Skip to main content
Hankin 15.10.2009 Soneran otsikossa mainitun liittymän. Muutaman päivän käytettyäni kokeilin speedtest.netin nopeustestiä. Tulokset olivat 5-10 Mbps download ja 0,01-0,09 Mbps upload. Olen testannut myös muilla testereillä, mm. Soneran sivuilla olevalla. Modeemi on Telewell EA 511. Sen ohjelmat on päivitetty uusimpiin, login on lähettänyt modeemin tekniseen tukeen ja he kertoivat vian olevan jossain muualla kuin modeemissa. Verkossa siis. Jatkojohtoja en käytä, lyhin johto seinästä modeemiin käytössä. Puhelinliittymää talossa ei ole. Alla lyhyesti toimenpiteet aikajärjestyksessä.
- liittymän avaus 15.10.2009
-vikailmoitus 29.10.2009
-tekstiviesti saapunut "vikailmoitus siirretty asentajalle" 02.11.2009
-asentajan käynti 09.11.2009. Asentajan mukaan vika jossain verkossa, ei keskuksen ja toimitusosoitteen välillä.
-soitto Soneralta 13.11.2009, joko yhteys pelaa toivotulla tavalla. Luvattiin ottaa yhteyttä kun kerroin, ettei pelaa.

Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään. Liittymä on ollut minulla nyt reilun kuukauden, vikailmoituksen teosta on kulunut yli 3 viikkoa. Kuluttajaviraston mukaan:
Kuluttajalla on oikeus purkaa liittymäsopimus, jos operaattorin sopimusrikkomus on ollut olennainen. Esimerkiksi

* jos käyttökatkosta ei korjata kohtuullisessa ajassa
* jos luvattuja nopeuksia ei pystytä toimittamaan

No luvattua nopeutta ei ole pystytty toimittamaan. Mitä kautta voin hakea sopimuksen purkua yllä oleviin syihin vedoten. Täytyykö ottaa yhteys kuluttajaneuvontaan vai kuinka? En ala soittamaan enää asiakaspalveluun/vikailmoitukseen, koska olen soittanut jo sinne 10 euron edestä ilman mitään vastinetta. Odotan yhteydenottoa palveluntarjoajan taholta asian ratkaisemiseksi.
Vikanumero xxx. Tuolla varmaan saatte yhteystiedot selville.

Ei yksilöintitietoja foorumille
Tässä tapauksessa suosittelisin vielä odottamaan viankorjauksen kuittausta. Voit laittaa asiasta kyselyä Vikapalveluun Omien sivujen lomakkeella. Jos viankarjoituksessa todetaan, että liittymä ei voi toimia palvelukuvauksen mukaisesti, voidaan tällöin sopimus purkaa.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Kaverilla oli joskus samantyylistä ongelmaa. Hänellä taas ongelma johtui netlimitter palvelusta, joka rajoitti yhteyttä vaikka ohjelma ei ollut päällä.

Vastaa