Skip to main content
Käytössä siis Soneran 24/1 yhteys. Linjat pitäisi olla suht hyvät.
Modeemi on ZyXel 660HW-61 jossa uusin firmware V3.40(PE.11). Tällaiset db arvot modeemista:

noise margin upstream: 9 db
output power downstream: 14 db
attenuation upstream: 3 db

noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 12 db

Speedtest.net ja Soneran nopeustestillä nopeudet n. 10-11 Mbit/s download ja 0.7-0.8 Mbit/s upload.
Upload on melko hyvä mutta download on vain 10-11 10-11 Mbit/s vaikka luulisi sen pystyvän n. 15-16 Mbit/s. Ideoita?
Ohjeita Sonera Laajakaistaliittymän nopeuteen ja nopeuden mittaamiseen liittyen löydät artikkeleista:

Laajakaistan yhteysnopeuden mittaaminen

Latausnopeudet

T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Ohjeita Sonera Laajakaistaliittymän nopeuteen ja nopeuden mittaamiseen liittyen löydät artikkeleista:

Laajakaistan yhteysnopeuden mittaaminen

Latausnopeudet

T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu



Tähä voisi lisää et vaikka sitä myydään 24/1 ni ei se kyl koskaa modeemissakaa tolla nopeudella yhdisty minullakaan vaikka linjan pitäisi olla hyvä. koska eihä sonera muuten möisi sitä, eihän?

plus vian korjauksen jälkeen kun netti pätki ja ennen yhdisty 19-20/1 ni nykyään sitte enää yhdistyy 16/1.

Eikö sitä laskuakin sitten voisi vaikka maksaa sen 16/1 mukaisesti kun nopeuskin on noin sinne suuntaan ni voisihan se laskuki sitten olla noin sinne suuntaan...

kohta tässä voiki tiputtaa takaisin 8/1 joka sentään aina yhdistykin 8/1 ja toimi 8/1 eikä noin sinne suuntaan periaatteella ja ei sentää vika tilanteiden jälkeen tippunut yhdistymis nopeudet.

edit:
DMT FwVer: 3.9.4.20_A_TC, HwVer:T14F7_5.0
Linjan tila Päällä
Toiminnallinen tila ADSL2+
Lähetysnopeus 1023 kbps
Vastaanottonopeus 16072 kbps
SNR (Lähetysnopeus) 11.5 db
SNR (Vastaanottonopeus) 9.7 db
Vaimennus (Lähetysnopeus) 7.3 db
Vaimennus (Vastaanottonopeus) 15.0 db
ja jännä noikin arvot joka korjauksen jälkeen vain tuntuvat huononevan
Nopeusasiasta voisit lähettää uuden Vikailmoituksen Soneran Vikapalvelun tutkittavaksi Soneran Omien Sivujen kautta. Ilmoituksessa kannattaa mainita, että korjaustoimenpiteiden jälkeen liittymän nopeudessa tapahtui muutos alhaisemman nopeuden suuntaan.

Mikäli mahdollista kannattaa yhteyttä myös testata toisella modeemilla.


T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Tietääkseni minun modeemi pitäisi pystyä ainakin 16/1 nopeuksiin, koska muilla ainakin on pystynyt samalla modeemilla. Ostan paremman RJ11 kaapelin ja katkaisen sen n. 1m pituiseksi. Nykyinen on noin 2m pitkä ja sitä lattamallista (kuulemma kierretty parempi). Voinko odottaa paremmalta kaapelilta 1-2 megan nopeuden nostoa?
24/1M - nopeusluokassa liittymän portti ADSL-keskittimellä on konfiguroitu sallimaan maksimissaan 24/1 Mbit - nopeudet. Todellisiin maksiminopeuksiin vaikuttaa periaatteessa kaikki ADSL-signaalin fyysisen siirtotien varrelle sattuva eli kaapelit, liitännät ja tietenkin yhteyden muodostava modeemi.

Toisen ADSL-kaapelin merkitys maksiminopeuteen selviää vain testaamalla.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Siis jos on soneran 24/1 jossa nopeudet ovat kokoajan 10-11mb, niin se olisi riittävä syy tehdä vika-ilmoitus? Vaikka sopimushan takaa pääsääntöisesti vähintään 8mb.
Itsellänikin on juuri näin. Nopeus oli yli 15mb, mutta netii pätki.. Tein vika-ilmoituksen ja nopeus tipahti melkein kolmanneksen ja tuli viesti, että vika on nyt korjattu.
Jos vianselvityksessä on todettu, että liittymä ei voi toimia vakaasti 24M nopeudella, niin on mahdollista että nopeutta on verkon puolelta rajoitettu. Jos nopeus on kuitenkin jouduttu rajoittamaan esimerkiksi 8M luokkaan, yleensä tällöin liittymän nopeusluokka lasketaan siihen, jotta sen hintakin vastaa nopeutta.

Sinun kannattaa nyt ottaa uudelleen yhteyttä Vikapalveluumme esimerkiksi Omien sivujen lomakkeella jotta asia saadaan selvitettyä lopullisesti.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa