Skip to main content
Ongelmat alkoivat muutama viikko sitten, kun yhteys alkoi selvästi hidastumaan. Ajattelin ensin, että se on jotain tilapäistä, mutta nyt useamman viikon jälkeen en usko enää tätä. Yhteyttä ei ole kokeiltu toisella adsl-modeemilla yksinkertaisesti siksi, ettei sellaista ole käytettävissä.
Soneran oma nopeustesti antaa nopeudeksi noin 10/0.4, ja adsl-modeemin oma sivu noin 11000/420, kun vastaavat luvut ovat ennen olleet luokkaa 20/0.8. Etenkin upload-kaistan puolittuminen haittaa yhteyden käyttöä hyvinkin paljon, sillä erinäiset sovellukset alkavat pätkimään todella herkästi, mikäli yhteyttä käytetään samaan aikaan mihinkään muuhun tarkoitukseen.
Olen käynnistellyt adsl-modeemiakin useampaankin kertaan, sekä resetoinut sen täysin, ilman minkäänlaista tulosta. En myöskään löytänyt forumeilta mitään toimivaa ratkaisua, yleensä ratkaisut olivat mallia "asentaja kävi alakerran kopissa ja nyt toimii".
Ongelmat myös alkoivat hyvin yllättäen, en muista mitään erikoista tapahtuneen kun ne alkoivat.

Tämä hitaus alkaa kuitenkin tässä vaiheessa jo ärsyttämään melko lailla, enkä todellakaan ole valmis maksamaan 100e mikäli asentaja päättääkin, että vika oli minun. Paljon taloudellisesti järkevämpää on vain vaihtaa palveluntarjoajaa. Tämä onkin suunnitelmissa lähiaikoina, mikäli ongelmaan ei löydy ratkaisua.
Ohjeet ja vinkit - sivuilla aiheeseen artikkeli otsikolla ADSL-yhteys hidastelee.

ADSL-liittymäsi nopeusluokka verkossa on oikein eli 24/1M, mutta modeemisi ja Soneran ADSL-keskittimen välisen yhteyden kaistanleveys tällä hetkellä mahdollistaa maksimissaan vain noin 12 Mbit/s nopeuden. Modeemin ja ADSL-keskittimen välisessä liikenteessä on jonkin verran viheilyä, joten osa datasiirroon kapasiteetista hukkuu siihen. Jäljelle jää se määrä minkä pystyt mittaamaan nopeustestillä.

Suosittelen yhteyden testaamista toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla. Sen jälkeen liittymästä vikailmoitus, jos vielä tarpeen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa