Skip to main content
Mikäköhän on kun nopeus tippuu sitä mukaan kun sopimus lähenee loppuaan.

Tilattuani laajakaistan oli maksimi nopeudet alle megan luokkaa parin viikon ajan. nopeudet paranivat hieman silloin tällöin jolloin speedtest.net antoi lataus nopeudeksi jotain 6 megan luokkaa.
Ongelma saatiin korjattua ja nopeudet nousivat yli 16/1. kuitenkin vain pariksi päiväksi jonka jälkeen oli melkein koko kuukauden ongelmia, yhteys pätki ja nopeudet heitteli 0.4-16 megan välillä. About 5 vikailmoituksen jälkeen linja vaihdettiin toiseen ja ongelmat loppuivat. viikon päästä tuli lasku. vajaalta kuukaudelta jolloin yheys avattiin ja kuluvalta kuukaudelta joka oli ollut täynnä ongelmia.
Sopimusta tehdessäni muistaisin lukeneeni että laskutus alkaisi vasta seuraavana laskutus kuukautena liittymän avaaamis päivästä ja vasta kun liittymä on täysin toiminnassa??

Nyt on kulunut reipas vuosi tuosta ja tämänhetkinen linja nopeus on 14847 kbps ja speedtestillä saavutettu nopeus vajaan 13 megan luokkaa kun vuosi sitten nopeus oli modeemin mukaan vajaa 17 ja speedtestillä vähän reilu 16 megaa. vielä 3kk sitten nopeus oli hieman reilu 15 megaa modeemin mukaan vaikkakin speedtestillä saavutetut nopeudet olivat samoissa lukemissa kuin aina aiemmin.

Nopeus on kuitenkin minulle pieni onglema joka ei päivittäisessä käytössä näy.

Suurempi ongelma on yhteyden latenssi. Latenssit helsinkiin ovat pahimmillaan 70ms ja saksaan/alankomaihin yli 100ms joskus todella harvoin on latenssit olleet nomaaleissa 15/50ms lukemissa. olen tästä soittanut useita keroja asiakaspalveluun samalla mainiten yhteyden nopeuden tasaisesta laskusta jossa he syyttävät modeemia tai koneen verkkokorttia. Modeemi on vaihdettu 3 kertaa ja kaikki kaapelit uusittu kerran.

Asustelen Savonlinnassa ja haluaisin tietää että missä tämä lähin slami/keskus sijaitsee?

Voisiko joku insinööri minulle kertoa että mistä nopeuden lasku ja korkeat latenssit johtuvat kun kerran johtuvat tekniikasta?

Suurin syy nopean yhteyden valitsemiseen oli toivo pienistä latensseista euroopan alueella koska tulee pelailtua pelejä netissä ja serverimme sijaitsevat saksassa/alankomaissa ja ilmeisesti myös ruotsissa jos tilanteelle ei ole mitään tehtävissä.

Kiertääkö yhteys säästö syistä siperian kautta?
Yhteyden vasteaikoja voisi tutkia tarkemmin erityisen traceroute -komennon avulla. Komento kertoo mitä reittiä pitkin yhteys on tietylle palvelimelle muodostunut ja samalla eri palvelinten välisen vasteajan. Komennon avulla voi selvittää, missä välissä vasteaika näyttää kohoavan.

Tarkkoja verkkolaitteidemme sijaintitietoja ei voida yleisesti kertoa (enkä näe, että tästä tiedosta on hyötyä asiakkaalle), mutta esimerkiksi liittymässä käytössä olevan linjan pituus voidaan yleensä tarkistaa vikapalvelumme kautta.

Modeemin saavuttamaan nopeuteen vaikuttaa mm. modeemi ja sen asetukset, kaikki keskuksemme ja adsl-modeemisi välillä olevat johdot ja liitokset sekä yhteyden puhelinlinja ja sen kunto. Jos olet testannut oman laitteistosi ja johtojen toiminnan, on mahdollista, että yhteyden käytössä olevalla linjalla on tapahtunut jonkinlaista heikentymistä, joka on vaikuttanut yhteyden maksiminopeuden laskemiseen aiemmasta.

Tässä ohjeessamme on käyty läpi tarkemmin, mitkä tekijät voivat asiakkaan puolella vaikuttaa nopeuteen ja miten nopeutta voi koittaa parantaa.

Sonera Laajakaista liittymiemme laskutus tapahtuu päiväkohtaisesti ja laskutus alkaa normaalisti toimituspäivämäärää seuraavasta päivästä, ei siis seuraavan kuukauden alusta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
mikähän nyt on kun yhteydet saksaan on on taas surkeat.. latenssi on +130ms ja nopeus 3Mb/0.7Mb?

E: nuo yhteydet tökkii frankfurtissa mutta muualle saksaan yhteys on kohtalainen.
meneekö nuo yhteydet halvinta reittiä perille vai mistä tökkii. kavereilla joilla eri ISP, yhteydet ovat hyvät?

3/23/2010 6:56 PM GMT 80.222.13.60 9.60 Mb/s 0.56 Mb/s 51 ms Nuremberg ~ 1050 mi

3/23/2010 6:55 PM GMT 80.222.13.60 1.28 Mb/s 0.85 Mb/s 82 ms Frankfurt ~ 1050 mi

3/23/2010 6:54 PM GMT 80.222.13.60 12.60 Mb/s 0.87 Mb/s 33 ms Norderstedt ~ 850 mi

3/23/2010 6:53 PM GMT 80.222.13.60 1.42 Mb/s 0.84 Mb/s 84 ms Frankfurt ~ 1050 mi

3/23/2010 5:41 PM GMT 80.222.13.60 2.65 Mb/s 0.77 Mb/s 132 ms Frankfurt ~ 1050 mi
Traceroutella näet, millä välillä vasteaika kasvaa. Kyseiset vasteajat ovat kyllä muuten melko normaalit.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Nyt on ollut viikon verran ongelmia pelin cd-avaimen todennuksen kanssa ja olen ollut yhteydessä Activisonin tuote tukeen ja tätä asiaa on veivailtu edestakas.

Siellä sanovat että on yhteydessä vikaa ja että portit pitää avata yms yms. kaikkea on nyt kokeiltu. on portit auki on ollut yhteys sillattuna ja ohjelmmallinen palvelin on asetettu käyttöön jo softa muurit on poistettu käytöstä mutta antaa edelleen tuota ilmoitusta ettei avainta voida todentaa.

Käskivät tuote tuesta ottamaan soneraan yhteyttä koska muut vaihtoehdot oli käyty läpi.

Onko mahollista että jokin soneran laitteista estää tämän portin tai että yhteyttä rajoitetaan?

lainaus:
"Hello.

If the problem is occurring at the same time of day, it might be due to your internet provider limiting bandwidth at peak hours. I recommend contacting them about the issue, and see if they have more information."
Laajakaistaliittymissämme ei ole porttirajoituksia muilta osin, kuin että portti 25 on rajoitettu lähetyspuolella omalle sähköpostipalvelimellemme mail.inet.fi. Muuten kaikki portit ovat auki, joten yhteydestä ongelma tuskin johtuu.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Tänään on netti pätkinyt ja sekoillut. nimipalvelimet ei vastaa yms.
linjan nopeus on tippunut reilut 2megaa ja välillä latenssi pomppii tasaisin väliajoin (joka toinen sekunti) 200-300ms tuntumassa.

Onko Savonlinnan suunnalla tapahtunut jotai ihmeellistä?
Näyttää siltä, että kyse ei ole ainakaan laajemmasta verkkoviasta. Jos kuitenkin yhteys toimii noin hitaasti, kannattaa liittymästä tehdä vikailmoitus joko Omien Sivujen lomakkeen kautta tai soittamalla suoraan Sonera Vikapalvelun numeroon 020 690101 (mpm/pvm). Kannattaa kuitenkin käydä varmuuden vuoksi vielä läpi aiemminkin tähän ketjuun laitettu ohje.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa