Hei,
täällä toimii netti päivät ihan ok ja iltapäivällä alkaa toimimaan 1-2 megan nopeudella. Täällä tuskin laitteissa vika, kun millään modeemilla ei toimi. Saattaa myös pätkiä ja olla toimimatta tunteja.
-Sami
Sivu 1 / 1
Tällä hetkellä netti taas toimii vajaan megan nopeudella. Operaattorin vaihto alkaa vaikuttaa jo hyvälle idealle.
Jos laajakaistayhteyden toiminta on kellonajasta riippuvainen eli esimerkiksi aina aamulla yhteys on nopea ja illalla hidas, on asiaan kaksi todennäköistä syytä:
1. Joku käyttää laajakaistayhteyttäsi luvatta langttoman lähiverkon kautta. Yhteys hidastuu siinä vaiheessa kun luvaton käyttäjä aloittaa käytön. "Luvaton käyttäjä" voi olla myös tietokoneella oleva haittaohjelma.
2. Vika verkon puolella, esimerkiksi jokin verkkolaite takkuilee suuren rasituksen alla.
Jos ongelmat laajakaistayhteyden kanssa ovat samat parilla eri ADSL-modeemilla ja -kaapelilla testattuna ja olet varma ettei kyseessä ole kohdan 1 tilanne (joku/jokin muu käyttää yhteyttä), tee liittymästä vikailmoitus. Vikailmoitus kannattaa tehdä kirjallisesti Laajakaistan vikailmoituslomakkeella, koska sen viimeisen sivun Lisätiedot-kenttään voit kirjoittaa ongelman oireista. Erityisen hyödyllistä tietoa on mihin aikaan yhetys toimii paremmin ja mihin aikaan huonommin.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
1. Joku käyttää laajakaistayhteyttäsi luvatta langttoman lähiverkon kautta. Yhteys hidastuu siinä vaiheessa kun luvaton käyttäjä aloittaa käytön. "Luvaton käyttäjä" voi olla myös tietokoneella oleva haittaohjelma.
2. Vika verkon puolella, esimerkiksi jokin verkkolaite takkuilee suuren rasituksen alla.
Jos ongelmat laajakaistayhteyden kanssa ovat samat parilla eri ADSL-modeemilla ja -kaapelilla testattuna ja olet varma ettei kyseessä ole kohdan 1 tilanne (joku/jokin muu käyttää yhteyttä), tee liittymästä vikailmoitus. Vikailmoitus kannattaa tehdä kirjallisesti Laajakaistan vikailmoituslomakkeella, koska sen viimeisen sivun Lisätiedot-kenttään voit kirjoittaa ongelman oireista. Erityisen hyödyllistä tietoa on mihin aikaan yhetys toimii paremmin ja mihin aikaan huonommin.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
1. Joku käyttää laajakaistayhteyttäsi luvatta langttoman lähiverkon kautta. Yhteys hidastuu siinä vaiheessa kun luvaton käyttäjä aloittaa käytön. "Luvaton käyttäjä" voi olla myös tietokoneella oleva haittaohjelma.
Ei käytä.
2. Vika verkon puolella, esimerkiksi jokin verkkolaite takkuilee suuren rasituksen alla.
Epäilen runkoverkkoa, kun latauskaista menee aivan tukkoon. Luultavasti juurikin silloin, kun useammat pihan asukkaat käyttää nettiä.
Jos ongelmat laajakaistayhteyden kanssa ovat samat parilla eri ADSL-modeemilla ja -kaapelilla testattuna ja olet varma ettei kyseessä ole kohdan 1 tilanne (joku/jokin muu käyttää yhteyttä), tee liittymästä vikailmoitus. Vikailmoitus kannattaa tehdä kirjallisesti Laajakaistan vikailmoituslomakkeella, koska sen viimeisen sivun Lisätiedot-kenttään voit kirjoittaa ongelman oireista. Erityisen hyödyllistä tietoa on mihin aikaan yhetys toimii paremmin ja mihin aikaan huonommin.
Vikailmoitukset tehty, asiakaspalveluun soitettu, asentajat käyneet naapurin toimesta 2-3 kertaa. Tänään kävivät ainakin tekstiviestin mukaan korjailemassa.
Aamupäivän toimi hyvin ~17 megan nopeudella, modeemi kätteli reilun 17 megaa ja linjan vaimennus ja SNR marginaali oli lähellä hyvää.
Nyt illasta modeemi kättelee 15 megaa ja toimii kuitenkin noin 0.5 megan nopeudella speedtestien ja latauksien mukaan. Lähetysnopeus ja sen linjan vaimennuksessa ei ole muutoksia missään vaiheessa.
Lataus puolestaan alkaa myös heittämään CRC-virhettä roppakaupalla, kun netti alkaa jähmiä.
Modeemina Telewell 510 V4, mikä on toiminut näihin viikkoihin asti moitteita ja toisellakaan modeemilla ei tilanne parane.
Modeemia ajettu myös ADSL-tilassa, jolloin maksiminopeus on 8 megan luokkaa ja toimii siinä hyvin. ADSL2+ tilassa homma taas heittelee miten sattuu.
Soitellaankos sitä vielä asentajia viidennen kerran käymään vai mitä tässä nyt pitäisi tehdä?
slaivamaa kirjoitti: Soitellaankos sitä vielä asentajia viidennen kerran käymään vai mitä tässä nyt pitäisi tehdä?
Liittymästäsi on keskeneräinen 6.10. tehty vikailmoitus eli ongelman selvittely jatkuu edelleen.
Asentaja kävi viime viikolla vaihtamassa kupariparin. Netti toimi oikealla nopeudella 3-4 päivää ja taas ollaan lähtötilanteessa.
Naapuri valitteli taas myös samaa ongelmaa.
Onkohan tilanne nyt niin, että Sonera on myynyt runkoverkkonsa täyteen tälle alueelle? Download-kaista, kun sattuu syystä tai toisesta menemään tukkoon, vaikka modeemista näyttää kättelevän oikeita nopeuksia.
Itsellä nyt nopeus pudotettu ihan pelkästään ADSL-tilaan ja yhteys toimii 8-megaisena vakaasti.
Yrittääkö modeemi haukata liian ison palan runkoverkosta?
Tarkistakaa ihmeessä sekin puoli, koska on täällä kaupungissa ennenkin muut operaattorin naureskellut Soneran runkoverkon pienuudelle tietyillä alueilla.
Naapuri valitteli taas myös samaa ongelmaa.
Onkohan tilanne nyt niin, että Sonera on myynyt runkoverkkonsa täyteen tälle alueelle? Download-kaista, kun sattuu syystä tai toisesta menemään tukkoon, vaikka modeemista näyttää kättelevän oikeita nopeuksia.
Itsellä nyt nopeus pudotettu ihan pelkästään ADSL-tilaan ja yhteys toimii 8-megaisena vakaasti.
Yrittääkö modeemi haukata liian ison palan runkoverkosta?
Tarkistakaa ihmeessä sekin puoli, koska on täällä kaupungissa ennenkin muut operaattorin naureskellut Soneran runkoverkon pienuudelle tietyillä alueilla.
slaivamaa: Tee liittymästä uusi vikailmoitus ja kerro lomakkeen Lisätiedot-kenttään havaintosi siitä miten vika ilmenee. Jos kyseessä on taas kellonajan mukaan muuttuva nopeus, kerro vikailmoituksessa mihin aikaan yhteden nopeus putoaa ja milloin se on hitaimmillaan.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.