista viimeiset pari vuotta tällä 100/5 nopeudella) toimineen Laajakaista Extran nykyisestä osoitteestani helmikuun lopulla neljän kuukauden Aasian reissun vuoksi. Linja on toiminut luotettavasti sekä 8Mbps että 100Mbps nopeudella. Yrittäessäni tilata vastaavaa yhteyttä uudestaan viime viikon alussa, huomasin ettei osoitteeseeni tarjota kuin 24Mbps DSL-linjaa, joka kaiken lisäksi on vielä tuota satamegaista kalliimpi.

Soitin Soneran asiakaspalveluun n. puolitoista viikkoa sitten, ja tiedustelin asiasta. Asiakaspalvelijan mielestä linjan nopeutta ei voitu taata, jonka vuoksi sitä ei voida toimittaa ko. osoitteeseen. Kerroin vastaavan yhteyden toimineen ongelmitta Linksysin Docsis3.0 modeemilla, mutta siellä tunnuttiin epäilevältä. Kerroin, että aiemminkin nopeudennosto piti tehdä aspan kautta, koska tietokannat nettitilauksen yhteydessä eivät ole ajan tasalla. Lisäksi mainitsin käyttäneeni työpaikalta vastaavaa modeemia kotona viikonloppuna, ja homma toimi kuin ajatus. Asiakaspalvelija lupasi selvittää asian, ja soittaa saman tai seuraavan päivän aikana takaisin. Vielä tässä soittoa odotellaan...
Toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella laajakaistaliittymän voi laittaa kerran kalenterivuodessa tauolle. Tauon kesto voi olla 1 - 3 kuukautta. Tauon aikana liittymästä veloitetaan 15,11 euroa kuukaudessa ja liittymän palvelut (sähköposti, kotisivut) toimivat, mutta laajakaistayhteys ei. Tällainen mahdollisuus olisi ollut olemassa, jos kyseeessä oli toistaiseksi voimassa oleva liittymän sopimus eli ei määräikainen.

Toivottavasti saat 100/5M - nopeusluokan liittymän avattua uudelleen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kyseessä oli toistaiseksi voimassa oleva liittyvä (määräaikaisuus päättynyt). Mielestäni tauottaminen ei ollut kovin varteenotettava vaihtoehto.

3x 15,11 euroa = 45,33 EUR
+ 1x 49,90 euroa = 95,23 EUR (neljäs kuukausi täydellä hinnalla)
+ 1x 15,11 euroa = 110,34 EUR (liittymän kytkentä takaisin toimintaan, aspan antama tieto talvella)

Mielestäni 110,34 euroa käyttämättömästä liittymästä ei ole kovin järkevää, ottaen huomioon että nyt saman linjan saa 17 euroa halvemmalla hintaan 32,90e/kk, ja tuolla tauottamisrahalla kustantaa tuolla bambuvaltioissa kymmenen yön majoitukset.

Olisin toivonut tähän jotain kannanottoa, jolla asiaa saadaan eteenpäin. Mutta antaapa nyt olla.
jede kirjoitti:
Olisin toivonut tähän jotain kannanottoa, jolla asiaa saadaan eteenpäin. Mutta antaapa nyt olla.


Tarkempaa kannanottoa hankaloittaa se, että en tiedä mistä osoitteesta on kyse. Jos sinulle on Asiakaspalvelusta sanottu että osoitteeseesi ei ole saatavuutta kaapelilaajakaistan 100/5M - nopeusluokalle, ei sitä silloin pystytä Asiakaspalvelustakaan tilaamaan. Toivottavasti sinun kanssa puhunut asiakaspalvelija on vienyt asiaa eteenpäin ja saat lopullisen selvyyden onko osoitteeseesi nopeusluokkien saatavuus muutettavissa. Voit tietenkin soittaa 0200 17000 ja tiedustella asiaa uudestaan.

Laskelmassasi on sellainen pieni virhe, että tauon jälkeen avauksesta ei veloiteta erikseen eli yhden 15,11 euroa voi loppusummasta vähentää. Tämä tiedosksi lähinnä muille jotka harkitsevat laajakaistaliittymän laittamista tauolle.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa