Skip to main content

24/1 yhteydestä sisään alle 30%

  • December 11, 2014
  • 5 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Hei,

muutin juuri Helsingin puolelle antennitalouteen. Soneran asiakkaana olen ollut viime vuoden kesäkuusta asti ja silloin käytössäni oli 100/10 valokuituyhteys, joka toimi moiteetta.

Nyt kuitenkin uusi 24/1 laajakaistayhteys ei toimi kuten kuuluisi. Ymmärrän kyllä, että 24Mbit on teoreettinen maksiminopeus, mutta yhteys on tasoa 6-8Mbit/s. Tämä ei täytä (edes) teidän nettisivuilla antamaanne "vähintään 40% teoreettisesta nopeudesta" -lupaustanne.

Yhteys ei pätki ollenkaan (mikä luonnollisesti on positiivista) ja tuolle 8Mbit tasolle pääsin sammuttamalla kaikki kaistaa syövät laitteet (ml. koti-viihde). Yhteyden olen testannut windowsilla 7:lla, macin os x:llä, iphonen ios:illa ja galaxy s3 androidilla. Kaikilla saan saman tuloksen.

Käytössäni on sama Thomsonin langaton modeemi, jonka vajaa vuosi sitten sain ottaessani edellisen laajakaistan käyttööni. Yhteys tulee puhelinpistokkeesta suoraan modeemiin 10m puhelinpiuhalla (on joo vähän turhan pitkä, mutta ei pitäisi kyllä syödä kaistaa ihan näin paljoa).

Modeemi on resetoitu ja yhteys on testattu niin langattomasti kuin myös nettipiuhalla.

Olisiko jotain vinkkejä ehdotuksia?

5 kommenttia

  • April 2, 2013
Hei Mikkan58,

Suosittelisin vielä testaamaan yhteysnopeuden lyhyemmällä puhelinkaapelilla. Jos nopeus ei silläkään merkittävästi parane niin kannattaa olla vikapalveluumme yhteydessä niin selvitetään ongelmaa tarkemmin.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

  • April 2, 2013
Ihanko rehellisesti olette sitä mieltä, että puhelinjohtoa lyhentämällä nostetaan netin nopeutta yli 10Mbit/s?

Päivitys: Tulipa nyt testattua 1,5m pitkällä piuhalla ja wifin kautta sekä suoraan nettipiuhalla. Tulokset ihan samaa luokkaa kuin tuolla 10m pitkällä johdolla. Tuli vielä kokeiltua 2 muuta puhelinpistoketta, ei vaikutusta.

  • April 3, 2013
Hei Mikkan58,

Puhelinjohto on hyvä testata siltä varalta että kaapelissa olisi jonkinlainen vika. Vika on voinut syntyä esim. jos kaapeli on joutunut puristuksiin. Useimmiten ongelma ei puhelinkaapelista aiheudu, mutta testaamatta tätä ei voida tietää.

Eli nyt kun tuo puhelinjohtokin on testattu niin kannattaa olla vikapalveluumme yhteydessä niin voimme selvittää asiaa tarkemmin.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

  • April 3, 2013
Johto tosissaan on viime viikon torstaina ostettu kaupasta :)

Pitääpä soitella tonne vikapalveluun. Jos sieltä nyt asentaja tulee paikalle käymään, tuleeko siitä minulle tuo 99e veloitus, joka puhelinpalvelussa mainittiin?

  • April 3, 2013
Hei mikkan58,

Se 99e lasku kolahtaa ainoastaan siinä tapauksessa, että vika on omissa laitteissa. Jos vika on Soneran verkossa niin mitään kustannuksia ei mahdollisesta asentajakäynnistäkään tule. Nyt kun olet omat laitteesi testannut, kannattaa ehdottomasti vikailmoitus tehdä.