Skip to main content
Hei, kirjoitin ongelmastani jo toiselle palstalle (Keskustele ja kysy etusivu / Keskustelualueet / Asiakaspalvelu / Keskustele ja kysy -palsta) mutta huomasin että tämä voisi olla sopivampi.

On ollut tällainen Laajakaista Extra / ADSL 10M/2M -yhteys teiltä käytössä huhtikuusta asti, ja alkuun toimikin ihan mallikkaasti (latausnopeudet olivat 600 kt/s hujakoilla, mikä oli ihan ok). Mutta nyt jo jonkin aikaa tilanne on ollut toinen.

Olen testannut nyt kaksi kertaa (eilen ja tänään) latausnopeuden lataamalla tuolta teidän testilatauspaikasta ftp://ftp.funet.fi/dev/ 10 megan tiedoston, ja molemmilla kerroilla maksiminopeus on ollut noin 107 kt/s, kuten normaalissa käytössäkin jo jonkin aikaa. Upload-nopeudet ovat olleet alle 100 kt/s, vaikka niiden pitäisi olla lähempänä 200 kt/s.

Katsoin modeemin asetuksia ja siellä lukee sivulla "ADSL router status" että:
Upstream Speed - 1024 kbps
Downstream Speed - 1024 kbps

Modeemina on tammikuussa ostettu A-Link RR24AP, joka on teidän "hyväksi todettujen" listalla.

Puhelinpistokkeissa ei ole kiinni mitään muuta kuin ko. modeemi. Pistokkeesta modeemiin piuha alle kaksi metriä, ja tietokone on kiinni modeemissa myös alle kaksimetrisellä piuhalla.

Eli yhteenvetona: Luvattu 10M/2M -yhteys toimii pikemmin 1M/1M -vastaavalla nopeudella. Voitteko sieltä tarkistaa, näkyykö ongelma myös teidän puoleltanne? En näistä asioista tarpeeksi ymmärrä että voisin olla 100% varma ettei laitteissani ole vikaa, vaikken todellakaan usko niissä mitään vikaa olevan. Lisäksi näyttää olevan melko yleistä teillä tälläinen, mitä tätä palstaa hieman selailin. Maksan palvelusta ja odotan sen toimivan ilman, että tarvitsee maksaa sikahintaa Helpsonille tai riskeerata sataa euroa asentajakäynnille, ennenkuin saan kommentin, josko ongelma näkyisi myös teidän päähänne.

Kiitos ja kuulemiin.
Tämä asia selvisi viime viikolla. Vika oli verkon puolella. Nopeusluokan konfiguraatio oli väärä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa