Skip to main content

100M laajakaistasopimus, mutta nopeutta vain n.20M

  • December 11, 2014
  • 5 kommenttia
  • 68 katselukertaa

Tilasin itselleni edullisena tarjouksena vastaan tulleen Soneran laajakaistaliittymän, hulppealla 100M nopeudella. Entuudestaan minulla on ollut 8M yhteys, joten odotin että tuo yli kaksitoista kertaa nopeampi internet-yhteys näkyisi käytössä selkeästi.

Mitään huomattavaa eroa ei kuitenkaan ole ollut, vaikka internetin käyttäminen ei rajoitu pelkästään sivujen selailuun, vaan myös pelaamiseen. Itseasiassa yhteys toimii ajoittain huonommin kuin aikaisemmalta palveluntarjoajalta saamani laajakaista, toisinaan taas vähän paremmin. Tietokoneeni ohjauspaneelin kautta tutkimalla yhteyteni on mainittavasti kuitenkin 100Mb/s. Tämä ei kuitenkaan kerro vielä mitään, sillä kone ei näytä internet-yhteyden nopeutta realiajassa, vaan ainoastaan sen minkä yhteydeksi on asennuksen yhteydessä määritelty.

IT-yrittäjätuttavani ja Mikrobitti -lehdenkin suosittelema http://www.speedtest.net - sivusto - jolla voit mitata tarkasti oman internet-yhteytesi nopeuden - antoi laajakaistani nopeudeksi vaihtelevasti tuloksia 13 ja 22 Mb/s väliltä. Korkein arvo minkä sain mitattua oli 22.48Mb/s, mikä jää alle neljännekseen siitä nopeudesta mistä maksan. Testit olen tehnyt lähinnä siksi, että voin tarvittaessa osoittaa joitakin lukuarvoja vertailun vuoksi laajakaistaliittymäni nopeudesta. Todellisuudessa nopeuden, tai oikeastaan sen puutteen, huomaa parhaiten käytössä.

Toistaiseksi en ole viitsinyt soittaa maksullisille asiakaspalvelulinjoille selvittääkseni mistä tämä johtuu.

Tilauksen olen hoitanut puhelimitse, sekä mielestäni lukenut sopimuksen sisällön huolellisesti. Mainoksessa on puhuttu mahdollisuudesta tilata 100M laajakaistayhteys talouskohtaisesti, eikä ole mitään mainintaa internetin jaosta taloyhtiön kesken. Mahdolliset rajoitukset liittymäni nopeudessa ovat kuluttajasuojalain mukaisesti laittomia mikäli ne eivät vastaa sopimuksessa annettuja ehtoja.

Miksi laajakaistaliittymäni nopeus ei vastaa sopimuksessa mainutta nopeutta?


Edit:

Reitittimeni on Thompson TG789vn jonka mukana SW 8.8. B.

Soneran oma nopeustesti antoi nopeudekseni 36Mb/s, mutta Speedtest.com antaa tuloksiksi edelleen 20Mb/s nopeuksia riippumatta siitä mitä palvelinta käytän.

Reitittimeen ei ole kytketty muita koneita, eikä mittaustilanteen aikana tietokoneessa ole mitään muita laajakaistaa rasittavia prosesseja käynnissä.

5 kommenttia

  • February 23, 2012
Ansiju: Voisitko lisätä nimimerkkisi tietoihin asiakasnumeron, niin voisin tarkistaa miltä tilanne näyttää. Jos sinulla ei ole vielä tiedossa asiakasnumeroa, niin voit laittaa laajakaistan liittymänumeron ilman väliviivaa muodossa 346123123.

Laita tänne viestiä, kun olet tiedon lisännyt.

  • April 1, 2012
Kuukauden päivät ovat jo menneet, mutta mitään kirjettä laskutuksesta ei ole vielä tullut. Asiakasnumeroa en siis ole saanut, mutta mistä löydän laajakaistan liittymänumeron? Sopimuspapereista, tai tuotteen tiedoista / tarroista silmiini ei osunut.

  • April 2, 2012
Jos et oo omille sivuille vielä tehny tunnuksia pankkitunnuksilla niin tästä https://www4.sonera.fi/Kirjaudu/Register

Siellä näytti näkyvän asiakasnumero.

  • April 2, 2012
Kiitos, kirjautuminen on nyt onnistunut pankkitunnuksin.

Asiakasnumeroni on 1024076200.

Nopeustestit Speedtest.netissä ja Soneran omilla sivuilla antavat edelleen noin kahtakymmentä megaa laajakaistani nopeudeksi.

  • April 3, 2012
Hei Ansiju,
Oletko tehnyt nopeustestiä verkkokaapelin kanssa? Jos lukemat senkin jälkeen jäävät liian alhaisiksi, suosittelen ottamaan yhteyttä Tekniseen Asiakaspalveluumme joko soittamalla tai jättämällä palvelupyynnön.