Hei, minulla on 100/5 Mpbs yhteys mutta netti toimii kuitenkin vain maksimissaan 2-2.4 MB nopeudella vaikka sen tulisi toimia n. 12.5 MB:llä.
modeemi on netgear CG834WG ja verkkokortti integroitu Realtek RTL8168B/8111B PCI-E Gigabit Ethernet Adapter. Piuhat olen ostanut lähimmästä atk-liikkeestä.
Mikähän mahtaa olla ongelmana?
Sivu 1 / 1
Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin sen perusteella tarkistaa laajakaistaliittymäsi tilan ja vastata tarkemmin nopeusongelmaan liittyen. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille.
Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 346123456.
Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 346123456.
Nyt on asiakasnumero laitettu
Liittymäsi nopeusluokka on 100/5M, mutta en pysty tässä tapauksessa tarkistamaan yhteyden nopeutta verkossa.
En aikaisemmin kiinnittänyt huomiota kaapelimodeemisi malliin. Netgear CG834WG on EuroDOCSIS 2.0 - modeemi. 100/5 Mbit/s nopeusluokka vaatii EuroDOCSIS 3.0 - modeemin toimiakseen mahdollisemman suurella nopeudella. Toimivaksi testatut kaapelimodeemit Ohjeet ja vinkit - sivuilla.
Jos hankit uuden kaapelimodeemin muualta kuin Soneran kautta, ilmoita uuden modeemin MAC-numero Asiakaspalveluumme jotta uudelle modeemille voidaan sallia liikenne verkossa.
En aikaisemmin kiinnittänyt huomiota kaapelimodeemisi malliin. Netgear CG834WG on EuroDOCSIS 2.0 - modeemi. 100/5 Mbit/s nopeusluokka vaatii EuroDOCSIS 3.0 - modeemin toimiakseen mahdollisemman suurella nopeudella. Toimivaksi testatut kaapelimodeemit Ohjeet ja vinkit - sivuilla.
Jos hankit uuden kaapelimodeemin muualta kuin Soneran kautta, ilmoita uuden modeemin MAC-numero Asiakaspalveluumme jotta uudelle modeemille voidaan sallia liikenne verkossa.
Samaista ongelmaa löytyy minultakin. Tuppaa antamaan max 30/2.2MBit linjaa vain. Modeemina ZTE 931 Teknisessä as.palvelussa meinasivat että laitteessa vika. Itse kuitenkin alan jo epäillä itse linjaa.
edit: Linjan pitäisi olla 100/10
edit: Linjan pitäisi olla 100/10
Masfo kirjoitti: Samaista ongelmaa löytyy minultakin. Tuppaa antamaan max 30/2.2MBit linjaa vain. Modeemina ZTE 931 Teknisessä as.palvelussa meinasivat että laitteessa vika. Itse kuitenkin alan jo epäillä itse linjaa.
edit: Linjan pitäisi olla 100/10
Liittymäsi nopeusluokka verkossa on 100/10M, mutta VDSL2-modeemisi on muodostanut yhteyden talon DSL-keskittimen kanssa vain noin 29/3 Mbit/s nopeuksilla.
Kun ongelma on modeemin ja -keskittimen välisessä yhteydessä, olisi seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:
1. Jos VDSL2-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.
2. Testaa toisella kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virhetä liikenteeseen.
3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.
4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin VDSL2-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.
5. Testaa toisella VDSL2-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä.
Kun syy hidasteluun tai katkomiseen on DSL-yhteydessä - eikä esimerkiksi tietokoneen hidastelua - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä pitäisi tehdä vikailmoitus.
Sama ongelma täällä. 100M netti yhteys toimii vain noin 1-10 mbits/s nopeudella Soneran nopeustesti sivuston mukaan?
Tästä on tehty useita vikailmoituksiakin (lähinnä pätkimisen vuoksi) mutta alkaa mennä kärsivällisyys ja viitseliöisyys, ei jaksa enää valittaa...
Joskus, harvoin pääsee 30 mbits/s nopeuteen (joskus jopa jotain yli 80 mutta siitä on jo vuosia) mutta se on hyvin harvoin, yleensä eli vähintään 85% kerroista kun viitsii nopeutta kokeilla niin se on jotain 1-6mbs/s. Ei ole väliä millä tietokoneella, millä yhteydellä (suoraan langallisesti vai Wlan) jne. Videoisen ym katsominen netin yli pätkii pahoin, lähes aina kun ei kerkiä ladata sitä mukaan kun katsoisi, näin ei käy esim töissä missä koko toimiston kaikkia työntekijöitä varten kaistan leveys on yhteensä 8 mbits/s.
Eli maksanko turhasta, jos ja kun 8mbits/s ei ylity juuri koskaan niin miksi maksaa satasesta yhteydestä!
Modeemi on Soneralta ostettu juuri tätä yhteyttä varten päivitetty laite.
T:Antti
Tästä on tehty useita vikailmoituksiakin (lähinnä pätkimisen vuoksi) mutta alkaa mennä kärsivällisyys ja viitseliöisyys, ei jaksa enää valittaa...
Joskus, harvoin pääsee 30 mbits/s nopeuteen (joskus jopa jotain yli 80 mutta siitä on jo vuosia) mutta se on hyvin harvoin, yleensä eli vähintään 85% kerroista kun viitsii nopeutta kokeilla niin se on jotain 1-6mbs/s. Ei ole väliä millä tietokoneella, millä yhteydellä (suoraan langallisesti vai Wlan) jne. Videoisen ym katsominen netin yli pätkii pahoin, lähes aina kun ei kerkiä ladata sitä mukaan kun katsoisi, näin ei käy esim töissä missä koko toimiston kaikkia työntekijöitä varten kaistan leveys on yhteensä 8 mbits/s.
Eli maksanko turhasta, jos ja kun 8mbits/s ei ylity juuri koskaan niin miksi maksaa satasesta yhteydestä!
Modeemi on Soneralta ostettu juuri tätä yhteyttä varten päivitetty laite.
T:Antti
Täällä myöskin samaa ongelmaa. 100/10 vdsl2 tekniikalla. Linjanopeudet vaihtelee sisään:2-21mbps Ulos 0,1- 2mbps. Ping ensimmäiseen keskittimeen ~20ms.
Etenkin tuo ulosmenevä kaista rasittaa todella paljon sen jäädessä välillä alle megabittiin. Testattu on eri puhelinjohtoja, suodattimia ja pistokkeita. Muita puhelinlaitteita ei ole, ja toisen vdsl2 modeemin puuttuessa sitä en ole voinut testata. Aikasemmin asunnossani oli adsl-liittymä joka toimi vain toisesta puhelinpistorasiasta. Toimi tosin oivallisesti ja hyvillä nopeuksillakin vielä. Vdsl2-tekniikkaan siirtymisen yhteydessä en ole enää varma kumpi pistorasioista on parempi, koska molemmat tuntuvat toimivan huonosti. Välillä ei yhteyttä ei saa lainkaan. Auttaisiko jos asentaja kävisi poistamassa toisen parin kokonaan käytöstä? Voiko parit olla muuten vain huonoja, tahi jotakin söhlätty kytkettäessä?
Tämä adsl-vdsl muutos on nyt mokailtu jo niin moneen kertaan, että samalla tavalla kuin Roiala-nimimerkilläkin kirjoittavalla, alkaa viitseliäisyys ja kärsivällisyys asiasta soitteluun olla vähissä.
Modeemi on Soneralta hankittu ZTE 931WII. Buuttaamalla modeemia saa linjan joskus paremmaksi, joskus ei. Kehnosti ei ole tuota linjan uudistusta erikseen modeemin asetuksissa, vaan pitää joka kerta käynnistää koko modeemi uusiksi, jos haluaa linjan päivittää. Tietokone on verkkopiuhalla kiinni modeemissa, eli langaton verkkokaan ei ole ongelmana.
Etenkin tuo ulosmenevä kaista rasittaa todella paljon sen jäädessä välillä alle megabittiin. Testattu on eri puhelinjohtoja, suodattimia ja pistokkeita. Muita puhelinlaitteita ei ole, ja toisen vdsl2 modeemin puuttuessa sitä en ole voinut testata. Aikasemmin asunnossani oli adsl-liittymä joka toimi vain toisesta puhelinpistorasiasta. Toimi tosin oivallisesti ja hyvillä nopeuksillakin vielä. Vdsl2-tekniikkaan siirtymisen yhteydessä en ole enää varma kumpi pistorasioista on parempi, koska molemmat tuntuvat toimivan huonosti. Välillä ei yhteyttä ei saa lainkaan. Auttaisiko jos asentaja kävisi poistamassa toisen parin kokonaan käytöstä? Voiko parit olla muuten vain huonoja, tahi jotakin söhlätty kytkettäessä?
Tämä adsl-vdsl muutos on nyt mokailtu jo niin moneen kertaan, että samalla tavalla kuin Roiala-nimimerkilläkin kirjoittavalla, alkaa viitseliäisyys ja kärsivällisyys asiasta soitteluun olla vähissä.
Modeemi on Soneralta hankittu ZTE 931WII. Buuttaamalla modeemia saa linjan joskus paremmaksi, joskus ei. Kehnosti ei ole tuota linjan uudistusta erikseen modeemin asetuksissa, vaan pitää joka kerta käynnistää koko modeemi uusiksi, jos haluaa linjan päivittää. Tietokone on verkkopiuhalla kiinni modeemissa, eli langaton verkkokaan ei ole ongelmana.
Sama ongelma VDSL2 toteutuksella olevalla 100/10 lyyttymällä.
Maximi nopeudet 25/5 tienoilla. Kaukana luvatusta 50/5.
Tämä Vanhalla Kaarelantiellä vantaalla
Maximi nopeudet 25/5 tienoilla. Kaukana luvatusta 50/5.
Tämä Vanhalla Kaarelantiellä vantaalla
Roiala / jpma / kimmori: Jos olet sitä mieltä että hidastelun syy jää Soneran verkon puolelle, tee laajakaistaliittymästä vikailmoitus Laajakaistan vikailmoituslomakkeella.
Onhan noita vikailmoituksia tehty, varsinkin silloin kun yhteys kokonaan poikki jopa päiviä...
No, jos olisi joku korvaava yhteys joka toimisi täällä lapissa ja olisi kohtuu hintainen niin vaihtaisin mutta kun kilpailua ei taida varsin olla niin :(
Kokeillut olen kaikkien toimittajien mokkuloita ym mutta ei tilanne siitä juuri parane.
No, jos olisi joku korvaava yhteys joka toimisi täällä lapissa ja olisi kohtuu hintainen niin vaihtaisin mutta kun kilpailua ei taida varsin olla niin :(
Kokeillut olen kaikkien toimittajien mokkuloita ym mutta ei tilanne siitä juuri parane.
Viimeisin vikailmoitus laajakaistaliittymästäsi on maaliskuulta. Jos yhteys katkoo, tee liittymästä vikalmoitus Laajakaistan vikailmoituslomakkeella. Lomakkeen vimeisen sivun Lisätiedot-kenttään voit omin sanoin kertoa miten vika ilmenee (katkosten määrä ja kesto), miten yhteyttä on testattu ja onko millään omilla toimenpiteillä merkitystä yhteyden toimintaan.
Jos jatkossa yhteys on kokonaan poikki ja epäilet vian olevan verkossa, tee vikailmoitus numeroon 0206 90101. Numeroon ei tarvitse jonottaa, koska siihen vastaa vianrajausautomaatti. Loppuun asti viety puhelu generoi liittymästä vikailmoituksen, joka menee Vikapalvelun hoidettavaksi.
Jos jatkossa yhteys on kokonaan poikki ja epäilet vian olevan verkossa, tee vikailmoitus numeroon 0206 90101. Numeroon ei tarvitse jonottaa, koska siihen vastaa vianrajausautomaatti. Loppuun asti viety puhelu generoi liittymästä vikailmoituksen, joka menee Vikapalvelun hoidettavaksi.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.